Haluaisin mieheni sukunimen, vaikken sitä avioituessa ymmärtänyt ottaa. Miten toimin? Onnistuuko edes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vrs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vrs

Vieras
Menimme naimisiin 2007 ja isäni kielsi minua vaihtamasta sukunimeäni, vaikka halusin. Tyhmänä tottelin ja edelleen harmittaa. Onnistuuko näin jälkikäteen nimen vaihtaminen? Miten pitäisi toimia ja mistä lähdetään liikkeelle? Mitä kaikkea pitäisi tehdä?

[QUOTE="Vieras";24882427]Isäs on järkevä, vaikkei asia änelle sinällään kuulu. Miksi joku haluaa luopua omasta nimestään? Toivottavasti et ainakaan harvinaisesta nimestä luovu.[/QUOTE]

Itseasiassa olen luopumassa harvinaisesta nimestä. Meitä on n. 25 tällä sukunimellä kaikenkaikkiaan, kaikki samaa poppoota.

Asun niin pienellä paikkakunnalla, että nimeni on aina ollut minulle rasite. Lapsillakin on isänsä nimi ja en pidä siitä, että minä olen ainoa "joka ei kuulu joukkoon".

maistraattiin vaan ja nimeä vaihtamaan. itse vaihdoin sukunimen vasta kun olimme olleet vuoden naimisissa. tosin avioliittoon mennessä nimen muutos on ilmainen, jälkikäten taisi maksaa 80€ (vuonna 2002)

Onko se nyt ilmoitus vai hakemus...? Imoitus on kai se ilmainen ja hakemus maksaa. Niiden ehtoja en tajunnut. Ja sitten ajokortit ja muut, haetaanko ne erikseen ja missä vaiheessa...?

Mun käsittääkseni on kyse ilmoituksesta, kun ei sitä tarvitse missään sen kummemmin käsitellä. Ajokortti haetaan erikseen nimenmuutoksen jälkeen ihan eri paikasta, ajokortin saa poliisilaitokselta, maistraatista ei kai sitä saa? Sitten kun nimiasia on selvä ja päivittynyt väestörekisteriin, voi hakea kaikki muutkin kortit ym. sitten uudella nimellä.

Mun käsittääkseni on kyse ilmoituksesta, kun ei sitä tarvitse missään sen kummemmin käsitellä. Ajokortti haetaan erikseen nimenmuutoksen jälkeen ihan eri paikasta, ajokortin saa poliisilaitokselta, maistraatista ei kai sitä saa? Sitten kun nimiasia on selvä ja päivittynyt väestörekisteriin, voi hakea kaikki muutkin kortit ym. sitten uudella nimellä.

Juu, kyttikseltähän se, tuo ajankohta vaan oli epäselvä. :) Kiitos neuvoista!

Yhteistyössä