Miten ihmiset saavat vauvan vaatteet noin karmeaan kuntoon? ( asiaa kirpputoreista )

Big Bang Theory

Aktiivinen jäsen
05.07.2011
9 533
5
36
tänään sai taas ihmetellä useammallakin pöydällä miten karmeassa kunnossa olevia vaatteita sinne kirpputorille tuodaan. Vauvan vaatteita lähinnä katselen ja miten ihmeessä niistä saadaan tehtyä lähes lumppuja?? Itselläni 3 lasta ja jotkut vaatteet on kiertäneet kaikilla kolmella ja ovat edelleen hyvässä kunnossa. Peseekö ihmiset vaatteita väärin vai käyttääkö niitä lattiarätteinä ja laittavat myyntiin. Itse en edes saa lasten vaatteita tuon näköisiksi millään.

Moni pesee kaiken väriset sekaisin ja silloin valkopohjaisista tulee hirveää vihertävän sinertävää...

Toinen syy voi olla, että ainakin meillä kiinteitä on 5kk iässä aloiteltu 62 kokoisissa vaatteissa kummallakin lapsella. Eli saattaa isompikokoisten vauvojen vanhempi ihmetellä niitä tahroja niin pienissä vaatteissa. Jo koko 68 alkaa meillä olemaan vähätahraisempi! Esim. bataattia en vaan ole saanut millään vaatteista pois vaikka käytän kunnon tahranpoistoainetta, pesen 60 asteessa jne. Ehkä syynä on sitten se, että en lykkää niitä kaiken värisiä samaan koneeseen ja siksi jotkut tahrat ehtii kuivua.

Moni pesee kaiken väriset sekaisin ja silloin valkopohjaisista tulee hirveää vihertävän sinertävää...

Toinen syy voi olla, että ainakin meillä kiinteitä on 5kk iässä aloiteltu 62 kokoisissa vaatteissa kummallakin lapsella. Eli saattaa isompikokoisten vauvojen vanhempi ihmetellä niitä tahroja niin pienissä vaatteissa. Jo koko 68 alkaa meillä olemaan vähätahraisempi! Esim. bataattia en vaan ole saanut millään vaatteista pois vaikka käytän kunnon tahranpoistoainetta, pesen 60 asteessa jne. Ehkä syynä on sitten se, että en lykkää niitä kaiken värisiä samaan koneeseen ja siksi jotkut tahrat ehtii kuivua.

Mutta en toki niitä tahraisia vaatteita yritä myydä...

Samaa olen miettinyt monesti. Meidän pojalla ei yhtään niin hirveää lumpua vaatevarastossaan, mitä tuolla kirppareilla näkee monesti. Ostan vaatteet pääasiassa kuitenkin käytettynä. Ja noista tahroista: meillä käytetään tarpeeksi isoa ruokalappua, kääritään hihat, tahraisille vaatteille heti tahranpoisto (mahdollisuuksien mukaan toki) jne. Ja jos johonkin vaatteeseen tahra jää, käytän sen rättinä enkä vie kirpparille.

Meillä kyllä on kolmannen lapsen jälkeen vaatteet siinä kunnossa, etten kehtaa kellekään myydä. EI nyt ihan lumppua mutta aika paljon kulunutta kyllä. Housuja on mennyt puhki kolmannen kohdalla varmaan 10.

Meillä on kaikki tahrat saaneet kyytiä sappisaippualla, sillä on helppo käsin pestä tahrakohta, ei jää mitään pinttymiä vaikka vaate ei heti pääsiskään kunnon pesuun.

Mä oon ihmetellyt hajua vaatteissa, miksi ne myytävät pitää hajustaa niin karmealla tavalla? Tupakanhajuako siinä yritetään peittää? Toki tää on tottumiskysymys, allergikkona suosin hajustamattomia pesuaineita.

Kiinteiden aloituksen kohdalla meni vaatteita pilalle urakalla, kun esim. bataattia ja porkkanaa en usein saanut pois vaatteista (vaikka esipesin heti). Samoin jossain kohtaa oli kausi, kun kakka tuli usein läpi ja ei myöskään lähtynyt pesussa se läikkä vaatteesta. 62 ja 68 kokoisista vaatteista ei jäänyt kuin ihan pari säästöön.

Ei olisi kyllä tullut pieneen mieleenkään lähteä myymään läikkäisiä, nuhjaantuneita tai ihan kuluneita vaatteita. Roskiin olen heittänyt, ja eteenpäin laittanut hyväkuntoisina säilyneet. Sitä minäkin olen ihmetellyt miten joku ajattelee saavansa ne myytyä kirppiksellä???

Mä katoin just meijän 4 kk refluksivauvan joitakin bodeja ihan kauhuissani. Pyörivät koneessa välillä kolme kertaa viikossa (ihan ohjeiden mukaan ja pesuainetta annostelen kanssa ohjeiden mukaan) ja aivan lattiarätin näkösiä. Nukkasia ovat ja niin kuluneita, että luulis, että on jo muutamalla vauvelilla olleet. Liekö sillä osuutta asiaan, että pesukone on ikäloppu vanha rähjä, joka lingotessaan pomppii pitkin huushollia?? :DD

Ei noita kuluneimpia kehtaa viedä kirppikselle.. Täytyy varmaan vaikka vessanpesuräteiksi jalostaa..

• Tykkää
Reactions: Ilostasurua
Niin mäkin ihmettelin moista ekan kohdalla... Sitten sain rakkaan kakkoseni, joka oli mahdoton kuolamaakari, soseita syötiin niin, että sitä oli ihan - toistan IHAN - joka paikassa ja kakkaakin tursui enempi yli.... Moni ekalta siistiksi jäänyt vaate sai kunnon tahrat kakkosen kohdalla. Mutta ekalle syötin paljon itsetekemiä soseita, kakkonen eli kaupan pilteillä ja siitä opin, että kolmoselle aion tehdä soseet taas itse, jotta saa tahrat pestyä pois...

pesupähkinät ja/tai kestojen+vaatteiden yhdistelmäpesu pilaa enemmän vaatteen ulkonäköä kuin eriväristen samanaikainen pesu kunnollisella värillisille tarkoitetulla pesuaineella. Mut tää väite perustuu mun omaan ympäröivien ihmisten tarkkailututkimukseen.

No jos ne on ollut jo monella lapsella, ostettu käytettynä ym... En mä ihmettele sitä, miten joku saa vaatteet huonoon kuntoon, vaan sitä että miten ne ei tajua että ne kuulis roskikseen eikä kirpparille myytäväks.

Meillä kans välillä tulee parin sukulaisen lapsilta meille vaatetta ja tässä näkee hyvin miten toisesssa perheessä ei osata hoitaa vaatteita oikein ja toisessa osataan.. Molemmissa perheissä vaatteet ostetaan uutena lähes kaikki, mutta toiselta tulleet ovat lähes uudenveroisia ja toiselta tulleet vähänkin käytön jälkeen ihan kulahtaneita ja venähtäneitä.

Huutiksesta ostin kerran vaatepaketin, missä oli kuva jossa vaatteet näytti hienolta ja hyväkuntoisilta, värit kirkkaat yms. Oli paljon huutajiakin ja myyjä sanoi et on hyvässä kunnossa. Sit kun paketti tuli, niin voi ei.. Muutama oli oikeasti hyväkuntoinen ja käytettävissä, mutta suurin osa oli roskiskamaa. Pinttyneitä tahroja, yksi takki oli joistain kohti kulunut puhki(kauluksen pielet ja hihojen pielet) ja iso osa vaatteista jotenkin tosi nuhjuisia.

Siinä vaiheessa, kun vauvat syövät jo kiinteitä ja vielä pulauttelevat päälensä, niin tahroja tulee. Se miski näette kirppareilla enemmän niitä nuhjuisia, on se, että ne paremmat on jo ostettu.

En kanssa ymmärrä, miten joku viitsii myydä likaisia vaatteita. Tahranpoistosta: sappisaippualla en saanut tahran tahraa lähtemään, vaikka sitä niin paljon kehutaan. Jäi vaan paha haju. Siirryin takas myrkkyihin, taborttiin ja vanish oxy actioniin ja johan tulee taas puhdasta.

• Tykkää
Reactions: Tampsu
Minä taas jaksan vuodesta toiseen ihmetellä, kuinka toisten ihmisten (lasten) vaatteet eivät ole samanlaisia lumppuja mitä minun lasteni yleensä jo ensimmäisen pesun jälkeen!?

Lajittelen aina pyykit värin mukaan, pesen vaatteet nurinpäin käännettynä, käytän suositeltuja lämpötiloja, pesuaine on valkaisematonta ja fosfaatitonta ja esikäsittelen aina tahrat ennen koneeseen laittoa. Kone on nykyään vuoden vanha tonnin maksanut pyykkäsi. Kaikesta huolimatta meidän lasten vaatteet ovat juuri sellaisia lattiarätteinä käytetyn näköisiä. Eroa ei pahemmin ole ovatko perus henkkamaukkaa vai pop:a, tms. Enkä vain tajua, että mitä teen väärin...???

No jos ne on ollut jo monella lapsella, ostettu käytettynä ym... En mä ihmettele sitä, miten joku saa vaatteet huonoon kuntoon, vaan sitä että miten ne ei tajua että ne kuulis roskikseen eikä kirpparille myytäväks.
Ja varsinkin kun niissä kamalan huonokuntoisissa bodyissa on hintana 3€ vain sen takia, että siinä nyt sattuu olemaan kuva jostain barbapapasta.

Kai se riippuu siitä miten paljon niitä vaatteita on, jos on esim 5 paitaa per koko niin kyllähän niille pesilertoja tulee aika tavalls. Kuivausrumpu vissiin kuluttaa ja pehmentää pyykkiä. Luulen että jotkut käyttää pelkästään valkopesuainetta kaikkeen pyykkiin tai sitte niitä on kuivattu auringonpaisteessa kun ovat niin haalistuneita.

mä pesen vaatteet ihan fiilispohjalta, pesuainetta heitän "sopivasti" ja siltikään pojan vaatteet ei näytä kulahtaneilta lattiaräteiltä.. :O
siis ei pesunukkaa, pysyvät muodossaan, värit pysyy hyvinä..
muutamia bodyja meni tahraisiksi soseiden aloittelu aikana.. mutta en mä niitä ole edes yrittänyt myydä
ja meillä vaatteet kyllä ihan h&m ja lindex kamaa..
eli mystistä on miten vaatteet saa karmean näköisiksi ja kankaan kuluneeksi, joskus vain yhden lapsen käytössä

Se miten paljon niitä vaatteita on vaikuttaa ensinnäkin niiden kulumiseen. Tiedän perheitä joista lähtee udennäköisenä eteenpäin kun vaatteita on niin paljon ettei niitä tartte moneen kertaan kuussa pestäkkään ees. Toiseks sitä kuvittelee et ne on tosi hyvänkuntosia kun omalla silmällä on niitä viikosta toiseen katellu ja vieraan silmiin ne näyttää ihan lumpuilta.

[QUOTE="Neith";25141395]
eli mystistä on miten vaatteet saa karmean näköisiksi ja kankaan kuluneeksi, joskus vain yhden lapsen käytössä[/QUOTE]

No niin on ja olisin ikionnellinen, mikäli joku pystyisi osoittamaan minulle, että mitä teen niin totaalisen väärin, että saan vaatteet lähes aina pilattua!? En edes kuivaa vaatteita kuivausrummussa, eli se ei voi olla kuivausrummunkaan vika.

No, eipä tulisi mieleenkään noita vaatteita myydä eteenpäin. Nolona olen joskus niitä antanut kavereille eteenpäin painottaen, että heittävät surutta roskiin kaikki ne lumput, joita ei edes hiekkalaatikolle kehtaa laittaa. :D

En ole tahrojen takia joutunut heittämään yhtäkään vaatetta pois, tai siis lasteni vaatteet on säilyneet lähes tahrattomina. Johtuen siitä, että käytän heillä ruokalappuja. Pieni vaiva, iso säästö.

Yhteistyössä