Miksi palstalla omakotitalo on ainut oikea vaihtoehto?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Miksi niin monella on käsitys että kerrostalo=köyhyys? Tällä palstalla halveksitaan usein kerrostaloja, että omakotitalo olisi se ainut oikea vaihtoehto. Onko tullut mieleennekään, että kerrostalo ei aina tarkoita kaupungin vuokrakaksiota ghettoalueella, vaan kerrostaloja on myös todella moderneja, ja KALLIITA! Paljon kalliimpia kuin monet omakotitalot. Miksi siis täällä mammojen keskuudessa kerrostalo on joku köyhien juttu, ja jos haluaa olla hyvä äiti on rakennettava se suorakulmion muotoinen kastellitalo joka maalataan pastellin siniseksi/vihreäksi/keltaiseksi?
Toinen juttu mitä ihmettelen on, että omakotitaloasujat aina puolustelevat talovalintaansa sillä, että on kivaa kun on piha missä lapset leikkii. Silti jos menee lähiöön jossa on omakotitaloja, rivareita ja kerrostaloja niin näiden rivareiden ja kerrostalojen pihoilla leikkii jumalaton määrä lapsia, jotka asuvat niissä omakotitaloissa!
Ja kyllä, asun itse kerrostalossa Tampereella keskustassa. Olen tyytyväinen valintaani.

En ole huomannut palstalla tällaista mielipidettä, varmaan jäänyt huomaamatta. Asun kerrostalossa, mutta mieluiten asuisin kaupungin ulkopuolella kaukana katuvaloista.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25143698:
Hyvä, että olet tyytyväinen asuntoosi. Minäkin olen tyytyväinen laatikkokkastelliini. :)

Miksi muuten kerrostaloasujat aina puolustelevat asumismuotoaan? ;)

Varmaan siksi, että te omakotitaloasujat ette tunnu tajuavan, että on kerrostaloja ja sitten on kerrostaloja.

No mä en ainakaan nää et kerrostalo--> köyhyys, mutta mikään ei voita vaan sitä että voi astua kesällä aamukahville omalle pihaterassille ja lapset voi heitellä aplloa tai polskia uima-altaassa siinä ympärillä..

Jokainen kuitenmin tavallaan. Niin ja ei asuta omakotitalossa vaan paritalossa. Rivarikin ois jees..Ja kokemusta myös kerrostalossa asumisesta järvinäköaalla huippupaikalla, nyt ei niin hyvät maisemat.

Meillä aidattu pihamaa 1600 neliöö ja kesällä takaovi päivät auki. Lapset mielellään puuhastelee päivän ulkona, hyvä kun syömään malttavat tulla. Myös talvella ovat ulkona paljon, takapihalle tulee lumesta niin hepat, linnat kuin ukot jne..
Ikinä en muuta kerrostaloon. Ja rakastan sitä, että on tilaa.

En ole huomannut, että palstalla okt olisi ainut oikea vaihtoehto.

Mutta monellehan elämänkaaren kulkuun liittyy asumismuotojen vaihtelu. Itse nautin asumisesta haja-asutusalueella isossa okt:ssa, missä tilaa on sekä sisällä että ulkona, sekä ihmisille että tavaroille.

Voin kuvitella, että joskus myöhemmin muutan ja vaihdan asumismuotoa. Mutta siihen menee toivoni mukaan noin 30 vuotta vielä.

Meillä aidattu pihamaa 1600 neliöö ja kesällä takaovi päivät auki. Lapset mielellään puuhastelee päivän ulkona, hyvä kun syömään malttavat tulla. Myös talvella ovat ulkona paljon, takapihalle tulee lumesta niin hepat, linnat kuin ukot jne..
Ikinä en muuta kerrostaloon. Ja rakastan sitä, että on tilaa.

Meilläkin lapset puuhastelee päivät ulkona, eivätkä aina maltakaan tulla syömään. sama meininki myös talvella. Ja meillä on 170m2 ullakolle remontoitu asunto kerrostalossa helsingissä. Tilaa mielestäni siis on tarpeeksi minulle, miehelleni ja 4 sekä 6 vuotiaille lapsille.

[QUOTE="vieras";25143787]Meilläkin lapset puuhastelee päivät ulkona, eivätkä aina maltakaan tulla syömään. sama meininki myös talvella. Ja meillä on 170m2 ullakolle remontoitu asunto kerrostalossa helsingissä. Tilaa mielestäni siis on tarpeeksi minulle, miehelleni ja 4 sekä 6 vuotiaille lapsille.[/QUOTE]

Meillä nuorin 2v, en uskaltaisi päästää sisarusten kanssa kerrostaloalueella ulos. Omakotitalossa aidatulle pihalle uskallan laskea. Neliöitä 240, hyvin mahdumme ;)

Suurin osa aktiivisista kirjoittelijoista lienee jostain kehä III ulkopuolelta jossa ok-kiinteistöjen hinnat alkaen 50.000 - summa jolla Helsingistä ei saa edes yksiötä 70-luvun kerrostalosta.

• Tykkää
Reactions: harmoillen
[QUOTE="vieras";25143722]Varmaan siksi, että te omakotitaloasujat ette tunnu tajuavan, että on kerrostaloja ja sitten on kerrostaloja.[/QUOTE]

Ja te kerrostalossa asujat ette ilmeisesti tajua, että jotkut eivät halua niitä seinänaapureita ja ehkä haluavat sitä lääniäkin vähän ympärilleen. Jotkut haluavat hoitaa puutarhaa ja ehkä viljelläkkin jotain. Kaikille ei riitä se pari pelargoniaa parvekelaatikossa. Jotkun meistä kokevat sen vapauttavana, että pyykkiä voi pestä milloin huvittaa ja että lapset saavat mekastaa ilman, että kärttyisä naapuri on tekemässä ls- ilmoa. Jotkut haluavat, että koiralla on piha jossa juosta ja lupa haukkuakkin sisällä silloin tällöin.

Ja varmaan on aika harvassa niitä ihmisiä, jotka kehdosta hautaan asuvat ok-talossa. Eli lähes kaikilla on varmasti kokemusta kerrostaloista ja KERROSTALOISTA. Olen asunut sekä rivarissa ja kerrostalossa hyvällä alueella. Ihan mukavaa, mutta ei silti minun juttuni. Sinä tykkää asua kerrostalossa ja se sopii sinulle. En käy sinua siitä arvostelemaan :)

Ei tuo harhaluulo ole vain palstalla vaan sehän on perisuomalainen fantasia, kaikkien meidän tulisi tavoitella sitä omakotitaloa järven rannalta. Kenenkään suomalaisen ei tulisi nauttia kerrostaloasumisesta.

[QUOTE="vieras";25143826]me ei asutakaan kerrostaloalueella. Piha on aidattu, aidat saa auki ainoastaan avaimella tai kauko ohjaimella ;)[/QUOTE]

No mut jos kyseessä kerrostalo, niin en tosiaan uskaltais päästää 2veetä ulos, koska niitä avaimia on todennäkösesti muillakin kuin teidän perheen jäsenillä..

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25143828:
Ja te kerrostalossa asujat ette ilmeisesti tajua, että jotkut eivät halua niitä seinänaapureita ja ehkä haluavat sitä lääniäkin vähän ympärilleen. Jotkut haluavat hoitaa puutarhaa ja ehkä viljelläkkin jotain. Kaikille ei riitä se pari pelargoniaa parvekelaatikossa. Jotkun meistä kokevat sen vapauttavana, että pyykkiä voi pestä milloin huvittaa ja että lapset saavat mekastaa ilman, että kärttyisä naapuri on tekemässä ls- ilmoa. Jotkut haluavat, että koiralla on piha jossa juosta ja lupa haukkuakkin sisällä silloin tällöin.

Ja varmaan on aika harvassa niitä ihmisiä, jotka kehdosta hautaan asuvat ok-talossa. Eli lähes kaikilla on varmasti kokemusta kerrostaloista ja KERROSTALOISTA. Olen asunut sekä rivarissa ja kerrostalossa hyvällä alueella. Ihan mukavaa, mutta ei silti minun juttuni. Sinä tykkää asua kerrostalossa ja se sopii sinulle. En käy sinua siitä arvostelemaan :)

Mä kyllä näkisin, että ymmärrän miksi toiset haluavat asua omakotitalossa ja uskoisin suurimman osan kerrostaloasujista sen ymmärtävän. Harva omakotitaloasuja taas ymmärtää, että miksi joku haluaa asua kerrostalossa.

Meidän kerrostalokaksion hinnalla saisi omakotitalon 20-30km päästä, mutta ei me haluta sellaista. Arvatkaa saadaanko kuitenkin vähättelyä osaksemme, kun joudumme asumaan tällaisessa pienessä kolossa.. Sitä ei uskota valinnaksi.

Niin palstalla kuin muuallakin usein oletetaan, että jokainen haaveilee omakotitaloasumisesta.

Mulle se olisi painajainen - jos voittaisin lotossa, niin ostaisin kattohuoneiston vanhasta kivikerrostalosta. Korkeat suuret huoneet, leveät ikkunalaudat, syvennyksiä ja kaaria ja kaikkea ihanaa. En todellakaan hankkisi omakotitaloa - paitsi ehkä parikerroksisen villan jostain Gökovanlahdelta, pihassa sitruunapuita ja aasi, ja ankkoja lammessa :)

Niin palstalla kuin muuallakin usein oletetaan, että jokainen haaveilee omakotitaloasumisesta.

Mulle se olisi painajainen - jos voittaisin lotossa, niin ostaisin kattohuoneiston vanhasta kivikerrostalosta. Korkeat suuret huoneet, leveät ikkunalaudat, syvennyksiä ja kaaria ja kaikkea ihanaa. En todellakaan hankkisi omakotitaloa - paitsi ehkä parikerroksisen villan jostain Gökovanlahdelta, pihassa sitruunapuita ja aasi, ja ankkoja lammessa :)

Mä hankkisin just samanlaisen talon<3 Helsingistä, kaivopuistosta tai etu-töölöstä. Sitten voisin ostaa kesämökin, mutta tuskin kävisin siellä hirveästi.

[QUOTE="vieras";25143973]minusta täälä on näitä mielipiteitä aiheesta ku aiheesta laidasta laitaan, ja tuntuu nää mielipiteet menevän kateuden mukaan valitettavasti usein![/QUOTE]
Minkä kateuden? Kadehtiiko joku minun valintaani asua isossa okt:ssa ja maksaa isoa lainanlyhennystä? Näkisin, että tässä on kyse pääasiassa valinnoista, joten kadehtiminen on turhaa.

[QUOTE="vieras";25143973]minusta täälä on näitä mielipiteitä aiheesta ku aiheesta laidasta laitaan, ja tuntuu nää mielipiteet menevän kateuden mukaan valitettavasti usein![/QUOTE]

ja mitähän tällä tarkoitat? Ai että kerrostaloasujat olisivat kateellisia omakotitaloasujille? miksiköhän se parin miljoonan eruon arvoisten kerrostaloasuntojen omistajat ovat sitten miljoonansa juuri kerrostaloon sijoittaneet, kun varaa varmasti olisi omakotitaloonkin?:D

Yhteistyössä