Osaako teidän 4-vuotiaat (pojat) kirjoittaa oman nimensä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan...

Vieras
Käytiin siis 4-vuotisneuvolassa tänään pojan kanssa (poika täytti 4 viikko sitten), ja neuvolan täti oli ihan ihmeissään, kun mun poika ei osannut kirjoittaa omaa nimeään. Muuten suoriutui tehtävistä ihan ok, mutta ei osannut piirtää rastia eikä kirjoittaa nimeään. Joutuu siis tästä syystä toimintaterapeutille. Samaten sanoi lasta liian painavaksi, kun oli mitoiltaan 110cm ja 20kg. Pitää siis kiinnittää huomiota syömisiin. Poika ei kyllä oikeasti ole mitenkään pyöreä tms. koska housutkin putoaa päältä, jos niissä ei ole kiristysnauhoja...

Edellisessä asuinkunnassa kun käytin toisen lapsen 4-vuotisneuvolassa, niin ei mun tyttö osannut myöskään tehdä rastia eikä kirjoittaa omaa nimeään, mutta eipä siitä sen enempää seurannut. Oppi kyllä sitten nimensä kirjoittamaan, ja 5-vuotisneuvolassa sen osasi.

Joten osaako teidän 4-vuotiaat kirjoittaa oman nimensä?

Kiitos "vinkistä". Meillä tänään pojalla 4v neuvola ja laitoin heti harjoittelemaan sitä nimen kirjoitusta. Näyttää mallista osaavan, mutta pitää kokeilla vielä ilman malliakin. :)

Meillä oli kuukausi sitten pojan 4-vuotis neuvola eikä osannut kunnolla kirjoittaa nimeään mutta täti vaan sanoi että alkaa harjoittelemaan ahkerasti. Liian painava? Meidän poika on 104cm ja painaa 18 kiloa ja on kyllä aika luuviulu jos noin voisi sanoa :D

Eiköhän nämä meidän poijat osaa kirjoittaa nimensä ku eskariin menevät vai mitä?

Mun oma osas 4-vuotiaana, mutta ei läheskään kaikki osaa! Enkä mä ainakaan ole ollut huolissaan. On paljon sellaisia 4-vuotiaita poikia, joita ei kynähommat vois vähempää kiinnostaa. Hienomotorisia taitoja voi harjoitella muutenkin, esim. puutöissä ja legoja rakennellessa. Kyllä ne sen ehtii oppia. Harjoituksen puutettahan se vain on. Moni osaa mallista jäljentää, kaikki ei sitäkään. Mun mielestä ihan normaalia, ja mä oon ollu lastentarhanopena yli 10 vuotta.

Olisin ihan tyytyväinen jos lapsemme saisi ajan toimintaterapeutille asian puolesta. Mieluummin otan kaiken avun vastaan ja olisin tyytyväinen, että lapsen eduista pidetään huoli.

Sitten siitä nimen kirjoittamisesta. Meidän lapsi oppi nimensä kirjoittamisen juurikin 4 v:eenä, tosin sillä aivan loppupuolella. En osannut olla asiasta huolissani, ja hyvin tuo nykyään pärjää. Hyvin huonosti toimintaterapeuteille saa ainakaan meidän kaupungissa aikoja, että luulen lapsesi kirjoittavan nimeään ja piirtelevän rasteja joka paikkaan ennen sinne menoa.

no ei todellakaan 4-vuotiaan vielä tarvitse osata kirjoittaa yhtään mitään!!! kaikkia ei piirtämisjutut kiinnosta vaan sen aika tulee myöhemmin. kummallista vouhotusta! jos eskarissakaan ei opi kirjoittamaan niin sitten ehkä olis syytä miettiä tilannetta!

• Tykkää
Reactions: Neeuli
Mun kohta 4v ei osaa kirjoittaa ensimmäistäkään kirjainta enkä todellakaan ole menossa minnekkään terapeuteille sen asian puitteissa jos meille kehotus käy!lapset on erilaisia!

Yhdestä asiasta ei varmasti toimintaterapeutille pääse, se rastin piirtämisen puuttuminenkin varmasti asiaan vaikuttaa ja oliko esim kynäote täysin hakusessa? Tai oliko muitakin puutteita jossain muissa testeissä?

Meidän kunnassa on käytössä varhaisen puuttumisen toimintamalli (ja varmasti muuallakin), missä yritetään huolehtia että mahdollisista ongelmista ei tule koskaan ongelmaa. Nauttikaamme siitä, että kerrankin on mahdollista saada kunnallista huomiota jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja ottakaa täysi ilo irti toimintaterapiasta.

Kyse ei siis ole siitä, että "ehtii sen oppia" tai "kaikki pitää osata vauvana" vaan autetaan lasta niissä asioissa missä voi tulla myöhemminkin haasteita eteen. Kyse ei ole täydellisyyteen pyrkimisessä vaan annetaan lapselle lisää eväitä. Meillä esim päiväkodissa on tiivis yhteistyö elton kanssa ja jokaisen lapsen haasteisiin (pieniinkin) pyritään löytämään sopivia kannustimia - oli kyseessä vessaanmeno, piirtäminen tai paikallaan istuminen.

Joo, ja osasi kirjoittaa nimensä 4vuotiaana. Ei piirtänyt juuri mitään muuta kuin ne pakolliset :D

Juu, ei mua haittaa, että "joudutaan" toimintaterapeutille, parempi vaan, että tutkivat. Tuntuivat vaan kovin heppoisilta nuo perustelut, joiden pohjalta sinne pääsee. Kun ei tosiaan ole liikkumisessa, kynän pitämisessä tai muussa ongelmia, helmetkin sai helminauhaan, vaikka on vasuri. Ainoastaan tuossa rastissa ja nimen kirjoittamisessa oli ongelmia. Tämän neuvolan tätikin myönsi, ja yhdessä todettiin, että ongelma on varmaan se, ettei meidän poikaa piirtäminen eikä kirjaimet kiinnosta yhtään. Muru osaa kyllä numerot, mutta kirjaimista ei välitä yhtään. No, käydään katsomassa mitä toimintaterautti sanoo, samallahan se toteaa tuon painojutun, että tarviiko mun oikeasti kiinnittää siihen huomiota. Aika kamalaa kyllä ajatella, että tuo ruipelo sai nyt sellaisen mielikuvan, että se painaa liikaa, ja että se on nyt huono juttu. Kysyi jo, että eikö hän saa enää ottaa ruokaa lisää...

Voin toimintaterapeuttina vakuuttaa, että aina ei ammattilainenkaan ymmärrä lähetteiden tarkoitusta :) Mutta ei siellä käymisestä varmasti haittaakaan ole, tuskinpa tarvitsee montaa kertaa käydä jos ei muuta ole kuin nimen kirjoittaminen. Omat lapset eivät ole olleet lahjakkaita kynän tai saksien käyttäjiä 4-vuotiaina, mutta ihan hyvin oppivat myöhemminkin.

Meidän pojalle meinattiin laittaa lähete toimintaterapiaan juurikin piirtämisasioiden takia, huono ote kynästä eikä osannut kunnolla leikata saksilla. Kysyin asiasta päiväkodista ja pitivät poikaa aivan normaalina. Pienen neuvomisen jälkeen leikkaa saksillakin ihan hienosti. En siis ottanut terapialähetettä. Nimenkirjoittamista ei edes kysytty.
Poika on 16kg ja 105cm, ja meillä oltiin huolissaan että onko laihtunut vai miksi noin hoikka...ja meni siis samalla käyrällä kuin aina ennenkin, täti ei vain hoksannut sitä katsoa.

Niin siis missään muussa ei ollut ongelmaa kuin tuossa rastissa. Osasi tehdä neliön, ympyrän, teen ja viivat. Tunnisti eläimet (tosin ei sitten muumihahmoja, koska meillä ei niitä kukaan katso), osasi erottaa neulan ja seulan, sahan ja mahan, mutta ei sitten osannut kirjoittaa nimeään. Osasi hyppiä yhdellä jalalla, potkia palloa, osasi rakentaa palapelin jne. Neuvolan täti kiinnitti siis huomiota vaan tuohon piirtämiseen.

Mutta, hyvähän se on, että tutkitaan, ja kannatan itsekin varhaista puuttumista. Mieluummin aikaisin kuin myöhemmin, ja en osaa kuitenkin ammattilaisen tavoin arvioida, onko pojalla sitten kuitenkin jotain ongelmaa. Ihmettelin vaan, että täti korosti tuota nimen kirjoittamista, että kun useimmat kuulemma sen osaavat jo tehdä, ja tunnistavat kirjaimia..

Mutta, hyvähän se on, että tutkitaan, ja kannatan itsekin varhaista puuttumista. Mieluummin aikaisin kuin myöhemmin, ja en osaa kuitenkin ammattilaisen tavoin arvioida, onko pojalla sitten kuitenkin jotain ongelmaa. Ihmettelin vaan, että täti korosti tuota nimen kirjoittamista, että kun useimmat kuulemma sen osaavat jo tehdä, ja tunnistavat kirjaimia..

Nykyään vaatimukset ovat kasvaneet lapsen kehitykselle ja lapsen pitää liotteluun asti tavoitella kesivertolapsen kehitystä. Hyvää on tietysti se, että ongelmiin pureudutaan aiaisemmin kuin ennen, mutta kääntöpuolena normaalin kehityksen raja on muuttunut kovin suppeaksi ja tiukaksi.

Yllätyin miten moni lapsista osasi jo lukea kun esikoisen koulu alkoi. Omalla luokallani oli aikanaan ainakin puolet, jotka eivät osanneet lukea ekalle mennessään.

[QUOTE="vieras";24764311]Nykyään vaatimukset ovat kasvaneet lapsen kehitykselle ja lapsen pitää liotteluun asti tavoitella kesivertolapsen kehitystä. Hyvää on tietysti se, että ongelmiin pureudutaan aiaisemmin kuin ennen, mutta kääntöpuolena normaalin kehityksen raja on muuttunut kovin suppeaksi ja tiukaksi.

Yllätyin miten moni lapsista osasi jo lukea kun esikoisen koulu alkoi. Omalla luokallani oli aikanaan ainakin puolet, jotka eivät osanneet lukea ekalle mennessään.[/QUOTE]

mä oon usein nyt omien lasteni kohdalla miettiny sitä että mikä on tämän päivän peruskouluissa muuttunut ja miksi? kun itse olin ekaluokalla niin 25 oppilaan joukossa oli tasan 4 oppilasta jotka osasivat lukea. kirjaimet opeteltiin yksitellen ja niitä monisteita sitten täyteltiin, piirrettiin ensin valmiin kirjaimen viivat ja sitten opeteltiin ihan itse. jokainen luokkatoverini oppi lukemaan ja kirjoittamaan eka luokan aikana, poikkeuksena yksi jolla oli paha lukihäiriö mikä selittääkin asian. miksi nykyään TÄYTYY osata jo kaikki ennen kouluun menoa??? miksei lapset saa olla rauhassa lapsia ja vasta koulutien alkaessa opetella näitä asioita, sitä vartenhan se koulu on että siellä OPITAAN! ja toinen asia joka kummastuttaa on se, miksi tavaaminen ja jopa kirjainten ulkomuoto pitää muuttaa niin ettei edes omat vanhemmat osaa lastaan oikein opastaa läksyjen kanssa? onko se sitten ihme ettei monikaan pysy tahdissa mukana???

[QUOTE="mama";24764207]Mun kohta 4v ei osaa kirjoittaa ensimmäistäkään kirjainta enkä todellakaan ole menossa minnekkään terapeuteille sen asian puitteissa jos meille kehotus käy!lapset on erilaisia![/QUOTE]

Miksei? Kyllä mä ottaisin neuvosta vaarin, varsinkin kun tt on ilmainen. :)

[quote="mama";24764696]mä oon usein nyt omien lasteni kohdalla miettiny sitä että mikä on tämän päivän peruskouluissa muuttunut ja miksi? Kun itse olin ekaluokalla niin 25 oppilaan joukossa oli tasan 4 oppilasta jotka osasivat lukea. Kirjaimet opeteltiin yksitellen ja niitä monisteita sitten täyteltiin, piirrettiin ensin valmiin kirjaimen viivat ja sitten opeteltiin ihan itse. Jokainen luokkatoverini oppi lukemaan ja kirjoittamaan eka luokan aikana, poikkeuksena yksi jolla oli paha lukihäiriö mikä selittääkin asian. Miksi nykyään täytyy osata jo kaikki ennen kouluun menoa??? Miksei lapset saa olla rauhassa lapsia ja vasta koulutien alkaessa opetella näitä asioita, sitä vartenhan se koulu on että siellä opitaan! Ja toinen asia joka kummastuttaa on se, miksi tavaaminen ja jopa kirjainten ulkomuoto pitää muuttaa niin ettei edes omat vanhemmat osaa lastaan oikein opastaa läksyjen kanssa? Onko se sitten ihme ettei monikaan pysy tahdissa mukana???[/quote]

peesaan

[QUOTE="vieras";24764311]Nykyään vaatimukset ovat kasvaneet lapsen kehitykselle ja lapsen pitää liotteluun asti tavoitella kesivertolapsen kehitystä. Hyvää on tietysti se, että ongelmiin pureudutaan aiaisemmin kuin ennen, mutta kääntöpuolena normaalin kehityksen raja on muuttunut kovin suppeaksi ja tiukaksi.

Yllätyin miten moni lapsista osasi jo lukea kun esikoisen koulu alkoi. Omalla luokallani oli aikanaan ainakin puolet, jotka eivät osanneet lukea ekalle mennessään.[/QUOTE]

Suomessa on paljon alhaisemmat vaatimukset koulujen suhteen. Monissa muissa maissa viedään kouluun jo 4-5-vuotiaita. Että siinä mielessä eskari 6-vuotiaana ei todellakaan ole liian varhaista.
Suomessa lapset saavat periaatteessa nauttia aika pitkään lapsiajasta verrattuna muihin maihin. :)

Meillä ei tyttö osaa kirjoittaa nimeään, eikä edes mallista jäljentää. Ei kyllä osaa piirtääkkään. Ei osata minä eikä miehenikään. Lisäksi tyttömme on, kuten isänsä, vahvasti vasenkätinen, eli kynäote on hankala ja sotkee kädenselällä kuitenkin tuhrunsa - ei innosta piirtämään. On kuitenkin 3v iästä jo pujotellut näppärästi pieniäkin helmiä lankaan yms, eli hienomotorisesti ei ole ongelmia, kynäjutut vain ei innosta.

oppi 3 ja puol vuotiaana nimensä kirjoittamaan. meilläkin 'iso' poika. 4v, myös 110cm ja 20kg.mutta ei meillä neuvolassa mitään ole sanottu asiasta. kylkiluut ja vattalihakset näkyy. hyvin urheilullinen tapaus, jos tuon ikäsestä niin voi sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja syytä huolestua?;24764775:
Meillä ei tyttö osaa kirjoittaa nimeään, eikä edes mallista jäljentää. Ei kyllä osaa piirtääkkään. Ei osata minä eikä miehenikään. Lisäksi tyttömme on, kuten isänsä, vahvasti vasenkätinen, eli kynäote on hankala ja sotkee kädenselällä kuitenkin tuhrunsa - ei innosta piirtämään. On kuitenkin 3v iästä jo pujotellut näppärästi pieniäkin helmiä lankaan yms, eli hienomotorisesti ei ole ongelmia, kynäjutut vain ei innosta.

Meidänkin poika on vasuri, ja me muut taas oikeakätisiä, joten oikean kynäotteen opettaminen oli pitkä ja hankala asia. Sen kun oppi, niin piirteli jonkun aikaa, mutta nyt taas ei kiinnosta yhtään. Mieluummin ajelee autoilla kuin piirtää. Helmet yms. pikkulegoilla rakentaminen sujuu kyllä. Mietinkin, että pitääkö alkaa nyt "pakottamaan" piirtämään, jotta tuo taito kehittyy. Varmaankin... Tarvii vaan kehittää sopiva keino, että innostuisi.

Miksei? Kyllä mä ottaisin neuvosta vaarin, varsinkin kun tt on ilmainen. :)

no ihan just siksi että 4-vuotiaan ei vielä tarvitse osata kirjoittaa ja kaikkia ei tuo piirtämispuoli niin kiinnostakkaan tuossa iässä vielä. eskarissa tähän asiaan on hyvä kiinnittää huomiota. johan sitä sais joka asian kanssa olla juoksemassa kaikenmaailman terapeuteilla kun ja jos oma lapsi ei ole samasta muotista veistetty kuin naapurin eetu! ihmekkään että lapsillakin on jo mielenterveysongelmia kun jo vaippaikäsestä saakka arvostellaan ettet osaa tuota ja tuota ja heti ollaan viemässä terapeutille ja psykologille...tervettä maalaisjärkeä taas saa käyttää arvon mammat!

Meillä ei poika osannu kirjoittaa nimeään 4vuotiaana eikä vielä 5vuotiaanakaan. se ei myöskään piirtäny mitään tunnistettavaa kuvaa kuin vasta eskari-ikäisenä. Kuitenkin se on nyt ihan normaali koululainen jonka opiskelu sujuu hyvin. Lapset vaan kehittyy joskus eri tahtiin kuin mitä on se keskiverto (ja meillä poikaa ei yhtään kiinnostanu kynähommat ennen eskarivuotta, mitenpä ne taidotkaa sitte kehittyis). Se tuntuu neuvolassa joskus unohtuvan.