Suomalaispariskunta hyppäsi oravanpyörästä ja lähti ikuiselle matkalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Taika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24921843:
Jotta voisit maksaa hyvää palkkaa sellaisille, jotka nyt mielestäsi tienaavat liian vähän. Lisäksi työllistäisit itsesi ja monta muuta. Olisit yhteiskunnan kannalta hyödyllisempi kuin jos olet vain palkansaajana jonkun toisen firmassa. Voisit tehdä jotain konkreettista omien arvojesi mukaista.

Eihän yrityksen perustamisen helppous vielä tarkoita sitä, että yrittämisellä olisi helppo tienata hyvin tai että se edes olisi kannattavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24921843:
Jotta voisit maksaa hyvää palkkaa sellaisille, jotka nyt mielestäsi tienaavat liian vähän. Lisäksi työllistäisit itsesi ja monta muuta. Olisit yhteiskunnan kannalta hyödyllisempi kuin jos olet vain palkansaajana jonkun toisen firmassa. Voisit tehdä jotain konkreettista omien arvojesi mukaista.

Minulla ei siihen nyt ole mahdollisuutta. Haluaisin kyllä perustaa erääseen maahan hyväntekeväisyysjärjestön, mutta se arveluttaa, koska yhden hyväntekeväisyysjärjestön johtaja joutui siellä maanpakoon, koska toi liikaa epäkohtia esille.

Jokaisellahan tuohon on oikeus kaiketi. Se on vain jotenkin vastenmielinen ilmiö, että sitten kerskaillaan kun on niin mahtavaa halvan hintatason köyhissä maissa samaan aikaan, kun niissä maissa köyhät raatavat, että näillä kultalusikkaihmisillä olisi kivaa.

Nyt olet kyllä ihan huippu naiivi. Ihan samalla lailla täällä Suomessa työssäkäyvät raatavat, että niillä, jotka eivät tee töitä Suomessa on täällä kuitenkin tietty elintaso! Vaikka eläisi jopa puolison tuloilla, on oikeutettu esim. terveyden hoitoon, eli MUUT maksavat! Ja tällä tavalla Suomessa asuessaan tulee jopa kalliimmaksi, kun lähtemällä ulkomaille!

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;24921854:
no yritäppä päättää kumpi on kamalampaa länsimäinen elämäntapa vai se että köyhissä maissa ihmiset raatavat saadakseen elantonsa. Ja mitä sinä olet henk.koht. valmis tekemään tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta?

Minä ainakin olen valmis luopumaan tästä kaupallisesta elämäntavasta. Olen nähnyt sen, ettei siitä hirveästi mitään hyötyä ole.

[QUOTE="poikia3";24921875]Nyt olet kyllä ihan huippu naiivi. Ihan samalla lailla täällä Suomessa työssäkäyvät raatavat, että niillä, jotka eivät tee töitä Suomessa on täällä kuitenkin tietty elintaso! Vaikka eläisi jopa puolison tuloilla, on oikeutettu esim. terveyden hoitoon, eli MUUT maksavat! Ja tällä tavalla Suomessa asuessaan tulee jopa kalliimmaksi, kun lähtemällä ulkomaille![/QUOTE]

Toki raatavat, mutta Suomessa työstä maksetaan sentään vielä sen verran, että työnteolla saa kuitenkin ihan hyvän elintason. Minä kuulun pienituloisiin ja oma elintasoni on kuitenkin ihan miljonääritasoa verrattuna maailman huono-osaisiin.

Minulla ei siihen nyt ole mahdollisuutta. Haluaisin kyllä perustaa erääseen maahan hyväntekeväisyysjärjestön, mutta se arveluttaa, koska yhden hyväntekeväisyysjärjestön johtaja joutui siellä maanpakoon, koska toi liikaa epäkohtia esille.
Höpöhöpö. Jokaisella on mahdollisuus perustaa yritys ainakin Suomeen. Ensin sitä voi joutua pyörittämään yksin ja pienesti, mutta sitähän yrittäjyys alussa on. Mun 25 v opiskeleva, monivammainen esikoiseni just pähkäilee oman yrityksen perustamisen kanssa. Miksei muka yrityksen perustaminen onnistuisi sulta siinä missä onnistuu mun tyttäreltänikin? Exäkin perusti muutama vuosi sitten oman firman eikä sillä ole kuin 70-luvulla käyty kansalaiskoulu koulutuksena. Joten pelkkää selittelyä tuo, että et muka voisi. Voisit, jos haluaisit.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24921959:
Höpöhöpö. Jokaisella on mahdollisuus perustaa yritys ainakin Suomeen. Ensin sitä voi joutua pyörittämään yksin ja pienesti, mutta sitähän yrittäjyys alussa on. Mun 25 v opiskeleva, monivammainen esikoiseni just pähkäilee oman yrityksen perustamisen kanssa. Miksei muka yrityksen perustaminen onnistuisi sulta siinä missä onnistuu mun tyttäreltänikin? Exäkin perusti muutama vuosi sitten oman firman eikä sillä ole kuin 70-luvulla käyty kansalaiskoulu koulutuksena. Joten pelkkää selittelyä tuo, että et muka voisi. Voisit, jos haluaisit.

Miten se kehari perustaa yrityksen vaikkei pysty edes elättämään itseään vaan sulla pitää elättää hänet ja vielä mies? Sitähän sitä täällä ruikutat jatkuvasti...

[QUOTE="vieras";24921971]Miten se kehari perustaa yrityksen vaikkei pysty edes elättämään itseään vaan sulla pitää elättää hänet ja vielä mies? Sitähän sitä täällä ruikutat jatkuvasti...[/QUOTE]
Mikä kehari?

[QUOTE="vieras";24921983]Kehitysvammainen, vajakki, miten sen nyt haluaa ilmaista.[/QUOTE]
Ei mun tytär ole kehitysvammainen. Päästään terävämpi kuin suurin osa palstalaisista. Fyysisesti vammainen kyllä. Mutta kykenee tekemään sitä työtä, mihin on opiskellut. Tyttäreni kyllä pärjää kohtuullisen hyvin opintotuen, vammaistuen ja pääomatulojensa varassa. Puolisonsa ei vielä kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin, joten sen vuoksi minä maksan hänen kulunsa niiltä osin, kuin hänen aiemmin Meksikossa myymänsä omaisuus alkaa huveta. Mutta en halua sen paremmin tyttäreni kuin poikanikaan joutuvan esim odottamaan viittä viikkoa päästäkseen terveyskeskukseen lääkärille. Maksan molemmille yksityislääkärin, jos ja kun terveyskeskukseen ei pääse. Makselen myös tarpeen mukaan tytön kissojen eläinlääkärimaksuja, kissanhiekkoja yms. Joskus tytön perheen ruokia. Tänään muuten oma isäni K-Supermarketin kassalla maksoi mun ostokseni. Meillä onkin vähän outo suku :D

Toki raatavat, mutta Suomessa työstä maksetaan sentään vielä sen verran, että työnteolla saa kuitenkin ihan hyvän elintason. Minä kuulun pienituloisiin ja oma elintasoni on kuitenkin ihan miljonääritasoa verrattuna maailman huono-osaisiin.

Täällä saa ihan hyvän elintason työtä tekemällä, mutta monessa tilanteessa saa lähes yhtä hyvän elintason tuilla. Ja sen elintason maksavat ne, jotka täällä raatavat!

Mitä sinä teet niiden maailman huono-osaisten eteen? Mitä konkreettista? Valmius kaupallisesta elintasosta luopumiseen ei ole konkreettista. Ja mitä se kaupallisesta elintasosta luopuminen sinulle tarkoittaa - oletko valmis luopumaan kaikista tuista, tuottamaan kaiken tarvitsemasi itse? Millä tavalla sinä parannat niiden maailman huono-osaisten elintasoa?

Hyväntekeväisyys se se vasta on hyvää pisnistä. Lähettelet vaan hakemuksia valtiolle ja saat niin paljon rahaa ettei kakille taivu ja tietenkin kuorit kulut eli suuren palkkasi päältä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24921959:

Minulla ei ole sopivaa yritystä mielessä. Mikä pakkomielle sinulla on yrittämisestä?

[QUOTE="vieras";24922085]Hyväntekeväisyys se se vasta on hyvää pisnistä. Lähettelet vaan hakemuksia valtiolle ja saat niin paljon rahaa ettei kakille taivu ja tietenkin kuorit kulut eli suuren palkkasi päältä pois.[/QUOTE]

Minä en perustaisi hyväntekeväisyysjärjestöä Suomeen vaan miehen kotimaahan, jossa on paljon vähäosaisia, köyhiä ja suoraan sanottuna orjia. Siellä ei ole tuloverosta tai verotusta ylipäänsäkään (muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta) ja siitä johtuen siellä onkin paljon köyhyyttä ja epätoivoa ja asuinalueet jakautuneet voimakkaasti. Miksi oletat, että minä ottaisin itselleni suuren palkan? Olen ajatellut, että jos joskus minulla on lapsia niin siinä ohessa voisin toimia tuossa hyväntekeväisyysjärjestössäni ja vaikka ihan palkatta. Mutta se on vielä tässä vaiheessa ihan ajatuksen tasolla. Minua ainakin kauhistuttaa se, että työssäkäyvällä pienen tyttären isällä ei ole varaa ostaa kymmenen euron arvoista nukeka lapselleen. Tällaisia ihmisiä olisi tarkoitus auttaa, mutta pitäisi miten. Meillä mies oli sitä mieltä, ettei se sovi, että olisin ostanut tälle miehelle sen nuken. Se olisi kuulemma loukkaavaa ja kuvaavaa tässä on se, ettei kyseinen mies kaikesta huolimatta ole edes niitä köyhimpiä kyseisessä maassa. Jotain olisi keksittävä miten auttaa.

Viimeksi muokattu:
Minusta tuo juttu on taas kirjoitettu ikävään sävyyn. Tuokaan pariskunta tuskin olisi lähtenyt minnekään ellei heillä olisi varallisuutta ja elleivät olisi ensin kouluttautuneet ilmaiseksi Suomessa. En tosin tiedä missä ovat kouluja käyneet, mutta useimmiten on juuri kyse siitä, että ensin otetaan kaikki hyöty ilmaiseksi ja sitten lähdetään halvan hintatason maahan kehuen kuinka nyt kaikki on niin ihanaa ja kivaa. Kehutaan kuinka ei olla oravanpyörässä, mutta samaan aikaan nämä halvan hintatason maat pyörivät moninkertaisesti raskaammalla oravanpyörällä kuin esimerkiksi Suomi.

Yllättäen myös se matkailu loppuu usein siihen pisteeseen, kun tulee ikää tai terveyshuolia ja silloin se Suomen sosiaalihuolto ja oravanpyörä yllättäen alkaa taas houkuttaa.

Itse en siis oikein pidä tuosta ihannoivasta asenteesta aina näissä vastaavissa jutuissa. Aina unohdetaan kertoa se toinen puoli niin Suomesta kuin näistä maista, joissa nämä ihmiset oleskelevat.

olen samaa mieltä, pakko se on olla töissä jotta saa ruuan pöytään ja katon päälle. sittenkö pitäis hypätä oravanpyörästä ja laittaa ranttaliksi ja elää sattuman varassa.
tämäkin pariskunta on varmasti varallisia, perinnöt ja muut joten pystyy elämään hyvin pienellä. ja mikä siinä voihan sitä tehdä etätöitäkin.
mutta mutta kuten edellinenkin sanoi kun tulee terveyshuolia suomalainen terveydenhuolto alkaa kiinnostaa sitten ei enään pummina olo onnistukkaan.

jännä näitä ihmisiä 'työtä' vieroksuvia ja niitä jotka haluu töihin mutta ei pääsen on paljon, joita kaikenlisäksi kutsutaan pummeiksi ja loisiksi. kun maisteri lähtee ulkomaille niin se on jotain upeeta 'kun uskaltaa olla pois töistä'

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24922031:
Ei mun tytär ole kehitysvammainen. Päästään terävämpi kuin suurin osa palstalaisista. Fyysisesti vammainen kyllä. Mutta kykenee tekemään sitä työtä, mihin on opiskellut. Tyttäreni kyllä pärjää kohtuullisen hyvin opintotuen, vammaistuen ja pääomatulojensa varassa. Puolisonsa ei vielä kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin, joten sen vuoksi minä maksan hänen kulunsa niiltä osin, kuin hänen aiemmin Meksikossa myymänsä omaisuus alkaa huveta. Mutta en halua sen paremmin tyttäreni kuin poikanikaan joutuvan esim odottamaan viittä viikkoa päästäkseen terveyskeskukseen lääkärille. Maksan molemmille yksityislääkärin, jos ja kun terveyskeskukseen ei pääse. Makselen myös tarpeen mukaan tytön kissojen eläinlääkärimaksuja, kissanhiekkoja yms. Joskus tytön perheen ruokia. Tänään muuten oma isäni K-Supermarketin kassalla maksoi mun ostokseni. Meillä onkin vähän outo suku :D

en tajua. sulla on varaa elättää puoli sukua ja valitat asuntovelastasi. oikeasti olette ilmeisesti miljonäärejä kaikki. lapsillasi on kaikki valmiina ja ilmaista, asunnot, autot, jne.

Tosiaan, kuten joku jo mainitsikin, on herra Kannisto ollut eduskuntavaaliehdokkaana.

http://kirjatohtori.blogspot.com/2011/04/aanesta-santeri-kannisto-eduskuntaan.html

"Olet saattanut jo ehdokaslistoilta huomata, että Santeri on ehdolla tulevissa eduskuntavaaleissa. Ehdokkuuden takia olemme pikapuoliin palaamassa Suomeen ja kaipaisimme vinkkejä sopivista vuokra-asunnoista Helsingin keskustan tuntumassa. Merinäköala ja oma puutarha olisivat plussaa."

Se on muuten jännä, miten suomalaiset jaksavat dissata Suomea. Jonkin verran matkustaneena voin sanoa, että täällä on oikeasti aika helvetin hyvät oltavat. Ainoa, mikä mun mielestä k*see ja pahasti, on sää, mutta nykyajan varustein sekin alkaa olla vaan asennekysymys, ja toiset jopa tykkää pimeästä ja pakkasesta.

Täällä on edelleen aika epätodennäköistä joutua huumejengien välienselvittelyn keskelle, täällä poliisit uskaltavat mennä jokaisen kaupungin jokaiselle asuinalueelle, täällä yksikään lapsi ei jää ilman peruskoulutusta, yhtäkään syöpäsairasta ei käännytetä varattomana sairaalasta, ketään ei kuole nälkään... Suomi(kaan) ei ole lintukoto, täälläkin on monissa asioissa parantamisen varaa, mutta kyllä meillä himputti soikoon on aika lokoisat oltavat täällä!

Jos alkaa arki tuntua raskaalta, niin muistakaa, että ylisuorittamisen ja downshiftaamisen väliltäkin löytyy se Kultainen Keskitie. Freelancer-työ, osittainen työaika, vuorotteluvapaa, uudelleenkouluttautuminen - tällaisia kestäviä vaihtoehtoja meille tarjotaan. Näitäkin voisi kehittää, ihmisten pitäisi vain aktiivisemmin osallistua päätöstentekoon eikä vain valittaa ja paeta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24920999:
No eikö sitten ole joskus parempikin lähteä? Perustele, jos mielestäsi ei ole. Jos et tiedä, niin monet keski-ikäiset tänä päivänä ovat alkaneet etsiä materian sijasta henkisyyttä. Suomi ei juurikaan henkisyyttä tarjoa. Paitsi meille suomenuskoisille.

Tarkoitti varmaan, että on ns. coolimpi tyyppi, kun lähtee. Et lehdistö esittää nämä näin. Jeps.

Suomi on melko ahdasmielinen maa, mä kyllä ymmärrän todellakin että täällä ei kaikki viihdy. En varmaan viihtyis itsekään, ellen olis näinkin epäsosiaalinen tapaus. ;)

[QUOTE="vieras";24922721]Se on muuten jännä, miten suomalaiset jaksavat dissata Suomea. Jonkin verran matkustaneena voin sanoa, että täällä on oikeasti aika helvetin hyvät oltavat. Ainoa, mikä mun mielestä k*see ja pahasti, on sää, mutta nykyajan varustein sekin alkaa olla vaan asennekysymys, ja toiset jopa tykkää pimeästä ja pakkasesta.

Täällä on edelleen aika epätodennäköistä joutua huumejengien välienselvittelyn keskelle, täällä poliisit uskaltavat mennä jokaisen kaupungin jokaiselle asuinalueelle, täällä yksikään lapsi ei jää ilman peruskoulutusta, yhtäkään syöpäsairasta ei käännytetä varattomana sairaalasta, ketään ei kuole nälkään... Suomi(kaan) ei ole lintukoto, täälläkin on monissa asioissa parantamisen varaa, mutta kyllä meillä himputti soikoon on aika lokoisat oltavat täällä!

Jos alkaa arki tuntua raskaalta, niin muistakaa, että ylisuorittamisen ja downshiftaamisen väliltäkin löytyy se Kultainen Keskitie. Freelancer-työ, osittainen työaika, vuorotteluvapaa, uudelleenkouluttautuminen - tällaisia kestäviä vaihtoehtoja meille tarjotaan. Näitäkin voisi kehittää, ihmisten pitäisi vain aktiivisemmin osallistua päätöstentekoon eikä vain valittaa ja paeta.[/QUOTE]

No aika harva pakenee kuitenkin. Paetkoon ne ketkä tykkää. Mitä niitä dissaamaan.

Kyllä Suomessa ainakin saa paskaa niskaansa, jos ei tee tukka limassa duunia koko elämäänsä. On niinku yhteiskunnan varoilla elävä luuseri. Tai miehen elätti. Luuseri joka tapauksessa. En ihan usko, että näin ajatellaan kaikkialla.

Erilaisuus on edelleen vähän tabu.

Tarkoitti varmaan, että on ns. coolimpi tyyppi, kun lähtee. Et lehdistö esittää nämä näin. Jeps.

Suomi on melko ahdasmielinen maa, mä kyllä ymmärrän todellakin että täällä ei kaikki viihdy. En varmaan viihtyis itsekään, ellen olis näinkin epäsosiaalinen tapaus. ;)

Tuli tuosta mieleen, että onkohan muilla kansallisuuksilla tällaisia tunteita omia kansallisuuksiaan kohtaan. Joitain suomalaisia ahdistaa tämä jäyhä, juro ja ahdasmielinen maa, mutta ahdistaako esimerkiksi eteläeurooppalaisia jatkuva lärpätys ja toisten asioihin puuttuminen. Jotenkin on tullut sellainen käsitys, että ainoastaan Suomessa osa kansasta inhoaa sitä kansallisluonnettaan.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24922786:
Tuli tuosta mieleen, että onkohan muilla kansallisuuksilla tällaisia tunteita omia kansallisuuksiaan kohtaan. Joitain suomalaisia ahdistaa tämä jäyhä, juro ja ahdasmielinen maa, mutta ahdistaako esimerkiksi eteläeurooppalaisia jatkuva lärpätys ja toisten asioihin puuttuminen. Jotenkin on tullut sellainen käsitys, että ainoastaan Suomessa osa kansasta inhoaa sitä kansallisluonnettaan.

Mä en tunne kun englantilaisen, joka nälvi tiettyjä englantilaisia tapoja. Et eiköhän tää vois aika globaaliakin olla?

Jos joku tietää asiasta enemmän, voi kertoa. Itse en tiedä. Musta suomalaisuudessa hyvää on mm. se, että täällä saa jurottaa, jos on sellanen fiilis. Esim. kaupassa ei oleteta että ollaan happy happy joy joy - meiningillä lihatiskillä tai kassalla. Tietty aitous ja rehellisyys. Se on jees.

[QUOTE="höh";24922495]en tajua. sulla on varaa elättää puoli sukua ja valitat asuntovelastasi. oikeasti olette ilmeisesti miljonäärejä kaikki. lapsillasi on kaikki valmiina ja ilmaista, asunnot, autot, jne.[/QUOTE]
Mä en tiedä, mitä khatia sä illat pitkät pureskelet, mutta et ainakaan lue, mitä kirjoitan. Tai ymmärrä, mitä kirjoitan. Mitkä vitun autot? Jos olet kirjoituksiani huuruiltasi lukenut, niin kummallakaan lapsistani ei ole edes ajokorttia ja sen olen useasti tehnyt palstalla selväksi. Varaa elättää puoli sukua? Mä olen viime aikoina kertyonut useammankin kerran, että mulla on suuri suku ja viiskymppisiini olisi pahimmillaan ollut tulossa toistasataa ihmistä.Olen kertonut, että mulla on serkkujakin noin 30. Mä elätän itseni lisäksi kotona asuvaa poikaani sekä kotoa jo pois muuttanutta tytärtäni puolisoineen. Puoli sukua? Millä matematiikalla? Mistä sä revit näitä juttujasi? Luet vain jotain yksittäisiä lauseita, mitä kirjoitan? Millon mä muuten olen valittanut asuntovelastani? Voi olla, että joskus olen, mutta linkitä tähän nyt edes yksi ketju, jossa niin olen tehnyt. Omasta mielestäni - ja myös pankin mielestä - asuntolainani on varsin maltillinen. Toki se nyt pitää maksaa ja sossupummina voisin ilman moista rasitetta elää.

Yhteistyössä