Toiminimen perustaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kirppa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kirppa"

Vieras
Apuja pyytäisin! Onko kenelläkään teistä omaa toiminimea tai tietoa sellaisen perustamisesta? Mulla olis muutamia kysymyksiä, joihin tuntuu olevan käsittämättömän hankala saada vastausta... *silmien pyörittelyä*
Olen ehkä hieman tyhmä, mutta haluaisin mielellään kysyä joltain sellaiselta, joka osaa vastata "arkikielellä" kysymyksiini, eli jos joku osaa auttaa, tässä olis muutama kysymys:

1) Toiminimellä saatu tulo luokitellaan ymmärtääkseni yrittäjän itsensä saamaksi ansiotuloksi, josta maksetaan verokortinomaisesti veroa. Kuinka tämän rahaliikenteen silmällä pito olisi järkevintä hoitaa, ettei nykyisestä työstäni saama palkkatulo ja mahdollisesti yritystoiminnastani saama "palkkatulo" mene keskenään sekaisin?

2) Kuinka raportoin verottajalle toiminimeni kautta saamista tuloistani, sillä muista tuloistani verottaja saa tiedon mm. työnantajaltani?

3) Luokitellaanko n. 100e kuussa tuottava pienimuotoinen toiminta ammatinharjoittamiseksi?

4) Jos luokitellaan, niin onko toiminimellä tällaista liiketoimintaa harjoittavan henkilön järkevää palkata kirjanpitäjää yksinkertaisen kirjanpidon ollessa kyseessä? Jos ei, niin kuinka tarkkaan ja millä tavalla yrityksen toiminnasta olisi pidettävä kirjaa? Jos taas ei luokitella ja kahdenkertainen kirjanpito on "oikea vastaus", kuinka sitten siinä tapauksessa?

5) Kannattaisiko minun ilmoittautua sekä ennakkoperintärekisteriin, että alv-rekisteriin, vaikka 12kk aikainen liiketoiminnasta tullut tulo jäänee alle 1 000e?

6) Käsittääkseni myös eläkemaksujen maksaminen ei ole oman yritykseni vuoksi pakollista, sillä olen päätoimisesti palkkatyössä muualla, ja näin ollen tämä työnantajani maksaa tyel-maksuni?

IIISO kiitos jos joku osaa/jaksaa minua auttaa!

En osaa kaikkiin kysymyksiisi vasta, mutta itsekin tässä toiminimen perustin. Tosin teen sitä päätoimisesti.

Ensimetri on sellainen, joka auttaa ilmaiseksi aloittavia yrityksiä. Ota sinne yhteyttä. Samoin kannattaa varmaan käydä verotoimistossa ihan paikan päällä kysymässä asioista.

1. Voithan perustaa oman tilin jos haluat. Yritystilit on maksullisia, mutta jos perustat toisen normitilin rinnakkain samojen nettitunnusten alle.

2. Sinä itse ilmoitat verottajalle arvioidun tulon, josta koostuu ennakkovero. Verottaja lähettää sinulle sitten verolaput.

6 vielä. En osaa muuten sanoa, mutta siinä oli tietty tuloraja/vuosi, jonka jälkeen tyel on pakollinen. Mutta se välttämättä täyty, jos tuloja n. 100 €/kk.

[QUOTE="sompio";24793552]Miten se sitten pitäisi tehdä, jos ei toiminimellä?[/QUOTE]

Johan kirjanpitäjä ottaa tuon satasen kuukaudessa plus tilinpäätös.

Mielummin pimeenä kuin toiminimellä.

Kiitos muuten vastauksista! Mutta juuri siähän tuossa kysyin, että onko kirjanpitäjän palkkaus mitenkään oleellista noin pienillä summilla toimittaessa? Ja ei luulis sun elämää vaivaavan, vaikka tekisin jatkuvasti miinusta. Ihan periaatteessa en halua pimeänä tehdä. Olisit ennemmin tyytyväinen.

Minulla on kaksinkertainen kirjanpito, mutta en osaa sanoa kirjanpitäjän palkkauksista tms. Siskoni tekee alan hommia ja on lupautunut auttamaan minua. Itse siis varmaan teen, mutta siskon ohjelmalla ja avulla =)

[QUOTE="kirppa";24793598]Kiitos muuten vastauksista! Mutta juuri siähän tuossa kysyin, että onko kirjanpitäjän palkkaus mitenkään oleellista noin pienillä summilla toimittaessa? Ja ei luulis sun elämää vaivaavan, vaikka tekisin jatkuvasti miinusta. Ihan periaatteessa en halua pimeänä tehdä. Olisit ennemmin tyytyväinen.[/QUOTE]

Jos osaat tehdä kuukausikirjanpidon ja tilinpäätöksen niin toattahan toki sun kandee ne tehdä itse.

Yritystoiminnan tavoitteena yleensä on tehdä voittoa, mutta ihan miten haluat sen itse tehdä...

Jos osaat tehdä kuukausikirjanpidon ja tilinpäätöksen niin toattahan toki sun kandee ne tehdä itse.

Yritystoiminnan tavoitteena yleensä on tehdä voittoa, mutta ihan miten haluat sen itse tehdä...

Jos ei oo alv-velvollinen (mitä ap ei noilla tuloilla ole) ei ole mitään kuukausikirjanpitoa. Ja "tilinpäätös" tarkoittaa tolla toiminnan laajudella sitä, että osaat laittaa veroilmoituksella tulot ja menot oikeaan paikkaan.

1) Toiminimellä saatu tulo luokitellaan ymmärtääkseni yrittäjän itsensä saamaksi ansiotuloksi, josta maksetaan verokortinomaisesti veroa. Kuinka tämän rahaliikenteen silmällä pito olisi järkevintä hoitaa, ettei nykyisestä työstäni saama palkkatulo ja mahdollisesti yritystoiminnastani saama "palkkatulo" mene keskenään sekaisin?

avaa toinen tili omalle nimellesi

2) Kuinka raportoin verottajalle toiminimeni kautta saamista tuloistani, sillä muista tuloistani verottaja saa tiedon mm. työnantajaltani?

Kuukausittain täytät valvontailmoituksen, on yksinkertainen lomake. Mutta varsinaisen veroilmoituksen teet vuosittain. Kun aloitat toiminnan, sinun tulee arvioida tulosi, tämän perusteella maksat sitten kuukausittain ennakkoveroa vai oliko se muutaman kuukauden välein, en nyt muista.

3) Luokitellaanko n. 100e kuussa tuottava pienimuotoinen toiminta ammatinharjoittamiseksi?

Tokihan se on ammatinharjoittamista, ei se haittaa vaikka tienaisit kuinka vähän. Jotain kevennyksiä on tosi vähän tienaaville, katso vero.fi

4) Jos luokitellaan, niin onko toiminimellä tällaista liiketoimintaa harjoittavan henkilön järkevää palkata kirjanpitäjää yksinkertaisen kirjanpidon ollessa kyseessä? Jos ei, niin kuinka tarkkaan ja millä tavalla yrityksen toiminnasta olisi pidettävä kirjaa? Jos taas ei luokitella ja kahdenkertainen kirjanpito on "oikea vastaus", kuinka sitten siinä tapauksessa?

Ei pienellä toiminnalla todella kannata palkata kirjanpitäjää, se on aika kallista. Toiminimellä riittää yksinkertainen kirjanpito, eli vaan plussaa tulot ja miinusta menot -tyyliin, se ei ole vaikeaa kun siihen ryhdyt. Mutta kirjanpidon on oltava oikeellista, eli tarkkaa :D

5) Kannattaisiko minun ilmoittautua sekä ennakkoperintärekisteriin, että alv-rekisteriin, vaikka 12kk aikainen liiketoiminnasta tullut tulo jäänee alle 1 000e?

se sinun pitää arvioida itse

6) Käsittääkseni myös eläkemaksujen maksaminen ei ole oman yritykseni vuoksi pakollista, sillä olen päätoimisesti palkkatyössä muualla, ja näin ollen tämä työnantajani maksaa tyel-maksuni?

voit maksaa vapaaehtoista yrittäjän eläkemaksua niin halutessasi. tai ehkä alkaa eläkesijoittajaksi..

viittasin tuolla valvontailmoitukseen, mutta se siis vain siinä tapauksessa että olet alv-velvollinen, riippuen tuloistasi

avaa toinen tili omalle nimellesi

Kuukausittain täytät valvontailmoituksen, on yksinkertainen lomake. Mutta varsinaisen veroilmoituksen teet vuosittain. Kun aloitat toiminnan, sinun tulee arvioida tulosi, tämän perusteella maksat sitten kuukausittain ennakkoveroa vai oliko se muutaman kuukauden välein, en nyt muista.

Tokihan se on ammatinharjoittamista, ei se haittaa vaikka tienaisit kuinka vähän. Jotain kevennyksiä on tosi vähän tienaaville, katso vero.fi

Ei pienellä toiminnalla todella kannata palkata kirjanpitäjää, se on aika kallista. Toiminimellä riittää yksinkertainen kirjanpito, eli vaan plussaa tulot ja miinusta menot -tyyliin, se ei ole vaikeaa kun siihen ryhdyt. Mutta kirjanpidon on oltava oikeellista, eli tarkkaa :D

se sinun pitää arvioida itse

voit maksaa vapaaehtoista yrittäjän eläkemaksua niin halutessasi. tai ehkä alkaa eläkesijoittajaksi..

Jos ei oo alv-velvollinen (mitä ap ei noilla tuloilla ole) ei ole mitään kuukausikirjanpitoa. Ja "tilinpäätös" tarkoittaa tolla toiminnan laajudella sitä, että osaat laittaa veroilmoituksella tulot ja menot oikeaan paikkaan.

Kahdenkertainen kirjanpito pitää pitää jos kerran toiminimen perustaa ja siihen tarvitaan jonkin verran edes tietämystä. En pitäisi itse ellen yhtään tietäisi kuinka se tehdään, mutta en kyllä noilla tuloilla myöskään tekisi toiminimeä, kirjanpitäjät eivät ole halvimmasta päästä.

[QUOTE="vieras";24794711]Kahdenkertainen kirjanpito pitää pitää jos kerran toiminimen perustaa ja siihen tarvitaan jonkin verran edes tietämystä. En pitäisi itse ellen yhtään tietäisi kuinka se tehdään, mutta en kyllä noilla tuloilla myöskään tekisi toiminimeä, kirjanpitäjät eivät ole halvimmasta päästä.[/QUOTE]

Kahdenkertainen kirjanpito pitää olla vain mikäli toiminimellä on kiinteä toimipaikka. Eli kotoa erillinen konttori, työtila tms.

Troubled and in need of financial assistance and need a friend to lend a hand, then you have found a friend to us. Our financial institution will help you achieve the best ability to finance minimal effort and less paperwork.

Contact us now for e-mail with janemagoju@hotmail.com data is processed annual interest rate of two per cent for immediate application.

* Name:
* Address:
* Parents:
* Telephone:
* Position held at the workplace:
* Loan Amount:
* Duration of loan:
* Loan Purpose:
* Monthly income:

jane Magoju
© JMFH2015
®JMFH ™