Sarjassamme omalaatuisia uskomuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
esittelemme tänään yhden, josta sain itse itseni kiinni.
Minä TIEDÄN, että ihmiset ja ihmisluonto on kaikkialla samanlainen eli tragedioita sattuu joka puolella.
SILTI kun sain aamulla tuon linkin

Poliisi epäilee: Mies yritti tappaa teinin | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

ensimmäinen ajatus oli, että "mitä hittoa? EI TÄÄLLÄ tuommoista voi tapahtua."

Ja vaikka parin puhelun jälkeen sitten slevisikin, ettei kyseessä ollut paikallisia, niin jäin miettimään reaktiotani. Terve järki sanoo yhtä (siis sen, että kaikkea voi tapahtua kaikkialla ja ihmiset kotikonnuillakin ihan vain ihmisiä) mutta siitä huolimatta tunnetasolla kokee ihan toisin...

Muilla joitain vastaavia kokemuksia?

no jaa, mä olen kotoisin yhdestä Suomen väkivaltaisimmista kaupungeista... Sillä ny oli tuollasta vähän jatkuvasti eli ei enää tunnu missään....
Pahimpana se, kun n. 100m entisen yläasteeni pääovista löytyi ruumis, jonka päätä oli yritetty irroittaa ja lisäksi ruumis oli yritetty polttaa... Ja lopulta selvis, että olen jutellut sen tekijän kanssa parikin kertaa (no, pieni kaupunki, jossa suunnilleen kaikki samaa ikäluokkaa olevat on vähintään kaverinkavereita toisilleen....)

Niin, ja yks tuttu hakattiin, melkein kuristettiin ja hältä leikattiin kaksi (vai oliko kolme?) sormea irti oksaleikkurilla... Jei!!

Luin itse aamulla saman jutun ja mieleeni tuli sama asia, että eihän näin lähellä meitä voi tuollaista tapahtua..
Vaikka tiedän kyllä, että voi. Mitä vain voi tapahtua ja koska ja missä vain, valitettavasti.

Mun on vaikea kuvitella, että esim. intialainen isä tuntisi tytärtään kohtaan samanlaista rakkautta kuin länismaiset ihmiset. Voiko Ruotsissa olla oikeasti hartaasti uskovia ihmisiä?

Nyt oli joku aasinsilta otsikon ja sisällön välillä, ettei viesti tullut tänne kyllä perille.

Siis: Minulla omalaatuinen tunnetason uskomus siitä, että omassa kylässä ei voi/voisi tapahtua tuon tyyppisiä väkivallantekoja, vaikka terve järkeni sanookin, että se on ihan yhtä mahdollista täällä kuin missä tahansa muuallakin, missä ihmisiä asuu.
:)

[QUOTE="vieras";24952643]Mun on vaikea kuvitella, että esim. intialainen isä tuntisi tytärtään kohtaan samanlaista rakkautta kuin länismaiset ihmiset. Voiko Ruotsissa olla oikeasti hartaasti uskovia ihmisiä?[/QUOTE]

Noita en jaa.
Mielenkiintoisia uskomuksia kuitenkin.
:)

Jossain määrin tunnistan sellaisen TUNNEtason, jonkinlaisen tuudittautumisen: että ei
meillä, ei tässä kaupungissa ( vaikka tiedän, että tässä kaupungissa tapahtuu vaikka mitä: /)tapahdu mitään kamalaa. Kai sitä tunnetasolla haluaa rakentaa sellaista lintukotoajattelua, vaikka järjellä tietää, ettei lintukotoja ole- ei ainakaan tämä oma asuinseutuni sellaista ole.

Ja jossain määrin sitä ajattelee laajemassa mittakaavassakin niin, jos ajattelen viimekesän kauhistuttavia tapahtumia Norjassa, oli ensimmäinen ajatus, että eihän nyt Norjassa voi tapahtua tuollaista.

Mummeliisalle kysymys: mistä se epäilty sitten oli...vai oliko Vöyriltä, mutta eri kylästä? Useammassa lähteessä Vöyri mainittu epäillyn tekijän kohdalla. No meni OT.

Kieltämättä aikoinaan se ensimmäinen kouluampumistapaus täällä Suomessa ja tuo Norjan juttu horjuttivat omaa ns. lintukotoajatteluani, vaikka olin luullut olevani hyvinkin realisti. Irl kun tapahtuu niin paljon pahempia juttuja kuin fiktiivisesti kyetään keksimään.
En olisi myöskään uskonut, että ministeri Pekkarinen yhdistetään kohuun seksuaalisesta häirinnästä:D, mutta toisaalta ei sen kohun taustalta kovin paljon "villoja" löytynyt.

[QUOTE="vieras";24953674]Mummeliisalle kysymys: mistä se epäilty sitten oli...vai oliko Vöyriltä, mutta eri kylästä? Useammassa lähteessä Vöyri mainittu epäillyn tekijän kohdalla. No meni OT.

Kieltämättä aikoinaan se ensimmäinen kouluampumistapaus täällä Suomessa ja tuo Norjan juttu horjuttivat omaa ns. lintukotoajatteluani, vaikka olin luullut olevani hyvinkin realisti. Irl kun tapahtuu niin paljon pahempia juttuja kuin fiktiivisesti kyetään keksimään.
En olisi myöskään uskonut, että ministeri Pekkarinen yhdistetään kohuun seksuaalisesta häirinnästä:D, mutta toisaalta ei sen kohun taustalta kovin paljon "villoja" löytynyt.[/QUOTE]

Oli muualta, mutta ehdonalaisvalvojansa hankkima asunto Vöyriltä.
Ei taida pitkään siinä ehtiä kirjoilla olemaan...
Mutta tietenkin olisi voinut olla vöyriläinenkin. Siksi alunperin huolestuinkin, koska mielessä luonnollisesti kävi tuon ikäisen pojan kaikki ystävät ja piti saada varmistus jotta ovat kunnossa.

Kouluampumiset, Breivik jne kieltämättä muuttavat suhtautumista.
Kuka tahansa voi mennä rikki ja rikkinäisiä ihmisiä voi olla missä tahansa.

Yhteistyössä