RUOKAHAASTE Vol. 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli justiinsa uunissa Rollo de Carne Molida, suomeksi jauheliharulla.

bds60j.jpg

Iso lehtitaikinalevy (600 g)

750 g jauhelihaa
250 g chorizo-makkaraa
risottoriisiä (keitto-ohje 4:lle)
3 kananmunaa
noin ½ dl tuoretta oreganoa silputtuna
noin ½ dl tuoretta basilikaa silputtuna
3 valkosipulinkynttä
3 kaltattua tomaattia

- Paista jauheliha
- Tee risotto paketin ohjeen mukaan
- sotke kaikki ainekset keskenään

- Kauli lehtitaikinalevy noin kaksinkertaiseksi
- Levitä täyte taikinalevylle mutta jätä taikinalevyn pääty noin 5 cm verran ilman täytettä.
- Rullaa levy samaan tapaan kuin kääretorttu
- Voitele kananmunalla ja tee terävällä veitsellä haluamiasi kuvioita rullan päälle

- Paista 200 asteessa 25-30 min.

*muoks* Mausteet unohtui reseptistä. Itse käytin salsa mojo verdeä (sis. öljyä, viinietikkaa, pippuria, suolaa, valkosipulia, persiljaa, korianteria), mutta helpommalla pääsee kun käyttää suolaa, pippuria, lempiyrttejä.

Viimeksi muokattu:

Jauheliha-kaalikeitto

Kaalia
Jauhelihaa
Vihannessekoitusta (pakaste)
Sipulia
Valkosipulia
Paljon erinäisiä mausteita :D

Paista jauheliha, pilko sipulit ja kaalit. Kaikki kattilaan, ja antaa roplottaa ihan vaan rauhassa hellalla...

Tässä mun eväs. Jos jollain ihmeen konstilla kerkeen tehä jonkun muun jauheliharuuan niin pistän sitten kuvan tänne. Mutta nyt tällä hetkellä osallistun tällä ruualla :). Ollu sellasta tappomeininkiä töissä koko viikon, että just ja just jaksaa raahata ruhon kotiin ja sänkyyn :D :D :D

• Tykkää
Reactions: Istafra
Pastakastike Mairan tapaan, ruokaa jota ei tehdä kiireellä.

Kalttaa tomaatit, itse käytin tähän soosiin 5 tomaattia, joka on aika normi meidän perhekoolle. Kuutioi kaltatut tomaatit.

Ota pari sipulia ja pari valkosipulin kynttä, kuutioi sipulit ja kuori valkosipulit,
pistä pannu tulille ja tilkka öljyä pannulle, kun pannu on kuuma, purista valkosipulin kynnet pannulle ja heitä sipulit myös sekaan, kuulota.
Kun sipulit on hetken olleet pannulla, laita sekaan jauheliha, ruskista jauheliha ja mausta oman maun mukaan.

Nyt pannulle voi heittää myös kaltatut ja kuutioidut tomaatit sekä hyvä loraus vettä.
Tässä kohtaa pannulle menee myös tuju loraus vasikan fondia, tomaattisosetta, basilikaa, sokeria ja chilimausteseosta.

Nyt koko komeus saa jäädä miedolle lämmölle kannen alle muhimaan, mitä pitempään, sen parempi, itse aloitan yleensä n. 15.00 tekemään ruokaa jos syödään n.17.00.

Sekoittele välillä ja lisää vettä jos meinaa käydä kuivaks.

Ei muutakun pastavesi kiehumaan ja samalla tehdään soosi loppuun, eli itse suurustan kastikkeen tässä kohtaa ja yleensä vielä maizenan ruskeakastike suurusteella, annan olla levyllä kunnes pasta on kypsää ja sit syömään.

Aineet:

5 tomaattia

400g jauhelihaa

2 sipulia

2 valkosipulin kynttä

loraus öljyä, mitä nyt ruuanlaitossa kukin käyttää.

vasikan fondia tai pahimmassa pulassa lihaliemikuutio.

tomaattisose, jos ei ole, ketsuppikin käy.

Maustaa saa melkein ihan sen mukaan miten itse tykkää, sokeri on kuitenkin sellanen joka tasoittaa tuon tomaatin maun joten sen laittaisin joka tapauksessa, ennen tarjoilua tarkistat tottakai maun ja lisäät sitten sen mukaan mitä kieli kertoo.

Soosi siinä kohtaa kun jätin sen muhimaan

Ja valmiina

Sais tuon kauniimminkin esille, mut mulla oli nälkä.. :D

• Tykkää
Reactions: ticotico
377513_2526699801685_1079124795_2718410_1474441938_n.jpg

Kermainen jauhelihakastike

1iso sipuli
Rakkaudella mausteita (chili,cayennepippuri, mustapippuri, kasvisliemi, jauhelihamauste, sokeria, pikkuriikkisen pepperonia pilkottuna)
2prk (2.5dl) kermaa
1-1.5dl kookosmaitoa
1prk herkkusieniä (mielellään sais olla tuoreita, mutta ehän täällä oo)
1pss parsakaalia (ks. edellinen sulku)
1pss herneitä

Ja kaikessa yksinkertaisuudessaan paistetaan jauhelihat, lisätään herkkusienet ja ruskistetaan, sitten sipuli ja kuullotetaan ja liha maustetaan. Kermat, kookosmaito, herneet, parsakaalit sekaan ja haudutellaan n.20min.

Hmm. mä en mittaakoskaan mausteita, joten en voi mitään mittaa kertoa :D
Ja kuva on perseestä mutta sillä mennään mitä on annettu :rolleyes:

• Tykkää
Reactions: ticotico
Mä yritin äsken, mutta en vaan osaa noita kuvia kopioida :mad:
Yritin jo aikasemminkin tänään tehä sellasen harjoitusäänestyksen juurikin noista ruokahaasteen kuvista, mutta mä en vaan tajuu :( :( :(

Klikkaa oikealla hiirenpainikkeella ja "kopioi kuvan url" ja sitten toi kuvalinkitys ja siitä laitat.

Kai mäki sen voin äkkiä vääntää sitten?

Yhteistyössä