Kasvissyöjät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokotti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lemmikissä ja villieläimessä on aika iso ero, en mä uhraa aikaani, rahaani tai tunteitani sille hirvelle jonka isäntä käy losauttaa hengettömäks, mut koiraani mä kiinnyn.

Mulla tämä pätee myös eläinlajien sisällä. Olen siis lihansyöjä ja syön mielelläni myös hyvin valmistettua lammasta. Aikanaan minullakin oli lemmikkilampaita, mutta en mä niitä nimenomaisia yksilöitä olisi saanut kurkustani alas kuin vasta todellisessa hädässä. En halua tietää, minkänimisen eläimen file lautasellani on.

Jos sinulla olisi oma, tilava kanala, siellä muutama hyvinhoidettu kana ja niillä nukkumaorret, munintapesät, hiekkakylpy- ja ruoputtelumahdollisuus ja kesäaikaan pääsy pihamaalle matosia ja etanoita syömään, vaikuttaisiko se asiaan?

On ollut. Ja käytin munia ihan hyvällä omatunnolla, söin kyllä ylimääräiset kukkopojatkin. Samoin söin kasvattamiani lampaita.

Nykyään ostan luomumunia, jos mahdollista. Tai edes lattiakanalasta poimittuja.

Olin kymmenen vuotta kalaa syövä "kasvissyöjä", nyttemmin syön harvakseltaan myös riistaa. Käytän maitotuotteita ja kananmunia, toistaiseksi en luomuna (kananmunat tosin aina vähintään vapaina), mutta kunhan opinnot loppuvat ja taloustilanne paranee, suosin mieluusti luomua niiden ja myös kasvisten osalta.

Mulle ongelma on tosiaan lähinnä tehotuotanto, vaikka tiedostan tässä kyllä olevan ristiriidan kun kuitenkin käytän maitotuotteita. Olen kuitenkin niitä ihmisiä, joiden mielestä on aina parempi tehdä edes jotain, eikä vain nostaa käsiä pystyyn.

Syön mä riistaa joskus satunnaisesti, jos sitä vastaan tulee. Muuten olen kasvissyöjä. En kaipaa lihaa siinä määrin, että rupeaisin jotenkin erikseen hankkimaan sitä riistaa syötäväksi, eli harvemmin sitä menee. Edesmennyt hevonen laitettiin lihoiksi sekin.

Miksi pitäisi syödä lihaa?

Minulla olisi hirvenlihaa ylen helposti saatavilla, mutta ei se vaan nappaa. Kasvisruuat ovat parempia, minulle helpompia ja sopivampia. Ja perhe syö kyllä hirvenlihansa siinä kuin muutkin lihasysteeminsä, eli laitan hyvin usein kaksi eri ruokaa tai yhdestä ruuasta kaksi erilaista versiota.

Eikä se ole vaikeaa, toinen tottumus kun on 18 vuotta niin toiminut.

No en muista tiedä mutta mä oon kasvissyöjä makusyistä. Mun mielestä liha on PAHAA. Jo haju oksettaa ja oksennus lentää jos joudun sitä suuhun laittaan. Joten se hirvi maistuu yhtä hirveälle kuin joku sika tai lehmä. Vältin jo lapsena liharuokia aina kun mahdollista ja jos lihaa jouduin syömään niin tyrkkäsin sinne niin paljon sinappia ja mausteita etten maistanu lihan makua ollenkaan.

En myöskään pysty hyvillä mielin käyttämään mm. tuontitofua, -kvinoaa, -linssejä tms takaamaan proteiinintarpeeni. Silti käytän niitäkin...
Mikset? Millä kolmannen maailman ihmiset selviäisivät, jos kukaan ei viljelytuotteita ostaisi? (tai kanadalaiset, jotka tuottavat paljon linssejä :D) Soijaa voi olla muuten hyvä vältellä, mutta ihmisten syötäväksi käytetty soija ei ole maapalloa tuhoamassa. Ja laivalla ne tuodaan Suomeen, joten ei tule edes päästöjä.

[QUOTE="vieras";25020032]Mikset? Millä kolmannen maailman ihmiset selviäisivät, jos kukaan ei viljelytuotteita ostaisi? (tai kanadalaiset, jotka tuottavat paljon linssejä :D) Soijaa voi olla muuten hyvä vältellä, mutta ihmisten syötäväksi käytetty soija ei ole maapalloa tuhoamassa. Ja laivalla ne tuodaan Suomeen, joten ei tule edes päästöjä.[/QUOTE]

Kuka soutaa?

En vain usko, että tuottaja saa oikean hinnan. Ja olisihan syöjiä silläkin puolella maapalloa.

No entäs esim. kolarihirvi, joka on ollut pakko päästää päiviltään..?Onko sekin väärin?

Ja ei, mulla ei ole hajuakaan kasvisyönnistä, mä vaan kyselen pirun typeriä aikani kuluks.. :D Älä suutu näistä..

No en mä söisi sitä hirveä, koska en haluaisi syödä lihaa itsessään. Mutta toisaalta, mä en ole vegaani eli syön kalaa, joten ei tässä sen tappamisen suhteenkaan mitään pyhimyksiä olla...

Yhteistyössä