Sälää ja turhaa roinaa ja kaikkee kamaa mikä vaan tungettu pois silmistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turha alotus..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turha alotus..

Vieras
Ja nyt sit pitäs ruveta käymään niitä läpi.... Voi miksi mun pitää olla tällanen et "kaikki pitää säästää" ja mitään en heitä heti roskiin, pois silmistä vaan jonnekin laatikkoon tai kaappiin. Jos mä itsessäni jotain vihaan, niin tätä piirrettä!!!!
Meiltä vois karsia 80% tästä kamasta vek eikä kukaan kaipais, mutta sitä kertyy koko ajan lisää... Tekis mieli takoa päätä seinään.

Minussa on vähän samaa vikaa. : /
Minussakin oli, mutta opettelin tavasta eroon.

Ap:lle...aloita jostain. Älä yritäkään saada kaikkea perattua yhdessä illassa tai viikonlopussa. Aloita kaappi tai huone kerrallaan. Mä aikoinaan tein tuon urakan siten, että aloitin kaapeista. Ihan sitä varten, että kun myöhemmin käteen osui jotain säästettävää, sille piti olla heti paikka ovien takana tai jossain lipastossa tms. Muutoin ne säästettävät olisivat jääneet pyörimään pitkin pöytiä ja lopulta mulla olisi ollut enemmän säästettävää kuin säilytystilaa.

Roinaa peratessasi älä esitä itsellesi kysymystä "tarvitsenkohan tätä vielä joskus?" vaan esitä kysymys "milloin seuraavan kerran tarvitsen tätä?". Jos et pysty sanomaan päivää tai edes vuotta, milloin sitä tarvitset, heitä pois. Siis joko roskiin tai - jos on hyväkuntoista tavaraa - kierrätykseen.

Siinä vaiheessa, kun sitä ei vuoteen tai kahteen käytä. Kannattaa miettiä kaiken omistamansa kohdalla, antaako tavaran olla kodissaan todellisen tarpeen vai pelkästään tavan vuoksi.
Juuri näin. Mä tosin heittäisin ajaksi 2-5 vuotta tavarasta riippuen. Esim vauvanvaunut on mun mielestä toi 5 vuotta. Jos ei ole viiteen vuoteen niitä tarvinnut eikä pysty sanomaan, milloin niitä tarvitsee seuraavan kerran, kannattaa ehkä laittaa kiertoon. Ja jos sitten vielä yhden lapsen hankkiikin, hankkii myös uudet vaunut.

No entäs kun on tavaraa, jolle on jossain olemassa pari, mutta jota ei koskaan löydy? Parittomia kenkiä, sukkia ja hanskoja, takin huppuja, palapelin paloja, parittomia sukkia. Noin esimerkiksi. Papereita, jotka eivät koskaan löydä mappiin.

Aika monia tavaroita on myös varmuuden vuoksi kaksi tai useampia. Suuri osa elämästäni kuluu kaikenlaiseen etsimiseen kotona ja töissä.

Vähän samaa vikaa meikäläisessä. Tosin meillä alkaa kunnon vintin ja kellarin raivaus vasta joulun jälkeen...se mitä on täällä sisällä kotona niin olenkin aika järjestelmällisesti laittanut uusiokäyttöön tai sitten surutta laittanut pelastusarmeijalle.

Mulla on ihanan helpottunut olo kun pääsin tuosta tavasta haalia tavaraa eroon (kopkop). Muutettiin vuoden sisällä kaksi kertaa. Kaksi kertaa pakkasin ne tavarat joihin en ole vuosikausiin koskenut ja eihän niillä edes tunnearvoa. Jos sattuu tarviin. Sitten nyt kun ollaan asuttu jonkin aikaa sain päähäni että nyt ne tavarat joilla ei tee mitään lähtee vaikkei ikinä enää muutettaiskaan. On ollut kyllä helpompaa pitää järjestys yllä ja inhoan täysiä kaappeja. Mutta on mulla vielä opittavaa. Että aina kun tuon jotain lähtee jotain poiskin. Muuten on sama edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25142857:
Juuri näin. Mä tosin heittäisin ajaksi 2-5 vuotta tavarasta riippuen. Esim vauvanvaunut on mun mielestä toi 5 vuotta. Jos ei ole viiteen vuoteen niitä tarvinnut eikä pysty sanomaan, milloin niitä tarvitsee seuraavan kerran, kannattaa ehkä laittaa kiertoon. Ja jos sitten vielä yhden lapsen hankkiikin, hankkii myös uudet vaunut.
Vauvakamoista olen onneksi päässyt eroon mieheni avustuksella. :D
Olen joitakin erinäisiä muitakin kamoja laittanut kiertoon. Hankkii sitten uuden, jos sattuu joskus tarvimaan.
Mutta oikeasti meidän varastorakennus on täynnä täysin turhaa, ehkä jollekin muulle käyttökelpoista tavaraa. Yks kaveri on siellä toisinaan käynyt tekemässä löytöjä.

No entäs kun on tavaraa, jolle on jossain olemassa pari, mutta jota ei koskaan löydy? Parittomia kenkiä, sukkia ja hanskoja, takin huppuja, palapelin paloja, parittomia sukkia. Noin esimerkiksi. Papereita, jotka eivät koskaan löydä mappiin.

Aika monia tavaroita on myös varmuuden vuoksi kaksi tai useampia. Suuri osa elämästäni kuluu kaikenlaiseen etsimiseen kotona ja töissä.
No ne parittomat laitetaan yhteen laatikkon ja kun koko asunto on käyty läpi, niin löytävät paikoilleen. Jos eivät löydä, niin voi heittää pois. Paperit laitetaan mappiin.

Jos aika menee tavaroiden etsimiseen, niin sitten pitää karsia erittäin runsaalla kädellä.

Yhteistyössä