Mitä laittaisin tarjolle ylipainoiselle tuttavalleni kahvipöytään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsfh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lsfh

Vieras
Tuttavani tulee huomenna kylään ja hän on kovasti ylipainoinen. Ei siinä minulle mitään ongelmaa ole sinällään, normaalisti laittaisin ihan normitarjottavat vieraiden painoindeksistä riippumatta =D Mutta tiedän tämän tuttavan ja tiedän ettei hän halua syödä mitä tahansa. Hän siis laihduttaa ja on onnistunut karistamaan parikymmentä kiloa jo pois. Hänen ongelmansa on, että jos hän syö vähänkin herkkuja, laukaisee se herkunhimon :( Eli siksi pohdin, että hän varmasti pitäsi siitä, ettei kahvipöytä notkuisi pullaa, suklaata ja viineireitä jne.

Ajattelin kattaa hedelmiä paloiteltuina, teeleipää tai voileipäkeksejä päällisten kanssa, ehkäpä jonkin omenapiiraan tms kevyempänä versiona. Mutta mitä muuta...pääni lyö ihan tyhjää. Onko kenelläkään kivoja ideoita?

Jospa kysyisit tuttavaltasi mitä hän haluasi syödä kahvipöydässä.

Mun mielestä (itsekin ylipainoisena laihduttajana) kunkin oma velvollisuus vastata omista syömisistään. Itse pitää osata olla syömättä.

Mutta jos nyt haluaisin olla ajattelevainen, niin itse ehkä tarjoaisin jäätelöä ja marjoja. Valionkin se kevyt (vai oliko rasvaton ihan) vaniljajäätelö on tosi hyvää ja marjoja saa syödä vaikka kuinka paljon.

Mukava aloitus, kiva kun mietit asiaa. En ymmärrä edellisiä vastauksia? Aina niin positiivista, että ah! Not!

Tuo jäätelö marjojen kera kuulosti oikein herkulliselta. Perus kääretorttu marjoilla ja rahkalla täytettynä ei myöskään ole palaa päälle kovinkaan kaloripitoinen, tai pullaa siivuna.

Mä laihdutan, mutta en odota, että kyläpaikoissa olisi mua varten erikoiskohtelu. Hallitsen itse syömiseni ja voin ottaa silloin tällöin yhden pullan ilman, että laihdutus siitä kärsii. Jos tuttava on saanut jo 20 kg, niin luulisi hänen tietävän miten laihdutetaan. Jos multa varta vasten kysyttäis mitä kevyempää haluaisin kahvipöytään, niin mieluummin pullaa kuin muffinsseja tms tosi rasvaista. Ruisleipää tai hapankorppuja ja niiden päälle kasviksia ja ohuen ohutta kinkkua.

Olen tähän asti aina sanonut, että mua varten ei tarvii mitään erikseen laittaa ja otan pullaa jos haluan. Eipä ole yksittäiset pullat mihinkään vaikuttaneet vielä toistaiseksi.

Tuttavani tulee huomenna kylään ja hän on kovasti ylipainoinen. Ei siinä minulle mitään ongelmaa ole sinällään, normaalisti laittaisin ihan normitarjottavat vieraiden painoindeksistä riippumatta =D Mutta tiedän tämän tuttavan ja tiedän ettei hän halua syödä mitä tahansa. Hän siis laihduttaa ja on onnistunut karistamaan parikymmentä kiloa jo pois. Hänen ongelmansa on, että jos hän syö vähänkin herkkuja, laukaisee se herkunhimon :( Eli siksi pohdin, että hän varmasti pitäsi siitä, ettei kahvipöytä notkuisi pullaa, suklaata ja viineireitä jne.

Ajattelin kattaa hedelmiä paloiteltuina, teeleipää tai voileipäkeksejä päällisten kanssa, ehkäpä jonkin omenapiiraan tms kevyempänä versiona. Mutta mitä muuta...pääni lyö ihan tyhjää. Onko kenelläkään kivoja ideoita?

Tuskinpa yksi viineri kyläpaikassa laukaisee sellaista makeanhimoa jo parinkymmenen kilon pudotuksen jälkeen, että koko dieetti olisi mitätöity? Mutta jokainen tyylillään.. Voisithan leipoa jotakin gluteenitonta, olisi kevyempää kuin vehnäjauhomössöt. Tai vaikka itse tehdyt kaurakeksit, tai joku kevyt paistos.. Ja sokerittomana versiona kannattaa tehdä eli makeuttaa jollakin muulla. Käyttää vaikka jotain sellaista missä on runsaasti tuoreita marjoja niin sokeria ei kaipaa.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja riittää;24745767:
Mä tekisin valmiita ruisleipä palasia. tomattii, kurkkua, kinkkua, juustoa päälle. Nätisti aseteltuna. :)

Minä tekisin myös näin. Ehkä myös joku suolainen piirakka voisi olla hyvä? Ja sitten jotain makeaakin, mutta ei mitään makeutusaineella maustettua ja lähes rasvatonta kevytversiota, vaan sitä samaa ihan tavallista makeaa leivonnaista mitä tarjoaisit muillekin.

Kannatan kanssa valmiiksi tehtyjä voileipiä, joissa on päällä runsaasti kasviksia. Näyttävät todella herkullisille ja ovat aika juhlavan näköisiäkin jos näkee vähän vaivaa. Makeista voisi toimia vaikka joku jäädyke. Jäätelöistäkin löytyy kevyitä vaihtoehtoja ja marjat/hedelmät kruunaavat annoksen.

Kyllä se vaan niin on että sokeririippuvaisella sokeriset herkut silmien alla ja sosiaalinen paine on kova houkutus, ja jos haluat olla oikein ajattelevainen emäntä niin älä laita mitään valkoista vehnää / sokeria tarjolle! Miten olisi kuivattuja hedelmiä, tuoretta hiivatonta ruisleipää tai hapankorppua ja esim. voita tai tuorejuustoa, ruohosipulia, kurkkua, porkkanasiivuja, oliiveja, sipulirenkaita, retiisiviipaleita kauniisti katettuna? Marjat on hyvä ajatus, niiden kanssa voi olla myös kevyt vaniljakastike. ilman lisäaineita (lisäaineet säätelevät monia lihavuuteen liittyviä asioita)

Mä kyllä laitan aina ihan täydet tarjoilut. Sama koskee sitä, että mun tupakkahuoneessa on aina tupakkaa ja hanassa aina ollutta ja viiniä vaikka kuinka olis joku alkoholiongelmainen. Muut huolehtikoon omat ongelmat, mä huolehdin vieraanvaraisuudesta.

Tumma leipä päälliseen on hyvä. Lisäksi ainakin itse pidän esim juustoleivästä (leipäjuustosta), koska ei ole hiilarimössöä eikä laukaise mitään mättöhimoa.

Miten olis valmiiks tehdyt pienet ruisleipäneliöt joiden päällä sipaus voita ja ohut leikkelesiivu, ja vaikkapa kurkkua, tomaattia tms? Niistä saa ihan nätin näköisiä ja mä ainakin tykkään :D

Toinen hyvä on pähkinät, esim manteleita ja hasselpähkinöitä, ja pari palaa tummaa suklaata. Niitä ei kauhean paljoa jaksa syödä, juuri sopivasti, ja maistuvat kahvin kanssa todella hyviltä.

Minusta noi leipäehdotukset on hyviä, samoin suolainen piirakka. Mutta teetpä ihan mitä tahansa, niin älä vaan rupea tyrkyttämään! Ainakin oma anoppini on mestari sabotoimaan kaikki laihdutusyritykset, siis näin: ai sinä laihdutat, miten on mennyt? Nyt kahville, leivoin seitsemää sorttia! Otahan lisää! Et ole vielä maistanut tuota ja tuota. Voi voi, kun mikään ei kelpaa... En minä sitten osaa tehdä mitään oikein... Syökää sitten kotonanne niitä herkkuja, kun täällä ei kelpaa mikään...

Toi kinkkupiiras valmistaikinasta hakkaa rasvaisuudellaan monet makeat ja pullat! Pohja on rasvainen ja täytteeseen tulee juustoa, kermaa/kermaviiliä tms.

Tee mieluummin noita voileipiä.

Yhteistyössä