"Mommyrexia voi vaarantaa sikiön terveyden"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häiröinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häiröinen

Vieras
Jokos tämä on ollut täällä keskustelussa, kun en haulla löytänyt...?

Taistelu raskauskiloja vastaan on asia, jonka jokainen äiti tietää haasteelliseksi. Nyt raskauskilojen välttelystä on jo syntynyt uusi trendi, joka on Yhdysvalloissa saanut nimen Mommyrexia, kertoo uutissivusto Tipsonlifeandlove.com.

Mommyrexiassa raskaana oleva nainen pyrkii kaikin keinoin välttämään ylimääräisen painon nousun raskausaikana.

Ilmiön uskotaan saaneen alkunsa julkisuudessa hoikkaakin hoikempana esiintyvistä raskaana olevista naisista, jotka karistavat vähäisetkin raskauskilonsa heti synnytyksen jälkeen. Asia, joka useimmalle tavalliselle naiselle on lähestulkoon mahdotonta.
Painonnousu välttämätöntä sikiön kehitykselle

Lääkärit ja asiantuntijat varoittelevatkin laihdutuksen vaaroista raskausaikana: painonnousu on normaalia raskausaikana ja välttämätöntä sikiön kehitykselle. Naisilla, joiden paino ei nouse tarpeeksi raskausaikana, on taipumusta saada heiveröisempiä, sairaampia lapsia, ennenaikaisen synnytyksen ja terveysongelmien riski lisääntyy.

Normaalille raskaudenaikaiselle painonnousulle on vaikea laittaa mitään kilomääriä, painonnousu on hyvin yksilöllistä. Painonnousu johtuu kohdun, istukan ja sikiön painon ja lapsiveden määrän lisäksi äidin verenkierron ja elimistön nestemäärän kasvusta.

Jotkut naiset lihoavat viisi kiloa, jotkut viisitoista, jotkut vielä enemmän. Määrä kuulostaa paljolta, mutta useimmat naiset menettävät puolet raskauskiloistaan ensimmäisten kahden kuukauden aikana. Loput lähtevät kun lähtevät. Tärkeintä on muistaa se, että on luonut parhaimmat mahdolliset olosuhteet sikiön turvalliselle kehittymiselle. Kilojen lopullinen karistaminen on sitten kiinni jokaisen omasta viitseliäisyydestä.

(MTV3)

Mommyrexia voi vaarantaa siki

Kyllä näitä on. Eräs tuttavani on lihonut todella vähän viimeisimpien raskauksiensa aikana, ei kuulemma ehdi syömään kunnolla kun lapsia useampi. Viimeisin vauva oli lähes keskosen kokoa syntyessään täysiaikaisena ja hyvä ettei joutunut keskoskaappiin, juuri oli yli 2,5kg.

toivon että tästä asiasta olisi puhuttu aiemmin, oli ajankohtaista muutamia vuosia sitten. uskottelin itselleni todella vakuuttavasti ettei liiallinen syöminen ole hyväksi. liekö syynä, että lapsi syntyi etuajassa. ei onneksi paljoa, mutta kuitenkin.

Jaa, no varmasti osittain onkin totta.
Itselläni ei kahdesta viimeisestä noussut paino edes 10kg, paljon jäi alle. Ei vaan maistu, ei mitenkään päin. Varsinkaan ihan alkuraskaudessa ei juuri suusta mennyt ruoka alas.
Ihan terveet ja täysaikaiset tytöt tuli kuitenkin.

[QUOTE="vieras";24844145]Jaa, no varmasti osittain onkin totta.
Itselläni ei kahdesta viimeisestä noussut paino edes 10kg, paljon jäi alle. Ei vaan maistu, ei mitenkään päin. Varsinkaan ihan alkuraskaudessa ei juuri suusta mennyt ruoka alas.
Ihan terveet ja täysaikaiset tytöt tuli kuitenkin.[/QUOTE]

Siis tässä kai on eri asia se ettei raskaushormonien takia syöminen oikeasti maistu kuin se että maistuisi kyllä mutta lihomisen pelossa ei syö...?

[QUOTE="vieras";24844180]Tottakai, mutta lopputuloshan voi kuitenkin olla ihan sama. Olkoonkin syy hormoneissa tai sun oma ongelmasi.

Kumpikaan ei ole hyvä juttu.[/QUOTE]

Paitsi että toinen on psyykkinen sairaus ja toinen ei.

Paitsi että toinen on psyykkinen sairaus ja toinen ei.

Juujuu, mutta kumpikin voi pahimmassa tapauksessa vaikuttaa sikiön kehitykseen.
Vaikka todennäköisyys tietty on suurempi tän tahallisen kieltäytymisen kanssa. Joka on aivan käsittämätöntä, miten voit olettaa kasvattavasi "sisälläsi lapsen" jos ei anneta mitään eväitä siihen.
Toivottavasti nla.ssa osataan jo asiaan puuttua.

Jaa. Poikani syntyi rv 40+2 ja painoi 3124 g / 50 cm. Ihan normaalin kokoinen siis, vaikka minulle ei tullut kiloakaan raskauden aikana (ts. laihduin itse, koska synnärille lähtiessä vaaka näytti samaa lukemaa kuin ekoilla raskausviikoilla). Syynä oli tiukka ruokavalio raskausdiabeteksen takia.

Mä epäilen että mun tuttavalla on just tuo. Se ei ole koskaan ollut mikään himoliikkuja ja on normaalipainoinen. Raskausaikana se on liikkunut kuin hullu, harrastanut lähes päivittäin ratsastusta (!) ja jopa itsepuolustuslajeja (!). Lisäksi juossut, uinut ja kävellyt. Kiloja tullut tasan 4 kg.

Sairasta, sanon minä.

Leikkii lapsen terveydellä, vaikkei itse ymmärrä sitä. Puhuminen ei ole auttanut. Saanut jo muutaman keskenmenon. Nyt sentään päässyt jo ihan loppumetreille saakka.

Yhteistyössä