Tapaukset,joissa isä EI PALAUTA lasta tapaamiselta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Minulla on yksinhuoltajuus. Tapaamissopimus on sovittu kirjallisesti. Mies uhkaa olla palauttamatta lasta sovitusti. Minkälaiset mahdollisuudet minun on saada lapsi takaisin? Olen ymmärtänyt, että ainakin yhteishuoltajuustilanteessa kovin nopeasti ei saa "mitään pyöriä pyörimään". Olen jutellut juristinkin kanssa, mutta hän oli sitä mieltä, että kyllä se silloin sosiaalipäivystyksen asia on. Toisaalta olen ymmärtänyt, että ainakin yhteishuollossa täytyy ensin olla selkeä epäily, ettei lapsella olisi asiat hyvin, ennen kuin aletaan toimenpiteisiin.

Milloin on kyseessä tapaamissopimusrikkomus?
Entä asuinpaikkaan liittyvä rikkomus (siis jos asuminen ja lähihuolto on äidillä, mutta lasta pidetään toisessa osoitteessa)?

Kiitos kommenteista!

Riippuen siitä, mitä tapaamissopimus sisältää. Jos on kellon ajat, niitä pitää noudattaa. Jos on kyse päivästä milloin palauttaa, niin samana päivänä palautus. Jos menee hankalaksi, yhteys sosiaalipäivystykseen.

Olen seurannut sivusta narsisti-isän toimia avioeroa ennen ja jälkeen. Voin kertoa, että vaikeeta on. Kerran oli juuri tilanne jossa isä ei suostunut luovuttamaan lasta äidille ( todella hyvä, kunnollinen äiti) ja oli todella vaikeeta saada lapsi pois. Vaikka isällä on rikosrekisteriä, tiedetään pillereiden ja alkoholin väärinkäyttäjäksi niin apua ei meinannut saada millään. Vein kaverini ensin poliisin luo jossa oltiin sitä mieltä, että olisi syytä hakea lapsi pois, mutta siihen tarvittiin sosiaalitoimiston väkeä. Melkein neljä tuntia meni ennenkuin apuvoimat tulivat paikalle ja lopulta piti kutsua toinenkin poliisipartio kun ei lasta saatu haettua asunnosta. Käsittämätöntä!!! Pöydlllä oli ollut lapsen saatavilla diapameja ym. kun asuntoon oli väkisin menty sisälle - puhumattakaan siitä, että lapsi muistaa varmasti asiat koko ikänsä. Poliisi hoiti asuntoon menon jne. todella asiallisesti ja lasta ajatellen - siitä iso kiitos heille!

Mutta mikä tätä yhteiskuntaa mättää, että kaikenmaailman juopot narkkarit saavat oikeuden yhteishuoltajuuteen ja voivat kylmästi jättää palauttamatta lapsen? Kaverinikin tapauksessa sanottiin, että koksa teillä ei ole kunnollista sopimusta niin ei äidillä ole oikeutta vaatia lasta jollei ole syytä pelätä lapsen turvallisuuden puolesta. Ihmettelen vaan, että montako vuotta toinen vanhemmista voi pitää lasta ilman, että joutuu palauttamaan lasen takaisin toiselle vanhemmalle? Siis jollei ole ns. lapselle vaarallinen???

Mitä jos ottaisit siihen lastenvalvojaan yhteyttä ja kertoisi isän uhkailusta ja kysyisit sieltä ne juuri teidän paikkakuntaa koskevat toimintaohjeet tilanteen varalle?

Mitä jos ottaisit siihen lastenvalvojaan yhteyttä ja kertoisi isän uhkailusta ja kysyisit sieltä ne juuri teidän paikkakuntaa koskevat toimintaohjeet tilanteen varalle?

Lastenvalvoja on kaiken kaikkiaan suhtautunut kaikkeen hyvin neutraalisti ja rakentavasti, kuten hänen kuuluukin, mutta hän ei myöskään osaa neuvoa, kun lähtee siitä, että aikuiset nimenomaan ajattelevat lapsen parasta. Tässä tapauksessa valitettavasti ei ole niin, vaan mies on täysin häikäilemätön, vastuuton ja epäennakoitavissa sekä omaa vahvan motiivin käyttää vain kaikkia mahdollisia aseita minun elämäni vaikeuttamiseksi.

[QUOTE="a p";25132819]Lastenvalvoja on kaiken kaikkiaan suhtautunut kaikkeen hyvin neutraalisti ja rakentavasti, kuten hänen kuuluukin, mutta hän ei myöskään osaa neuvoa, kun lähtee siitä, että aikuiset nimenomaan ajattelevat lapsen parasta. Tässä tapauksessa valitettavasti ei ole niin, vaan mies on täysin häikäilemätön, vastuuton ja epäennakoitavissa sekä omaa vahvan motiivin käyttää vain kaikkia mahdollisia aseita minun elämäni vaikeuttamiseksi.[/QUOTE]

Tai ei motiivin vaan motivaation. Motiivi tosin hänellä on myös, se, että erosimme ja hän on siitä minulle ikuisesti katkerta. Hän kuitenkin oli se, joka aina erolla uhkaili ja minä viimein otin sen tosissani ja lähdin.

Onko näitä uhkailuja sähköposteina tai tekstareina? Jos näytät näitä lastenvalvojalle hänen on pakko ottaa tiukempi kanta.
Tai onko sinulle jotain selkeitä tilanteita, joista pystyt kertomaan, että lapsen isä ei katkeruutensa vuoksi aina näe "lapsen parasta"

On toki, mutta lapsella on oikeus tavata isäänsä (isä kyllä aina mainitsee, että hänellä on lain oikeudet ja hän vaatii ne kaikki). Lapsen oikeuden vuoksi tapaamisiin täytyy suostua kuitenkin.

[QUOTE="a p";25132926]On toki, mutta lapsella on oikeus tavata isäänsä (isä kyllä aina mainitsee, että hänellä on lain oikeudet ja hän vaatii ne kaikki). Lapsen oikeuden vuoksi tapaamisiin täytyy suostua kuitenkin.[/QUOTE]

Ei näiden uhkailujen esille ottaminen merkitse tapaamisten lakkaamista vaan sitä, että lastenvalvoja on tilanteenne tasalla ja joutuu työnsä puitteissa miettimään mihin tilanne kärjistyessään voisi päätyä ja antamaan sinulle ne toimintaohjeet tai suunnittelemaan ne kanssasi.

Et varmasti ole ensimmäinen, jonka kanssa ko. ohjeita mietitään.

joskus sillä toisella osapuolella voi eron jälkeen ikään kuin kilahtaa päässä..varsinkin,jos ei ole itse ollut halukas eroamaan..sitä kun ei voi mitenkään ennustaa siinä vaiheessa,kun toisen kanssa on vielä kaikki hyvin.

No hänellä kilahti kyllä jo ennen kuin viimein pääsin eroon psykologin, turvakodin ja muiden avustavien tahojen tukemana. Alunperinhän hän tietenkin oli kiltti ja vastuuntuntoinen, lapsirakas mies, mutta näytellä hän ei kovin kauaa jaksanut ja elämänhallinta romahti täysin, ulosotossa olevien saatavien summa viisinkertaistui ja kun en enää antanut rahaa ja pelkäsin, uhkaili hän erolla ja viimein sitten tein kuten hän sanoi, erosin, jätin hänet rauhaan ja annoin hänelle mahdollisuuden "ristiä kätensä kun minusta pääsee". Hän ei kuitenkaan halua rauhaa edelleenkään, vaan tekee tapaamiskuvioista todella rankkoja.

kuulostaa hyvin tutulta tilanteelta, tosiasia on että näissä tapaamiskuvioissa kukaan viranomainen ei voi mitään , ennekuin jotain pahaa tapahtuu tarkoittaen , että jää näkyviä asioita lapsiin esim. pahoinpitely yms. henkistä pahoinpitelyä kun ei näe heti vaan vasta sitten kun on jo myöhäistä. itse olen ollut jo vuosia tilanteessa jossa jopa sosiaaliviranomaiset nostavat kädet ylös ja sanovat , ei voida mitään. mitä vaikeampi ha haastavampi toinen vanhempi on sitä vähemmän tuntuu että kukaan asiaa ottaa oikeasti hoitaakseen. kohdallani on ollut liian monta kertaa tilanne , että toinen ei sopimusta noudata ja lapsi on pettynyt kovasti , kun ei ole nähnytkään toista vanhempaa kuten on sovittu. monipuhuu sopimusrikkomuksesta , että eikö siihen voi vedota, voi varmaan se vaan ei tunnu kannattavan koska siinä pääasiassa on selvitetty, että se enemmän koskis lähivanhempaa ja etävanhempaa ei vaikka lapset /lapsi kärisisisvätkin jo tämänkin takia. oli sitten lähivanhempana kumpi vain niin se on heikoimassa tilanteessa kuin etävanhempi, etävanhemman on niin helppo vaan sanoa että ei tapaa nyt lastaan. ja siihen ei voi viranomaisetkaan pakottaa sopimuksesta huolimatta.