Miksi ihmisten on ihan pakko pitää autoa vaikka se nielisi perheen rahoja liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoh

Vieras
Esimerkiksi pidetään autoa, jossa kustannukset syövät suurimman osan perheen käytettävissä olevista rahoista eli maksellaan autolainaa, vakuutuksia, veroja ja bensaa sekä remppoja autoon. Sitten valitellaan kun ei ole varaa siihen ja siihen. Silti asutaan alueella, jossa bussilla pääsee 20 minuutissa suuren kaupungin keskustaan, ei tehdä vuorotöitä tms että olisi hankala kulkea bussilla. Tuntuu, että monessa perheessä se auto on miehen munanjatke, johon hassataan kaikki rahat mitä irtoaa.

Mun puolesta jokainen saa ihan itse valita mihin omat rahansa käyttävät. Toiset säästää ja matkustaa. Toiset haluaa nauttia joka päivä ja syö hyvin aina. Joku haluaa päästä helpolla ja käyttää aikansa muuhun kuin bussissa istumiseen ja käyttää rahansa autoon. Oma valinta. Silti voi harmittaa, kun kaikkiin noihin ei ehkä rahat riitäkään....

eräs tuttavaperhe, jossa mies opiskelee ja nainen on äitiyslomalla, ottivt 22 000e lainan autoon ja maksavat sitä joka kuukausi pois monta sataa euroa. rahat on muutenkin aina lopussa ja miehen oli pakko saada vehkeenjatke. Mies on jossain osa-aikatöissä ja sillä perusteella saivat noin ison lainan.

Yksi kaveri elää ihan persaukisena kokoajan. Hakee diakonista ruokalappuja yms ja sillä on monta lasta ja on niiden totaaliyh. Missään töissä ei ole ja sossusta saa rahaa. Nyt suunnittelee sitten auton ostoa kun saa kohta kortin. Oikea valopää, millä sillä sitten riittää rahat ruokaan kun tulee kaikki maksut autosta?

[QUOTE="vieras";25076200]Olen samaa mieltä. Kai se on tapa. Halvemmaksi tulisi, kun kuljettaisiin julkisilla ja sitten välillä taksilla. Laskupää puuttuu monelta.[/QUOTE]

Ei puutu laskupäätä. Se vaan on niin, että joka paikassa ei kulje julkisia.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus ja Eedla
Mä kulkisin tosi mielelläni bussilla, mutta lähimmälle pysäkille on 4 km :( Inhoan autolla ajamista, lasten turvaistuimiin kiinnittämistä, rattaiden lastausta, tankkaamista, tuulilasin raaputtamista, liikenteen tarkkailua lasten kiljuessa takapenkillä...

No juu. Jokainenhan saa itse tietysti päättää, mihin rahansa hassaa, mutta itse olen tähän mennessä nähnyt tähdellisempiäkin rahanreikiä, kuin auto (jota meillä ei siis ainakaan vielä ole). Yksi syy, miksi meillä ei autoa ole, on tosin myös se, ettei me oikeastaan sitä tarvita. Asumme 15 minuutin kävelymatkan päässä keskustasta, ja palvelut ovat lähellä. Paikkakunta on muutenkin sellainen, että kaikki on suht. lähellä, ja oikeastaan paikkaan kuin paikkaan pääsee kävellen. Bussitkin menee kyllä tosta ihan vierestä, mikäli niitä haluaa käyttää... vielä ei ole tullut kokeiltua.

Tosin olisi siinä autossa omat hyvätkin puolensa, esim. kauppakassina se olisi kätevä. Usein kun ostan useamman päivän ostokset samalla kertaa, olisi sitten helpompi saada kassit kotiin. :)

Mekin asutaan vain n.4km päässä keskustassa. Bussi kulkee ohi kerran tunnissa ja iltapäivällä ei pääsisi kotiin enää klo 16 jälkeen.

Pysäkki on kyllä ihan vieressä. Joten ei valitettavasti onnistuisi..

Ei kannata yleistää jos yksi tai kaksi tuttavaperheistäsi näin toimii..

[QUOTE="vieras";25076200]Olen samaa mieltä. Kai se on tapa. Halvemmaksi tulisi, kun kuljettaisiin julkisilla ja sitten välillä taksilla. Laskupää puuttuu monelta.[/QUOTE]

Autolla pääsee monesti mukavammin ja helpommin, varsinkin lasten kanssa.

• Tykkää
Reactions: Maira
No mulla ei ole omaa autoa, vaan näin talvisin mulla on isäni auto käytössä ja kesällä usein tätini, mutta siis vaikka asun kaupungin keskustassa, niin kyllä tuo auto helpottaa kulkemista. Kaikkiin paikkoihin kun sillä bussilla ei pääse ja nyt on helpompi käydä kavereiden luona esim. kylässä kun on auto. Enkä nyt ole enää niin muiden armoilla, kun on itsellä ajokortti, ei tartte kysellä aina kyytiä jostain.
Kun vielä harrastus on sellainen, että siinä auto on melkein välttämätön, viimeksi sunnuntaina tuli ajettua Jyväskylään ja takaisin.

...me itseasiassa ostettiin auto, velaksi, ihan turhan isolla koneella jne..Koska se on meistä "kiva" ja ollaan valmiita jopa tinkimään jostain sen takia..

Toinen tykkää ostella merkkivaatteita muksulle, toinen hassaa rahaa itteensä, joku sijoittaa, toiset maksaa autoa...Jokaisella on se oma juttunsa, mitä sitten?

Eihän se sulta ole pois, jos jollakulla on kallis auto pidettävänä, tai vaikka kaksikin. Eipä täällä maalla bussilla pääse joka paikkaan. Työkkäriin, Kelalle tms. palveluihin on 25 km matkaa ja nytkin joudun kulkemaan äitipolilla 100 km:n päässä. Sinne en todellakaan lähde bussilla vaikka pääsisikin, sillä en halua koko päivääni kuluttaa sillä reissulla.

• Tykkää
Reactions: rops
Ihan oikeasti meidän perheen elämästä ei tulisi yhtään mitään..
Esimerkiksi kun kuopuksen perhepäivähoitaja oli 10km ihan eri suuntaan kun mitä mun työpaikkani ja menee jo kalliimman taksan mukaan. Hoitopäivät olisi venyneet ihan älyttömästi, omalla autollakaan ei saanut jäädä rekan taakse ruuhkaan jumimaan kun hoitoaika olisi ylittynyt.
Ja kun menee päiväkotiin taikka myöhemmin eskariin, niin se taas on sellaisen reitin varrella että bussit menee vain klo 8-13.
Tulisin töistä, jäisin päiväkotia/eskaria lähinnä olevalla pysäkillä pois.
Kävelisin 2km eskariin, 2km takasin pysäkille lapsen kanssa ja siitä sitten kotiin, jonne kävelisimme 1,5km jyrkkää ylämäkeä, ilman katuvalojen häivääkään.
Tämä suoritettaisi tietysti joinain päivinä kauppakassien kanssa, joita olisi meidän perhekoolla vähintäänkin 4 kappaletta.

Ja kun mummolaan mentäisi, niin kesäaikaan menee koulubussi, muuta julkista liikennettä ei ole. Toiseen mummolaan pääsisi julkisella juu, mutta perheen bussiliput edestakaisin maksaisi saman verran kun autolle puolen vuoden liikennevakuutus. Eli kun käymme siellä vähintää 6 kertaa vuodessa, sillä rahalla vakuuttaisimme jo kolme autoa.

Ymmärsin kyllä, että ketjussa lähinnä ihmetellään niitä jotka ottavat isojakin lainoja saadakseen auton vaikkei ihan pakko olisi, mutta jäinpähän itse leikkimään sillä ajatuksella että mitäs jos meillä ei olisi autoa..hankkisin varmaan pari hevosta ja kiesit :D

[QUOTE="aapee";25076376]Kyse oli siitä että pidetään autoa vaikka rahaa vähän ja ruuasta sun muusta tingitään ja että asutaan kuitenkin paikassa, josta menee busseja usein.[/QUOTE]

Jostain on yleensä tingittävä, jokainen valitsee mistä. Meillä kulkee bussi puolen tunnin välein ja työpaikalle pitäisi kävellä pysäkiltä vain muutama kortteli. Säästäisimme kuukaudessa ehkä 300 euroa jos ei olisi autoa. Säästö menisi luultavasti viihde-elektroniikkaan ja matkusteluun.

[QUOTE="vieras";25076404]Näin, mutta jos ei siihen oikeasti ole varaa, niin aika epäkäytännöllistä sekin sitten on, että tingitään olennaisemmasta.[/QUOTE]

Onko tosiaan näin että ei olisi varaa? Vai kenties olisiko vain kyse siitä että joutuu katsomaan ruuan hintoja ja ehkä hieman rajoittamaan herkkuja. Tuskin kukaan kuitenkaan joutuu näkemään nälkää auton takia.

Jostain on yleensä tingittävä, jokainen valitsee mistä. Meillä kulkee bussi puolen tunnin välein ja työpaikalle pitäisi kävellä pysäkiltä vain muutama kortteli. Säästäisimme kuukaudessa ehkä 300 euroa jos ei olisi autoa. Säästö menisi luultavasti viihde-elektroniikkaan ja matkusteluun.
Mutta ei kuitenkaan tarvitse tinkiä ruoasta tai vaatteista? Sitä tarkoitin.

Onko tosiaan näin että ei olisi varaa? Vai kenties olisiko vain kyse siitä että joutuu katsomaan ruuan hintoja ja ehkä hieman rajoittamaan herkkuja. Tuskin kukaan kuitenkaan joutuu näkemään nälkää auton takia.

Tätä mäkin mietin..Nimittäin en tunne yhtäkää joka joutuis ilman ruokaa olemaan auton takia ja mullakin on aika pienituloisia tuttuja...Ne vaan sit tekee enemmän itse ja jättää herkut yms. kokonaan pois..

[QUOTE="vieras";25076453]Mutta ei kuitenkaan tarvitse tinkiä ruoasta tai vaatteista? Sitä tarkoitin.[/QUOTE]

Kyllä joudun, tosin en ehkä siten miten tarkoitat ;) Säästän esimerkiksi syömällä kotiruokaa enkä työpaikkaravintolassa.

Yhteistyössä