Mun on nyt ihan pakko kertoa teille mitä se "lastensuojeluilmoitus" oikein tarkoittaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jonna"

Vieras
sen verran kummallisia ja aivan vääriä tietoja leviää tälläkin palstalla.

Ensinnäkin varhaisen tuen piiriin EI nykyään pääse ellei lastensuojelu arvioi sen tarvetta, eli olisit silloin ls-asiakas. ( uskokaa pois, yksikään ns. turha ei päädy asiakkaaksi)
Ja se että on ls-asiakas, ei tarkoita huostaanottoa tms. Se tarkoittaa, että teidän vanhemmuutta/lasta tuetaan kaikin mahdollisin keinoin.

Nykyään se että pääsee ls-asiakkaaksi on lottovoitto. Vähän sama kuin se että lapsi saa paikan e-luokalta. Siitä pitäisi olla kiitollinen eikä pelätä.
Se tarkoittaa myös taloudellista tukea.

Ne vanhemmat jotka väittää että heidän lapsensa on turhaan otettu huostaan eivät itse ymmärrä lapsiaan. Heille on yhdentekevää, miten lapsi voi, kunhan perheen mainetta ei mustata.
Äiti tai isä voi ajatella että pärjäävät hyvin, vaikka totuus olisi toinen.
Tai että lapsi ei kärsi, vaikka vanhemmat vetää viinaa tai riitelee tai...

[QUOTE="huoh";24901398]Kiitos informaatiosta. Apn luentohan on tietenkin auttamattoman absoluuttista faktaa joten mitäpä tässä kiistelemään.[/QUOTE]

Ei savua ilman tulta..

[QUOTE="hippi";24901446]Eihän tuota tietenkään kukaan teistä oikeasti jaksa lukea, mutta kenties kannattaisi. Voi alkuun vaikka googlata kirjoittajan[/QUOTE]

Linkin sijaan voisit itse kirjoittaa pienen referoinnin aiheesta, jotta herättäisi kiinnostusta ja tietäisi ylipäänsä mistä huostoonottikirjassa on kyse.

No kyllä mulle oli shokki, kun liki täysikäisestä lapsestani oli tehty ls-ilmoitus. Syyksi riitti se, että nuorella oli aika paljon pinnausta koulusta. Kävi kumminkin koulua, selvisi kokeista, sai ok arvosanoja. Ei ole mikään ongelmanuori, koulumotivaatio oli vain hukassa hetkeksi. Nyt on tajunnut kyllä ettei koulusta voi olla niin vaan poissa. Tuo ls-ilmoitus kyllä järkytti koko perhettä pitkäksi aikaa. Mutta sosiaalityöntekijä jonka kanssa juttelin, oli kyllä ihana ihminen. Tajusi heti, missä mennään...

On täysin kunnasta riippuvaista millaista tukea tarjotaan myös lastensuojelun ulkopuolella. Kyllä täällä saa perhetyöntekijän kotiin avuksi (eli varhaisen tukitoimen) ilman, että tarvitsee mennä lastensuojelun kautta. Joka mielestäni on järkevää. Ei tule turhan korkeaa kynnystä hakea apua, eikä toisaalta suotta kuormiteta raskasta ja kallista byrokratiaa, kun monta ongelmaa voi ennaltaehkäistä muutamalla kunnalle melko edullisella kotikäynnillä.

APn kommentit ihan kivoja, mutta eivät pidä paikkaansa kaikkialla. Toisissa - etenkin isommissa kaupungeissa - avoin tuki ja lastensuojelu ovat nimenomaan erillään. Eli ensin saat tarvittassa avoimen perhetyön tukea, jotta ls-asiakkuutta ei tarvitsisi avata. Mikäli tämä voin perhetyö ja tuki ei auta, niin sitten tehdää ls-tarpeen selvitys, jonka perusteella sitten päätetään jatkotoimet.

[QUOTE="Jonna";24901170]sen verran kummallisia ja aivan vääriä tietoja leviää tälläkin palstalla.

Ensinnäkin varhaisen tuen piiriin EI nykyään pääse ellei lastensuojelu arvioi sen tarvetta, eli olisit silloin ls-asiakas. ( uskokaa pois, yksikään ns. turha ei päädy asiakkaaksi)
Ja se että on ls-asiakas, ei tarkoita huostaanottoa tms. Se tarkoittaa, että teidän vanhemmuutta/lasta tuetaan kaikin mahdollisin keinoin.

Nykyään se että pääsee ls-asiakkaaksi on lottovoitto. Vähän sama kuin se että lapsi saa paikan e-luokalta. Siitä pitäisi olla kiitollinen eikä pelätä.
Se tarkoittaa myös taloudellista tukea.

Ne vanhemmat jotka väittää että heidän lapsensa on turhaan otettu huostaan eivät itse ymmärrä lapsiaan. Heille on yhdentekevää, miten lapsi voi, kunhan perheen mainetta ei mustata.
Äiti tai isä voi ajatella että pärjäävät hyvin, vaikka totuus olisi toinen.
Tai että lapsi ei kärsi, vaikka vanhemmat vetää viinaa tai riitelee tai...[/QUOTE]

Otsikko ja sisältö eivät nyt vastanneet toisiaan. Emme ole koskaan joutuneet lastensuojelun asiakkaiksi, mutta meistä on tehty aiheeton (perätön) lastensuojeluILMOITUS nimettömänä, ja sen aiheettomaksi todistamiseksi kaikkia lapsia puhuteltiin, osaa jopa aluksi vanhemmilta salaa. Mitään hyvää en kyllä tuosta loukkaavasta kohtelusta saanut väännettyä!

Otsikko ja sisältö eivät nyt vastanneet toisiaan. Emme ole koskaan joutuneet lastensuojelun asiakkaiksi, mutta meistä on tehty aiheeton (perätön) lastensuojeluILMOITUS nimettömänä, ja sen aiheettomaksi todistamiseksi kaikkia lapsia puhuteltiin, osaa jopa aluksi vanhemmilta salaa. Mitään hyvää en kyllä tuosta loukkaavasta kohtelusta saanut väännettyä!

No tätähän minäkin tarinallani yritin sanoa. Olihan se äärimmäisen nöyryyttävää. Tietysti koulupinnaaminen (väliaikainenkin ) on vakavaa, mutta en olisi ikinä uskonut että sen takia tehdään ls-ilmoitus! Perheemme ei minusta pitäisi mitenkään herättää ls:n mielenkiintoa: 2 työssäkäyvää vanhempaa, olen absolutisti, eikä mieskään ryypiskele, ei ole rikoksia tms, paskaa elämässä, lapsilla on harrastuksensa....vain tämä yksi sai päähänsä pinnata koulusta... Kyllähän tämä shokki oli. Mutta kuten sanottu, sosiaalityöntekijä näki kyllä tilanteen kun oli meidät tavannut. Hävettää vain se, etten pystynyt peittämään järkytystäni siitä ilmoituksesta, itku ei ollut kaukana.

No tätähän minäkin tarinallani yritin sanoa. Olihan se äärimmäisen nöyryyttävää. Tietysti koulupinnaaminen (väliaikainenkin ) on vakavaa, mutta en olisi ikinä uskonut että sen takia tehdään ls-ilmoitus! Perheemme ei minusta pitäisi mitenkään herättää ls:n mielenkiintoa: 2 työssäkäyvää vanhempaa, olen absolutisti, eikä mieskään ryypiskele, ei ole rikoksia tms, paskaa elämässä, lapsilla on harrastuksensa....vain tämä yksi sai päähänsä pinnata koulusta... Kyllähän tämä shokki oli. Mutta kuten sanottu, sosiaalityöntekijä näki kyllä tilanteen kun oli meidät tavannut. Hävettää vain se, etten pystynyt peittämään järkytystäni siitä ilmoituksesta, itku ei ollut kaukana.

Herranen aika, totta helvetissä lapsen pinnaus kertoo siitä että te vanhemmat ette osaa / pysty kasvattaa lapsianne. Koulu on lapsen velvollisuus. Nämä on just näitä vanhempia joissa ei muka mitään vikaa...

Minulle oli tosiaan yllätys että lastensuojelun asiakkaaksi ei pääse "tuosta vaan" Tein itse meistä 2 ilmoitusta mutta niitä ei edes otettu vastaan saatikka että mitään ois tehty...pari kuukautta siitä niin jouduin psykiatriselle osastolle viikoiksi hoitoon.

On aivan tavallista, että jos nuori pinnaa koulusta niin tehdään lastensuojeluilmoitus. Se kuuluukin tehdä. Kyseessähän on jonkilainen lapsen hätä, johon hän tarvitsee apua- kyseessä on sananmukaisesti lapsen suojelu. Taustalla ei suinkaan ole se, että perheessä epäiltäisiin olevan mitään vikana (vaikkakin on vanhempien velvollisuus huolehtia lapsi kouluun päivittäin). Yleensä lastensuojeluilmoituksen teko on "tehokasta", kuten teilläkin, lapsi lopetti pinnaamisen!

Tässä on taas todiste, yksi niistä monista, siitä että nykyinen ls-asiakkuus ja ls-ilmoitukset ovat kuin hakuammuntaa. Koskaan ei tiedä kuka joutuu kohteeksi. Sairasta. Ja sitten on todellakin niitä perheitä joita kuuluisi tarkkailla, selvittää ja jopa ottaa lapset huostaan ainakin väliaikaisesti. Eikö tälle hulluudelle mahda mitään?!!!

Alkuperäinen kirjoittaja juurikin näin;24908408:
Tässä on taas todiste, yksi niistä monista, siitä että nykyinen ls-asiakkuus ja ls-ilmoitukset ovat kuin hakuammuntaa. Koskaan ei tiedä kuka joutuu kohteeksi. Sairasta. Ja sitten on todellakin niitä perheitä joita kuuluisi tarkkailla, selvittää ja jopa ottaa lapset huostaan ainakin väliaikaisesti. Eikö tälle hulluudelle mahda mitään?!!!

Onko teidän mielestä oikeasti normaalia että lapsi pinnaa niin paljon että jo koulukin puuttuu??

Itse ls-laitoksessa töissä. Seurasin juuri uutisointia, jossa ihmeteltiin, miten eriarvoista on puuttuminen asioihin. Eli toisessa kunnassa/kaupungissa ls puuttuu heti peliin, jos lapsi/teini lintsaa, jossakin kunnassa/kaupungissa ei puututa siihen millään lailla. Asiasta oli n. vko sitten juttua lehdissä. Meidän kunnassa on ilmoitettu, että sossulle ei kannata tehdä ilmoitusta lintsaamisesta, koska ls on ylikuormitettu, ja lintsaus ei ole sieltä pahimmasta päästä(sossun mukaan)

Koulupinnaukseen puututaan koska se voi yhtä hyvin olla merkki syrjäytymisvaarasta kuin voi olla olemattakin. Nimenomaan ei pitäisi katsoa esimerkiksi numeroita vaan puuttua siihen missä mättää. Pahimassa tapauksessa se pinnaus saattaa johtaa (tai aikalailla väistämättä johtaakin) siihen että numerotkin lähtee laskuun tai koulun tilalle tulee jotain muuta mielenkiintoista joka aiheuttaa harmia. Hyvä et DDD teidän tilanteessa asiat alkoivat sujumaan ja lopulta sinulle jäi positiivisemmat mielikuvat ainakin työntekijästä:)

Fakta on kuitenkin se että ihmiset kammoavat kaikenlaisia interventioita ja lastensuojelun "kynsiin" joutuminen koetaan usein ahdistavaksi ja pelottavaksi.

[QUOTE="vieras";24908387]Herranen aika, totta helvetissä lapsen pinnaus kertoo siitä että te vanhemmat ette osaa / pysty kasvattaa lapsianne. Koulu on lapsen velvollisuus. Nämä on just näitä vanhempia joissa ei muka mitään vikaa...

Minulle oli tosiaan yllätys että lastensuojelun asiakkaaksi ei pääse "tuosta vaan" Tein itse meistä 2 ilmoitusta mutta niitä ei edes otettu vastaan saatikka että mitään ois tehty...pari kuukautta siitä niin jouduin psykiatriselle osastolle viikoiksi hoitoon.[/QUOTE]

Sinähän sen tiedät. Kun lapsia neljäkin on, niin elämää tässä talossa on aina. Kiva kumminkin kun niin hyvin tiedät, että olemme kasvattajina epäonnistuneet. En tiedä onko sinulla ollenkaan...Usein viisaimpia on ne, joilla ei ole...

Sinähän sen tiedät. Kun lapsia neljäkin on, niin elämää tässä talossa on aina. Kiva kumminkin kun niin hyvin tiedät, että olemme kasvattajina epäonnistuneet. En tiedä onko sinulla ollenkaan...Usein viisaimpia on ne, joilla ei ole...

On sulla selityksiä. Normaali lapsi ei pinnaa niin paljoa että koulu puuttuu asiaan. Mitä onko minulla ollenkaan? On sekä lapsia että kokemusta pinnauksesta.

Itse myös ls-laitoksessa töissä ja se on tosiaan sääli, että toisissa kaupungissa puututaan ja toisissa ei(lintsaamiseen). Tästä oli tosiaan Iltalehden sivuilla.

[QUOTE="vieras";24908439]Itse ls-laitoksessa töissä. Seurasin juuri uutisointia, jossa ihmeteltiin, miten eriarvoista on puuttuminen asioihin. Eli toisessa kunnassa/kaupungissa ls puuttuu heti peliin, jos lapsi/teini lintsaa, jossakin kunnassa/kaupungissa ei puututa siihen millään lailla. Asiasta oli n. vko sitten juttua lehdissä. Meidän kunnassa on ilmoitettu, että sossulle ei kannata tehdä ilmoitusta lintsaamisesta, koska ls on ylikuormitettu, ja lintsaus ei ole sieltä pahimmasta päästä(sossun mukaan)[/QUOTE]

Meille ilmoitettu sama asia, ei ns. saa ilmoittaa lintsauksesta.

Ope

Yhteistyössä