Asunnon myyntivoittovero? APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin siis ja luovutustappioistakin saa verokevennyksiä.

Kaava on yksinkertainen: kun teet voittoa, maksat veroa, ja jos tulee takkiin niin valtio avustaa keventämällä verotaakkaa.

Varainsiirtoverolla ei ole mitään tekemistä asunnon myynnin kanssa. Varainsiirtoveron maksaa ostaja kaupantekotilaisuudessa, ellei ole kyseessä alle 40-vuotias ensiasunnonostaja, joilla on kerran elämässään verostavapautumisoikeus.

Rohkeesti vaan myymään ja ostamaan, jos sattuu voittoa tekemään niin kyllä siitä kelpaa jo verojakin maksaa :)

paljonko se varainsiirtovero on?meillä sama tilanne..

Myyntivoittovero maksetaan voitosta jonka saa asunnon myynnistä eli jos maksatte 200 000 asunnosta, myytte sen 2 20 000lla maksatte 20 000sta myyntivoittoveroa 29%, loput jää teille. Pankki ei voi käsittääkseni myyntiä estää, mutta jos jäätte tappiolle joudutte maksamaan sen tappion osuuden pankille, tämän voi varmasti pankin kanssa sopia, missä aikataulussa.

Korkohyvityksen saatte käsittääkseni tuolta puoleltavuodelta, jonka olette korkoja maksaneet

Varainsiirtovero maksetaan asunnonostamisen yhteydessä, sen maksaa ostaja ja on 1,6 % kauppahinnasta

[QUOTE="Ihmettelevä";24463764]Kiinnostavaa - miten voi olla varaa maksaa vuokraa muttei lyhentää lainaa?[/QUOTE]

Ei se oo niin yksinkertaista omistusasuminen. Siinä kun tulee muut kulut päälle. Jos on esim. kiinteistö, niin kiinteistöverot, vakuutukset, lämmitys, sähkö, vesi, jätemaksut, mahdollinen jätekaivo, nuohous, remppakulut ja muut yllättävät menot esim. jääkaapin rikkoontuminen (jonka saa ilmatteeks hoidettua vuokra-asunnossa). Vuokra-asunnossa menee vain sähkökulut, joissain vesi kuuluu vuokraan eikä vakuutuksiakaan irtaimistolle ole pakko ottaa.

[QUOTE="vieras";24463868]Ei se oo niin yksinkertaista omistusasuminen. Siinä kun tulee muut kulut päälle. Jos on esim. kiinteistö, niin kiinteistöverot, vakuutukset, lämmitys, sähkö, vesi, jätemaksut, mahdollinen jätekaivo, nuohous, remppakulut ja muut yllättävät menot esim. jääkaapin rikkoontuminen (jonka saa ilmatteeks hoidettua vuokra-asunnossa). Vuokra-asunnossa menee vain sähkökulut, joissain vesi kuuluu vuokraan eikä vakuutuksiakaan irtaimistolle ole pakko ottaa.[/QUOTE]

Niinpä, mutta usein nämä kaikki maksavat yhteensä saman verran tai vähemmän kuin vuokra, sillä siihen vuokraan on sisällytetty nämä samat asiat.

Ymmärrän tilanteen, jos pariskunta eroaa. Silloin yksinhuoltajalla on harvoin varaa maksaa lainoja kahden ihmisen edestä ja vuokraan saa asumistukea.

Joutuuko muka ensiasunnon ostaja (varainsiirtoverosta vapautettu) maksamaan varainsiirtoveron, jos myy asunnon alle 2 v omistettuaan? En ole koskaan kuullutkaan. Ostajahan sen maksaa. Siinä vain sitten menettää sen veroedun, jos myöhemmin ostaa asunnon tai kiinteistön.

Ostaja maksaa varainsiirtoveron, joka on 4 % kiinteistökaupassa ja se pienempi osakekaupassa. Vain ensiasunnon ostaja saa edun joten se on sitten myynnin jälkeen menetetty.

Persnettoa tuossa tilanteessa väistämättä jää, paitsi jos asunnon hinta on vuoden aikana noussut useissa tuhansissa mitattavan summan = epätodennäköistä...

Mistäköhän summista tai siis prosenteista siinä puhutaan?

Voiko pankki kieltää asunnon myymisen? Heidän omaisuuttaanhan tämä on.

Pankin kanssa on syytä neuvotella etukäteen ja kartoittaa hinta ym. asiat. Jos teillä on asunto-osake, niin osakekirjat ovat tietysti vakuutena pankissa. Jos käy niin, että asunto joudutaan myymään halvelmmalla kuin on ostettu ja siitä päältä otetaan vielä välittäjän palkkio ja mahdollisesti muita kuluja, niin pankki voi vaatia takauksen jäljelle jäävälle velalle.

Verottajalle kysely tuosta varainsiirtoverosta, en osaa siitä sanoa. Mutta voi sinne soittaa ja kysyä. Sieltä saat varman vastauksen. Myyntivoittovero menee siitä summasta, mitä teille ostaja maksaa enemmän kuin mitä te olette kämpästä maksaneet. Esim jos te olette maksaneet 80 000 ja nyt ostaja maksaa 100 000, niin maksatte veroa 20 000 eurosta. (ette siis 20 000 euroa vaan jonkun prosenttiosuuden en muista/tiedä paljonko se nyt on tuosta 20 000 eurosta).

hei. olen suunnitellut rivitalo osakkeeni myymistä. itse olen asunut siinä ensimmäisen puoli vuotta, mutta sen jälkeen asunto meni vuokralle. reilu 2 vuotta on mennyt, joten meneekö 28% veroa voitto osuudesta???

Mitä tarkoittaa myytivoittovero? Ostimme asunnon puoli vuotta sitten ja nyt tilanne on se, että asunnosta on päästävä eroon. Elämäntilanne muuttui niin äkisti :( Jäämmekö paljon tappiolle? Emme ole itse lainaa lyhentäneet ollenkaan. Otimme lyhennysvapaata tähän alkuu, ku oli tarkoitus maksaa opintovelat ym. pois sillä aikaa. Vaikuttaako tämä siihen ettei ausntoa voisi myydä pois? Emme siis voi asua sitä vaadittavaa 2v. Meneekö tuo vero siitä summasta, jos jäämme voitolle vai asunon myyntihinnasta vaikka muutenkin jäisimme tappiolle? Kiitos, jos joku osaa vastata!

mutta ei niin paljon että jäätte tappiolle. Se laskenta on moni mutkasta mutta ei asuntojen myyminen kannattas jos verottaja veis kaiken!

Varainsiirtovero on ostajan maksettava, ei sen joka myy asuntoa.

Te siis maksatte sen 28% veron voitto-osuudesta, josta voitte vielä vähentää välityspalkkion ja mahdolliset remonttikulut.
Eli jos veron osuus on vaikka 6000€ voi välittäjänpalkkio olla 3000€ ja sit jos on tapettikuitteja, maalikuitteja tms. niin ne vähennätte vielä kans. Loppusumma on se mikä pitää maksaa. Jos ei omasta takaa remppakuitteja ole, kyselkään tutuilta jotka on rempannut viimeaikoina jos olis "lainata" kuitteja :)

kiitos neuvoista.aiemmin suunnittelin "pimeää vuokralaista" että itse muka asuisin osakkeessa, vaikka todellisuudessa siellä olisi vuokralainen. onko tässä mitään ongelmaa?

hei. olen suunnitellut rivitalo osakkeeni myymistä. itse olen asunut siinä ensimmäisen puoli vuotta, mutta sen jälkeen asunto meni vuokralle. reilu 2 vuotta on mennyt, joten meneekö 28% veroa voitto osuudesta???

Menee. Sinun tai muun perheenjäsenen pitää asua siinä 2 vuotta ja sitten voit myydä sen myyntivoittoverotta.

Verohallinto > Asunnon myyminen

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä