Mun on nyt pakko kysyä onko kohtalotoverita :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaaa

Vieras
Olen 20v nainen, olen perusterve (lievää masennusta ja atooppista ihottumaa sekä stressivatsaa löytyy, mutta muuten ei mitään ihmeempää terveydessä) ja syön ihan normaalisti ja liikuntaakin tulee harrastettua.
Äidilläni on leikattu aikoinaan rannekanava-ahtauma. Minullakin on ollut kipua ranteissa, sillä alueella. Kipu ei säteile mihinkään ihmeellisemmin. Välillä sormissa tuntuu voimattomuutta. Esimerkiksi koneella jos on kauan, tai kirjoittaa käsin pitkään niin kipua voi tulla, eli rasituksessa. Kipugeeli auttaa yleensä ja lepo.
Sydän yms kaikki on tutkittu vasta, muista syistä kun olin kipeänä, ja kaikki OK. Muutaman viikon päästä aika hermoratatutkimukseen. Lääkäri sanoi, ettei tämä kuitenkaan vaikuta rannekanava-ahtaumalta, tämä minun kipuilu.

Voiko olla jotain vakavampaa tollanen :( Mietin että kuitenkin olen muuten nuori ja ihan terve, mutta joku vähän manaili että voisi olla vaikka mitä hurjaa tuo.. Ja kun en tykkää lääkäreistä tai sairaaloista yhtään niin olen aina paniikissa pienestäkin vaivasta.

Voi voi kun en syö mitään masennuslääkkeitä. Eikö äiti opettanut, jos ei ole mitään asiallista tai rakentavaa sanottavaa, kannattaa pitää suu supussa?

Ootko siro/hentorakenteinen?

Itsellä tosi kapeat ranteet, rasituksessa kipeytyy ja jos rasitus on pitkäkestoista (esim. opiskeluaikaan kaikkien töiden näpyttely koneella), niin tulee niveleen nesterakkula (ganglio). Gangliot on ihan vaarattomia, voidaan punktoida pois - usein auttaa felden-geeli/Mobilat ja leposide ja menee sillä ohi.

Ärsyttävä vaiva, mutta ei mitään vaarallista, huoli pois. :) Ja mulla tosiaan syynä vain mun kropan rakenne.

[QUOTE="siro";24886280]Ootko siro/hentorakenteinen?

Itsellä tosi kapeat ranteet, rasituksessa kipeytyy ja jos rasitus on pitkäkestoista (esim. opiskeluaikaan kaikkien töiden näpyttely koneella), niin tulee niveleen nesterakkula (ganglio). Gangliot on ihan vaarattomia, voidaan punktoida pois - usein auttaa felden-geeli/Mobilat ja leposide ja menee sillä ohi.

Ärsyttävä vaiva, mutta ei mitään vaarallista, huoli pois. :) Ja mulla tosiaan syynä vain mun kropan rakenne.[/QUOTE]

Noh, yleisesti sanottuna en ole mitenkään erityisen siro mutta ranteet mulla on kapeat, ainakin omasta mielestä, ja muutkin on katsoneet että on kapeat. 13,5cm ympärysmitta ranteessa.
Mulla on tätä kipua ollut satunnaisesti aiemminkin mutta tämän syksyn aikana alkanut esiintyä enemmän. Ja tosiaan se kipu ei pahemmin säteile mihinkään, sormissa vaan tuntuu voimattomuutta yleensä silloin, varmasti johtuen siitä kivusta ranteessa. Se kipu myös tuntuu painaessa tietyssä kohtaa. Mitään ämmänneuloja tms ei tunnu.
Huono verenkierto voi ehkä vähän vaikuttaa..? Meillä on äidin puolelta vähän sukuvikana että varpaisiin ja sormiin ei aina kierrä veri kunnolla ja tuppaa olemaan viileänä. Minullakin monesti. Mitään sokeritautia ei siis ole.

Niin ja tuli mieleen tuosta gangliosta, että onkohan se se.. Kun katsoin netistä ja sieltä sain kuvan, että tulee joku patti käteen? Mulla ei siis mitään patteja näy..

Luulotautisuus? En ole luulotautinen enkä lue yllinkyllin lääkäripalstoja, mulla on syy minkä takia on kammo lääkäreitä/sairaaloita kohtaan. Haluaisin vaan jotain vihjettä siitä, mikä mulla voisi olla kun näitä ranteita on jomottanut jo useamman vuoden enemmän tai vähemmän säännöllisesti, onko se sitten luulotautia se kipu, koska mulla on tapana (sen syyni takia) pelätä että kyseessä on jotain vakavampaa, kuin mitä oikeasti onkaan. Ajattelin että helpottaisi oloa, jos jollain olisi ollut samantapaista, ja osaisi kertoa mitä on silloin ollut kyseessä, koska muuten menen sinne lääkäriin ihan paniikissa ja ahdistuneena..

Tiedän etteivät kuulosta vakavilta, ei ne sitä olekaan, mutta tuo kipu välillä haittaa esim työskentelyä. Ongelmana vaan on, että olen kuullut useammaltakin taholta, että jos on jotain tällaista hermokipua tms ollut, niin sitten onkin paljastunut että kyseessä on jotain vakavampaa vaikkei oireet siltä ole vaikuttaneetkaan että olis jotain vakavaa.

Tiedän etteivät kuulosta vakavilta, ei ne sitä olekaan, mutta tuo kipu välillä haittaa esim työskentelyä. Ongelmana vaan on, että olen kuullut useammaltakin taholta, että jos on jotain tällaista hermokipua tms ollut, niin sitten onkin paljastunut että kyseessä on jotain vakavampaa vaikkei oireet siltä ole vaikuttaneetkaan että olis jotain vakavaa.

Aika pieni vähemmistö kuitenkin kärsii niistä vakavammista sairauksista. Todennäköisyys sille, että sinulla olisi jotain pelottavan vakavaa, on pieni. Mene sinne lääkäriin, niin saat ainakin mielenrauhan :)

Jep, tiedän että se todennäköisyys on aika pieni, mutta olen sellainen ihminen että aina mieleen tulvii ne pelottavimmat ja kauheimamt vaihtoehdot.. :S Noh, toivottavasti nyt saan pidettyä itseni kasassa sitten kun se tutkimus tulee etten mene ihan paniikkiin. Sitäkin on sattunut muutaman että olen saanut jonkun paniikkikohtauksen odotustiloissa, kun pelottaa niin kauheasti jonkun tuloksen tms saaminen..

Yhteistyössä