Lapsella valjaat, mitä ajatuksia herättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valjastaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valjastaja

Vieras
Musta ainakin tuntuu että valjaiden käyttöä (kävellessä) lapsella pidetään yleisesti jotenki negatiivisena asiana. Onko näin?
Mitä itse tuumaat jos näet pienen lapsen valjaissa? -ei tarvii kommentoida jos vastaus on ettei ajattele siitä mitään tai "jokaisen oma päätös" ;)

Tottakai jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Mietityttää vain "kehtaako" sitä lasta valjaisiin laittaa, toki lapsen turvallisuudesta (ja äidin hermoista ;) ) siinä on kysymys, joten miksi se herättää ristiriitaisia tunteita..??

Lapsi on alle 2v ja jaksaa jo hyvin kävellä mm. kaupoissa joissa ei ole kärryjä, parkkipaikalta pidemmän matkan, tapahtumissa, puutarhoilla, hautausmaalla (tänään juuri käytiin ja siitä tää pohdinta taas lähti).

Tuntuu et olis helpompaa ku lapsi sais "vapaasti" kävellä mutta ei pääse vaara paikkoihin, kun vielä opettelu asteella sanallisten ohjeiden noudattaminen, en sitten tiedä mitä se todellisuudessa olis :)

Ajattelen, että voi äiti raukkaa sillä on samanlainen kuriton vauhtiviikari kuin meilläkin...

Ne valjaat rauhoittaa kummasti, poika ei riehu niissä yhtään kun tietää että ei kannata kun äiti saa heti kiinni, mä tykkään pitää etenkin kun palaillaan kaupasta parkkipaikalle ostosten kanssa (siinä on mahdolilsuus hengenvaarallisiin tilanteisiin karkailevan pikkumuksun kanssa)

Meillä on valjaat, tiedä sitten tullaanko niitä koskaan käyttämään. Mulla on aika hyvä reaktionopeus :D

Ei herätä negatiivisia tunteita. Se on minusta ihan kiva juttu.
Esikoinen kolmenvanhana yritti lähteä Robbarissa karkuun minua. Lapsi kerkesi juosta noin metrin jonka jälkeen sain hänet kiinni ja heitin ostoskärryihin. Tuumasi vain, että "En päässy" Jos tuolloin olisi valjaita noin yleisesti ollut tiedä sitten olisinko ostanut.
Meillä on toiminut että jos ei osaa mennä itse mennään sitten sylissä. Se ei ole ollut kivaa joten kummasti on kuullut.
Lapsen helpoin pysäytys on napata käsivarresta tukevasti ...

Negatiivisia ajatuksia. Kyllä mun mielestä lapsi pitäis pystyä jollain muulla tapaa "hallitsemaan". En IKINÄ laittais omalleni valjaita, ja raivostuttaviakin aikoja on ollut. Tyttö onnyt siis 2,5v. Yksi ystäväni käyttää valjaita lapsellaan (kohta 3v) rangaistusmielessä, et jos ei osaa olla kunnolla ja totella niin sit joutuu valjaisiin...Mä en pidä siitä yhtään enkä ole onneksi ollut asiaa vielä omin silmin todistamassa, en varmaan pystyis pitää suutani kiinni. Mun mielestä koirat kuuluu hihnan päähän, ei missään tapauksessa lapset.

Tulee mieleen että taitaa olla villi lapsukainen, äidille voimia :) Näin vähän aikaa sitten yhdellä pikkupojalla sellaiset reppumalliset valjaat, ne oli kivannäköiset. Lapsella oli siis pieni reppu selässään ja se "talutusnuora" lähti siitä repusta.

[QUOTE="vieras";24971353]Voi villiä lasta ja voi kun on vastuullinen äiti, joka kaikista lapsen vapautta korostavista ajatuksista ja utopioista
huolimatta tuntee lapsensa ja huolehtii hänen turvallisuudestaan.[/QUOTE]

Näin. Ja lisäksi, että on sitten jollain muullakin vilkas tapaus :)

Kun kaksi kertaa pomppasi rattaiden kaaren yli asfalttiin, niin ajattelin, että joku tekee minusta kohta ls-ilmoituksen näiden tapaturmien takia ja valjaat hankittiin lapsen turvallisuuden takia. Käytän niitä myös muuten tilanteissa, jossa ovat tarpeen enkä epäröi yhtään. Lapsia on monenlaisia.

Veljenpojat tosi vilkkaita, ja ajattelen että jollakulla samanlaisia viikareita. Itsekkin laittaisin jos lapsi yhtä villi, eipähän tarvi pelätä että katoaa väkijoukkoon/jää auton alle

Mun mielestä koirat kuuluu hihnan päähän, ei missään tapauksessa lapset.

Mielummin lapsi hihnan päässä kuin auton alla. Periaatteet on kiva juttu, mutta voi tulla eteen sellainenkin tilanne, jossa periaatteen noudattaminen pelkän jääräpäisyyden vuoksi on äärimmäisen typerää.

Mä olisin ehkä joskua lapsettomana parikymppisenä paheksunut valjaita lapsella, mutta nyt vähän viisastuneena tajuan, että joillain lapsilla ne ovat oikein hyvät käytössä.

Mielummin lapsi hihnan päässä kuin auton alla. Periaatteet on kiva juttu, mutta voi tulla eteen sellainenkin tilanne, jossa periaatteen noudattaminen pelkän jääräpäisyyden vuoksi on äärimmäisen typerää.

Mä olisin ehkä joskua lapsettomana parikymppisenä paheksunut valjaita lapsella, mutta nyt vähän viisastuneena tajuan, että joillain lapsilla ne ovat oikein hyvät käytössä.

Epäilemättä niiden käyttö helpottaa vanhempaa, ei tarvitse niin paljon vahtia. Mä en kuitenkaan ajattele että vaihtoehto olisi joko hihnassa tai auton alla. Mulla on myös vilkas uhma-ikäinen ja itse haluan toimia niin että lapsi oppii järkevän kulkemisen ym. ilman valjaita. Mulle tulis inhottava olo taluttaa tyttöäni samalla tavalla kun koiraa. Kieltämättä olen yllättynyt siitä kuinka moni on sitä mieltä että valjaat on hyvä juttu! Voihan olla että itse olen liian jyrkkä tän mielipiteeni suhteen, mutta en kuitenkaan ajattele että valjaita käyttävät vanhemmat olisivat sen huonompia tai pahempia. Ehkä vain...vähän väsyneempiä. Ja laiskempia. (Anteeksi jo etukäteen jos loukkaan jotain tällä mielipiteellä!!!Mutta näin mä ihan rehellisesti ajattelen näin äkkiseltään...)

Mää ajattelisin kans, että taitaa olla lapsi meneväistä sorttia. Mitenkään pahalla en katsoisi.

Peesaten :)

Lapsen päiväkoti kerran kysyi, että saavatko laittaa kuopukseni valjaisiin kun menevät yhteen ulkotapahtumaan ryhmän kanssa. Lupasin tottakai, sillä tuo kuopukseni ei omannut yhtään vaarantajua 3 vuotiaana, eikä vielä oikein osannut noudattaa ohjeita. Näin ei kuopus vienyt yhtä hoitajaa kokonaan, eikä kahdella hoitajalla ollut vastuullaan koko muu ryhmä.

Epäilemättä niiden käyttö helpottaa vanhempaa, ei tarvitse niin paljon vahtia. Mä en kuitenkaan ajattele että vaihtoehto olisi joko hihnassa tai auton alla. Mulla on myös vilkas uhma-ikäinen ja itse haluan toimia niin että lapsi oppii järkevän kulkemisen ym. ilman valjaita. Mulle tulis inhottava olo taluttaa tyttöäni samalla tavalla kun koiraa. Kieltämättä olen yllättynyt siitä kuinka moni on sitä mieltä että valjaat on hyvä juttu! Voihan olla että itse olen liian jyrkkä tän mielipiteeni suhteen, mutta en kuitenkaan ajattele että valjaita käyttävät vanhemmat olisivat sen huonompia tai pahempia. Ehkä vain...vähän väsyneempiä. Ja laiskempia. (Anteeksi jo etukäteen jos loukkaan jotain tällä mielipiteellä!!!Mutta näin mä ihan rehellisesti ajattelen näin äkkiseltään...)

Kyllä mäkin pääosin olen sitä mieltä että olis fiksua opettaa lapsi kulkemaan vapaana (hih), mutta on vaan joitain tilanteita joissa valjaat kokis helpommaksi. Mm. kun on yksin lapsen kanssa jossain missä pitäis oikeasti pystyy hetki keskittymään johonki ilman että joka sekuntti vilkuilet missä lapsi viipottaa menemään.

En normaali kävelyllä jossa nyt ei ole hetkessä voi kadota ihmisvilinään tai vaaraan. Silloin on aikaa harjoitella sanallisia ohjeita ja justa lasta kiinni :)

Kaitpa sitä äiti-ihminenki saa hetkellisesti joskus mennä siitä mistä aita on matalin ;)

Me oltiin just ulkomailla pojan 1v4kk kanssa ja valjaita pidettiin joka päivä. Meillä poika kävelee jo hirmusia matkoja, mutta ei tykkää pitää kädestä joten koetaan että valjaat on ihan huippu juttu. :)
ite eka aattelin että mitähän muut aattelee, mutta sitten, mitä väliä sillä on mitä muut aattelee? Mä pidän niitä sen takia että laps viihtyy niissä ku saa kävellä ns. vapaana ja on todellakin turvallisemmat ku että antaa juosta vapaana.

Niin juu.. piti vielä tulla muokkaa että meillä ei kyllä ainakaan viellä pidetä täällä koto suomessa valjaita. Mutta asutaanki aikalailla maalla missä saa mennä viipottaa. :)

Viimeksi muokattu:
Yllätyin kun telkkarissa näytettiin jenkkien piilokameraohjelmassa ihmisten reaktioita lasten valjaissa pitämiseen, sieltä tuli naisilta todella ilkeitä mulkaisuja äitiä kohtaan ja osa jopa tuli suoraan kommentoimaan äidille miten väärin se on.

[QUOTE="aloittaja";24971550]Kyllä mäkin pääosin olen sitä mieltä että olis fiksua opettaa lapsi kulkemaan vapaana (hih), mutta on vaan joitain tilanteita joissa valjaat kokis helpommaksi. Mm. kun on yksin lapsen kanssa jossain missä pitäis oikeasti pystyy hetki keskittymään johonki ilman että joka sekuntti vilkuilet missä lapsi viipottaa menemään.

En normaali kävelyllä jossa nyt ei ole hetkessä voi kadota ihmisvilinään tai vaaraan. Silloin on aikaa harjoitella sanallisia ohjeita ja justa lasta kiinni :)

Kaitpa sitä äiti-ihminenki saa hetkellisesti joskus mennä siitä mistä aita on matalin ;)[/QUOTE]

Joo, saahan sitä :) Ehkä jossain ulkomailla tai jossain missä se vahtiminen on todella hankalaa (esim. jossain väkijoukossa) valjaat olis munkin mielestä ihan ok...

Kyllä meillä on ollut valjaat kovassa(kin) käytössä kuopukseni vauhdikkaimpina päivinä. Mm. pyörän turvaistuimeen jouduin ( kiinteiden turvavöiden lisäksi) valjailla neidin "sitomaan", kun jotenkin keksi miten vöistä pääsee irti luikertelemaan.... Turvallisuus ennen kaikkea, viis muiden mielipiteistä ! Ja onhan autossakin pakko istua "valjaissa"...

[QUOTE="vieras";24971581]Yllätyin kun telkkarissa näytettiin jenkkien piilokameraohjelmassa ihmisten reaktioita lasten valjaissa pitämiseen, sieltä tuli naisilta todella ilkeitä mulkaisuja äitiä kohtaan ja osa jopa tuli suoraan kommentoimaan äidille miten väärin se on.[/QUOTE]

Ja hassua, että sitten kuitenkin amerikkalaiset ovat hirveän tarkkoja turvallisuudesta, mihinkään ei saa kouluissa kiivetä ulkoleikeissä, lasten pitää liikkua aivan lähellä vanhempiaan jne.

Meillä oli valjaat käytössä noin vuoden ajan 1-2 vuotiaana. Alussa olivat tosi hyvät kävelemään opettelemisen tukena ja myöhemmin esim. kaupasta tullessa kun kädet oli täynnä kauppakasseja ja jo ihan niitä pakatessa kassalla. kirpparikierroksella myös tosi hyvät. Lapsikin viihtyi kun sai itse kävellä eikä tarvinnut tylsistyä rattaissa. Meillä lapsi ei ollut koskaan lahkeessa riippuvaa sorttia vaan aina valmiina menemään. Itsekn tykkäs muuten valjaistaan tosi paljon ja halusi niitä välillä sisälläkin päällä.

[QUOTE="Kuukkeli";24971631]Ja hassua, että sitten kuitenkin amerikkalaiset ovat hirveän tarkkoja turvallisuudesta, mihinkään ei saa kouluissa kiivetä ulkoleikeissä, lasten pitää liikkua aivan lähellä vanhempiaan jne.[/QUOTE]

Voi olla että siihen vaikuttaa myös se kun helposti ajatellaan hihnassa kulkemisen olevan koirien hommaa ja siellähän koiran asema huomattavasti ala-arvoisempi kuin meillä.

Yhteistyössä