Miten puuttua: tarhatäti antoi suukon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24766967]Tiesitkö, että jo synnytysosastolla kätilöt suukottelevat vauvoja..[/QUOTE]

Tosi nopeasti ovat mun vauvani sitten suukotelleet - molemmat on olleet luotani pois ainoastaan sen ajan, mikä menee synnytyksen jälkeiseen tarkastukseen ja pukemiseen :)

[QUOTE="Jenis";24768127]Tosi nopeasti ovat mun vauvani sitten suukotelleet - molemmat on olleet luotani pois ainoastaan sen ajan, mikä menee synnytyksen jälkeiseen tarkastukseen ja pukemiseen :)[/QUOTE]

Niin juuri, ko. henkilöhän tarkoitti varmaan että se on sisäinen määräys kaikkialla suomen synnäreillä, että jokainen vauva pitää suukotella. Huokaus...

Otsalle.
Tykkäisin ja kovasti.

Ja arvostaisin erityisesti sitä, että päivähoitopaikka olisi saanut jollain konstilla houkuteltua miespuolisenkin hoitajan riveihinsä. Ne harvinaista herkkua.
:)

Meillä on aivan loistava päikky, jossa isomman ryhmässä on 1 ja pienemmän ryhmässä 2 miespuolista hoitajaa. Ottavat syliin lapsia ja ovat muutenkin tosi ihania hoitajia, mutta eivät ole (nähdäkseni) koskaan pussailleet ketään lapsista tai hlökunnasta - ja tämä on just hyvä meille :)

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;24768099:
Aika jänniä vastauksia, piti ihan mieheltä kysäistä suukottiko koskaan vahingossa lapsia tarhassa töissä ollessaan, olihan tuo joskus.
Itse olen kerran vahingossa suikannut suukon otsalle töissä, silloin kyllä hätkähdin, mielestäni se ylittää kuitenkin "jonkin näkymättömän rajan" (olen siis lastensairaalassa töissä). Hellin kyllä tössäkin lapsia sylissä, ja kaivautuvat ihan liki kainaloon ja ripustavat kädet kaulaan, monesti tekisi mieli ottaa taskuun ja tuoda kotiin :heart: Mutta suukottaminen ylittää ammatietiikan rajat. Päiväkodissa ehkä kuitenkin toisenlainen olo, ja minun lapsiani sai hoitajat päiväkodissa myös suukotella :heart:

Olisiko se raja töissä ollut "viimeisen suudelman" kohdalla?
Tajuan hyvin, jos hoitohenkilökunta haluaa potentiaalisen moisen olevan vanhempien antama... mutta SILTI tahdon ajatella, jotta jokainen lastani tai lastenlastani joskus hoitava kokee oleva "suutelemaan täysin oikeutettu" mielummin kuin "ammatin tapoihin pakeneva".

[QUOTE="Jenis";24768196]No hän lainasi viestiäni, eli oletin kommenttinsa liittyvän jotenkin minuun. Pahoitteluni :D[/QUOTE]

Ei siitä ole kyse kenelle kohdisti sen vaan, itse ainakin käsitin sen yleisenä toteamisena, eikä minään telepaattisena selvännäkijän kommenttina kuinka sinunkin vauvasi on 100% varmasti suukoteltu synnärillä.

Meidän poika huutaa metsäretkellä lempparihoitajalleen kivellä kurahousuissaan seisten: Katja tuu pussaan mua! Olen siitä onnellinen sillä itse ajattelen, että lapsella/ihmisellä täytyy olla muitakin merkittäviä ihmissuhteita kuin äiti, isä, sisarukset.
Eihän se ole minulta pois.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Olisiko se raja töissä ollut "viimeisen suudelman" kohdalla?
Tajuan hyvin, jos hoitohenkilökunta haluaa potentiaalisen moisen olevan vanhempien antama... mutta SILTI tahdon ajatella, jotta jokainen lastani tai lastenlastani joskus hoitava kokee oleva "suutelemaan täysin oikeutettu" mielummin kuin "ammatin tapoihin pakeneva".

Ei, vaan vaikeasti sairaan lapsen vanhemmilla on muutenkin riittämätön olo, niin mielummin tuen heitä suukottelemaan ja hellimään lastaan ja kehun vieressä, koska he ovat siinä omalle lapselleen korvaamattomia ja parhaita. Jos hoidan jotain asiaa jonka vanhemmatkin voisivat tehdä mutteivät uskalla, niin hoidan sen ja jätän kermat (eli ne suukot) vanhemmille:)

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;24768237:
Ei, vaan vaikeasti sairaan lapsen vanhemmilla on muutenkin riittämätön olo, niin mielummin tuen heitä suukottelemaan ja hellimään lastaan ja kehun vieressä, koska he ovat siinä omalle lapselleen korvaamattomia ja parhaita. Jos hoidan jotain asiaa jonka vanhemmatkin voisivat tehdä mutteivät uskalla, niin hoidan sen ja jätän kermat (eli ne suukot) vanhemmille:)

Mutta (vanhemmille tiedoksi) pidän ja kiinnyn kyllä lapsiin niin että "tekisi mieli" suukotella, pidättäydyn vain.

[QUOTE="Jenis";24768241]Yleiset kommentit laitetaan suoraan ketjuun, lainaamatta ketään. Tämän kommentin kohdistan sinulle, joten lainasin sinua. Heleppua ku heinänteko ;)[/QUOTE]

Yritätkö ihan väkisin ymmärtää väärin vai onko tuo luontaista? Anti olla jos ei suomenkieli taivu.

Vastatkaapa, tykkäisittekö jos mieshoitaja suukottelis teidän poikia tai tyttöjä?

Tykkäsin, kovastikin. :) Meidän tyttö (autisti) on monellakin tapaa haastava hoidokki ja yleensä uudella henkilökunnalla kestää pitkään oppia käsittelemään häntä. Viimeisen vuoden ajan hän on pelännyt miehiä, monia tuttujakin.

Kun omahoitajansa sitten jäi pidemmälle sairaslomalle ja sijaiseksi tuli nuori mieshoitaja päiväkodin henkilökuntakin epäili miten mahtaa sujua. Tämä mieshoitaja ja tyttö löysivät pian toisensa ja harvoin tyttö niin ihastuu kehenkään. Oli kiva nähdä kuinka mies riehutti tyttöä ja antoi tälle toisinaan suukon otsalle.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;24768237:

Ja jos se viimeinen hetki tulee ilman että vanhemmat pääsevät paikalle (kuvitteellisen lumimyrskyn tms. vuoksi) niin kerrot vanhemmille että teit kaikkesi, jotta lähtö olisi ollut helppo ja rakkaudellinen.

Joskus pitää suudella äidin tai isän puolesta, kunnioituksesta ja kannustuksesta sitä äitiä tai isää kohtaan.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Olen itse lastentarhanopettaja. Koulutuksessa/missään "ohjeissa" ei ole suukottelua kielletty. Halailen, sylittelen jne itse paljon lapsia päiväkodissa, mutta henk.koht. en kyllä suukottele. Olen nähnyt joidenkin työkavereideni niin tekevän ja olen myös nähnyt oman lapseni hoitajan suukottaneen lastani poskelle. Minun mielestäni halailut ja muu hellittely on ok päiväkodissa, suukottelut kotona. Mutta jos lapsi ei saa suukotteluja kotonakaan niin sitten varmaan parempi, että edes päiväkodissa. Ja vaikka itse en hoitolapsia suukottelekaan niin en ole oman lapseni hoitajaa kieltänyt sitä tekemästä.

[QUOTE="Mimma";24764455]Hyvä pointti. Mun isäni ei koskaan halannut, eikä näyttänyt hellyyttä fyysisesti tai suorin sanoinkaan. Tehtiin sitten jotakin juttuja yhdessä ja neuvoi esim. koulujutuissa jne. mutta ei se tietenkään riittänyt, ja kyllä hänen käytöksensä vaikutti tapaan, jolla otin myöhemmin kontaktia poikiin ja miehiin. Hirveä hyväksynnän tarve ja paljon yhden illan juttuja ja irtosuhteita nuorena, viinahöyryissä tietenkin. Tästä on jo paljon aikaa ja meno oli kyllä rauhallisempaa kuin nykyään (nykyään seksisuhteet aloitetaan aikaisemmin kuin mun nuoruudessani, viinaa juodaan enemmän jne.), mutta silti tuo lapsuus ja kodin henki vaikuttivat käytökseeni. Äiti kyllä halasi ja suukotteli sitäkin enemmän, mutta tytölle se isä on niin tärkeä. Olenkin kiitollinen siitä, että lasteni ikä halaa ja suukottelee lapsiaan paljon![/QUOTE]

Niinpä. Ja nykyään kun kovin monelta puuttuu koko isän malli. Sitäkin enemmän sitä hyväksyntää sitten haetaan miehiltä ja se on surullista :(

Yhteistyössä