aloin pohtimaan jos lopettaisinkin sairaanhoitaja-koulun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
olen pohjakoulutukseltani lähihoitaja.nyt sh koulua olisi enää vuosi jäljellä.opinnäytetyöstäni ei tule mitään valmista ja tuntuu suurenmoiselta pakkopullalta.lääkelaskuista en ole päässyt läpi vaikka kuinka olen yrittänyt.aloin pohtimaan jos kuitenkin tekisin vain lähihoitajan töitä.melkein sama palkka (sh 2100 lähihoitaja 1900), vastuuta lähihoitajana olisi vähemmän,voisin samantien aloittaa työt ja lopettaisin tuon pakkopullalta tuntuvan kouolun.

tiedän että melko tyhmää tässä vaiheessa mutta minusta ammatti lähihoitajana ei olisi huono vaihtoehto.

haukkukaa pystyyn,kunhan joku kommentoisi

No jos sinulla tosiaan vain vuosi jäljellä, niin harkitse nyt sitten todella tarkkaan!
Ja miksi ihmeessä lähihoitajan työ olisi jotenkin huono? Jos se työ kiinnostaa enemmän niin toki teet sitä! Mutta mieti nyt sitä yhtä vuotta kuitenkin, ettet sitten kadu :)

Teet päätöksen, joka vaikuttaa loppuelämääsi. Jossain vaiheessa esim. jos haluat ulkomaille töihin, sairaanhoitajilla on kyllä vientiä ja hyvä palkka.

Itse en jättäisi tuossa vaiheessa enää kesken. Et voi koskaan tietää, mihin maailma muuttuu ja kuinka arvokkaaksi nuo sh:n paperit vielä osoittautuu.

Itse olen hoksannut sen että paras on tehdä niin kuin parhaaksi näkee ja tuntee. Jos tunnet että olosi paranee huomattavasti niin jätä kesken ja voithan sinä varmaan myöhemmin jatkaa loppuun sh-koulutuksen jos siltä tuntuu? Voihan se asia pyöriä päässä/"harmittaa" jonkin aikaa lopettamisen jälkeen, mutta tiedät kuitenkin että itsesi parhaaksi sen teit.

Tsemppiä pohdiskeluun =)

mietin vaan tuota vastuuasiaakin,en tiedä olisiko minusta loppupeleissä siihen että ottaisin niin paljon vastuuta ihmisistä.

aloitin sh koulun kun en vielä halunnut vakituisesti töihin ja ajattelin että sairaanhoitajana saisi enemmän arvostusta.mutta asia ei todellakaan ole niin että saisi.ja nyt olisin valmis asettumaan aloilleni ja jäämään töihin kun minulla on jo perhekkin

Elä jätä kesken!! Mene opinto-ohjaajan juttusille ja kerro huolesi hänelle!! Älä tää päätöstä yksin!!
nim. sh-opinnot keskeyttänyt ja nyt kaduttaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja piutpaut:
Itse olen hoksannut sen että paras on tehdä niin kuin parhaaksi näkee ja tuntee. Jos tunnet että olosi paranee huomattavasti niin jätä kesken ja voithan sinä varmaan myöhemmin jatkaa loppuun sh-koulutuksen jos siltä tuntuu? Voihan se asia pyöriä päässä/"harmittaa" jonkin aikaa lopettamisen jälkeen, mutta tiedät kuitenkin että itsesi parhaaksi sen teit.

Tsemppiä pohdiskeluun =)

kiitos vastauksestasi,kivaa kun huomaa jonkun pohtivan asiaa eikä vastaa niin jyrkästi

Alkuperäinen kirjoittaja piutpaut:

Tsemppiä pohdiskeluun =)

Olen täysin samaa mieltä!

Sinuna yrittäisin vielä ja pyytäisin apua esim. opinto-ohjaajalta tai luokanvalvojalta, joka voisi antaa neuvoja miten selvität ne lääkelaskut jne. Kynnys jatkaa myöhemmin kasvaa ja se on myös entistä vaikeampaa (nimim. kokemusta on asiasta...). Voitahan tehdä niitä lähihoitajan töitä vuoden päästä valmistuttuasi, jos et halua tehdä sairaanhoitajan töitä. Mutta jos et todellakaan halua jatkaa opintojasi, niin kysy vielä pystytkö jossain vaiheessa jatkamaan opintojasi jos mieli muuttuu tulevaisuudessa.

Itekin pitkänkaavan mukaan olen opiskelun sh:ksi suorittanut. Hieman jäljessä, olen vasta nyt alkanut miettimään, mitä järkeä korkeakoulututkinnossa, kun ei kuitenkaan palkassa näy mitenkään. Lh:t meillä tienaa saman tai enemmän, koska heillä useammin yövuoroja kuin sh:lla. Samoin sh aina vastuussa koko porukasta ja töiden sujuvuudesta oman työnsä lisäksi.

Ei paljon heru myötätuntoa edes liha-alan lakkoilijoille, jotka vaativat 15e tuntipalkan lisäksi lauantaita ylitöinä, kun ite saa 12e tuntipalkan päälle lauantaisin vain 15% korotettua.

Alkuperäinen kirjoittaja lh+yo+sh:
Itekin pitkänkaavan mukaan olen opiskelun sh:ksi suorittanut. Hieman jäljessä, olen vasta nyt alkanut miettimään, mitä järkeä korkeakoulututkinnossa, kun ei kuitenkaan palkassa näy mitenkään. Lh:t meillä tienaa saman tai enemmän, koska heillä useammin yövuoroja kuin sh:lla. Samoin sh aina vastuussa koko porukasta ja töiden sujuvuudesta oman työnsä lisäksi.

Ei paljon heru myötätuntoa edes liha-alan lakkoilijoille, jotka vaativat 15e tuntipalkan lisäksi lauantaita ylitöinä, kun ite saa 12e tuntipalkan päälle lauantaisin vain 15% korotettua.

tuo palkka-asia täysin tosi.siis se on oikeestaan ihan sama kumpi olet,lähihoitaja vai sairaanhoitaja.sairaanhoitajilla isompi vastuu,enemmän töitä ja palkassa se näkyy just ja just 200eurolla.

Pidä välivuosi opiskeluissa, tee lähihoitajan töitä sen aikaa ja mieti sitten ratkaisua uudelleen. Enemmän sairaanhoitajille on erilaisia työmahdollisuuksia tarjolla kuin lähihoitajille.

Kannattaa tosiaan jutella opon kanssa asiasta ja vaikkapa jonkun opettajan, jos löytyy joku, joka tuntuu "hengenheimolaiselta" tai hyvältä kuuntelijalta. Voi löytyä asiaan vielä näkökulmia. Itsetunnon kannalta voi olla aika iso juttu, jos keskeytät opiskelun siksi, että kykysi eivät riitä (lääkelaskut, opinnäytetyö). Toisaalta niiden loppuun saattaminen voi olla itsetuntoa vahvistava asia. Mutta jos perustelusi on esim. se, että et loppujen lopuksi halua kantaa sairaanhoitajan vastuuta tai edes tehdä töitä, joita sairaanhoitaja tekee, niin päätös keskeyttää koulutus on perustellumpi. Vaikeaa asiaa pohdit! toivottavasti löytyy juttukumppani koululta!

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Pidä välivuosi opiskeluissa, tee lähihoitajan töitä sen aikaa ja mieti sitten ratkaisua uudelleen. Enemmän sairaanhoitajille on erilaisia työmahdollisuuksia tarjolla kuin lähihoitajille.

tuo välivuosi varmaan olisi paras vaihtoeehto,saisi miettiä rauhassa mitä haluaa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:

tuo välivuosi varmaan olisi paras vaihtoeehto,saisi miettiä rauhassa mitä haluaa

Tuo kuulostaa minustakin hyvältä.

Mulla on ihan sama tilanne! En tiiä lukeeko kukaan enää tätä keskustelua.. Mutta siis, olen kans aik. tutkinnolta lh ja tää on jo kolmas kerta kun pidän koulusta taukoa (tällä kertaa olen saanut lapsen eli aika pätevä syy). Aloitin kans sh-koulun, koska en myöskään halunnut heti työelämään asettua ja kun perhe vähän painosti jatkamaan opintoja.. Oon aina ollut vähän sellanen et mietin paljon, mitä muut ajattelee. Nyt ois 1/3 jäljellä opinnoista, mutta pelkään sh:n vastuuta työssä ja toisaalta, tykkään kovasti lähihoitajan työstä. Vaikeaa tietää, että mikä olisi oikea päätös. Mies toivois et kävisin koulun loppuun, että saatais paremmin lainaa taloon, en vaan haluais kenenkään toiveen takia tehdä päätöstä vaan et se ois täysin oma päätös ja tuntuis itsestä oikealta.

Lopeta. Jos se tuntuu noin vaikeelta niin parempi on lopettaa. Koulusta pitäs muutenkin potkia pois joka vuosi pari luokkansa huonointa. Ei ehkä tulis seuraavassa vuorossa kukaan rimaa heilutellen valmistunut kysymään "mikä ero on iv ja im lääkkeellä".

[QUOTE="höh";24813673]Lopeta. Jos se tuntuu noin vaikeelta niin parempi on lopettaa. Koulusta pitäs muutenkin potkia pois joka vuosi pari luokkansa huonointa. Ei ehkä tulis seuraavassa vuorossa kukaan rimaa heilutellen valmistunut kysymään "mikä ero on iv ja im lääkkeellä".[/QUOTE]

Eikös briteissä ole se systeemi että esim. yliopistoon pääsee sisään hitosti porukkaa, mutta kylmästi sitten huonoiten pärjäävät erotetaan, ei yhtään huonompi malli minun mielestä.

Ei koulu sinänsä ole ollut vaikeaa.. Ollut muita ongelmia elämässä (väkivaltainen suhde takana). Toisaalta mietin et voinhan silti tehdä lähihoitajan töitä vaikka oisin sairaanhoitaja, niin kauan et tulis innostus tehdä sh:n töitä. Vai voikohan olla sillee, et jos esim. tekee lh:n sijaisuutta vuodeosastolla, niin osastonhoitaja teettää silti sairaanhoitajan töitä (kun on se tutkinto)? Olen tuollaista lukenut joskus..

Yhteistyössä