Näin joulukauden lähestyessä KANELIMUISTUTUS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja info-isku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

info-isku

Vieras
Kun ostatte tavallista kanelia kaupasta, muistakaa että siinä on myrkkyä nimeltä KUMARIINI. Pienten lasten piparinsyömistä on siis syytä rajoittaa ja puuroonkin laitettu kaneli on haitaksi: Kanelin kumariini - Elintarviketurvallisuusvirasto Evira

Onko teille kerrottu, että kanelin säännöllinen käyttö olisi terveellistä? Niin se onkin- kun puhutaan aidosta tavarasta, ns. Ceylon-kanelista. Suomessa myytävä kaneli on suurimmaksi osaksi "äpäräkanelia", jossa tuota kumariiniakin esiintyy. Ceylon-kaneli on yleensä luomulaatuista ja sitä myyvät ainakin Stockmann, Ruohonjuuri sekä Life-myymälät. Valmistaja Sonnentor ja paketti näyttää tältä: http://www.minatur.fi/images/kuvapankki/mixi/ryD_IMG_1880.JPG

(Kanelia saa niin jauhettuna kuin tankoinakin)

juu oen ollut tuosta tietoinen, onkin pitänyt selvittää itk ne käyttörajat on kun lasi on ruvennut yhä useemmin pyytämään kanelia puuroonsa, pari kertaa viikossa olen antaut. voisikin ostaa tuota parempaa niin ei tarttis pohtia. kiitos tästä.

[QUOTE="annika";24968041]juu oen ollut tuosta tietoinen, onkin pitänyt selvittää itk ne käyttörajat on kun lasi on ruvennut yhä useemmin pyytämään kanelia puuroonsa, pari kertaa viikossa olen antaut. voisikin ostaa tuota parempaa niin ei tarttis pohtia. kiitos tästä.[/QUOTE]

Nyt tarkkana se kanelin kanssa. Lapsellasi on selvä kaneliriippuvuus, kohta käyttökerrat ja -määrät kasvavat, seuraavaksi pyytää kanelia omenien päälle. Jos et ole varovainen, lapsesi siirtyy kohta käyttämään mustapippuria - seuraava askel onkin sitten chili. Hui.

Anteeksi, ei siis ollut tarkoitus irvailla tai loukata. Ajatus on vaan niin vastustamaton.

Oijoi, mä pääsen kiillottamaan sädekehää. :saint: Meillä ei ole kanelia koko talossa, oonko mä nyt Hyvä Äiti? :saint: :saint: :saint:

(Tosin se johtuu siitä että vihaan leipomista enkä käytä kanelia ruuanlaitossakaan. Mutta ollaan siitä ihan hys hys. :whistle: )

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"Vuonna 2008 EFSA päivitti arviotaan ja totesi, että turvallisuuden kannalta ei ole huolestuttavaa, vaikka kumariinin saanti olisi yhden tai kahden viikon ajan 0,3 mg ruumiin painokiloa kohden vuorokaudessa."

Eli 15 kiloiselle sallittu saantimäärä olisi 4,5 mg/vrk. Linkistä nähdään että 1,5 mg kumariinin saantiin pitäisi syödä pipareita 4-7 joulupiparia (a 5 g) jos otetaan eniten kumariiniä sisältävän kanelin mukaan. Tämä siis sallittu suosituksessa kolminkertaisena väliaikaisesti kuten joulunaika on. Eli pikkupipareita 12-21 kpl vuorokaudessa!

Joten, kysymys kuuluu kuka antaa lapsen muutenkaan syödä niin tolkuttomasti pipareita että ton määrän saa täyteen?

Viimeksi muokattu:
Niin mitä kuuluisi tapahtua, kun tuota kanelia on pitkälti päivittäin mättänyt sen suunnilleen 25v...? :D

Puurossa, omenilla, kahvissa, kaakaossa, leivonnaisissa, jogurtissa, jätskillä... :D

• Tykkää
Reactions: Wolt
:D Tiedättekö, mä juuri tänään kun ripsuttelin kanelia omenapaistokseen, ajttelin, että kohta varmaan joku tekee aloituksen palstalle varoittaakseen KANELISTA!!

Ei voi olla totta, tässä se nyt on :D

Hyvä asia, en minä sillä.......
JA tuosta inkivääristäkin sanoisin että normaalikäyttö teenä silloin tällöin tai mausteena leivonnassa tai ruuanlaitossa EI haittaa, vaikka olis raskaana.

Tuo inkivääri... esikoista odottaessani söin inkiväärikapseleita ja join inkivääriteetä, niiden kun piti auttaa pahoinvointiin. Kakkosta odottaessani inkivääri olikin sitten jo kielletty.

Jee, kuollaanko taas kaikki.

Ja toi suositushan on sadasosa siitä määrästä joska on havaittu aiheuttavan oireita. Aika monta piparia pitäis vetäistä että tulis jotain seurauksia.

[QUOTE="vieras";24968521]Joo meillä onkin aina ollut Reilun kaupan kanelia, jossa ei oo kumariinia, en tiedä saako sitä enää mistään kun en oo nähnyt :([/QUOTE]

Hmm, Meiran sivuilla ei ainakaan ole mitään mainintaa. Ja sehän oli nimenomaan Meiran reilun kaupan kaneli joka oli sitä ceyloninkanelia. Viime jouluksi sitä ostin S-Marketista.

"Vuonna 2008 EFSA päivitti arviotaan ja totesi, että turvallisuuden kannalta ei ole huolestuttavaa, vaikka kumariinin saanti olisi yhden tai kahden viikon ajan 0,3 mg ruumiin painokiloa kohden vuorokaudessa."

Eli 15 kiloiselle sallittu saantimäärä olisi 4,5 mg/vrk. Linkistä nähdään että 1,5 mg kumariinin saantiin pitäisi syödä pipareita 4-7 joulupiparia (a 5 g) jos otetaan eniten kumariiniä sisältävän kanelin mukaan. Tämä siis sallittu suosituksessa kolminkertaisena väliaikaisesti kuten joulunaika on. Eli pikkupipareita 12-21 kpl vuorokaudessa!

Joten, kysymys kuuluu kuka antaa lapsen muutenkaan syödä niin tolkuttomasti pipareita että ton määrän saa täyteen?

12 pikkupiparia? Sehän menee helposti, myös lapselta. Ja ainakin minä annan lapsen herkutella jouluna.

[QUOTE="vierailija";24968711]12 pikkupiparia? Sehän menee helposti, myös lapselta. Ja ainakin minä annan lapsen herkutella jouluna.[/QUOTE]
Annat lapsen vetäistä 12 piparia päivässä :O. Joopa joo...

[QUOTE="vieras";24968755]Annat lapsen vetäistä 12 piparia päivässä :O. Joopa joo...[/QUOTE]

Puhe oli pikkupipareista, esim. Annan piparkakut ovat aika pieniä ja ohuita. Kaksiko niitä saa ottaa jos on kulho pöydässä? Pitääkin muistaa sitten jouluna asettaa kulhoon nelihenkiselle perheellemme 8 piparia esille :D

Ei hyvänen aika, ei juhlapäivinä saa kytätä montako piparia tai suklaakonvehtia kukin syö. Joulua vietetään vain muutamana päivänä vuodessa.

Yhteistyössä