Imetyksestä ja kakan määrästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imuemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imuemo

Vieras
Mulla on täällä 5 vrk ikäinen vauva. Imetysasiat mietityttää kovasti ja sen suhteen haetaan nyt oikeaa reittiä. Paljon olen lukenut netistä jo asiasta, mtta vielä mietityttää. Mulla on ollut ongelmia maidon nousun kanssa. Nyt sitä tulee ainakin jonkin verran kun rintoja puristaa, ei mitenkään suihkuamalla kuitenkaan. Vauva haluaa olla rinnalla 24/7. Tai se on sellaista imee hetken-nukahtaa-imee hetken-jne-jne. Näin saatetaan mennä ihan rajattomia määriä aikaa. Koska mun on ihan pakko välillä itsekin nukkua ja antaa kipeiden rintojen levätä hetki, niin olen antanut heikkoina hetkinä lisämaitoa. Tätä ehkä 3 kertaa päivässä, lähinnä yöllä. Kolmen tunnin tissittelynkin jälkeen huitaisee hetkessä lisämaitoa noin 60 ml. Sitten hän nukkuu yhtäjaksoista unta pari tuntia ja taas aloitetaan alusta. Miltä kuullostaa, onko maidon määrä riittävä vai pitäisikö lisämaitoa antaa enemmän vai uskaltaisiko jättää sen kokonaan pois ja vaan tissitellä sitkeydellä sen 24/7? Lisäharmia maidon riittävyyden mietintään tuo se, että vauva ei ole eilen eikä tänään kakannut ollenkaan. Pissaa kyllä tulee reilusti. Netissä sanotaan, että kakkaa pitäisi tulla vähintään 2 kertaa / vrk. Keskustelupalstoilla kuitenkin on kommentteja, että on vauvoja jotka ei kakkaa niin usein, mutta silti maidon määrä on ollut riittävä. Onko täällä paikalla äitejä joiden vauva ei ole kakanneet "standardien mukaan" ja silti kaikki ollut ok?

jos haluat jatkaa imetystä, niin pinnistä ja imetät 24/7, vauva tilailee maitoa ja on vielä niin lyhyt aika synnytyksestä, että maito saattaa noustakin kunnolla... vauvat kakkaavat yksilöllisesti, odottelisin rauhassa vielä muutaman päivän ja imettäisin aina kun vauva haluaa, yleensä se ahkeruus ja vaivannäkö palkitaan riittävällä maidontulolla, mulla ei imetys onnistunut tän lapsen kanssa, mutta tsemppiä ja pitkää pinnaa sinulle, onnea vauvasta =)

Kahdeksan kunnolla kastunutta pissavaippaa on kriteeri sille että vauva saa tarpeeksi maitoa. Kakan määrällä ei ole mitään tekemistä tuossa vaiheessa riittävän maitomäärän kanssa.

Tuosta keräkaalista luinkin jo hetki sitten =)

imetys.fi ja imetystukilistan sivuilla sanotaan kyllä tuosta kakasta, että pitäisi nimenomaan tämän ikäisellä vauvalla tulla 2 krt/päivä. Tiedä sitten mihin uskoa... Olis ihan tosi kova halu saada tuo imetys onnistumaan. Voi, kun vois jotenkin tietää että se saa riittävästi ravintoa. Mun ihana pieni tyttönen... <3

Jopa 2vk väli kakan tulossa on täysimetyksessä normaali eli ei hätää. Toki suotavaa pitkä väli vain jos vauva ei ole vatsaoireinen. Meillä oli tuo samanlainen alku ja jatkuvaa tissittelyä jatkui tosi pitkään. Yleensä ei kuitenkaan pitkään jatku. Esikoinen oli siis tämä rinnalla viihtyvä. Seuraavan kanssa maitoa tuli ehkä suurempia määriä kerralla ja imetystaukojakin oli.

Minä siis imettäisin sen kun jaksaa, ihan sinun voimien mukaan ja lisäksi lisämaitoa jos huolii silloin kuin haluat levätä. Monesti saattaa alkaa hylkiä pulloa kun rinnan makuun vaan pääsee. Maidon riittävyyden tietää kasvua seuraamalla ja pissavaippujen määrästä. Tsemppiä

Pissa se on joka o tärkeämmässä asemassa tuo ikäsellä kuin kakka. Rintaruokitut saattaa kakata vain vaikka kerta viikkoon. Rintamaito sellasta tavaraa, että vauva saa käytettyä sen melkeinpä kokonaan ravinnoksi silloin ei paljoa ylimääräistä jää tulevaksi kakkana ulos.

Yritä mieluummin sinnitellä ilman lisämaitoa. Lisämaitoa antamalla varmistat ettei oma maito tule jatkossakaan riittämään..
Ootko kokeillu rintakumia tai lypsää/pumpata maitoa ja antaa pullosta/hörpyttämällä? Muistathan juoda paljon?
..ja yritä olla stressaamatta..

Mun vauva oli ensimmäiset 2 kk rinnalla melkein sen 24/7. En oikeesti voinut lähteä lapsen luota yhtään minnekään. Ja maito todella riitti siitä huolimatta, vauva kasvoi (ja kasvaa yhä) ihan yläkäyrillä. Jotkut vauvat vaan on sellasia "tissitakiaisia". :) Tsemppiä vaan. Jos jaksat, älä anna lisämaitoa ja seuraa sitä pissan määrää. Meillä synnärillä sanottiin että pitää vähintään 6 pissaa tulla /vrk.