uhmaikäisen äiti pulassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienen raivottaren äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienen raivottaren äiti

Vieras
olen siis tosi pulassa 2 vuotiaani uhman kanssa ! minulla on 3 lasta (kaikki tyttöjä), ja jo kaksi uhmaikää nähneenä luulin tietäväni mitä odottaa. mutta tälläista en osannut edes kuvitella... tämä neiti kyseenalaistaa ihan kaiken ja sellaisella raivolla, että "oksat pois". esim. viimeisin vaipan vaihtomme kesti 45 min, josta n. 44 min. meni lapsen aloillaan pitämiseen ja rauhoitteluun (ja oksennuksien pesuun). kun hän päättää tahtoa muuta kun äiti, hän lietsoo itsensä sellaisen raivon valtaan että huutaa kurkku suorana niin kauan että oksentaa. ja kun hetkellisesti oksennusten siivoamisen ajaksi rauhoittuu, niin sama alkaa uudestaan kun pitäisi puhtaat vaatteet pukea... lisäksi raivokohtaukset sisältävät kirkumista (korkealta ja lujaa), kynsimistä ja puremista. ja noita pikkuhampaita on todella syytä varoa, sen olen ensimäisten tikkien jälkeen oppinut. raivarit toistuu noin 10 kertaa päivässä, onneksi yleensä menee parissakymmenessä minuutissa ohi...jotta tytön saa rauhoittumaan ( niin ettei hän satuta muita tai itseään ) on pakko häntä aloillaan tiukasti pitää. joskus kun omat hermot on pettäneet, niin olen hänet jättänyt hetkeksi yksin raivoamaan (itse mennyt toiseen huoneeseen). mutta tuokaan ei toimi sillä tyttö joko seuraa perässä, tai jos ei perässä pääse niin hän alkaa repiä tupoittain omia hiuksaan päästänsä. neuvolassa puhuin asiasta, mutta täti vain säälivästi hymyillen totesi että kyllä se siitä... onko tämä muka normaalia uhmaa ja ennenkaikkea miten tässä pitäisi toimia ?

Aikamoinen tapaus teillä, huh! :)

Ootko muistanut yrittää kielentää tunteita ("nyt sinä olet vihainen koska.." "nyt harmittaa koska..")?
Ei varmaan auta tilanteeseen heti, mutta ajattelisin, että lapsi ei varmaankaan tunnista tunteitaan ja se saattaa lisätä raivoa?? En ole kyllä mikään psykologi..

Auttaako se, että vain pukee sen vaipan mahdollisimman nopsaan ja samalla vain toteaa "nyt suututtaa, mutta vaippa täytyy laittaa, kun on ihan märkä, ei mitään hätää, pian menee harmi ohi ja sitten on kivaa" tms. ja toistelee tätä loputtomiin. Pureminen täytyy kieltää tietenkin ja laittaa lapsi pois sylistä ja selittää tätä lapselle "ei saa purra äitiä, nyt joutuu pois sylistä" tai "ei saa purra äitiä, nyt täytyy laittaa vaippa ja sitten saa mennä leikkimään".

Entä auttaako harhautus? Huomio jonnekin muualle, esim. jokin vaipanvaihdoissa käytetty uusi lelu tms.

:hug: Kuulostaa tosi rankalta! Mulla on 2 poikaa toinen vasta vauva, esikoinen kohta 4-vuotias. Isomman pojan uhma on ihan perinteistä ja helposti-siedettävää. Silti sekin on välillä niin rasittavaa, etten voi edes kuvitella miltä susta tuntuu. Kyllä mä tarvitsisin tuossa tilanteessa apua, että säilyttäisin mielenterveyteni. Jos neuvola suhtautuu asiaan noin, niin soitappa ihan terveyskeskukseen, josko saisit sieltä lähetettä eteenpäin. Jaksamisia! :hug:

[QUOTE="vieras";24765061]Aikamoinen tapaus teillä, huh! :)

Ootko muistanut yrittää kielentää tunteita ("nyt sinä olet vihainen koska.." "nyt harmittaa koska..")?
Ei varmaan auta tilanteeseen heti, mutta ajattelisin, että lapsi ei varmaankaan tunnista tunteitaan ja se saattaa lisätä raivoa?? En ole kyllä mikään psykologi..

Auttaako se, että vain pukee sen vaipan mahdollisimman nopsaan ja samalla vain toteaa "nyt suututtaa, mutta vaippa täytyy laittaa, kun on ihan märkä, ei mitään hätää, pian menee harmi ohi ja sitten on kivaa" tms. ja toistelee tätä loputtomiin. Pureminen täytyy kieltää tietenkin ja laittaa lapsi pois sylistä ja selittää tätä lapselle "ei saa purra äitiä, nyt joutuu pois sylistä" tai "ei saa purra äitiä, nyt täytyy laittaa vaippa ja sitten saa mennä leikkimään".

Entä auttaako harhautus? Huomio jonnekin muualle, esim. jokin vaipanvaihdoissa käytetty uusi lelu tms.[/QUOTE]
vaipan vaihto ei ihan hetkessä suju, sillä neiti pääsääntöisesti käy potalla. vaippaa käytämme kuitenkin nukkuessa ja ulkoillessa ( jolloin tyttö ei muista pissahätäänsä ilmaista). näin ollen vaippa laitetaan potalla käynnin jälkeen ja show alkaa siinä vaiheessa kun potalta pitäisi nousta... "Harhauttamaankaan" usein en kerkeä, sillä kun pukeminen tms. olisi edessä on tyttö jo hävinnyt paikalta ja kun hänet noudan on raivo jo päällä... toki olen yrittänyt myös tunteille nimiä antaa ja niistä jutella, kohtauksen ollessa päällä, mutta eipä taida äidin "löpinät" hurjistunutta tavoittaa...

:hug: Kuulostaa tosi rankalta! Mulla on 2 poikaa toinen vasta vauva, esikoinen kohta 4-vuotias. Isomman pojan uhma on ihan perinteistä ja helposti-siedettävää. Silti sekin on välillä niin rasittavaa, etten voi edes kuvitella miltä susta tuntuu. Kyllä mä tarvitsisin tuossa tilanteessa apua, että säilyttäisin mielenterveyteni. Jos neuvola suhtautuu asiaan noin, niin soitappa ihan terveyskeskukseen, josko saisit sieltä lähetettä eteenpäin. Jaksamisia! :hug:

alkaakin neiti heräillä ja kauppaan ja puistoon lähtö edessä... kiitos tsempistä ja haleista, nyt jaksanen seuraavan taiston jotta ulos suoriudutaan...

Alkuperäinen kirjoittaja pienen raivottaren äiti;24765179:
vaipan vaihto ei ihan hetkessä suju, sillä neiti pääsääntöisesti käy potalla. vaippaa käytämme kuitenkin nukkuessa ja ulkoillessa ( jolloin tyttö ei muista pissahätäänsä ilmaista). näin ollen vaippa laitetaan potalla käynnin jälkeen ja show alkaa siinä vaiheessa kun potalta pitäisi nousta... "Harhauttamaankaan" usein en kerkeä, sillä kun pukeminen tms. olisi edessä on tyttö jo hävinnyt paikalta ja kun hänet noudan on raivo jo päällä... toki olen yrittänyt myös tunteille nimiä antaa ja niistä jutella, kohtauksen ollessa päällä, mutta eipä taida äidin "löpinät" hurjistunutta tavoittaa...

Kuinka paljon 2-vuotiaasi puhuu ja kuinka paljon ymmärtää puhetta? Voiko olla ongelmaa puheen tuottamisessa tai ymmärtämisessä?

Auttaako ennakkovaroitukset eli siis sanotaan, että kohta vaihdetaan/laitetaan vaippa? Auttaako housuvaippa, jos vaikka pukisitte niin, että lapsi seisoo ja astuu vaippaan sisälle itse? Eli siis "isompien tyyliin". Ja jos vaipanvaihto aiheuttaa sen harmaimman hiuksen sinulle, niin voisiko harjoitushousut jo riittää tai jokin oikein kiva kuva vaipassa?

Voimia! Eiköhän mene pahin juttu kuukaudessa ohi! Sitten on hetken tasaisempaa ja sitten taas uudet ongelmat! Toki jos tuntuu, että lapsella on jotain aistiyliherkkyyttä tai jotain oppimisvaikeuksia tms. tai jos sinusta tuntuu kolmen lapsen äitinä, että lapsen uhma ei ole normaalia, niin sitten tiukasti yhteyttä neuvolaan.

Yhteistyössä