Miten lapsen infektioastmaa hoidettu käytännössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Lapsella 2v 8kk todettiin nyt infektioastma. Lääkitykseksi kortisoni. Mutta lääkäri ei sanonut enkä itse järkytykseltäni hoksannut kysyä, että miten lasta pitää muuten hoitaa? Pitääkö estää juoksemista ja muuta riehumista? Entä voiko mennä päiväkotiin vai pitääkö olla kotona? Olin vain niin huolissani diagnoosista, etten tajunnut kysyä mitään....

Onko täällä muita, joiden lapsilla infektioastmaa?

Infektioastma puhkeaa yleensä sairauden, nuhakuumeen tai yskän, eli infektion aikana. Tavallisella juoksemisella ja riehumisella ei astmakohtausta saa aikaan. Ei tarvitse pitää kotona, mutta jos tulee kipeäksi, kannattaa seurata tilannetta. Itselläni on ollut pienenä infektioastma, mutta teini-iän jälkeen en ole saanut enää ainuttakaan hengenahdistuskohtausta.

Lääkäri varmaan määrää teidät jatkotutkimuksiin, jotta rasitusastman mahdollisuus suljetaan pois.
Googlesta löytyy aika paljon tietoa kyseisestäkin "taudista".

EI tarvitse rajoittaa mitenkään, päon vastoin astmaatikolel liikunta ja keuhkojen vahvistaminen on tärkeää. Ei tietenkään silloin kun on flunssa päällä/henki ahtaalla, silloin ollaan niinkuin muutenkin kipeänä, eli voinnin mukaan. Normaalisti elätte ja normaalisti päikkyynkin, silloin kun laittaisit muutenkin. Ei se diagnsnoosi mitään muuta. Infektioastma ei oo mikään vakava eikä paha juttu, ja todennäköisesti paranee parissa vuodessa.

Meillä kans todettiin infektioastma reilu 2-vuotiaana ja noin vuoden ajan oireet vaivasi aina flunssan yhteydessä. Silloin aina jo ennalta ehkäisevästi avaavaa lääkettä.

Ei sitä tartte muuten "hoitaa". Ihan normaalisti lapsesi saa elää, ei tarvitse välttää mitään :) Tietysti jos voi, niin hiukan välttää tahallisia tartuntakontakteja sairaiden kanssa, jotta olisi mahdollisimman vähän infektioita.

Kiitos teille! Olen vain huolissani, kun lapsella myös atooppista ihottumaa, kaksi isovanhempaa astmaattisia ja minä ja tätinsä vahvasti allergisia. Oli myös kurkunpääntulehdus eli selvä infektioastma, mutta vähän nyt huolettaa, että muuttuuko krooniseksi astmaksi...

Lapsi ei yski kuin yöllä makuultaan ja silloinkin silleen vinkuen (siksi lääkäriin mentiinkin), eli pitäisikö yskän nyt alkaa silleen kunnolla, kun kortisoni alkaa vaikuttaa?

Ei se kortisoni yskää AIHEUTA, päin vastoin hoitaa keuhkoja etteivät ne erittäisi sitä limaa. Mut vaikutus ei tule nopeasti, muutama päiväkin voi mennä. Atooppinen ihottuma kyllä valitettavasti viittaa allergiseen (=oikeaan) astmaan. Mut ei sekään paha ole, lääkkeillä pysyy hallinnassa yleensä, eikä juuri vaikeuta elämää.

Ai, no minä olen näköjään ollut tosi järkyttynyt siellä lääkärissä, kun ymmärsin ihan päinvastoin, eli että se kortisoli laajentaa niitä keuhkoputkia niin, että se lima pääsee ulos. No parempi niin, jos se lima parantuu sieltä yskimättä. Tosiaan oli iha n pöllö olo, kun mielessä oli vain, että mitä lääkettä annetaan ja milloin ja unohdin kysyä kaikkia näitä muista asioita, huolestuin vaan niin kovasti, kun jo kotona se kohtaus muistutti omien vanhempieni astmakohtauksia.
Helpottavaa kuulla, ettei välttämättä vaikuta käytännön elämään, minä jo täällä kuvittelin, kuinka voidaan heittää hyvästit polkupyöräretkille luonnossa jne. :(

Siis mikä lääkitys teillä on, avaava vai kortisoni? Muistatko lääkkeen nimen? Siitä babyhalerista varmaan otetaan?

Meillä infektioastmaa hoidettiin ihan avaavalla lääkkeellä (Ventoline), myöhemmin todettiin krooninen astma ja vasta sitten otettiin käyttöön kortisoni (Flixotide). Mutta infektioastma ei välttämättä lainkaan tarkoita sitä että puhkeaisi "oikea" astma, ja vaikka puhkeaisi niin lapsuusiän astma usein paranee iän myötä. Joten nou hätä. :)

Niin ja astmapotilaille nimenomaan suositellaan kaikenlaista liikuntaa toki oman tilanteen ja kunnon mukaan. Mielummin vähän avaavaa ja pyöräilemään, kuin että ei menisi sinne pyöräilemään. :)

meillä on myös kyseinen sairaus epäilyksenä. mutta en mä sen takia ole järkyttyny tai mitään, miksi pitäisi olla!?!?!? olen vain onnellinen kun on lääkkeet joita antamalla tiedän että ne auttaa eikä muksu tukehdu. enempi se järkyttää kun vierestä katsoo eikä ole millä auttaa kun toinen ei meinaa saada henkeä.
normaalia elämää saa elää lääkkeiden kanssakin ja sillä erolla että flunssan aikaan saa lääkitä paremmin kun on kortisonia.
miksi siis järkytyit? eihän maailma nyt tuohon kaadu? vai olenko minä sitten jotenkin välinpitämätön kun jaksa ressata moisen takia?!?!??

meillä on myös kyseinen sairaus epäilyksenä. mutta en mä sen takia ole järkyttyny tai mitään, miksi pitäisi olla!?!?!? olen vain onnellinen kun on lääkkeet joita antamalla tiedän että ne auttaa eikä muksu tukehdu. enempi se järkyttää kun vierestä katsoo eikä ole millä auttaa kun toinen ei meinaa saada henkeä.
normaalia elämää saa elää lääkkeiden kanssakin ja sillä erolla että flunssan aikaan saa lääkitä paremmin kun on kortisonia.
miksi siis järkytyit? eihän maailma nyt tuohon kaadu? vai olenko minä sitten jotenkin välinpitämätön kun jaksa ressata moisen takia?!?!??

Joo, olet sä vähän välinpitämätön, ei millään pahalla.

[QUOTE="Lissu";24759044]Siis mikä lääkitys teillä on, avaava vai kortisoni? Muistatko lääkkeen nimen? Siitä babyhalerista varmaan otetaan?

Meillä infektioastmaa hoidettiin ihan avaavalla lääkkeellä (Ventoline), myöhemmin todettiin krooninen astma ja vasta sitten otettiin käyttöön kortisoni (Flixotide). Mutta infektioastma ei välttämättä lainkaan tarkoita sitä että puhkeaisi "oikea" astma, ja vaikka puhkeaisi niin lapsuusiän astma usein paranee iän myötä. Joten nou hätä. :)[/QUOTE]

Meille määrättiin kortisoni suun kautta, ja wikipedian mukaan sen pitäisi hillitä tulehdusta JA avata niitä keuhkoputkia.

[QUOTE="joo";24759292]Joo, olet sä vähän välinpitämätön, ei millään pahalla.[/QUOTE]

sen takiapa mun ei tarvi kyselläkään täällä tyhmiä kun en ressaa turhasta...=)

Käytännössä meidän lasten infektioastmaa on hoidettu avaavalla lääkkeellä = ventoline ja kortisonisuihkeella = flixotide babyhalerilla annettuna. Toisen lapsen kohdalla flixotide aloitettiin ensimmäisen kohtauksen jälkeen ja toisen lapsen kohdalla kolmalla kohtauksen jälkeen, mikä on ilmeisesti normaali käytäntö pienillä lapsilla.
Molemmilla oireet alkoivat 1 vuotiaina. SIttemmin diagnoosi on tarkentunut oikeaksi astmaksi ja lääkityksiä on rukkailtu sekä lisäilty. Harvoin on lääkärit määränneet suunkautta otettavaa kortisonia. Vain sairaalaoloissa on annettu. Lisäksi antibiootit on mennyt usein, kun nimensä mukaisesti hengitys vaikeutuu infektion vuoksi.

sen takiapa mun ei tarvi kyselläkään täällä tyhmiä kun en ressaa turhasta...=)

Voi jee, siis ilmeisesti ihan joka pinoon löytyy joku idiootti laukomaan typeryyksiä tällä palstalla...

Joo, saatan kysellä tyhmiä, syyn siihen olen selittänyt, mutta sinä sen sijaan annat itsestäsi täällä välinpitämättömän ja v*ttumaisen kuvan... mene kiusaamaan huolestuneita äitejä johonkin toiseen pinoon, kiitos...

[QUOTE="äiti";24759963]Voi jee, siis ilmeisesti ihan joka pinoon löytyy joku idiootti laukomaan typeryyksiä tällä palstalla...

Joo, saatan kysellä tyhmiä, syyn siihen olen selittänyt, mutta sinä sen sijaan annat itsestäsi täällä välinpitämättömän ja v*ttumaisen kuvan... mene kiusaamaan huolestuneita äitejä johonkin toiseen pinoon, kiitos...[/QUOTE]

en tarkottanu tätä ap:tä kommentillani, ANTEEKSI jos pahoitin mielesi.
täällä vain on välillä hieman huvittavia kysymyksiä. tämä ei siis ollut ja ymmärrän huolesi.

itse olen tänään menossa taas kontrollikäynnille infektio astmaepäilyn takia. saa nähdä joko saadaan lopultakin asia virallliseksi.

PYYDÄN ANTEEKSI APLTÄ, en tarkoittanut häntä kommentillani!

ja minä nyt satun olemaan aika rennolla asenteella liikenteessä lastenihoidon kanssa ja elämän suhteen muutenkin koska olen huomannut että ei ne asiat yleensäkään parane hössöttömällä, mutta jokainen tyylillään=)

Yhteistyössä