Kuinka monella teillä on iso laina ja muita pieniä lainoja? Mikä on se, mikä maksaa mutta mistä et luovu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Mihin teillä menee rahat? Isoon lainaan, autolainaan? Kulutusluottoihin? Kalliisiin vakuutuksiin? Shoppailuun?

Näihin kyllä aina vastaa vain ne, jotka pärjäävät pienillä tuloilla ja jotka eivät tarvitse paljoa, tai ainakaan jatkuvasti kaikkea uutta. Itsekin olen yksi tällaisista. Mutta olisi kiva jos joku rehellisesti kertoisi, paljonko menee lainoihin rahaa, jos kerran keskituloilla tai enemmän, ei meinaa pärjätä?

lainanlyhennyksiin ja yhtiövastikkeeseen yht. n.700e, laskuihin pienimmillään 150e.pahimmillaan laskuja on vakuutuslaskuineen liki 400e, auton lyhennys 200e, hevosten maksut väh. 200e ja ruoka ja koirat n.250e. ja mä saan käteen kuukaudessa n.1800e ja elämiseen menee yleensä kaikkineen n.1700e ja silloin ei ole edes ollut mitään ylimääräistä.

Isoon lainaan, autolainaan? Kalliisiin vakuutuksiin?
Näihin menee, ja milloin mihinkin.

Noihin hevosiinhan menee ihan tonnitolkulla, ja niistä en luovu.

Tosin ei tässä nyt ihan köyhyysrajalla kituuteta, en siis ole täällä valitellut etteikö näillä tuloilla pärjäisi. Mutta tuo miehen kotona olo tietysti vähän tekee tilanteesta tiukemman ja hetkittäin on huonompia kuukausia.

Silti en nyt just lähtisi luopumaan isommin mistään, ennemmin teen vähän enemmän töitä.

no meillä on asuntolainaa sellainen 190 000€ ja toinen laina asunnon ostoon miehen kotimaasta. Toisen lainan saldo on noin 40 000€ nyt. Säästötilillä 70 000€ (noin), sillä sopivaa asuntoa ei ole löytynyt.

Olen itse nyt äitiyslomalla, tulot noin 2000€ nettona + lapsilisät. Lapsilisistä menee puolet säästöön ja puolet jokaisen omalle tilille, josta sitten maksetaan esim. isompia vaateostoja tmv.

Mies pienryittäjä, tulot vaihtelevat, sanotaan nyt nettona jotain 2500€.

Noiden kahden lainan lisäksi ei ole muita, lyhennyksiin menee nyt 1600€/kk, kun palaan töihin 2000€/kk.

Ja ei tosiaan olla rikkaita. Ei mitään puutukaan, mutta ei pyöri tilillä ylimääräistä.

Iso asuntolaina, vakuutuksiin melk 2500€ vuodessa. Tuohi-korttiluottolla jotain isoja ostoja kun niistä ei mene korkoa.

Vakuutuksista en luovu ja ne on sikahintaisia. Ulkomaanmatkoista en luovu, niitä vähintään kerran vuodessa.

Ei meillä silti kyllä kituuteta...

Asuntolaina 865e/kk ja miehen autolaina 177e/kk, toinen auto ja moottoripyörä velattomia. Ei muita lainoja, osamaksuja tai vastaava. Lainojen lisäksi on ruoka, omakotitalon ylläpitokustannukset, vakuutukset (niitä on aika paljon!) ja polttoaine ne isommat menoerät kuukausittain.

Nettotulot nyt kun olen hoitovapaalla n. 3500e ylöspäin. Ihan normaalia elämää tässä pystyy elämä.

Kuulunko mä porukkaan kun meillä on asuntolaina ja opintolainaa vielä vähän jäljellä. Autolaina saatiin vähän aikaa sitten maksettua loppuun.

Asuntolaina nyt oli pakko ottaa kun muuten on paha asuntoa ostaa. Meille kuitenkin ihan asiallisen suuruinen laina jota lyhennetään mukavasti ja sillä saatiin sellainen talo mikä tosissaan tuntuu kodilta. Vuokrakämpissä asuminen jälkeen täytyy sanoa että tuo koti on jotain mistä en halua luopua.

Opintolainaa otin kun vanhemmat eivät pystyneet opiskeluaikana tukemaan mitenkään taloudellisesti. Ei sitä onneksi enää ole paljoa jäljellä.

Isoon lainaan, autolainaan? Kalliisiin vakuutuksiin?
Näihin menee, ja milloin mihinkin.

Noihin hevosiinhan menee ihan tonnitolkulla, ja niistä en luovu.

Tosin ei tässä nyt ihan köyhyysrajalla kituuteta, en siis ole täällä valitellut etteikö näillä tuloilla pärjäisi. Mutta tuo miehen kotona olo tietysti vähän tekee tilanteesta tiukemman ja hetkittäin on huonompia kuukausia.

Silti en nyt just lähtisi luopumaan isommin mistään, ennemmin teen vähän enemmän töitä.

Onko sulla siellä hevosten ja tilojen takia pakollisia maksuja ja vakuutuksia? En minäkään elämäntyöstäni luopuisi.

lainanlyhennyksiin ja yhtiövastikkeeseen yht. n.700e, laskuihin pienimmillään 150e.pahimmillaan laskuja on vakuutuslaskuineen liki 400e, auton lyhennys 200e, hevosten maksut väh. 200e ja ruoka ja koirat n.250e. ja mä saan käteen kuukaudessa n.1800e ja elämiseen menee yleensä kaikkineen n.1700e ja silloin ei ole edes ollut mitään ylimääräistä.

ai niin ja opintolainan maksu tähän tulee vielä lisäksi jossain kohdin.

mun ongelmana on liian paljon kulutusluottoja ja osamaksulla ostettuja juttuja. joita nyt on vaan pakko maksaa..

No meillä riittää kyllä rahat.

Asumiseen uppoaa meille ehdottomasti suurin kakku 1800 euroa, tämä sisältää lainan, yhtiövastikkeen ja sähkölämmityksen.

Autolaina on 400 euroa kuussa, lisäksi auton kuluihin tulee vakuutukset, bensat ja autovero, laskin että autoon meillä menee 700 euroa kuussa.

Seuraavaksi suurin lasku onkin sitten ruoka.

Asunto on meillä 95,5 neliöinen neliö, ja meitä on 5. Asunto sijaitsee juuri oikeassa paikassa, asumisesta en tingi.

Auto on myös meillä pakollinen juttu, juuri aamulla tuli testatuksi, että kun vien kuopuksen koululle ja tulen töihin, matkaan menee aikaa melkein 2 tuntia. Lisäksi ostosten roudaaminen kaupasta ilman autoa, olisi kyllä melkoinen urakka. Ja koska olen autojen tekniikan kanssa kädetön, ja tämä on meidän ainoa automme, sen on pakko olla suht. uusi ja luotettava.

Eli noista en myöskään tingi!

Meillä suurimmat rahareiät ovat omakotitalo ja kaksi autoa ja niistä ei luovuta. Niiden ansiosta elämä on mukavaa ja helppoa.

Talon remonttiin on palanut paljon rahaa, mutta siitä en tingi, koska viihdyn kotona ja haluan tehdä kodistani juuri mieleiseni. Mielummin vietän somani kotosalla kuin lähden etelään. Toki käyn sielläkin, mutta erittäin harvion, kun kerran mitään hinkua ei ulkomaille ole. Eipä tarvi tämän jälkeen tehdä enää mitään isoja remontteja seuraavaan 20-30 vuoteen.

nooh, asumiseen menee se 1150€/kk
autoon menee 345€/kk + bensat joku 300€
luottokortteihin menee nyt taas jälleen 450€ (ja vituttaa ihan suunnattomasti)
yhteen "pikku lainaan" menee 200€/kk
vakuutuksiin menee se reilu 100€/kk
päivähoitoon 160€/kk
muihin laskuihin se 250€/kk
ja loput rahoista menee sitten ruokaan ja muihin välttämättömyyksiin ja shoppailuun
ja olen oikeasti laskenut näitä, joutunut liki shokkiin kun havaitsin paljonko sitä rahaa menee ilman että jää säästöön mitään

[QUOTE="Neith";24752044]nooh, asumiseen menee se 1150€/kk
autoon menee 345€/kk + bensat joku 300€
luottokortteihin menee nyt taas jälleen 450€ (ja vituttaa ihan suunnattomasti)
yhteen "pikku lainaan" menee 200€/kk
vakuutuksiin menee se reilu 100€/kk
päivähoitoon 160€/kk
muihin laskuihin se 250€/kk
ja loput rahoista menee sitten ruokaan ja muihin välttämättömyyksiin ja shoppailuun
ja olen oikeasti laskenut näitä, joutunut liki shokkiin kun havaitsin paljonko sitä rahaa menee ilman että jää säästöön mitään[/QUOTE]

Järkyttävää :( Noilla tuloilla voisi säästää HELPOSTI tonnin kuussa, Toivottavasti olet unohtanut jo ne omakotitalohaaveesi, ei tule onnistumaan...

Asuntolainaan 1500, autolainaan 200, muita laskuja n. 1000 euroa kuussa. Nettopalkat + lapsilisät yhteensä 5300. ruokaan menee nykyään paljon, samoin kahden auton bensoihin. Eipä paljon jää säästöön. En luopuisi ihanasta talostamme enkä sen sijainnista, eli maaseudusta, joka selittää kaksi autoa.

[QUOTE="vieras";24752151]Järkyttävää :( Noilla tuloilla voisi säästää HELPOSTI tonnin kuussa, Toivottavasti olet unohtanut jo ne omakotitalohaaveesi, ei tule onnistumaan...[/QUOTE]

niin, säästöön jäisi enemmän rahaa jos oltais pysytty mun suunnitelmassa, mutta ei
mies osti kalliin auton, ja mokasi muutenkin ja siitä syystä meillä menee nyt liki tyonni maksuihin joita ei muuten olisi :/
mutta asiaa ei voi muuttaa, se on vaan elettävä näin

Mä en oikein ehkä tajunnut aloituksen pointtia? Kyllä meillekin rahaa jää, mutta ei paljoa.

asuminen (sis. sähkön, veden, netin ym.) 950€ / kk
autolaina 360€ / kk (vielä hetken aikaa)
opintolainaa on vähän, mutta vielä ei sitä maksella takaisin
lemmikit noin 60€ / kk
bensat noin 300€ / kk
ruoka noin 350€ / kk
ulkona syöminen noin 100€ / kk
vakuutukset + puhelinlaskut + televisioluvat ym. ehkä 100€ / kk?
satunnaiset ostokset shoppailuinnostuksen mukaan

reilut 2500€ tästä tulee ja kun kokonaissumma on 2700€ meidän taloudessa niin...

Meillä on kahdessa asunnossa lainaa 120 000 + 70 000 e (lyhennetään 600+300 e/kk)
Lisäksi on autolaina 4000 e (vähennetään 100 e/kk)
Toisen talon laina saadaan maksettua siitä saaduilla vuokratuloilla + loput menee veroihin.

Eli itselle maksettavaksi jää tuo 600 e + autolaina 100 e = 700 e/kk

Vakuutukset vievät paljon (3000 e vuodessa), samoin hevosiin menee täälläkin n.150 e/kk. Niistä en ole siltikään luopumassa ihan heti.
Sähkölaskut ovat aika isoja myös,450 e x6 kertaa vuodessa.

Ei jää rahaa muuhun luksukseen kun noihin hevosiin ja miehen moottoripyöräharrastukseen :) Itse olen työttömänä vielä (tuleva yrittäjä..),mies töissä.

Asuntolaina, vastike, kaksi opintolainaa ja autolaina, yht. n. 1200€/kk. Vakuutukset vuodessa n. 1100€. Päivähoitomaksu 250€/kk. Siinä ne isoimmat menot, helpottaa parin vuoden päästä kun on opinto- ja autolaina maksettu. Auto täällä seudulla välttämätön, lisäksi tarvitsen autoa työssäni. Nettotulot n. 3200€/kk sis. yhden lapsilisän. Mistään noista lainoista ei oikein voi luopuakaan vaikka kuinka haluaisi, asuntolainakin maltillinen, saman verran ellei enemmänkin maksettaisiin vastaavasta rivarinpätkästä vuokraa.

Onko sulla siellä hevosten ja tilojen takia pakollisia maksuja ja vakuutuksia? En minäkään elämäntyöstäni luopuisi.

Nyt vasta muistin tän ketjun, mutta vastaan silti :)

Ei kai hirveästi sellaisia yleisiä, mitkä olisi suoraan hevosiin liittyviä.
Mutta kotivakuutus ei ole ihan ilmainen, kun on ulkorakennuksia jotka sen piiriin liittyy myös. Samoin toinen auto ja peräkärry on sellaisia "sivukulu"-juttuja. Kumpikin on olemassa enimmäkseen siksi, että kopukoihin liittyviä tarpeita saa kuskattua suhteellisen järkevästi.
Hevosille on omat vastuuvakuutukset, jos ne sattuu esim. karkaamaan tms. ja aiheuttavat haittaa ihmisille tai muiden omaisuudelle.
Ja mulle itselle on kattavampi tapaturmavakuutus, kuin mitä viitsisin maksaa jos istuisin toimistossa.
Toki niihin liittyviä juoksevia kuluja on riittämiin: heinää, purua, hiekkaa, osa rehuista, puutavaraa, tolppia, sähkölankaa yms. menee koko "porukalle", omille ja vuokralaisille.

Lisäksi maksan omista hevosistani tietysti kengitykset, eläinlääkärit, varusteet, madotukset... Nämä on sellaisia kuluja, jotka vuokralaiset maksaa omistaan sitten itse.

Oman tallin pyörittämisestä en sanoisi, että mulle varsinaisesti jää edes käteen juuri mitään. Ehkä sen verran, että kattaa osan omien hevosten kuluista, mutta työtunnille on turha lähteä hintaa laskemaan, ettei pääse itku.

Varsinainen raha tulee enimmäkseen noista isompien tallien lomituksista, ja toivon mukaan ensi vuoden puolella myös hevosten hieronnoista, kunhan valmistun. :)

Yhteistyössä