Uskomatonta miten tota karppausta dissataan nyt ihan huolella mediassakin :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täytyy sanoa, että en ymmärrä koko karppausta ??? Miten voi olla terveellistä , että vedät rasvaa kehon täyteen ? Ja osa vihanneksista ja hedelmistä kielletään ?Eikä järki sano et kori esim. omeaa on terveellismpi kun paketti pekonia ? siis ite ainakin valitsen omenat ym kasvikset vihannekset.... Olo on ainakin sata kertaa parempi! yritin itse vetää jonku ihme karppi aterian ja pakki oli heti ihan sekasin ei kovin terveeltä kuulosta ja näytä.
Ja hei haloo liikunta liikunta liikunta se on sitä terveellistä laihduttamista mitä järkevät ihmiset tekee mitään bull shit laihdutuksia!

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24923088:
Ihan vain Googleen hakusana rasvateoria. Sieltä putkahtelee linkkejä, joista joissakin mainitaan lukemisen arvoisia kirjoja aiheesta.

Ah, tämä siis todella on se sun selkeä, kiistaton "alas ampuminen". Aivan samanlaista kriittistä keskustelua käydään jatkuvasti lähes väitteen kuin väitteen kohdalla. (Tietää kun seuraa.)

Harva asia lopulta on tutkimuksin kiistattomasti todistettavissa, sillä tutkimuksen taustoja on vaikea vakioida etenkään kun kyseessä on ihmisten (ei siis vangittujen koe-eläinten) käyttäytyminen ja sen seuraukset.

Tosin, onhan se nähty että vaikkapa juuri karppaajilla on tapana uskoa sitä, jota huutaa kovimmin ja meuhkaa eniten. Eikähän siinä mitään, voihan tässä(kin) asiassa puolensa vapaasti valita. Itseni on mahdoton uskoa kovien rasvojen olevan hyvästä. Ja vaikka unohtaisin sen, jää vielä lihansyönnin taakat.

Edelleenkin kun merkittävin tekijä, joka itselleni karppaamisessa ja sen suosiossa tökkii, on sen epäeettisyys ja -ekologisuus. En myöskään usko runsaan lihansyönnin haitattomuuteen terveydenkään tasolla (tsek. vaikka syöpäjärjestöt).

Ja niin, se karppausta kiihkeästi seuraavien ehdottomuus ja sokeus oman toiminnan vaikutuksille tökkii kans.

Ah, tämä siis todella on se sun selkeä, kiistaton "alas ampuminen". Aivan samanlaista kriittistä keskustelua käydään jatkuvasti lähes väitteen kuin väitteen kohdalla. (Tietää kun seuraa.)

Harva asia lopulta on tutkimuksin kiistattomasti todistettavissa, sillä tutkimuksen taustoja on vaikea vakioida etenkään kun kyseessä on ihmisten (ei siis vangittujen koe-eläinten) käyttäytyminen ja sen seuraukset.

Tosin, onhan se nähty että vaikkapa juuri karppaajilla on tapana uskoa sitä, jota huutaa kovimmin ja meuhkaa eniten. Eikähän siinä mitään, voihan tässä(kin) asiassa puolensa vapaasti valita. Itseni on mahdoton uskoa kovien rasvojen olevan hyvästä. Ja vaikka unohtaisin sen, jää vielä lihansyönnin taakat.

Edelleenkin kun merkittävin tekijä, joka itselleni karppaamisessa ja sen suosiossa tökkii, on sen epäeettisyys ja -ekologisuus. En myöskään usko runsaan lihansyönnin haitattomuuteen terveydenkään tasolla (tsek. vaikka syöpäjärjestöt).

Ja niin, se karppausta kiihkeästi seuraavien ehdottomuus ja sokeus oman toiminnan vaikutuksille tökkii kans.
En jaksa linkittää/muista kaikkia lukemiani kirjoja, mutta käväisepä Antti Heikkilän sivustolla, sieltä löytyy linkkejä tutkimuksiin ja lukemisen arvoisiin kirjoihin.

Epäeettisyys ja -ekologisuus on jeesustelua siihen asti, kun et elä kuten Pentti Linkola.

Meuhkaamisesta olen hiukkasen eri mieltä: voin olla harhaisessa käsityksessä, mutta minusta asiasta meuhkaavat eniten juuri vastustajat.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24923121:
En jaksa linkittää/muista kaikkia lukemiani kirjoja, mutta käväisepä Antti Heikkilän sivustolla, sieltä löytyy linkkejä tutkimuksiin ja lukemisen arvoisiin kirjoihin.

Epäeettisyys ja -ekologisuus on jeesustelua siihen asti, kun et elä kuten Pentti Linkola.

Meuhkaamisesta olen hiukkasen eri mieltä: voin olla harhaisessa käsityksessä, mutta minusta asiasta meuhkaavat eniten juuri vastustajat.

Ihan tosissani oon kyllä perehtynyt tuohon keskusteluun, eikä Heikillän(kään) linkitykset mun näkemystä muuta.

Tuon keskimmäisen kommentin kaltaisella "argumentaatiolla" nyt tekee tyhjäksi keskustelun kuin keskustelun. (Ja siinä samalla estää mistään asiasta kriittisesti puhumisen ja lopulta itse asiassa rajaa yksilön vastuun koskemaan vain valintojen äärilaitoja.) Mutta vaikeaahan, tai mahdotonta, se toisaalta on lihan tehotuotantoa perustellusti puolustaakaan (argumentit luokkaa tuo tai että "liha maistuu hyvältä").

Minun takiani ei ole teuraseläin kärsinyt sitten lapsuuteni, joten saanen kainosti tuoda näkemykseni julki.

Ja joo, vikasta ollaan eri mieltä (yllläri).

Karppaus on henkisesti sairasta. Ihminen joka karppaa, tulee tietyllä tavalla "uskoon" ja vain se karppaus on sitä oikeaa elämää, muu saa jäädä. Vältän jo karppaavien ystävieni seuraa. :/

Ihan tosissani oon kyllä perehtynyt tuohon keskusteluun, eikä Heikillän(kään) linkitykset mun näkemystä muuta.

Tuon keskimmäisen kommentin kaltaisella "argumentaatiolla" nyt tekee tyhjäksi keskustelun kuin keskustelun. (Ja siinä samalla estää mistään asiasta kriittisesti puhumisen ja lopulta itse asiassa rajaa yksilön vastuun koskemaan vain valintojen äärilaitoja.) Mutta vaikeaahan, tai mahdotonta, se toisaalta on lihan tehotuotantoa perustellusti puolustaakaan (argumentit luokkaa tuo tai että "liha maistuu hyvältä").

Minun takiani ei ole teuraseläin kärsinyt sitten lapsuuteni, joten saanen kainosti tuoda näkemykseni julki.

Ja joo, vikasta ollaan eri mieltä (yllläri).
Sinun vuoksesi siis ei ole yksikään lapsi kärsinyt hikipajassa tietokonettasi kasatessaan tai vaatteitasi ommellessaan - sitten lapsuutesi.

Et myöskään saastuta luontoa käyttämällä polttomoottorilla varustettuja kulkuvälineitä.

Ruuan luonnollisestikin ostat suoraan tuottajilta etkä ole teollisesti prosessoituun ruokaan koskenut sitten lapsuutesi.

Taloutesi sähkö tuotettaneen ekologisesti, kenties tuuli- tai aurinkoenergialla.

Listaa voisi jatkaa vaikka kuin pitkälle. Mikäli et pysty kieltämään edellisiä, väitän edelleen, että jeesustelu on aika turhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24923139:
Sinun vuoksesi siis ei ole yksikään lapsi kärsinyt hikipajassa tietokonettasi kasatessaan tai vaatteitasi ommellessaan - sitten lapsuutesi.

Et myöskään saastuta luontoa käyttämällä polttomoottorilla varustettuja kulkuvälineitä.

Ruuan luonnollisestikin ostat suoraan tuottajilta etkä ole teollisesti prosessoituun ruokaan koskenut sitten lapsuutesi.

Taloutesi sähkö tuotettaneen ekologisesti, kenties tuuli- tai aurinkoenergialla.

Listaa voisi jatkaa vaikka kuin pitkälle. Mikäli et pysty kieltämään edellisiä, väitän edelleen, että jeesustelu on aika turhaa.

Miten vaatetus- tai elektroniikkateollisuus tähän liittyy?

(Kannattaa edes alkeellisesti yrittää pysytellä aiheessa vaikka argumentit ja keskustelu- sekä väittelytaito loppuisikin kesken.)

Elä sä vaan kuplassa, jossa yksilön valinnoilla ei ole seurauksia eikä niistä ole vastuussa ellei mene äärimmäisyyteen _kaikessa_. (Ja niinhän sä näytät elävän.)

Mä elän tässä toisessa, jossa teoilla on merkityksensä ja keskustelu mahdollista.

Miten vaatetus- tai elektroniikkateollisuus tähän liittyy?

(Kannattaa edes alkeellisesti yrittää pysytellä aiheessa vaikka argumentit ja keskustelu- sekä väittelytaito loppuisikin kesken.)

Elä sä vaan kuplassa, jossa yksilön valinnoilla ei ole seurauksia eikä niistä ole vastuussa ellei mene äärimmäisyyteen _kaikessa_. (Ja niinhän sä näytät elävän.)

Mä elän tässä toisessa, jossa teoilla on merkityksensä ja keskustelu mahdollista.
Ei mielestäni kauheasti kannata paapattaa ekologisuudesta tai eettisyydestä, jos sen omasta mielestään voi rajata kapeaan sektoriin, tässä tapauksessa lihantuotantoon.

Ja sitten: ei anna varsinaista älykön kuvaa sinustakaan mennä henkilökohtaisuuksiin jokseenkin jokaisessa vastineessa.

Minulle riittää tämä tällä kertaa, joten anna palaa sydämesi kyllyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24923146:
Ei mielestäni kauheasti kannata paapattaa ekologisuudesta tai eettisyydestä, jos sen omasta mielestään voi rajata kapeaan sektoriin, tässä tapauksessa lihantuotantoon.

Ja sitten: ei anna varsinaista älykön kuvaa sinustakaan mennä henkilökohtaisuuksiin jokseenkin jokaisessa vastineessa.

Voin huojentaa sua kertomalla, että mun elämässä ne ekologiset ja eettiset valinnat näkyy kyllä muussakin kuin ruokailutottumuksissa. Ja henkilökohtaisuudetkin on johdettu aika suoraan sun argumenteista, minkä lisäksi en ole täällä (tai missään) luodakseni itsestäni kuvaa älykkönä.

Mutta joo, kyllä tää keskustelun irvikuva mulleki riitti.

Onneksi tässä yössä on tunti enemmän aikaa opiskella. :)

Mä uskon, että tämä on juuri syynä siihen, että nyt on alettu julkisuudessa kovasti puhumaan pahaa karppauksesta. Karppi-innostus on kuulemma oikeasti tehnyt notkahduksen mm. leivän myyntiin.

Kyllä näin juurikin on. Itse leipomossa työskentelevänä voin kertoa, että leivän myynti on romahtanut huomattavasti, ja pitkäänhän on ollut myynnissä täysjyväleipää ja 100% ruisleipää juuri sen takia kun se perus"pullamössö"ranskanleipä ei eksy enää kenenkään ostajan koriin. Leipomoteollisuus on tällä hetkellä käännekohdassa ja varmasti tulee kaatumaan monia leipomoita. Erään ennusteen mukaan perus ruokaleivän myynti romahtaisi 80% mikä tarkoittaisi käytännössä sitä että ainakin puolet leipomoista pistäisi pillit pussiin. Tämän takia minäkin uskon siihen, että karppausta yritetään mustamaalata julkisuudessa, koska jos elintarviketeollisuus romahtaa suomessa se tarkoittaa käytännössä mm. lisää työttömiä.

Tällä hetkellähän on jo nähtävissä muutos kun isot leipomot mm. Fazer ja Vaasan&Vaasan sulkevat pienempiä tehtaitaan.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24923259]No aivan naurettavaa huuhaata.[/QUOTE]

Niin, en minäkään tuota ihan suoralta käsin usko, mutta näin on minulle väittänyt leipomossa esimiesasemassa työskentelevä ihminen. Itse en ole tutkimusta lukenut, mutta hän oli. Itse voin vaan todeta, että omalla työpaikallani on myynti romahtanut huomattavasti, ja ainakin osatekijä on ihmisten karppaus, mutta mitään lukuja en osaa sanoa.

Viimeksi muokattu:
En jaksa koko vouhkauskeskustelua käydä läpi, mutta haluisinpa nähdä tutkimuksen, jossa mitataan kuinka paljon lihaa ja rasvaa tavissyöjä syö kuukaudessa. Veikkaanpa, että helposti menee tuplaten rasvaa (piilorasvana) mitä karppaajilla ja lihaa ihan saman verran. Kasviksia taas tuskin menee tavissyöjällä samaa määrää kuin karppaajilla. Tämä havainto ihan tästä lähipiiristä.
Mä voin paremmin karppaamalla, koko kropan polte ja särky pysyy poissa kun vältän viljaa, ja tutkimuksissa minusta ei ole löydetty keliakiaa eikä muutakaan vikaa.

. Ravitsemussuosituksia on turha syyttää, kun ei niiitä ole noudatettukaan.

Kyllähän niitä pitää syttää kun niin harva pystyy niitä noudattamaan. Suositusten pitäisi olla sellaiset mitä on helppo noudattaa. Mutta jos hiilareita syödään 50-60% energiasta ja rasvaa hyvin vähän elää hiilariherkät verensokeriheilahdusten takia jatkuvassa nälässä ja makeanhimossa joita vastaan on vaikea taistella. Jos tyytyttynyt rasva vapautettaisiin pannasta ja hiilarisuositus vähennettäisiin johonkin 30-40 % uskoisin että jo näin suosituksia olisi helpompi noudattaa... Nyt on liikaa painotettu rasvan välttämistä, joten monien mielestä esim. sokeri on ihan ok.

Onko terveellistä, että pidemmän päälle yksi elimistölle tärkeistä aineista jää hyvin vähälle? Miten kävi Atkinsin?

Mistä tärkeistä aineista? Hiilarit on ainoa makroravinne mikä ei ole pakollinen ihmiselle. Esim. inuiitit elävät pitkän ja terveen elämän jatkuvassa ketoosisa.

Atkins kuoli kun kaatui jäisellä kadulla ja sai aivoverenvuodon. Oli koomassa monta viikkoa ennen kuolemaansa ja glukoositippa sai hänet turpoamaan. Sairaalaan mennessä hän oli normaalipainoinen.

Tätä olen myös itse ihmetellyt. Mulla hyvä kolesteroli nousi ja huono laski. Myös verenpaine on ihantellinen ja Becelin sydäntautiriskilaskimen mukaan sydämeni ikä on 5 vuotta nuorempi kuin itse olen...

Olen valmis vähentämään eläinrasvan käyttöä JOS nuo arvot jotenkin mystisesti huononee. Mutta vuosien runsaan eläinrasvan käytön jälkeen ovat kolesteroliarvot paremmat kuin ennen karppausta jolloin söin pitkälti virallisten suositusten mukaan.

Tähän en ole vielä saanut mitään kommenttia ei-karppaajilta. Sanokaa nyt miten karppaus VOI olla epäterveellistä kuin kaikki terveyden mittarit ovat parantuneet! Ja siis en ole laihtunut, joten laihdutuksen piikkiin sitä ei voi laittaa (olen aina ollut hoikka)

Apua, syönkö siis terveydelleni vaarallisesti? Mikä tässä on vaarallista, ja miksi?

Pähkinöitä, kasviksia, salaatteja, marjoja, pihvi, riistajauhelihaa, turkkilaista jogurttia (hieman!), leikkelesiivuja ja juustoa. Ehkä keitetty/paistettu muna. Paistamiseen kylmäpuristettu rypsiöljy. Esim. tällainen satsi esimerkiksi päivästä.

Tapanko minä nyt itseni nopeammin ja varmemmin, kuin sillä ruokavaliolla jota noudatin aiemmin (kasvisten ja salaattien tilalla pastaa tai perunaa ranskiksina tai muusina, sämpylää, eineksiä, pizzaa, sokerisia jogurtteja, makeisia, kahvipulla)?

Luulen, että en ole ainoa, joka on alkanut karppaamaan noin kehnosta ravitsemustilanteesta. Jos tuntee syövänsä hyvin ja monipuolisesti, ei varmasti tarvitse tehdä mitään radikaaleja muutoksia... :whistle:

Kokeilin minäkin aikanaan rasvatonta ruokavaliota ja laskin kaloreita. Se nyt vaan ei ollut mun juttu, lihoin takaisin korkojen kera hyvinkin pian. Karppausta minun on helppo noudattaa ja näen tämän loppuelämäni ruokavaliona enkä minään kuurina. Näin minun on hyvä olla ja helppo syödä.

Ei. En juo kermaa, en lusikoi voita, en elä pelkällä pekonilla ja munalla.

Edelleen- jos se sopii kehollesi, se on silloin hyväksi.

Jos ne kolesteroliarvot paranevat, diabetesepäilyt häviävät- se on vain hyväksi.
Kaikille ei sovi, ja silloin ei ole syytä ihan sillä linjalla jatkaa, vaan kokeilla jotain muutoksia. (huom, en sanonut että pitää ehdottomasti lopettaa se mitä karppaamiseksi kutsutaan, vaan tehdä siinä joitain muutoksia)

Keho toimii periaatteessa kaikilla samalla tavalla, mutta ei prikulleen kuitenkaan.
Toiminnot pysyvät samanlaisina, mutta se miten ne toimivat ja millä polttoaineella niin se on yksilöllistä.

Mun mielestä karppaamisessa on kyllä ideaa sinänsä. Itse en usko siihen että yletön eläinrasvojen löytäminen on hyvästä kenellekkään eikä kaikilla edes liene tämä tavoitteenakaan. Itse luokittelen voin ja margariinin nappiin ö. Suosin oljymäisiä rasvoja kuten esim oliivi- ja kookosrasvaa jne.

Karppaamisessa ainoa mitä en allekirjoittaisi ollenkaan on joidenkin hedelmien ja marjojen välttelyä. Kyllä ne hyvät puolet näissä tapauksissa voittaa kirkkaasti ne huonot puolet!

Oma ajatukseni täydellisestä ruokavaliosta kuulunee (jos on pakko luokitella) enemmän raw foodin puolelle joskaan ei se mene täydellisesti myöskään tuohon ideologiaan.

Kaikkea kohtuudella!

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Karppaamisessa on ideaa. Minulla aamusokeri oli ennen karppausta 6,8. Nyt tänä aamuna se oli 4.6. Veljelläni (ikää 50+ ) , joka ei karppaa, on kakkostyypin diabetes. Diabetes on mennyt koko ajan huonompaan ja hän joutuu jo ottamaan insuliinipistoksia. Mitä enemmän hän käyttää insuliinia, sitä nälkäisempi hän on ja sitä enemmän hän lihoo. Mitä enemmän hän lihoo, sitä enemmän hän joutuu ottamaan insuliiniä. Eli tilanne menee jatkuvasti huonompaan suuntaan. Nykyisellä tyylillä tilanne ei tule korjaantumaan, mutta karppaus voisi olla ratkaisu. Valitettavasti karppausta ei ole hyväksytty Suomessa hoitokeinoksi, vaan se on edelleen virallisen terveydenhuollon mukaan terveydelle vaarallista.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;24923146:

Jaa-a, mielenkiintoinen näkökanta. Ei saa puhua ruoan (epä)ekologisuudesta tai eettisyydestä, jos omistaa elekroniikkaa... :xmas:

Onneksi kaikki eivät ajattele noin.

Musta on hassua, että mun "huolestuttavat, lääkitys odottaa"-kolesteroliarvot tippui normaaleihin lukemiin sen jälkeen kun aloitin karppauksen. Ja painoa lähti 10 kiloa ihan huomaamatta.

Olisi kilot varmasti tippuneet ja kolesteroliarvot normalisoituneet suositusten mukaisella ruokavaliollakin. Mitään karppausta siihen ei tarvita. Olet näköjään ennen (ehkä vieläkin?) ollut ylipainoinen ja syönyt liikaa ja aivan väärin (suositusten vastaisesti).

Yhteistyössä