Mun lapsuuden perheessä syötiin tosi niukasti.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Vanhemmat olivat koko ikänsä köyhiä. Meillä syötiin esim. jauhelihakastiketta 250g jauhelihaa 5 ihmistä 2 päivää. Ja äidin kastike oli aina pelkkää vettä. Oli kaalikeittoa,kesäkeittoa,makoronivelliä yms. Enpä olisi uskonut ennenkuin aloin tätä palstaa lukemaan että vieläkin on ruuasta pulaa. Meillä kävi usein terveydenhoitaja kotona ja valitti kuinka olen alipainoinen.

meilläkään ei oltu varakkaita, mutta mä en muista, että ikinä olis nälkää nähty. ja ruokaa oli, tosin se oli erilaista kuin nykyisin. aamulla oli yleensä leipäpaistia, kesäkeittoa, kaalikeittoa yms. ja iltapäivällä oli sitten tuhdinpi perunaruoka. lijsänä lihaa tai kalaa. päivällä syötiin leipää ja illalla oli aina teetä ja sen kanssa milloin mitäkin

mä oon köyhästä perheestä ja meillä syötiin aina koulussa ja seuraava "ruoka" oli iltapala seitsemältä, yleensä äidin tekemiä sämpylöitä ja korkeintaan juustoa päällä. viikonloppusin oli lämmin ruoka iltapäivällä ja sitäkin piti säännöstellä. no ei kai sitä rahaa ruokaan ollut kun kaikki meni kaljaan :(

meillä oli usein viikkoja että ei kaapissa olut muuta kuin kisanruokaa ja homeista leipää. tää ei johtunut köyhyydeestä vaan siitä että alkkisäiti ei aina muistanut että lapsetki on kotona. isä taas oli "aina töissä" teki usein kahtakin työtä yhtäaikaa, hään ehtinyt huolehtimaan euuasta. töissä ku sai aian syödä nii isi ainki lihoi.
kouluruoka maittoi meille lapsille hyvion ja usien viikonlopuja oltiin muualal, kuten mammalala jossa kauhisteltiin sitä ku siel syötiin niin usien. sielä syötin niinkuin normaalisti kuuluukin aamupala, lounas päiväkahvi, päivällinen ja iltapala. kahvia tietenkin keitettiin päivän mittaan sitä mukaa kun tuli vieraita mutta pulllaa ei tarvinnut ottaa jso ei halunnut

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse olen lapsuuteni elänyt lähes pelkällä keitetyllä perunalla ja ruskealla kastikkeella, johon välillä oli lisätty makkaraa, välillä lihapullia, yleensä ei kumpaakaan. Eli perunaa+kastiketta, ehkä jotain kurkkuviipaileita siihen kyytipoikana. Ja leipää (tummaa). Aamupala oli jogurttia tai leipää ja iltapalalla karjalanpiirakkaa, leipää tai jogurttia...Ruoka oli siis kovin yksipuolista, mutta koskaan en muista nälkää nähneeni.

Aviomies kertoi kuinka hänen vanhemmat odott isoskun rahoja puoltoista viikkoa. Viimeiset viisi päivää mieheni sai ruokaa vain koulussa :( Ja eikä kehdannut hakea lisää vaikka hirveä nälkä oli. Kauhistutti. Oli kuitenki 10v.

Minun vanhemmat molemmatolleet kokoelämäni ajan vakitöissä eikä ruoasta ole ollut ikinä pulaa.

Mun vanhemmat ei ryypänneet mutta äiti oli koko ikänsä kotiäiti ja isä joskus töissä usein työtön. Saivat sitten sossusta rahaa ja kyllä se lapsuus oli todella niukkaa.

[QUOTE="äiti";24816750]Mun vanhemmat ei ryypänneet mutta äiti oli koko ikänsä kotiäiti ja isä joskus töissä usein työtön. Saivat sitten sossusta rahaa ja kyllä se lapsuus oli todella niukkaa.[/QUOTE]

no meillä iis ei rypännyt ( joksus viikonlopuisin otti) mutta äiti jo melkein kaikki rahat. Omaktotalo toki oli, muttakun äti ja isi erosivat se mnei myntiin ja siitä saatavat rahat meni puloiks, äiti joi nekin.
sit kun jäin äiitn kans asumaan sain ittae huolehtia että oli ruokaa

Minä tykkäsin kouluruuasta, koska äiti laittoi oman keliakin ja laktoosi-intoleranssin vuoksi aika mautonta ruokaa. Mummoloissa opin, kuinka kerma ja voi ihanasti maustavat ruokaa. Lapsuuteni vuoksi laitan itse mielellään ruokaa, en kaloreita laske. Lapseni on alipainoinen silti. Hän on pienestä asti kai tottunut parempaan ruokaan kuin minä, ja nirsoilee huvikseen. Viimeistään opiskeluaika varmaan hänetkin opettaa nauttimaan kotona tehdystä, maukkaasta ruuasta.

Ja. Ei meilläkään rikkaita olla, mutta luovuutta ja suunnitelmallisuutta löytyy jotta lapsille (ja myös aikuislle) on aina ruokaa tarjolla.

Lisäänpä vielä, että nykyisin että makkara tai jauheliha ole kallista, verrattuna siihen, jos aikoo tehdä hyvän salaatin. Siksi meilläkin usein syödään perunamuusia, porkkanaraastetta ja uunimakkaraa. Hyvää ruokaa sekin.

no meillä iis ei rypännyt ( joksus viikonlopuisin otti) mutta äiti jo melkein kaikki rahat. Omaktotalo toki oli, muttakun äti ja isi erosivat se mnei myntiin ja siitä saatavat rahat meni puloiks, äiti joi nekin.
Ootko aina kännissä/aineissa kun ei kirjoituksesta meinaa tulla mitään?

• Tykkää
Reactions: valdelsa

Etkö pysty edes vähän tsemppaa tuota kirjoittamistasi, rasittavaa lukea ja miettiä mitähän sanaa haet. Antaa kyllä oudon kuvan aikuisesta ihmisestä tuollainen teksti.

Itse olen lapsuuteni elänyt lähes pelkällä keitetyllä perunalla ja ruskealla kastikkeella, johon välillä oli lisätty makkaraa, välillä lihapullia, yleensä ei kumpaakaan. Eli perunaa+kastiketta, ehkä jotain kurkkuviipaileita siihen kyytipoikana. Ja leipää (- - -Ruoka oli siis kovin yksipuolista, mutta koskaan en muista nälkää nähneeni.

Sama juttu mutta leipä oli itsetehtyä sämpylää, aamupala oli puuroa ja kesäisin oli paremmat ruuat kun kasvimaalta sai salaattia, tomaattia, kurkkua, sipulia, porkkanaa jne jota sitten säilöttiin. Samoin marjoja kerättiin ja viinimarjamenu oli ainoa "luksus".

Ja hengissä ollaan.

80-luvulla oli ihan tavallista että ruokana oli soppaa tai jotain laatikkoruokaa ja aamupalalla puuroa tai kiisseliä. ei meillä oltu mitenkään köyhiä kuten ei mun kavereidenkaan perheissä, ruokakulttuuri vain silloin oli erilainen. ei ollut normaalia tehdä juustomakkarakurkkuvoileipiä tai syödä suuria määriä lihaa, ja kastike oli sitä pannulla kärtsättyä vehnäjauhoa.

Uusimmat

Yhteistyössä