[QUOTE="aapee";24750792]Kerronpa vielä tarkemmin, miten arkemme sujuu.
Meillä koira on ihan pennusta asti saanut ruokansa muun perheen syötyä ja lisäksi se on mennyt kupilleen vasta luvan ("ole hyvä") saatuaan. Luvan koira sai alkuun heti oma-aloitteisesti kontaktia ottamalla (suoraan silmiini katsomalla), nykyään annan luvan eripituisten odotteluaikojen jälkeen (koira katsoo minua silmiin koko odotteluaikansa). Jos koira makaa ja laitan etutassujensa väliin makupalan, se ei syö makupalaa ennen kuin on saanut luvan. Sama pätee autoon menoon, autosta poistumiseen, ulos menoon, sisään tuloon. Ja meillä tosiaan ihmiset ovat alusta asti menneet ovista sisään ja ulos ensin. Esimerkiksi lenkille lähtiessämme minä siis menen ovesta ulos ensin, koira istuu eteisessä, ja odottaa lupaa tulla ulos.
Leikit ja rapsutukset ovat minun ja mieheni kohdalla alusta alkaen tapahtuneet meidän aloitteestamme, ja me myös päätämme, milloin ne loppuvat. Lapset saattavat toisinaan leikkiä koiran kanssa ja rapsuttaa sitä koirankin aloitteesta.
Lenkeillä koira kulkee useimmiten vieressäni, joten käännöksissä yms. pysyy kyllä hyvin mukana. Takametsissämme kun on vapaana, seuraa hyvin tarkkaan, missä minä olen ja pysyttelee lähettyvilläni. Kutsumme koiraa luoksemme luoksetuloharjoituksia tehdessämme, muutoin koira vapaana ollessaan pitää itse huolen siitä, että ei tipu lauman (eli meidän) matkasta.
Lisää vinkkejä vastaanotan mielelläni![/QUOTE]
Vau, teillähän on asiat harvinaisen hyvällä mallilla sitten! Sitä koiran taakse siirtämistä ohitustilanteissa voisi siis kokeilla, mitä itsekkin ajattelit ja kiinnittää huomiota omaan käytökseen ohitustilanteissa. Eipä tuohon muuta vinkkiä osaa sanoakkaan näin koiraa ja omistajaa tuntemattomana.