Mitä tekisit tilanteessani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli aviomies on todella hyvä isä, rehellinen ja luotettava. Huonoa meidän tilanteessamme on miehen vuosia jatkunut työttömyys, hän ei hae töitä vaikka omaa hyvän koulutuksen. Antaa lähisukulaistensa käyttää itseään hyväksi eli toimii juoksupoikana sukulaisten asioissa ilman korvauksia. Eli jos suostuisi hakemaan töitä niin voisi saada 3000e/kk helposti. Nyt hänen taloudellinen tilanteensa on se, että tili nollassa tai miinuksella kokoajan. Minulla on työpaikka, mutta kuinka kauan jaksaisit itse katsella tuollaista menoa. Jotain näkemystä tarvitsisi nyt tähän tilanteeseen....

En kattelis tuollaista. Eri asia olis jos oikeesti hakis töitä ja olis silti työtön. Ja siltikin, jos on pitkään hakenut töitä, niin täytyy olla valmis ottamaan vastaan eri alankin hommia.

Selvittäisin ensiksi, miksi mies ei hae töitä. Jos sieltä löytyy hyvä syy tai asia johon voisin vaikuttaa, tekisin niin. Seuraavaksi varmaan pistäisin miehen hakemaan töitä todeten, että hän saa maksaa omat kulunsa, mikäli ei aktiivisesti hae töitä. Jos ei mikään tehoaisi, eroaisin. Elämäntapatyötöntä en lähtisi elättämään.

Kuulostaa, että miehellä on jonkinlaisia itsetuntoongelmia tai on masentunut. Vähän vaikea uskoa, että ensimmäiseen oikein on aikuisella ihmisellä helppo saada muutosta aikaan. Työtäkään ei varmaan oman koulutuksen tasoista saa, kun on niin pitkään ollut poissa työelämästä. Pärjäisitte taloudellisesti paremmin erillään varmaan. Onko teillä suhteesta enää mitään jäljellä?

[QUOTE="a p";24918416]Lisäyksenä vielä että meillä on pieni lapsi ja alle 500e/kk vuokra mihin miehellä ei ole varaa eli mä maksan aina vuokrat ja muutkin laskut.[/QUOTE]
Eli mies vaan siipeilee, ei osallistu perheenne elatukseen laisinkaan?

Kippaa se pihalle. Sitten se saa maksaa omat laskunsa ja vuokransa, ja voi olla että työnteko alkaa taas maistua.

Omituinen tilanne... vuosien jälkeen nyt vasta alkaa ottaa pannuun. Vaan sattuuhan sitä...

Itse olen sitä mieltä, että hitonko väliä kuka maksaa, jos perheenä eletään ja rahat saadaan riittämään. Tiedän kyllä, että on ihmisiä, joille on tärkeää pitää erillään omat ja toisen tulot ja menot. En vain osaa ajatella asiaa siltä kantilta.

Eli jos mies hoitaa osuutensa kotona ja hengissä pysytään, olisin ihan tyytyväinen, jos mies olis tyytyväinen omaan valintaansa.

• Tykkää
Reactions: Algoma
Mä en kattelis tollasta menoa vaikka mies olisikin niin rehellinen yms. En ala elättämään miestä. Hän ei ole lapseni vaan mieheni, jonka tulee tuoda elantoa perheeseen, eikä elää siivellä. Ja kertoohan se aika paljon kyseisestä henkilöstä, jos ei edes töitä viitsi hakea.

Eli mies vaan siipeilee, ei osallistu perheenne elatukseen laisinkaan?

Kippaa se pihalle. Sitten se saa maksaa omat laskunsa ja vuokransa, ja voi olla että työnteko alkaa taas maistua.

Ööö... entäs jos mies hoitaa lasta kotona? Edes muutamana päivänä viikossa että lapsi ei ole kokoaikaisesti hoidossa? Tekeekö mies kaikki kotityöt sillä välin kun mamma käy töissä? Ostaako mies vähillä rahoillaan, sen verran kun voi, ruokaa perheeseen? Maksaa esim. oman puhelinlaskun? Koska jotain rahaa, olkoon kuinka vähäistä tahansa, mies saa, mihin se sen käyttää?
Äkkiä sä miehen teilasit vaan sen takia, että mies ei tienaa niin paljon kun voisi. Entäs hoitovapaalla oleva äiti, eihän sekään tienaa niin paljon kun voisi, mutta "korvaa" ansiomenetyksen muulla tavoin.

Hei, minä olen ollut äijän elätettävänä, enkä ole kokenut mitään paloa töihin. No problem!

Äijä on ollut välillä kotona lasten kanssa ja minä töissä, elättänyt hänet. No problem!

Kaikki on suhteellista.

• Tykkää
Reactions: emppu75
[QUOTE="vieras";24918425]Kuulostaa, että miehellä on jonkinlaisia itsetuntoongelmia tai on masentunut. Vähän vaikea uskoa, että ensimmäiseen oikein on aikuisella ihmisellä helppo saada muutosta aikaan. Työtäkään ei varmaan oman koulutuksen tasoista saa, kun on niin pitkään ollut poissa työelämästä. Pärjäisitte taloudellisesti paremmin erillään varmaan. Onko teillä suhteesta enää mitään jäljellä?[/QUOTE]

On yli vuosikymmen oltu yhdessä josta naimisissa puolet ja jos ajattelisin eroa niin sydäntä särkisi se, että hän on lapseni isä ja olis kamalaa lapsen kannalta jos erottais. Eli lähtökohta on se, että tästä tilanteesta kokonaisena perheenä selvitään ja ero ei ole ratkaisu.

[QUOTE="a p";24918479]On yli vuosikymmen oltu yhdessä josta naimisissa puolet ja jos ajattelisin eroa niin sydäntä särkisi se, että hän on lapseni isä ja olis kamalaa lapsen kannalta jos erottais. Eli lähtökohta on se, että tästä tilanteesta kokonaisena perheenä selvitään ja ero ei ole ratkaisu.[/QUOTE]

Olet siis ottanut tuollaisen kokonaispaketin ja nyt haluaisit muuttaa käyttöehtoja. Pidä neuvottelu miehen kanssa ja pohtikaa, mitä tehdä.

Joo, mutta ap tuntuu haluavan miehen menevän töihin. Katseleeko teidänkin mies teitä jos on ilmaissut selkeästi, että haluaa teideän menevän töihin? Eikö perheessä kyse ole kuitenkin yhteisistä päätöksistä? Tai mitä jos ap haluaakin vaihteeksi heittäytyä kotona olevaksi ja mies on edelleen työtön??

[QUOTE="a p";24918479]On yli vuosikymmen oltu yhdessä josta naimisissa puolet ja jos ajattelisin eroa niin sydäntä särkisi se, että hän on lapseni isä ja olis kamalaa lapsen kannalta jos erottais. Eli lähtökohta on se, että tästä tilanteesta kokonaisena perheenä selvitään ja ero ei ole ratkaisu.[/QUOTE]

Jos et pidä eroa ratkaisuna, niin sun täytyy sitten vain kestää tilannetta, joka voi pahimmillaan jatkua koko lapsesi lapsuuden ajan ja vielä senkin jälkeen ellet tajua erota miehestä. Itse jouduin katselemaan yhtä lasta talossa lisää siis isääni, koska hän oli elämäntapatyötön ja hän ei tuonut kotiin penniäkään ja senkin, jonka toi niin hän ryyppäsi. Suosittelen toki juttelemaan miehellesi ja kehottamaan häntä etsimään töitä tai kouluttautumaan uudestaan, sillä tilanteenhan ei kannata antaa jatkua ennallaan. Eri asia on ottaako miehesi kehotuksista opiksi.

no mies hoitaisi kodin ja lapsen/lapset tuossa tilanteessa mukisematta ja sama toisinpäin, mä palailen töihin joulukuun alkupuolella ja teen lyhennettyä työaikaa, mies tekee ne vuorot duunissaan, joita osuu mun vapaapäiville, hänen nimissään kotihoidontuki myös haettu, hänellä siinä vaiheessa päävastuu lapsesta ja kodista...

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Ööö... entäs jos mies hoitaa lasta kotona? Edes muutamana päivänä viikossa että lapsi ei ole kokoaikaisesti hoidossa? Tekeekö mies kaikki kotityöt sillä välin kun mamma käy töissä? Ostaako mies vähillä rahoillaan, sen verran kun voi, ruokaa perheeseen? Maksaa esim. oman puhelinlaskun? Koska jotain rahaa, olkoon kuinka vähäistä tahansa, mies saa, mihin se sen käyttää?
Äkkiä sä miehen teilasit vaan sen takia, että mies ei tienaa niin paljon kun voisi. Entäs hoitovapaalla oleva äiti, eihän sekään tienaa niin paljon kun voisi, mutta "korvaa" ansiomenetyksen muulla tavoin.
Ap kertoi maksavansa vuokran ja muut laskut. Siitä voisi päätellä, että mies ei maksa laskuja.

Minusta on ihan normaalia että isä, työssäkäyväkin, hoitaa lasta kotona parina päivänä viikossa jos mahdollista. Tai äiti, jos mahdollista. Ei se meillä ainakaan oikeuttaisi olemaan vuosikausia työttömänä, vailla haluakaan työllistyä, ja oikeuttaisi olemaan osallistumatta perheen kuluihin.

Koti-isänä oleminen olisi toinen juttu. Mies saisi kotihoidontukea, tekisi suurimman osan kotitöistä, lapsi olisi kotihoidossa, äiti kävisi töissä, ja mieskin osallistuisi mahdollisuuksien mukaan laskujen maksuun jne. Eli olisi kuten hoitovapaalla oleva äiti. Mutta nyt mies on työtön, ollut jo vuosia, tili alituiseen miinuksella, ei maksa vuokrasta mitään tai laskuistakaan - ja minusta se on väärin, ellei se ole puolisoiden yhteinen sopimus, ja tuskin on jos ap kokee tilanteen ikäväksi.

Yhteistyössä