Hieman on tekopyhia ja syyttavia vastauksia. En sano, etta aloittaja on tehnut oikein, mutta ainakin tuntuu ymmartavan mita lapsi todennakoisesti tekisi ellei vanhemmat antaisi siideria.
Itse olen juurikin 13 vuotiaana aloittanut kaymaan kotibileissa ja niihin kuului alkoholi. Voi sita kamalaa noyryytysta ja hapeaa roikkua alkon nurkalla hakijaa etsiessa tai 'pyntata' itsemme muka "vanhemman" nakoiseksi, etta kaupasta myytaisiin.
Vanhemmilta en olisi ikina pyytanyt silla heidan asenteensa oli hyvin samanlainen kuin monen kirjoittajan taalla. Noh, 1-2 kerran bileisiin menon kieltamisen jalkeen alkoi iloinen valehtelu kierre siihen kun kotoa muutettiin. Opin oikein hyvaksi siina, mutta en todellakaan ole tasta ylpea. Siis lahes koko taman pahan teiniajan jalkeen vanhemmat olivat autuaan tietamattomia missa mina olin tai mita tein. Tuskimpa tama kovin mieluisa tilanne kenellekaan vanhemmalle on.
Muuten, kaikille naille porttiteoria palstailijalle. Minusta (nyt 30) on kasvanut oikein esimerkillinen yhteiskunnan jasen, korkeasti koulutettu, hyvin tienaava etc. (jos se ketaan kiinnostaa). Kannatan aloittajan ajatusta tuosta 'pehmeasta laskusta' siis nailta osin. Alkoholi ja sen ikavat puolet tulivat tehokkaasti opeteltua ajoissa. Nykyaan (oikesti) nautin enemman just siita lasista viinia kuin perjantai kanneista.