Huokaus. Päästäisittekö lapsenne kaverille leikkimään ilman että on syönyt aamupalaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
Tännepä taas tuli kaksi lasta syömättä mitään. Kuulemma olivat sanoneet ettei ole nälkä. Kuinka pässi pitää aikuisen olla että tuo menee läpi |O Siinä ne sitten katselivat vieressä kun me söimme aamupalaa ja muutamankin kerran sanoivat "me ei olla syöty tänään mitään", selvästi toiveena että pyydän heidät syömään.

Nuo lapset saattavat muutenkin olla täällä koko päivän eikä kukaan pyydä syömään. Yhdenkin kerran tarjosin sitten ruokaa kun toinen oli kuulemma syönyt koulussa viimeksi, ja olin viemässä häntä oman tyttöni kanssa kuudeksi kaverisynttäreille. Oli kyllä käynyt kotona välissä, mutta ei ollut ruokaa tarjolla.

En tiedä mitä tekisin, mielelläni tarjoaisin ruokaa mutta ei ole varaa ruokkia kahta ylimääräistä. Lastensuojeluilmoitus ehkä?

Ehkäpä koittaisin itse opettaa niille lapsille, että ennenkuin tullaan kylään niin syödään aamupalaa tai välipalaa.
Asuuko ne kaukana, vai voisiko heitä muistuttaa että kävisivät kotona syömässä? Minkäikäisiä, jos eivät itse tee välipaloja vaan ruoka pitää kotonakin tarjota?

no jospa ennen lastensuojeluilmoitusta soittaisit lasten vanhemmille, että toivoisit, että eivät lähettäisi nälkäisiä lapsia sinne kun sulla ei oo tapana ruokkia kuin omat suut. tai sitten voit sanoa äidille että jos äiti toivoo että lapset saa ruokaa sun luona niin sopisit siitä mieluusti äidin kanssa etukäteen.

joo, itsekin soittaisin vanhemmille ja pyytäisin että lapset syö kotona, ellei muuta sovita.
Omiani en päästäisi, sanoisin että odottakaa sitten kunnes on nälkä ja sitten saa lähteä.

Lasuun soittaisin sitten, JOS ongelma ei poistuisi vanhemmille sanomisen jälkeen tms..

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24872450:
Ehkäpä koittaisin itse opettaa niille lapsille, että ennenkuin tullaan kylään niin syödään aamupalaa tai välipalaa.
Asuuko ne kaukana, vai voisiko heitä muistuttaa että kävisivät kotona syömässä? Minkäikäisiä, jos eivät itse tee välipaloja vaan ruoka pitää kotonakin tarjota?

Kyllä ne välipaloja tekevät, mutta eilenkin söivät aamulla ruisleipää, kävivät kotona neljän aikaan ja söivät kuulemma ruisleivät ja menivät seitsemän maissa kotiin. Jogurtit tarjosin kuuden aikaan. Ehkä sitä lämmintäkin ruokaa pitäisi vanhempien joskus tarjota..?

Epäröin lasten kotiin soittamista, sillä en ole kuullut hirveän hyvää heidän isästään. Jos ensin soitan eikä tilanne korjaannu, niin tietävät varmasti kuka on ls-ilmoituksen tehnyt.

En päästä syömättä ja soitan kotiin syömään ja muutenkin nenää näyttämään. Meille tulee syömättä, käsken mennä kotiin syömään ja tulla takaisin kun on syönyt. Tylyäkö, no ehkä joo mutta jos on niin tyhmät vanhemmat niin tajuavat ehkä kun lapsi tulee heti kyläpaikasta takaisin ja mahdollisesti kertoo mitä se kyläpaikan hirviöäiti käski tehdä. Paistan lettuja jne. ja tarjoan kyllä lasten kavereillekin niitä tai satunnaisesti ruokaaki mutta en aa kyllä ruokkimaan ei ole ylimääräistä rahaa että pystyisin elättämään muiden lapsia kouluikäiset syö ihan kunnolla juo maitoa ja mehuja jne. jossain vaiheessa meni hirveästi jääkaapista safkaa ja juomaa ja olen nykyään sanonut että vieraat juovat vettä.

Mun lapsen kaverit asuu kaikki noin sadan metrin säteellä, joten en ruoki ainuttakaan. Oma lapsi lähtee ulos aamupalan syötyään, tulee kotiin välipaloille ja ruoka-aikaan, mutta muiden lapsia en ruoki.

Mä kyllä syötän omani ennen kyläilemään menoa, oli vuorokaudenaika mikä tahansa. Esikoista en ole juurikaan päästänyt suoraan koulusta kyläilemään, vaan kotona on pitänyt käydä haukkaamassa jotain.

Itse tarjoan lasten kavereille samat ruuat, mitkä itsekkin syömme, jos heitä on paikalla. Suurimmaksi osaksi aika harvoin kylläkin. Tiedän kyllä, että näitä nälkäisiä lapsia tosiaan riittää kavereillaan. Ärsyttävintä musta on se, että jos tarjoan ruokaa ja vieras lapsi ei siitä pidä, niin mulle luetellaan lista mitä meillä, mun kotonani!, pitäisi olla ruokana. Tuolloin näen NIIN punaista! Pakko meillä ei toki ole kyläilevän lapsen ruokapöytään istua!

Kai niille lapsillekin vois sanoo että menkäähän kotiinne syömään ja tulkaa sit takaisin, jos siinä pöydän vieressä ruokaa kaiholla katselevat. Ja jos niillä ei kotona ruokaa ole, niin eikö se sillon ole sen lastensuojeluilmotuksen paikka?

Tännepä taas tuli kaksi lasta syömättä mitään. Kuulemma olivat sanoneet ettei ole nälkä. Kuinka pässi pitää aikuisen olla että tuo menee läpi |O Siinä ne sitten katselivat vieressä kun me söimme aamupalaa ja muutamankin kerran sanoivat "me ei olla syöty tänään mitään", selvästi toiveena että pyydän heidät syömään.

Nuo lapset saattavat muutenkin olla täällä koko päivän eikä kukaan pyydä syömään. Yhdenkin kerran tarjosin sitten ruokaa kun toinen oli kuulemma syönyt koulussa viimeksi, ja olin viemässä häntä oman tyttöni kanssa kuudeksi kaverisynttäreille. Oli kyllä käynyt kotona välissä, mutta ei ollut ruokaa tarjolla.

En tiedä mitä tekisin, mielelläni tarjoaisin ruokaa mutta ei ole varaa ruokkia kahta ylimääräistä. Lastensuojeluilmoitus ehkä?

voi apua lastensuojeluilmoitus kun heillä ei ookkaan samaan aikaan ruoka-aika ja itse ovat aamupalasta kieltäytyneet. hyvänen aika tässä sen taas näkee miksi on turhia ilmoituksia.hei jari sinkkonenkin suosittelee että ateria tarjotaan ja korjataan pois ilman mitään pakottamisia tms showta ja tarjotaan seuraavan kerran seuraavaan ruoka-aikaan.

sanot ipanoille että syökää kotona. vaikka meillä kyllä saa syödä lasten kaveritkin.

En päästä lapsia minnekään ennen aamupalaa, eivätkä kyllä oo olleet halukkaita lähtemäänkään.

Meille ei myöskään kukaan tule niin, etteikö aamupalaa olis syöty.
Mun mielestä se on ap:n jutussa oudointa eikä se, ettei jotkut lapset tahdo kotona aamiasta.
Se taas, jos eivät saa aamupalaa kotona vaikka haluisvat, vois olla ls-ilmon paikka, jos on jatkuvaa.

Sanot vaan niille lapsille, että meillä ei riitä ruoka teille. Kyse on melko varmasti vaan siitä, että ruoka maistuu paremmin vieraalla ja kaverin seurassa kuin ktotona.
Mutta jos siis jätät ilman ruokaa niin kyllä oppivat. Minä olin pienenä juuri tuollainen, joka söi usein kaverilla. Äidille väitin aina, että ei ole nälkä (olin ainoa lapsi ja äiti vielä yh eli ei ollut mitään perhe-illallista jos kerta en halunnut) mutta sitten kaverin herkulliset tuoksut tulvivatkin nenään. Niillä oli iso perhe ja aina lämmin ruoka. Kotona en kertonut,e ttä olin kaverilla syönyt. Monen mielestä ehkä äitini tässä teki väärin kun ei tehnyt ruokaa, mutta kun sitä ei muka kukaan kaivannut ja ihan varmasti olisi tehnyt jos olisin pyytänyt. En tiedä, mitä kaverin äiti syömisistäni aikanaan tuumi, koska koskaan ei minulle tai äidilleni mitään asiasta sanonut. Jos olisi sanonut, niin olisin kyllä uskonut. Lapsen mieleen ei vain välttämättä tule, että toisen luona syöminen olisi epäkohteliasta. Varsinkin kun meillä kyllä tarjottiin muille jos ruoka-aikaan olivat meillä (lähinnä siis viikonloppuisin, silloin meillä kyllä oli ruoka kun ei oltu koulussa ja töissä syöty lämmintä ruokaa).

Sanot vaan niille lapsille, että meillä ei riitä ruoka teille. Kyse on melko varmasti vaan siitä, että ruoka maistuu paremmin vieraalla ja kaverin seurassa kuin ktotona.
Mutta jos siis jätät ilman ruokaa niin kyllä oppivat. Minä olin pienenä juuri tuollainen, joka söi usein kaverilla. Äidille väitin aina, että ei ole nälkä (olin ainoa lapsi ja äiti vielä yh eli ei ollut mitään perhe-illallista jos kerta en halunnut) mutta sitten kaverin herkulliset tuoksut tulvivatkin nenään. Niillä oli iso perhe ja aina lämmin ruoka. Kotona en kertonut,e ttä olin kaverilla syönyt. Monen mielestä ehkä äitini tässä teki väärin kun ei tehnyt ruokaa, mutta kun sitä ei muka kukaan kaivannut ja ihan varmasti olisi tehnyt jos olisin pyytänyt. En tiedä, mitä kaverin äiti syömisistäni aikanaan tuumi, koska koskaan ei minulle tai äidilleni mitään asiasta sanonut. Jos olisi sanonut, niin olisin kyllä uskonut. Lapsen mieleen ei vain välttämättä tule, että toisen luona syöminen olisi epäkohteliasta. Varsinkin kun meillä kyllä tarjottiin muille jos ruoka-aikaan olivat meillä (lähinnä siis viikonloppuisin, silloin meillä kyllä oli ruoka kun ei oltu koulussa ja töissä syöty lämmintä ruokaa).

Söitkö koululaisena päivän ainoan lämpimän ruoan koulussa?
Aika karun kuuloista.

No on kyllä vähän liioiteltua tehdä lastensuojeluilmoitus vaan ton perusteella. Ja huono tekosyy mikset vois ensin puhua vanhemmille, meinaatko ettei ne tietäis jo nyt kuka sen ilmon ois tehny?

[QUOTE="vieras";24873347]Söitkö koululaisena päivän ainoan lämpimän ruoan koulussa?
Aika karun kuuloista.[/QUOTE]

Juu söin. Koulun jälkeen otin välipalaa ja sitten uudestaan iltapalaa. Oli meillä pakastimessa kaikenlaista ja osasin kyllä aika varhaisessa vaiheessa itsekin tehdä ruokaa niin sain kyllä tehtyä jos halusin, mutta ei tehnyt mieli. Enkä vieläkään yleensä syö kahta lämmintä ateriaa päivässä.

[QUOTE="madame";24873295]voi apua lastensuojeluilmoitus kun heillä ei ookkaan samaan aikaan ruoka-aika ja itse ovat aamupalasta kieltäytyneet. hyvänen aika tässä sen taas näkee miksi on turhia ilmoituksia.hei jari sinkkonenkin suosittelee että ateria tarjotaan ja korjataan pois ilman mitään pakottamisia tms showta ja tarjotaan seuraavan kerran seuraavaan ruoka-aikaan.

sanot ipanoille että syökää kotona. vaikka meillä kyllä saa syödä lasten kaveritkin.[/QUOTE]

Samaan aikaan ruoka-aika? Jos lasta ei kukaan kaipaa kotiin syömään vaikka tietää, että lapsi on menossa illalla synttäreille? Tai kun lapset syövät aamulla ruisleivän, päivällä ruisleivän ja menevät seitsemältä illalla kotiin? Etkö sinä todella pyytäisi lapsiasi syömään kunnon ruokaa siinä välissä? Vai mietitkö että kaipa ne lapset joku muu ruokkii kun eivät tule kotiin pyytämään ruokaa?

Jos lapseni kieltäytyvät syömästä aamupalaa (niin kuin puuron kanssa voi joskus käydä), niin ilmoitan että kavereille ei sitten lähdetä ennen kuin on syönyt.

tekisin ilmoituksen. jos perheessä on kaikki kunnossa niin ei siitä ilmosta mitään seuraa. meillekin tulee lasten koulukavereita leikkimään koulun jälkeen ja useimmat eivät käy kotona syömässä välipalaa, vaikka heillä on äidit kotiäiteinä. Loisijoita tuollaiset.

Yhteistyössä