Elatustuki, saako sitä täällä kukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitix3"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitix3"

Vieras
Mietin, että kannattaako laittaa uusi hakemus kelaan, kun kuopuksen isä ei maksa elatusta lapsestaan. Virallisia papereita on ainoastaan isyydentunnustus. Elatusmaksut ovat käräjillä ja yhden istunnon isä on jo perunut.

Mahtaako isä pystyä pitkäänkin kiertämään maksut vai saanko tuen kelasta?

Nyt en siis ole saanut mistään mitään ja alkaa säästöt loppumaan.

Minä sain tt-tuen muodossa elarit kunnes elatuspäätös saatiin tehtyä. Sosiaalitoimisto hoputti lasten isää sopimuksen kanssa, ilman tuota hoputtamista olisin vieläkin ilman elatustukea...

[QUOTE="hmmh";24842697]Minä sain tt-tuen muodossa elarit kunnes elatuspäätös saatiin tehtyä. Sosiaalitoimisto hoputti lasten isää sopimuksen kanssa, ilman tuota hoputtamista olisin vieläkin ilman elatustukea...[/QUOTE]

Toimeentulotukea on käsittääkseni turha hakea, jos on omia säästöjä. Ehkä sitä sitten voi hakea, kun ei ole penniäkään enää millään tilillä. Vai voiko tukea hakea lapsen elatukseen?

Kyllä mä siellä kelassa ite ainakin vierailisin. Tai soittaisin siihen numeroon missä nyt asiasta jotain tiedettäisiin. Luulis että osaisivat siellä neuvoa miten voit toimia, eli saisitko rahat kelasta nyt käräjäoikeuden päätöstä odotellessa tai voisitko hakea apua jostain muualta.

sulla pitää olla ensin esittää elatustukisopimus kelalle,jos sitä kautta haet..jos mies ei sitä suostu tekemään,joudut hakemaan oikeuden päätöksen ja siinä voi kestää puoli vuottakin..ilman sopimusta kela ei siis maksa mitään.

sulla pitää olla ensin esittää elatustukisopimus kelalle,jos sitä kautta haet..jos mies ei sitä suostu tekemään,joudut hakemaan oikeuden päätöksen ja siinä voi kestää puoli vuottakin..ilman sopimusta kela ei siis maksa mitään.

Siis mä oon saanut sitä kelalta muutaman kuukauden elatustukea, koska elatussopimusta ei ole voitu vahvistaa isyydentunnustuksen yhteydessä. Sanoivat vaan sillo, että koittakaa sopia siitä mahdollisimman nopeasti ja jos sopimus syntyy niin ois pitänyt ilmoittaa kelalle.

Mietin nyt, että voiskohan sieltä hakea tukea uudelleen, kun ei vieläkään ole sitä elatussopimusta ja hoitovapaalla olen. Toinen vaihtoehto on keikkatyö, mutta kuopukselle ei tällä hetkellä ole hoitajaa.

Ne rahat peritään korkojen kera takautuvasti koko siltä ajalta, kun asia on ollut vireillä. Ja tupsahtelevat sun tilille sitä mukaa, kun saavat niitä lapsen isältä perittyä.

Yhteistyössä