Päänahka kipeä koskettaessa?? Mitä tää on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan pää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan pää

Vieras
Eilen alkoi tällainen vaiva. Pää on tosta päälaelta noin euron kokoiselta alueelta kosketusarka. Ihan kun olis lyönyt sen johonki (vaan kun en oo!!)
Ihan outoo tällanen ja vaivaa mieltä..
Ei satu muuta ku koskettaessa.

Päässä ei näy mitään jälkiä / näppyä tms.
Voi olla ,et siinä pieni kohouma tuntuu..

Onko kellään koskaan ollu/ tietääkö mistä tällanen johtuu?

mulla ihan samaa.. syytä olen koittanu kysellä vaikka mistä mut eipä siihen kukaan osaa vastata.. fysterini sanoi et yhtenä syynä voi olla esim jumiutuneet hartiat, niska ja sitä kautta myös sitten pään lihakset.. tai sitten toinen voi olla että narskuttelee öisin hampaita niin sehän jumittaa pään alueen lihaksia..
oikein muuta syytä en itsekään ole osannut tuohon vaivaan keksiä..
koska mulla on myös hyvin usein sitäkin että sit kun se on kosketusarka niin sitä kohtaa kutittaa ihan törkeenä ja sit kun raapii niin sattuu..
ois kyl kivaa tietää mistä se oikeasti johtuu..

No kiva kuulla, et muillaki vastaavaa!
Mulla suht lyhkäset hiukset, mut voihan se silti olla, et on jakaus ollu väärässä kohti, ku kosteilla hiuksilla menny nukkuun tms..

Jostain myös luin, et vois johtuu ressistä.. Tiedä sit häntä!

Mulla sama ongelma, pahenee talvella. Oon selvitelly asiaa ja paras saamani vastaus on, että kyseessä hilseilevä päänahka. Itelläni menee hilsevaiheeseen vasta (eli hilse näkyy) pidemmän ajan päästä n. viikko pesemättä... mutta sitä ennen päänahka alkaa olla laikuittain (yleensä päälaelta) tosi kipeä, koskettaminen sattuu. Luin, että syy on tulehdus päänahassa joka on yleisin syy hilseeseen ja siltä se kyllä kivun puolesta tuntuukin, tulehdukselta. Oon ymmärtänyt että päässä olevat bakteerit pääsee jylläämään joko liian rasvaisessa tai liian kuivassa päänahassa aiheuttaen sen tulehtumisen ja kun päänahka on tulehtunut ihosolut takertuu toisiinsa ja alkaa lisääntyä hillittömästi mistä hilse johtuu.

Paras hoito oli apteekkilähteiden mukaan tiuha hiusten pesu, joka estää liiallisia bakteereja ottamasta valtaa (tämä toiminut mulla hyvin, kipu loppuu välittömästi hiusten pesun jälkeen!). Ongelma on vaan mulla se että ei viitsis pestä joka päivä kun se ei o hyväks hiuksille. Yleinen luulo että hiusten pesu kuivattaa PÄÄNAHKAA pidä paikkaansa ainakaan hilsetapauksissa (kokeilin "parantaa" hilseilyä olematta pesemättä hiuksia eli mukamas vältin liikaa kuivumista ja kipu ja hilse sai mut melkein repimään päänahan kokonaan pois eli ei toimi! Sen sijaan ku viimein pesin hiukset kipu lakkasi välittömästi).

Hiusten pesukertoja ja tulehduksia voi hillitä myös käsidesillä jota hierotaan päänahkaan, mä laitan pesun jälkeen ja myös paikallisesti myös keskellä päivää. Se EI kuivata päänahkaa vaikka niin luulis, tää informaatio oli myös apteekkilähteissä! Olen itse todennut että pitää paikkansa eli päänahka herkistyy harvemmin kun hieron sitä päänahkaan pesun jälkeen. Huomasin, että nyt talvella ainakin näyttäis herkistyvän ensiks siitä kohtaa missä jakaus on ollut, ilmeisesti koska se alue on altistuneena eniten kylmälle ja kuivalle ilmalle. Siihen kohtaan ku hieroo käsidesiä ni ainakin mulla lähes heti kipu helpotti eikä tarviikaan pestä tukkaa vielä! Suosittelen kokeilemaan käsidesiä, jos auttais jotain muutakin ku mua! Huom! Käsidesin käytöstä luin apteekkilähteestä ja olen testannut sitä nyt useamman kuukauden eli se on turvallista päänahalle eikä kuivata sitä ainakaan oman kokemukseni mukaan vaan parantaa kipua ja herkkyyttä. Se myöskään EI tee tukasta limaista tai rasvaista, itse en huomaa tukassa eroa kun käsidesi kuivunut! :)

Oletko allerginen valkosipulille??? Yksi oireista minkä valkosipuli tekee minulle on kamalan kipeät kohdat päänahassa. muut ovat Kutina Punoitus Ihottuma pahoinvointi Vatsakivut Ripuli Astmaoireet Henkitorven turvotus huimaus päänsärky yskä jopa kuumetta.

Yhteistyössä