Isoäiti kirjoittaa lapsen nimen aina väärin, alkaa raivostuttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kiva juttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihmettelen että eikö asia häiritse miestäsi (siis noi nimilistat ja nimen väärin kirjottaminen)? Oma äiti ei viitsi opetella pojanpojan nimeä. Outoa. Ja vielä oudompaa jos ei haittaa miestäsi. Mun mielestä olis sen asia pistää äidilleen rajat.

Meidän pojan nimi on Arttu Joona (ja kolmas nimi) ja anoppi kirjottaa aina Arthur Joonatan (ja kolmas nimi) koska hänen lapsenlapselleen Arttu ja Joona on liian tavallisia kutsumanimiä koska hänen suvussaan on ollut aina korkea elintaso ja nimet sen mukaisia =) =) Hän siis myös on ainut joka kutsuu lastamme Arthuriksi. Ennen ku nimi oli virallinen niin anoppi sai totaaliset raivarit ja uhkasi kirjottaa miehen ulos testamentistaan ku oli keksinyt nimen (onneks se ei ollu mun keksimä!!!) ja käski vaihtaa sen. Noh nyt annetaan hänen kutsua ihan rauhassa poikaa miksi kutsuu. Mä yritän kaikin keinoin säilyttää rauhan koska mun psyyke ei kestä vihanpitoa pitkänpäälle. Toinen miniä on laittanut täysin välit poikki anoppiin ja odotan innolla mitä käy nyt kun heillekin tulee vauva =) Toisaalta aika jännittävää kun omassa perheessä ei oo tälläistä draamakuningatarta niin pysyy jännitys yllä kyllä varsinkin jouluisin =)

Mies on monta kertaa äidilleen sanonut asiasta, mutta asialla ei ole vaikutusta. Mummo kyllä takuulla tietää mikä lapsen nimi on, siitä olen lähes sataprosenttisen varma.

Nimilistoista kommentoimme kummallakin kerralla kiitos, mutta ei kiitos, kysyimme mummolta suvussa olevista nimistä, mutta yksikään niistä ei päätynyt listaan, koska ne olivat niin tavallisia.Odotusaikana vitsailimme miehen ja mun suvun kanssa keksimällä mitä käsittämättömämpiä väännöksiä ihan tavallisista nimistä, just vaihtamalla niihin sen J:n Y:ksi, K:n C:ksi ja V:n W:ksi. Miehen veljen mukulan nimessä J on vaihdettu Y:ksi ja silloin nimi sattumalta onkin vastakkaisen sukupuolen nimi. Esim. suomessa sen nimisiä sillä kirjoitusasulla on valtaosa toista sukupuolta, ei sitä mikä lapsi oikeasti on. Ja se kirjain on vaihdettu ihan vaan hienosteluksi, en ymmärrä mikä siinä on takana, kun nimi kuitekin äännetään ihan samalla tavalla kirjainvaihdoksesta huolimatta. Jospa mäkin nimeisin meidän kolmosen Fiinaksi, mutta se lausuttaisiin kuitenkin Tiina tai Riina.

Me halusimme perinteiset suomalaiset nimet lapsillemme, mutta mummolta tuli tosiaan niitä jean-pierre-axel-ehdotuksia ( axel on ihan kiva nimi, mutta minä kirjoittaisin sen sitten muodossa aksel.)
Nimi pojalla on sellainen, että jos siihen sen c:n lykkää, niin se pitäisi lausuakin ihan eri tavalla ja nimi muuttuu mielestäni aivan täysin. Ei siis ole se Nico tai Mica. Ristiäisten jälkeen mummo tiedusteli miten se nimi kirjoitetaan ja me kerroimme, että ihan silleen perinteisesti, niin kuin valtaosa päättelisi nimen kirjoitettavan. Mua kyllä ja niin myös miestä loukkaa se tosiaan, ettei mummo viitsi/halua edes lapsenlapsensa nimeä opetella/käyttää.

Meidän pojan nimi on Arttu Joona (ja kolmas nimi) ja anoppi kirjottaa aina Arthur Joonatan (ja kolmas nimi) koska hänen lapsenlapselleen Arttu ja Joona on liian tavallisia kutsumanimiä koska hänen suvussaan on ollut aina korkea elintaso ja nimet sen mukaisia =) =) Hän siis myös on ainut joka kutsuu lastamme Arthuriksi. Ennen ku nimi oli virallinen niin anoppi sai totaaliset raivarit ja uhkasi kirjottaa miehen ulos testamentistaan ku oli keksinyt nimen (onneks se ei ollu mun keksimä!!!) ja käski vaihtaa sen. Noh nyt annetaan hänen kutsua ihan rauhassa poikaa miksi kutsuu. Mä yritän kaikin keinoin säilyttää rauhan koska mun psyyke ei kestä vihanpitoa pitkänpäälle. Toinen miniä on laittanut täysin välit poikki anoppiin ja odotan innolla mitä käy nyt kun heillekin tulee vauva =) Toisaalta aika jännittävää kun omassa perheessä ei oo tälläistä draamakuningatarta niin pysyy jännitys yllä kyllä varsinkin jouluisin =)

Nimi on aina musta vanhempien oma asia. Ei se kuulu mummoille tai papoille tai kenelle muullekkaan. Musta jokainen saa nimetä lapsensa miksi lystää, mutta välillä kyllä pistää naurattamaan ne erilaiset kasteilmoitukset.

Meitin muksujen mummo on niin perussuomalainen ja keskiluokkainen (hyvin köyhästä suvusta kyllä kotoisin, avioliiton kautta paransi asemiaan), kun olla ja voi. Ja hyvin monen sukupolven ajan, eli taustalta ei löydy mitään yllättäviä aateliyhteyksiä tai muita.

[QUOTE="vieras";25127351]Mä lähettäisin anopille joulukortin jossa lukis että Hyvää Joulua Pircolle toivottavat Yaana,Yukka ja Nico.[/QUOTE]

Tää oli hyvä!:)

Mä olen muutaman kerran ollut vähän harmissani kun oma mummoni ei osaa kirjoittaa nimiä oikein. Esim entinen poikaystäväni Stefan oli "Teefan":) Täysin tahattomasti toki. Nyt myös tyttäreni saa postia väärin kirjoitetulla sukunimellä, nimi kun on ruotsinkielinen.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen, kieltämättä törkeää tahallaan kirjoittaa sinnikkäästi lapsenlapsen nimi väärin:( ei tuo c tee nimestä kyllä hienompaa vaan monissa nimissä juurikin sen lähäri-vaikutelman.

[QUOTE="kiva juttu";25127076]Tuntuu siltä, että nimi ei tosiaan ole mummosta tarpeeksi hieno. Esikoista ja nuorempaa odottaessa saatiin mummolta listat, jossa luki Piip-mummon ehdotukset ja suosikkinimet. Ja kenenkään mieltä pahoittamatta ne nimet oli ihan kamalia, listalla oli mm. Jean, Christian-Oliver, Jan- jokuhienostelunimi... Mikäs siinä, jos olisi vaikka suomenruotsalainen ym., mutta tavallisen suomalaisen sukunimen kanssa toi Jean on aika hassu.[/QUOTE]

vähänkö mulla menis hermo jos anopilta tai äidiltäni oisin saanu jonkun oman nimitoivelistan,ei jumalauta mitä määräilyä! :b

[QUOTE="vieras";25127504]No kyllä koukkaisi minuakin. Mutta jos ootte jo kaikkenne tehneet niin ei siinä mikään auta. Pitkiä hermoja vaan![/QUOTE]

Mä en kyllä antais anopille näin periksi,kohta on sitten sekaantumassa muihinkin asioihin.

Jos pahaksi menee niin varmaan sanoisin että pahoittelumme,mutta kyläilyt puolin ja toisin menevät tauolle siihen asti,että opit kirjoittamaan xxx:n nimen oikein.

Ei tässä kyläilyjä nimiasian takia olla lopettamassa, mutta se vaan tosiaan raivostuttaa. Ja onhan se nimi kieltämättä aika iso osa ihmistä, kyllä mua ottaisi todella kovasti pattiin, jos mun joku läheinen käyttäisi musta väärää nimeä.

[QUOTE="mau";25128349]Mä en kyllä antais anopille näin periksi,kohta on sitten sekaantumassa muihinkin asioihin.

Jos pahaksi menee niin varmaan sanoisin että pahoittelumme,mutta kyläilyt puolin ja toisin menevät tauolle siihen asti,että opit kirjoittamaan xxx:n nimen oikein.[/QUOTE]

Mä oon välistä ihmetellyt täällä lukiessa juttuja anoppien ja miniöiden huonoista väleistä, että miten ihmeessä ihmiset oikein onnistuvat sössimään suhteet. Tuo lainattu viesti selvensi asiaa, ilmeisesti lapsen nimen väärin kirjoittaminen on riittävä syy pistää välit poikki :D

Ap, anna olla. Mummo siis tietää miten nimi kirjoitetaan, mutta on itsepäinen ja epäkohtelias. Joten anna olla. Ei kuitenkaan ole mitenkään vakavasta asiasta kyse, vaikka ärsyttävää varmasti onkin...

Mun sukulaiset ainakin kutsui mua tahallaan Jennyksi vaikka nimi on Jenni, olivat olevinaan hauskoja. :D Joskus jotkut kutsuneet "kiusallaan" Jenniferiksi jopa. Muutenkin outoa mun mielestä, miten kärkkäästi täällä moni suhtautuu isovanhempien nimi-ehdotteluihin. Itse kun sain lapsen, niin mietittiin lähes koko suvun kanssa lapselleni sopivaa nimeä. :) Mutta siis eihän kukaan saa antaa vanhemmille listaa nimistä ja sanoa "vain nämä nimet kelpaavat!", eihän sellanen käy.

Mummo käyttää välillä pojasta puhuessaan sitä omaa versiotaan ja lausuu sen vielä sillä tavalla muka-englantilaisittain- puhumallaan murteella. Ilmeisesti kaikilla ei mene piuhat ihan perille saakka.

Ohhoh, aika vakavasti otatte tällaisen..Se on nimi ja jos se menee väärin niin mitä sitten? Samalla tavalla se elämä jatkuu vaikka mummo lasta väärällä nimellä kutsuisikin.

Ihan vaan tiedoksi että on ihan yleisesti tiedossa oleva tapa loukata vähättelemällä jonkun nimeä. "Siis kukas sä nyt olitkaan,mirja..merja..irja...whatever." Mun mielestä on todella törkeää osoittaa mieltään noin lapsellisella tavalla kuin kieltäytyä käyttämästä lapsenlapsensa oikeaa nimeä. Ihminen joka ei muista läheistensä nimiä on joko seniili tai muuten vaan outo.

No kyllä mä ainakin ymmärrän miksi AP:ta risoo! Toki nimi on vain nimi, mutta kun se nyt sattuu olemaan sillä k:lla, ei c:llä. Olisi eri asia jos kyseinen anoppi olisi vaikka tosi vanha, mutta viiskymppiseltä perusterveeltö ihmiseltä toi on kyllä erittäin ärsyttävää käytöstä. :/

Oletteko te livenä koskaan ihan KYSYNYT asiasta? Siis ei tyyliin "me ei tykätä kun..." vaan "miksi kirjoitat..?". Onko se koskaan vastannut siihen mitään?

Kuinka vanha kyseinen muksu muuten on? Osaako lukea nimensä jo itse joulukorteista ja muista vastaavista? (Tämä ihan mielenkiinnosta :) - tuskin lapsen maailma nyt mitenkään järkkyy siitä kun mummu kirjoittaa nimen koko ajan väärin, mutta voisi olla hauska tilanne kun se siitä itse sille joskus mainitsee.)

Mutta tosiaan, turha tuon takia on mihinkään sotaan ehkä lähteä, mutta itse kyllä mainitsisin asiasta varmaan vähän väliä, tuli vastausta tai ei. Sen verran ärsyttäisi, vaikka onkin "pikkujuttu".

Mä oon välistä ihmetellyt täällä lukiessa juttuja anoppien ja miniöiden huonoista väleistä, että miten ihmeessä ihmiset oikein onnistuvat sössimään suhteet. Tuo lainattu viesti selvensi asiaa, ilmeisesti lapsen nimen väärin kirjoittaminen on riittävä syy pistää välit poikki :D

Ap, anna olla. Mummo siis tietää miten nimi kirjoitetaan, mutta on itsepäinen ja epäkohtelias. Joten anna olla. Ei kuitenkaan ole mitenkään vakavasta asiasta kyse, vaikka ärsyttävää varmasti onkin...

Mun mielestä toi on niin selvää vittuilua ja vanhempien vähättelyä,että en ainakaan antaisi olla ja "kasvattaisi pinnaa" niinkuin neuvottiin...en nyt sentään välejä laittaisi poikki mutta varmasti ainakin kerran näpäyttäisin puhelimessa,että eipä taideta tulla kun et sen vertaa lapsesta välitä että viitsisit nimen opetella.

Joo...

Meillä miehen sukulaiset eivät ole vielä 6v jälkeenkään uskoneet, että en ottanut mieheni sukunimeä :D aina tulee kortti jossa olen mieheni sukunimellä...no ei haittaa. Isoäitini taas kutsuu meidän kuopusta milloin milläkin nimellä, koska hänen mielestään pojalle tuli niin hassu nimi ( Johannes ) :D

vähänkö mulla menis hermo jos anopilta tai äidiltäni oisin saanu jonkun oman nimitoivelistan,ei jumalauta mitä määräilyä! :b

Auts, mä meinasin antaa veljelle ja sen vaimolle nimilistan, mutta en tarkoittanut että siltä listalta pitäis joku nimi laittaa, vaan se ois olluu sellainen nimi-idea lista vaan. Kun oon päättänyt etten hanki omia lapsia, mutta oon keräilly kaikkia kivoja nimiä ylös vuosien saatossa, niin oisin siksi antanut sen. Onneksi en sitten antanut sitä listaa, ne ois varmaan kans ymmärtäneet sen väärin ja suuttuneet. Sanoin kyllä että mulla on sellainen, joten toivottavasti eivät loukkaantuneet jo siitä. Oon toki ollu muutenkin jo ilkeä kun pyysin miettimään että onko yksi heidän vahva nimivaihtoehto oikeasti sittenkään hyvä eräältä kannalta, mutta ajattelen vaan niin että on parempi että sanon rehellisesti ajatukseni. Mutta yhdistettynä tuo kommentti tuohon nimilistaehdotukseen on varmaankin tämän ketjun logiikalla aiheuttanut raivoa...

meillä ensimmäinen vauva oli yli puol vuotias ennen kuin miehen puolen isovanhemmati muisti edes lapsen nimeä.. ei iästä johdu, viiskymppisiä ovat. ei vissiin sen vertaa kiinnostanu, että ois lapsen nimen opetellu, käytiin kuitenki parin-kolmen viikon välein kylässä. eikä tilanne ole vieläkään muuttunu, tyttö nyt eskarissa, näkevät 2-3 vuoden välein, tuskin muistavat lasten nimiäkään enää..

[QUOTE="vieras";25128740]Ihan vaan tiedoksi että on ihan yleisesti tiedossa oleva tapa loukata vähättelemällä jonkun nimeä. "Siis kukas sä nyt olitkaan,mirja..merja..irja...whatever." Mun mielestä on todella törkeää osoittaa mieltään noin lapsellisella tavalla kuin kieltäytyä käyttämästä lapsenlapsensa oikeaa nimeä. Ihminen joka ei muista läheistensä nimiä on joko seniili tai muuten vaan outo.[/QUOTE]

Ihan vaan tiedoksi että kaikki ei jaksa ottaa pulttia toisten hölmöilyistä, maailmassa on parempaakin mietittävää kuin tällaiset pikkuasiat.

Mut kukin tavallaan, taistelkaa sukunne kesken vaikka mitä pienimmistäkin jutuista, kyllä se elämänlaatu sillä paranee :whistle:

Ihan vaan tiedoksi että kaikki ei jaksa ottaa pulttia toisten hölmöilyistä, maailmassa on parempaakin mietittävää kuin tällaiset pikkuasiat.

Mut kukin tavallaan, taistelkaa sukunne kesken vaikka mitä pienimmistäkin jutuista, kyllä se elämänlaatu sillä paranee :whistle:

No enhän mä tässä ole taistelemassa kenenkään kanssa,sanoin vain mielipiteeni asiasta :) Mä en jaksais aina olla kynnysmatto ja kääntää toista poskea kun muut saa kettuilla ja piruilla minkä vaan kerkee. Ymmärrän täysin että tuommonen asia voi harmittaa koska se on kuitenkin kokoajan läsnä,ei mikään ohimenevä heitto.

Ihan samalla tavalla mua harmittais jos naapurin koira paskantais meidän autokatokseen sanomisesta huolimatta aamu toisensa jälkeen,vaikka tokihan maailmassa on paljon syvällisempääkin mietittävää kuin koiranpaska.

[QUOTE="vieras";25129501] Mä en jaksais aina olla kynnysmatto ja kääntää toista poskea kun muut saa kettuilla ja piruilla minkä vaan kerkee.[/QUOTE]

Kerro miten se tekee ihmisestä kynnysmaton jos jättää noteeraamatta toisen huonon käytöksen? Eri asia jos itselle koituisi fyysistä, henkistä tai taloudellista haittaa. Anoppi kirjoittaa nimen väärin, mitä väliä sillä on? Palkka juoksee, aamu koittaa ja takka lämmittää talon ihan just samalla tavalla, luki jossain fb:ssä Nico tai Niko.

Ei ihme että ihmisillä alkaa iso pyörä heittää kun joka asiasta pitää nostaa järjetön haloo ja raivo. Joskus voi vaan naureskella toisten tyhmyydelle itsekseen ja jatkaa omaa elämäänsä.

Yhteistyössä