Jos otit äitiyspakkauksen rahana, niin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
olisitko ottanut pakkauksen, jos rahavaihtoehtoa ei olisi ollut?
Mietin tässä vain, että en ole ensimmäisen lapsen jälkeen pakkausta ottanut, koska meillä on jo niin paljon vauvatavaraa, mutta otin etuuden sitten rahana. Toisaalta en tuota rahaa niinkään "tarvitse", koska en pakkaustakaan "halua". Meillä raha menee esim. isompien lasten juniorpeittoon ja juniorlakanoihin, pyyhkeisiin ja vaikkapa turvaistuimeen.

En tarkoita, että lapsiperheiden etuuksia pitäisi leikata, mutta jäinpä vain miettimään, että mihin tämä kaikille automaattisesti (jos vain hakee) tuleva etuus on oikeastaan tarkoitettu. Mielestäni ei ole järkevää leikata tätä etuutta (raha 140 e), mutta mitä mieltä olette? Olisiko tuloraja paikallaan rahaetuudessa (ei pakkauksessa kuitenkaan) vai menisikö itse asiassa enemmän valtion rahaa paperin pyöritykseen ja tulorajojen tarkastamiseen?

Mä ajattelen, että tuskin ottaisin pakkausta tälle kolmannelle, vaikka en rahaa saisikaan. Ihan vain ekologisuuden ja turhan tavaran takia.

Mä en oo koskaan ajatellut tuollaista asiaa. Saattaa olla, että olisin ottanut sitten sen äitiyspakkauksen, jos sitä rahamahdollisuutta ei olisi toisen kohdalla ollut. Tällä hetkellä jos meille tulis vauva, niin en usko, että ottaisin äitiyspakkausta, vaikkei rahana saisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;25088343:
Mä en oo koskaan ajatellut tuollaista asiaa. Saattaa olla, että olisin ottanut sitten sen äitiyspakkauksen, jos sitä rahamahdollisuutta ei olisi toisen kohdalla ollut. Tällä hetkellä jos meille tulis vauva, niin en usko, että ottaisin äitiyspakkausta, vaikkei rahana saisikaan.

Onko susta tämä etuus sitten jo vähän aikansaelänyt? Minusta ehkä vähän on, vaikka toisaalta aina on hyvä lapsiperheitä tukea ja lapsiperheiden köyhyydestä paljon puhutaan. En ole ihan varma, mitä ajattelisin..

Jos ois tuloraja ni mä en miehen tulojen vuoksi sais yhrikäs mitään.
Sitä ei vain sit missään oteta huomioon, et ulosoton jälkeen oltais oikeutettuja korkeimpaan mahdolliseen tukeen.
Et minusta riippumattomista syistä jäisin ilman rahaa.

Oikein?Ei minun mielestäni.

Hmm... No mulla on esikoisen pakkauksesta vielä ne lempparit tallella, mutta jos ei olisi rahavaihtoehtoa, niin olisin varmaankin ottanut pakkauksen. Tarkoitus oli ostaa tuolla 140e vauvalle uudet tuttipullot, rasvat ja lisää kestovaippoja, mutta sitten tulikin niin tiukka kuukausi, että raha meni ihan vaan ruokakauppaan. Onneksi sain rakkaalta ystävältäni lahjakortin lastentarvikekauppaan, niin sitä ei missään pakkotilanteessakaan voi käyttää ruokaan. :D <3

Mä tunnen muutaman, jotka on oottaneet pakkauksen vaikka rahaa ois sen verran, että voisivat ostaa varmasti mieluisampia vaatteita sitten ihan itse... Siinä on tavallaan tunnearvoa kun äitiyspakkaus on niin vanha perinne ja varsinkin esikoisen kohdalla se tuntuis kuuluvan siihen valmistautumiseen :)

Jos en olisi rahana saanut, olisin ottanut pakkauksena ja laittanut sitten suurimman osan eteenpäin niitä tarvitseville.

Minusta ei ole tarpeen tehdä tuolle tulorajaa, sillä etuuden ulkopuolelle jäisi jälleen paljon keskituloisia jotka menevät niukin naukin tulorajan yläpuolelle. Ja monessa perheessä saattaakin olla ok tulot, mutta ei hajuakaan siitä mitä esikoisvauva tarvitsisi.
Hmm..siitä tulikin ajatus, että JOS tätä olisi aivan pakko jollain tapaa rajoittaa, niin sitten niin että pakkaus tulee aina vain esikoiselle.

Siinä on tavallaan tunnearvoa kun äitiyspakkaus on niin vanha perinne ja varsinkin esikoisen kohdalla se tuntuis kuuluvan siihen valmistautumiseen :)

Esikoisen kohdalla taitaa jotain yli 90 % äideistä ottaa pakkauksen. Ja ihanahan se onkin esikoisella! Oi, niitä tunnelmia, kun pakkauksen hakee kotiin.. :)

Mutta sitten pienellä ikäerolla tehdyt lapset.. Juuri kukaan tutuistani ei ole ottanut pakkausta enää toisella/jne. kierroksella. Eikä ole 140 euroa kuluttanut vauvan tarvikkeisiin, mutta kylläkin sitten isomman sisaruksen tarvikkeisiin, kun vauva tarvitsee vanhat.

Mun isoäiti kertoi, että hänen nuoruudessa oli lista tavaroista joita piti olla vauvaa varten ja jos ei ollut, niin ei saanu ottaa pakkausta rahana. Minusta se olisi hyvä. Uskon että monella menee isompien lasten tarpeisiin tai normaaliin elämiseen, mutta on niitäki joilla ei ole vauvaa varten mitään, mutta ottaa rahana siksi että saa viinaa...

Mun isoäiti kertoi, että hänen nuoruudessa oli lista tavaroista joita piti olla vauvaa varten ja jos ei ollut, niin ei saanu ottaa pakkausta rahana. Minusta se olisi hyvä. Uskon että monella menee isompien lasten tarpeisiin tai normaaliin elämiseen, mutta on niitäki joilla ei ole vauvaa varten mitään, mutta ottaa rahana siksi että saa viinaa...

Oho. Varmasti on tällaisiakin tapauksia. Mutta ei varmasti kovin montaa. Miten se sitten todennettaisiin, että tavarat on jo ennalta? Kuitit? Valokuvat? Jokin todistajien varmistama ja allekirjoitettu lappu? Kaikki eivät tarvitse vauvalle sänkyä, kaikki eivät käytä vaunuja jne..

Mutta ihan tottahan tuo on, että 140 euroa saattaa sosiaalitapauksilla hulahtaa kurkusta alas.

Meillä toinen tulossa, eikä oteta pakkausta koska edellisestäkin jäi suurin osa käyttämättä. Otetaan rahana, joka ainakin meillä tulee todella tarpeeseen!! Maksamme rahalla osan vaunuista jotka ostamme. Ja käytet vaunut tulossa. Meillä on niin pienituloinen perhe, että kaikki "lantit" on tarpeen, enkä todellakaan pidä tätä vaihtoehtoa turhana. Tolla 140eurolla sais vaikka kirpparilta paaaljon vauvan vaatteita, ja ihan omaan makuun jos pakkaus ei miellytä. Mutta mistä sitä tietää mitä kukakin sillä ostaa..
Tuskimpa ne alkoholistitkaan sossurahojaan kovin fiksusti käyttää..

Minusta tuntuu että se äitiyspakkaus oli vallan hyvä siihen aikaan kun ei ollut kovinkaan helppo esim. maalla asuvan päästä vaate- ja tarvikeostoksille. Nykyään kun voi ostaa kotoa poistumatta ihan kivoja vaatteita niin tuo valmiiksi kasattu paketti on jotenkin...vanhanaikainen.

En ottanut kuopukselle pakettia koska laskin hintoja vertailemalla että saan useamman vaatekappaleen sillä rahalla kuin mitä saisin paketista. Ja vieläpä sellaisia jotka miellyttävät silmää ; )

Sitä rahaakaan en olisi ottanut sillä eihän kukaan nyt tee lapsia jonkun onnettoman pikkusumman toivossa. Lapsilisäkin on jotenkin alentava mutta pakkohan se on vastaanottaa kun kerran on tuo lapsonen tuossa.

Mun mielestä se paketti idea on tosi hyvä, ei kaikki esikoisen äidit ole kauhean tietoisia lasten vaatteista ja tolla pääsee alkuun mikä on hyvä vaate ja mikä ei vaikka koot oli kyllä meille auttamattoman suuria.

Toisella kerralla otin rahana ja käytettiin tuplien hankintaan.

Kyllä niistä lapsista on aika isoja kuluja vaikka olisi hyvätkin tulot, jos sille rahalle ei ole käyttöä niin pistää sitten sen vaikka ensimmäiseksi pesämunaksi lapsen tilille :)

Emmä ehkä sanois, että on aikaansa elänyt, enkä rajoittaisi kyllä tulojen mukaan, koska joillain on isoja menoja, asuntolainat yms. jotka vievät suurimman osan kuitenkin tuloista ja se raha/pakkaus saattaa tulla tosi tarpeeseen, vaikka papereilla olisikin "isot" tulot. Ehkä mä muokkaisin paketin sellaiseksi ensivaatepakkaukseksi, olis suurimmaksi osaksi sitä 62 kokosta vaatetta ja ehkä sen toppahaalarin vois järkeillä jollain muulla tavalla, koska suurimmalta osalta se jää kait käyttämättä kun ei sovi lapselle. Niitä vaik valmistettais erikokoisia ja sitte sais jollain lapulla hakea Kelasta sitä sopivan kokoista tai tilata sillä lapulla oikeen kokoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;25088679:
Emmä ehkä sanois, että on aikaansa elänyt, enkä rajoittaisi kyllä tulojen mukaan, koska joillain on isoja menoja, asuntolainat yms. jotka vievät suurimman osan kuitenkin tuloista ja se raha/pakkaus saattaa tulla tosi tarpeeseen, vaikka papereilla olisikin "isot" tulot. Ehkä mä muokkaisin paketin sellaiseksi ensivaatepakkaukseksi, olis suurimmaksi osaksi sitä 62 kokosta vaatetta ja ehkä sen toppahaalarin vois järkeillä jollain muulla tavalla, koska suurimmalta osalta se jää kait käyttämättä kun ei sovi lapselle. Niitä vaik valmistettais erikokoisia ja sitte sais jollain lapulla hakea Kelasta sitä sopivan kokoista tai tilata sillä lapulla oikeen kokoinen.

kesä- ta talvivauvoille eri pakkaukset, koska talvivauva ekana talvena hukkuu haalariin, tokana ei enää mahdu jne

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä haalarista;25088688:
kesä- ta talvivauvoille eri pakkaukset, koska talvivauva ekana talvena hukkuu haalariin, tokana ei enää mahdu jne
Ei toimi, sillä jotkut on 6 kk iässä isompia kuin toiset 12 kk iässä...meillä poika oli puolivuotiaana 73 cm, kaverilla yksivuotias poika on 71 cm.

Varsinaiseen asiaan: Otin kuopusta odottaessa äitiysavustuksen rahana, kaikki oli valmiina esikoisen jäljiltä. Jos en olisi rahana saanut, niin olisin toki ottanut pakkauksen.

Nyt kolmas tulossa, ikäeroa isompiin tulee 8½ v ja 6½ v eikä mitään todellakaan ole säästössä, mutta pakkauksen otan silti rahana. Sillä rahalla saa juuri haluamansa näköisiä ja kokoisia vaatteita ja tarvikkeita kirppikseltä ja ihan kaupoistakin :)

Pidän nykyistä äitiysavustussysteemiä ihan hyvänä, enkä kannata mitään tulorajoja sen suhteen.

Kyllä mun mielestä pakkaus on paikallaan ihan tänäkin päivänä. Köyhiä tulevia lapsiperheitä on todella paljon ja pakkauksessa on paljon myös sellaista mitä ei ehkä itse hoksaisi ostaa, kuten kynsisakset, hiusharja yms. jutut. Itse en olisi tajunnut ostaa yösiteitä, kun ei etukäteen tajunnut miten valtaisaa se jälkivuoto voikaan olla. Samoin ne oppaat ovat ehdottomasti hyödyksi tänäkin päivänä. Toppahaalariahan on viime vuosina kehitetty nimenomaan niin että menisi mahdollisimman monelle, eli lahkeet ja hihat ovat käännettävät, toisin kuin ennen ja kyllä noita äp- haalareita näkee todella monilla vauvoilla enkä itse tunne ketään jolla se olisi jäänyt käyttämättä. Pakkauksen käyttö ensisänkynä on myös edelleen tosi yleistä. Mekään emme toiselle lapselle enää pakkausta ottaneet, kun lapsilla on vain kolme vuotta ikäeroa, mutta kyllä se 140 euroa ihan vauvan tarvikkeisiin käytettiin. Omassa tuttavapiirissäni niitä hankintoja on kyllä tarvinut tehdä ihan jokaiselle vauvalle, niin ensimmäiselle kuin neljännellekin, joten halutessa sen rahan kyllä saa käytettyä vauvaan vaikkei sitä korvamerkitty olekaan. Ja sehän on äitiysavustus, eli voisihan sen ajatella olevan tarkoitettu äidille esim. imetysvaatetuksen hankkimiseen.

Oon ottanu kaks pakkausta pakkauksena ja yhden rahana. viimesimmän rahana, koska luulin, etten halua sitä pakkausta. Mut heti kun olin tehny sen hakemuksen et rahana otan, ni rupes kaduttaa. Olisin sittenki halunnu ne vaatteet.. -.-
Eli jos vielä teen neljännen joskus ja pakkaus on sillonkin saatavilla, niin otan sen!

Kaksosista saa kolme pakkausta eli otin kaksi pakkausta ja yhden rahana. Toisaalta jos rahat on kovin vähissä, sillä 140 eurolla saa kirpparilta jo aika paljon vauvanvaatetta ja tavaraa. Varsinkin edellisien vuosien äp kamppeet ei maksa kirpparilla juuri mitään, ja ovat usein hyvin vähän käytettyjä jos ollenkaan.

Mutta ekan lapsen kohdalla pakkaus on makuupusseineen tosi kiva. Jos nyt kuitenkin saisin lapsen, niin todennäköisesti ottaisin avustuksen rahana koska aika paljon tarpeellista tavaraa mm. makuupussi, harsoja, bodyja jo löytyy.

Toivon että ei mene tulosidonnaiseksi etuudeksi ja meillä suomessa säilyisi tämä paketti jokaista vauvaa kohti.

[QUOTE="vieras";25088547] Miten se sitten todennettaisiin, että tavarat on jo ennalta? Kuitit? Valokuvat? Jokin todistajien varmistama ja allekirjoitettu lappu? Kaikki eivät tarvitse vauvalle sänkyä, kaikki eivät käytä vaunuja jne..

Mutta ihan tottahan tuo on, että 140 euroa saattaa sosiaalitapauksilla hulahtaa kurkusta alas.[/QUOTE]
Ennenvanhaan taisi varmaan joku kätilö tms käydä kotona katsomassa, että ne tarvikkeet oli. Mitähän nykyäidit tykkäisivät, kun pakkauksen mukana tulisi emalivati, kuten minun äitini taisi saada vielä vuonna -70 (voi olla, että muistan väärän sisaruksen pakkauksen, silloin menee -60 luvun puolelle). Eiköhän ne tarvittavat varusteet ole sellaisia, mitä pakkauksestakin saa eli silloin aikoinaan piti varmaan harsovaippoja löytyä tarpeeksi, vaatteita ja pyyhkeitä. Anopilla on vielä tallessa miehen pakkauksen keittiöpyyhkeet -60 luvulta.

Itse otan, vaikka esikoisen pakkaus on täydellisenä tallessa, sillä pakkauksen saamisessa kotiin on jotakin nostalgista ja haluan tälle tulokkaalle jotain omaakin uutta, koska tulee olemaan eri sukupuolta kuin esikoinen:) En näe lapsiperheen tukemista rahallisesti tai pakkauksena mitenkään turhana tai ekologisuutta vastustavana. Lapsiperheen tukemista ei pidä sitoa mitenkään ko.perheen tuloihin.

en ottanut pakkausta, mutta ne rahat käytin vauvan vaatteisiin, mieluisiin sellaisiin. kivaan haalriin etc.
jos ei raha vaihtaria olisi ollut niin en olisi ottanut pakkausta koska mun mielestä ne vaatteet nyt vaan on rumia ja epäkäytännöllisiä. ja pakkauksessa on paljon turhia juttuja.
jos joskus vielä saan vauvan niin otan taas rahana ja ostan jotain tarpeellista ja mieluista sillä rahalla

[QUOTE="kahden äiti";25089313]Kaksosista saa kolme pakkausta eli otin kaksi pakkausta ja yhden rahana. Toisaalta jos rahat on kovin vähissä, sillä 140 eurolla saa kirpparilta jo aika paljon vauvanvaatetta ja tavaraa. Varsinkin edellisien vuosien äp kamppeet ei maksa kirpparilla juuri mitään, ja ovat usein hyvin vähän käytettyjä jos ollenkaan.

Mutta ekan lapsen kohdalla pakkaus on makuupusseineen tosi kiva. Jos nyt kuitenkin saisin lapsen, niin todennäköisesti ottaisin avustuksen rahana koska aika paljon tarpeellista tavaraa mm. makuupussi, harsoja, bodyja jo löytyy.

Toivon että ei mene tulosidonnaiseksi etuudeksi ja meillä suomessa säilyisi tämä paketti jokaista vauvaa kohti.[/QUOTE]

Ja kolmosista saa kuusi äitiyspakkausta;) Itse otin molemmille omat ja kolmannen rahana. Noita vanhoja äpvaatteita ontosiaan kirppareilla ihan pilkkahintaan. Kevätvauvoina nuo ulkopuvut vaan oli liian isoja heti synnyttyä ja kesällä ei tarpeen ja nyt toinen alkaa tarvita jo isomman puvun. Mutta oli se ihanaa kun ne isot laatikot saapuivat:)

[QUOTE="utelias";25091496]Miksi kaksosista saa kolme pakkausta? :o[/QUOTE]

Monikoista katsotaan olevan aina enemmän kuluja kerralla, siksi tuollainen pieni kädenojennus. Useimmat ottavat sen kolmannen rahana, saa sillä vaikka toisen turvakaukalon ostettua.

meillä ei ole anteiliasta varakasta sukua takana. Lahjoja saadaan harvoin. Kyllä aina lahja ilahduttaa, vaikka ei olisikaan kaikista tarpeellisin.

Aikuisena tuntuu siltä usein, että kaikki vain vaativat ja ovat ottamassa, koskaan ei saa mitään. Kyllä ottaisin ilmaisen paketin vaikka pakollista tarvetta ei olisi, mutta uudet vaatteet ovat aina kivoja.

Yhteistyössä