Jos yhtään helpottaa, niin jos/kun minä joskus jään työttömäksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Eli kun kotihoidontuki lakkaa... Niin en tule työttömänä viemään lastani hoitoon. En todellakaan. Nimittäin, mulle ei ole liiton päiviä enkä saa peruspäivärahaa, koska työssäoloehto ei täyty (kuukausi liian vähän töitä ja liian pienellä tuntimäärällä per viikko). Kotona olen "lusmunnut" sitten jo moooonta vuotta, melkein 7v.

Joten kun nuorin on 3v... en saa puolison tulojen vuoksi euroakaan. Tulot on just siinä rajoilla. Joten en taatusti laita lapsiani hoitoon, jos niistä menee euronkaan hoitomaksu!!! Millä edes maksaisin sen?

Tuli vaan mieleen tuosta ketjusta... kun mietin, että miten työttömällä yleensäkään on varaa pitää lapsia hoidossa.

Ei hätää, mä paikkaan sun kotiin ottamas lapsen. Ajattelin ihan huoletta kyllä pitää lapsen hoidossa jos jään työttömäksi, ilman sen kummempaa haloota.

Tasapaino säilyy ;)

Sä varmaan saat enemmän ku mitä mä tulen saamaan... vähän aikaa tossa lasten välissä jouduin oleen työttömänä, kun työtä ei löytynyt... tuli päätös kelalta, että mulle on myönnetty 0,00 euroa päivässä työmarkkinatukea.

Siis miten se peruspvä. raha oikein lasketaan? Itse olen nyt kotona, mutta tarkoitus ilmottautua työkkäriin vuoden alusta. Olin viime elokuun loppuun töissä putkeen 10kk. ja mun työtunnit vaihteli paljon sen rupeaman aikana. 3 lasta meillä ja nuorin nyt 2v. Enkö siis saa sitä peruspäivärahaa vai hä?

Siis miten se peruspvä. raha oikein lasketaan? Itse olen nyt kotona, mutta tarkoitus ilmottautua työkkäriin vuoden alusta. Olin viime elokuun loppuun töissä putkeen 10kk. ja mun työtunnit vaihteli paljon sen rupeaman aikana. 3 lasta meillä ja nuorin nyt 2v. Enkö siis saa sitä peruspäivärahaa vai hä?

Siihen oli jotku kriteerit, just jotain 10kk piti olla töissä muistaakseni. Joku viikkomäärä siinä oli. Ja sit tietyn verran tunteja per viikko. Sit täyttyi se ehto ja saa sen peruspäivärahan. Muuten joutuu työmarkkinatuelle johon otetaan puolison tulot huomioon. Ja siinä ei muuten katota, että perheen koko on 6 henkilöä ja velkaa 200 000 euroa.

[QUOTE="äiti";25123754]Siihen oli jotku kriteerit, just jotain 10kk piti olla töissä muistaakseni. Joku viikkomäärä siinä oli. Ja sit tietyn verran tunteja per viikko. Sit täyttyi se ehto ja saa sen peruspäivärahan. Muuten joutuu työmarkkinatuelle johon otetaan puolison tulot huomioon. Ja siinä ei muuten katota, että perheen koko on 6 henkilöä ja velkaa 200 000 euroa.[/QUOTE]

no voi sanonko!! Apua.... Tarviii laskee ihan tarkkaan tuliko mulla töitä sen tasan 10kk. ja tsekata ne viikot vielä... Paljonko se työmarkkinatuki on? Mähän en saa mitään liitonrahoja kuitenkaan.

[QUOTE="äiti";25123777]Eli se aika, kun minä olin töissä, niin piti olla 43 kalenteriviikkoa... Nyt riittää tuo n. 8kk, mut tuntimäärä ratkasee silti.[/QUOTE]

Tsekkasin sen, eli mulla viikot riittää ja tuntimäärä. Mutta mites se kohta että ennen työtä pitää olla ollut työttömänä tms.?? Siis mähän olen ollut äippälomalla ja sen jälkeen kodinhtuella ja sen jälkeen töissä sen 10kk. ja taas kodinh.tuella.... Mites tää katsotaan..?:/

Tsekkasin sen, eli mulla viikot riittää ja tuntimäärä. Mutta mites se kohta että ennen työtä pitää olla ollut työttömänä tms.?? Siis mähän olen ollut äippälomalla ja sen jälkeen kodinhtuella ja sen jälkeen töissä sen 10kk. ja taas kodinh.tuella.... Mites tää katsotaan..?:/

Mä just katoin niin sen verran oli noussu tuo homma, että kun meillä jo monta lasta niin jopa minä näköjään voisin saada 14 euroa päivärahaa (työmarkkinatukea) mikäli muistan nyt puolison bruttotulot oikein.

Siis en ymmärrä... Mitä tarkotat, että ennen työtä pitää olla ollut työttömänä??

[QUOTE="äiti";25123893]Mä just katoin niin sen verran oli noussu tuo homma, että kun meillä jo monta lasta niin jopa minä näköjään voisin saada 14 euroa päivärahaa (työmarkkinatukea) mikäli muistan nyt puolison bruttotulot oikein.

Siis en ymmärrä... Mitä tarkotat, että ennen työtä pitää olla ollut työttömänä??[/QUOTE]

Olin lukevinani tuolta sellasen kohdan... En nyt varma enää mitä luin:/ Mutta, mutta... siis saisinko mielestäsi noilla tiedoilla sitä peruspvä.rahaa vai sitä työmarkkinatukea? Kyllä nää on vaikeita:( Koskaan ollut ns. työttömänä....

Jos sulla täyttyy ehto, eli viikot ja työtunnit niin saat peruspäivärahaa. Siinä puhuttiin jotain hyväksyttävästä syystä, jolloin on ollut poissa työmarkkinoilta tms. ja niitähän on äitiyspäiväraha, kh tuki, sairaspäiväraha...

Mut nyt mun on pakko lähteä nukkumaan, että jaksan herätellä koululaisen aamulla ja painella toisten kanssa neuvolaan!

Yhteistyössä