onko niin ***** vaikeaa pitää hetken ovea auki, tai edes väistää sivuun!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiukkuinen kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiukkuinen kolmen äiti

Vieras
Siis miten ihmeessä voi olla ihmisten, niin vaikea tajuta että vaunujen ja kahden taaperon kanssa on välillä aika hankalaa kulkea ovista. Aina riittää niitä jotka pujahtavat välistä kun avaan itse ovea meitä varten, huokailevat perässä/edessä tetraalisesti kun kestää niin pitkään (jos on niin kiire niin pitäisivät sitten sitä ovee auki niin päästään nopeemmin!!) ja niitä jotka jäävät suoraan keskelle meidän kulkuväylää töllistelemään että pääseköhän toi nyt tosta... Ja siis meillä tuplavaunut, kun lapset 4kk, 1v 5kk ja 3v.

Oikeasti, mikä siinä on niin vaikeaa että pysyisi edes tieltä pois niin että mahtuu ahtaista ovista ja pienistä tuulikaapeista menemään!?! Meillä ainakin täällä päin pienissä lähikaupoissa aika tuskaisen pienet tuulikaapit ja kaikki ovet aukee sisään päin... samoin kirjastossa yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisko kantoliina mitään?;25176658:
Hittoako lähdet niiden vaunujes kanssa toisten eteen!

mutta kun meidn keskimmäinen ei kävele vielä ilman tukea niin jotkut rattaat on pakko kuitenkin olla! En kahta ala kantaa kuitenkaan...

[QUOTE="jee";25176667]Eli haukut niitä jotka menevät kun sinä avaat oven mutta sua varten pitäisi ovea pitää auki?[/QUOTE]

Tarkoitan niitä jotka livahtaa siitä välistä kun itse olen jo selkeästi tunkemassa ovesta! Jos nään että joku tulee ja avaan ovea, mutta en ole itse vielä menossa niin saahan siitä toki mennä!

Vaikka itse olenkin mielelläni kohtelias ja avaan aina kun mahdollista oven muille, ärsyttää suunnattomasti tuollainen asenne. Itse olet lapsesi tehnyt ja itse saat niiden kanssa pärjätä, ei se ole kenenkään velvollisuus sinulle ovia aukoa.

Kiitos on myös sellainen sana, jota saa käyttää kun joku auttaa.

[QUOTE="vieras";25176718]Itse olet lapsesi tehnyt ja itse saat niiden kanssa pärjätä, ei se ole kenenkään velvollisuus sinulle ovia aukoa.[/QUOTE]
Toivottavasti jäät joskus oven väliin kun olet hidas ja kivulias, rollaattoriin tukeutuva vanhus.

Kaikilla ei valitettavasti ole käytöstapoja eikä hoksottomia.

Eniten ärsyttää miehet, jotka menevät ovesta ennen minua eivätkä jää pitämään ovea auki. Minusta se on röyhkeää ja epäkohteliasta ja hyvien tapojen vastaista.

kuulostaapa iävältä käytökseltä. Itse kyllä auon ovia jos näen että jollakin vaikeuksia päästä rattaiden kanssa, koska tiedän itsekin kuinka hankalaa niillä liikkuminen ovissa on.

Sun pitää ottaa sellainen asenne eli päättää jo valmiiksi, että sähän et väistele ja jos joku tunkee, niin törmäilet. Tuplarattailla on se hyvä puoli, että niillä voi törmäillä kunnolla ;) .

[QUOTE="vieras";25176744]Toivottavasti jäät joskus oven väliin kun olet hidas ja kivulias, rollaattoriin tukeutuva vanhus.[/QUOTE]

Aika epämiellyttävää toivoa toiselle tuollaista.

[QUOTE="vieras";25176718]Vaikka itse olenkin mielelläni kohtelias ja avaan aina kun mahdollista oven muille, ärsyttää suunnattomasti tuollainen asenne. Itse olet lapsesi tehnyt ja itse saat niiden kanssa pärjätä, ei se ole kenenkään velvollisuus sinulle ovia aukoa.

Kiitos on myös sellainen sana, jota saa käyttää kun joku auttaa.[/QUOTE]

Niin, en tainnut sanoa etten pärjää ovista itse!! Sanoin vain että kestää hiukan pidempään kun ovesta menen, kuin sellaisella joka on vaikka vain normi vaunujen kanssa tai yksin tai lasten kanssa jalkaisin.

Se mikä mua ärsyttää ei ollut nyt se että kukaan ei avaa mulle ovea vaan se että ihmiset eivät voi väistää kun tulen vaan tunkevat suoraan eteen tai muuten tielle vaikka näkevät että olen tulossa. Se myös ärsyttää että toiset huokailevat teatraalisesti kun olen menossa ja se vie hetken pidempään eivätkä itse pääse samantien. Silloin voisivat nopeuttaa jos vaikka pitäisivät sitä ovea auki... Musta vaan on sekä meidän että muiden kohteliasta ottaa huomioon muut kulkijat. Itsekkin kun kuitenkin yritän niin tehdä ja antaa toisten mennä jotka ovat jo tulossa ennen kun itse tungen viemään koko oviaukon...

[QUOTE="vieras";25176765]Kaikilla ei valitettavasti ole käytöstapoja eikä hoksottomia.

Eniten ärsyttää miehet, jotka menevät ovesta ennen minua eivätkä jää pitämään ovea auki. Minusta se on röyhkeää ja epäkohteliasta ja hyvien tapojen vastaista.[/QUOTE]

Meidän 5-vuotias on oppinut jostakin kohteliaaksi ja kiittää aina, jos joku pitää ovea auki, avaa usein mulle oven, kun kuljen vaunujen kanssa ja jää pitämään ovea auki seuraavalle. Olen hyvin ylpeä hänestä.

Kerran 6-kymppinen, terve mies tunki välistä, kun 5-vuotias avasi raskaan oven mulle eikä kiittänyt lasta puhumattakaan siitä, että olisi jäänyt pitämään sitä mulle auki.

Toisen kerran yritin päästä hyvin täydestä hissistä ulos ja joku vanha papparainen vaimoineen oli ihan tosissaan tunkemassa sinne sisälle eikä väistänyt ennen kuin pyysin sitä. Kai pitää ymmärtää seniiliyttä...

[QUOTE="vieras";25176791]Aika epämiellyttävää toivoa toiselle tuollaista.[/QUOTE]

On myös epämiellyttävää puhua peruskäytöstapoja toivovalle sillä tavoin kuin "jee" teki.

[QUOTE="vieras";25176822]Meidän 5-vuotias on oppinut jostakin kohteliaaksi ja kiittää aina, jos joku pitää ovea auki, avaa usein mulle oven, kun kuljen vaunujen kanssa ja jää pitämään ovea auki seuraavalle. Olen hyvin ylpeä hänestä.

Kerran 6-kymppinen, terve mies tunki välistä, kun 5-vuotias avasi raskaan oven mulle eikä kiittänyt lasta puhumattakaan siitä, että olisi jäänyt pitämään sitä mulle auki.

Toisen kerran yritin päästä hyvin täydestä hissistä ulos ja joku vanha papparainen vaimoineen oli ihan tosissaan tunkemassa sinne sisälle eikä väistänyt ennen kuin pyysin sitä. Kai pitää ymmärtää seniiliyttä...[/QUOTE]

On tosiaan kyllä kummaa ettei aikuiset ihmiset osaa väistää tai kiittää!! Juuri tuollaista käytöstä mäkin tarkoitan kun tässä paasaan... Harmittaa että itse kun ottaa toiset kuitenkin huomioon kulkiessaan, ei meille tehdä samoin!

Mulle on aina ollut aivan itsestäänselvää pitää ihmisille ovea auki, mutta liian usein on myös käynyt niin, että kiitosta ei kuulu, eikä edes katsota päin. Se sapettaa. Mut tämä onkin sarvikuonojen maa.

[QUOTE="vieras";25176836]On myös epämiellyttävää puhua peruskäytöstapoja toivovalle sillä tavoin kuin "jee" teki.[/QUOTE]

Mitä sitten? Samanlaisia perusteluja käytökselle saa kuulla kolmivuotiaan suusta.

Mulle on aina ollut aivan itsestäänselvää pitää ihmisille ovea auki, mutta liian usein on myös käynyt niin, että kiitosta ei kuulu, eikä edes katsota päin. Se sapettaa. Mut tämä onkin sarvikuonojen maa.

Itse pidän tärkeänä kiittää aina kun saan apua! Loppuu ihanilta avuliailta ihmisiltäkin varamsti jossain vaiheessa se into olla avulias, jos ei kiitetä!!

Alkuperäinen kirjoittaja kiukkuinen kolmen äiti;25176844:
On tosiaan kyllä kummaa ettei aikuiset ihmiset osaa väistää tai kiittää!! Juuri tuollaista käytöstä mäkin tarkoitan kun tässä paasaan... Harmittaa että itse kun ottaa toiset kuitenkin huomioon kulkiessaan, ei meille tehdä samoin!

Kiitos!

Mä oon huomannut, että nuoret (varsinkin pojat) avaavat usein oven, vaikka eivät olisi edes menossa siitä ja jäävät pitämään sitä auki, jos menevät siitä :) . Aikuiset miehet tekevät sitä harvemmin (paitsi lapselliset).

Mä joskus kiiruhdin ohikulkiessa avaamaan ovea rullatuolilaista työntävälle invataksikuskille ovea ja mies näytti todella ällistyneeltä ja kiitti. Tommoista ei taida usein tapahtua...

Jossain määrin ymmärrän, että lapset ärsyttävät itsekeskeisiä ihmisiä, mutta sitä en, että rullatuolilaisille ei avata ovea!

[QUOTE="vieras";25176765]
Eniten ärsyttää miehet, jotka menevät ovesta ennen minua eivätkä jää pitämään ovea auki. Minusta se on röyhkeää ja epäkohteliasta ja hyvien tapojen vastaista.[/QUOTE]

Minä sanon tällaisissa tapauksissa selvällä ja kuuluvalla äänellä, että "Naiset ensin!". Ja hymyilen kauniisti päälle :)

Joskus ymmärtävät, joskus eivät.

muistan miten ärsytti.
Itse päätin että en pidä enää kenellekään auki. Kerran neuvolassa pidin auki ovea äidille joka tuli sisään vauvan turvakaukalon kanssa. No se meni nokka pystyssä ohi, aivan kuin olisin hänen palvelija.

Kiitos, avatkoon kaikki muutkin tästä lähtein itse ovensa.

No hei ihan samaa tulee vastaan kun liikun äitini kanssa pyörätuolilla. Itse työnnän tai ohjaan tuolia ja äitini on täysin halvaantunut eikä ihmiset jaksa avata ovea tai jäädä pitämään vaikka ollaan ihan vieressä.

Tätä tapahtuu ihan jokaisella kauppareissulla!

Mun mielestä se, että ei kiitä, on yhtä törppöä kuin olla pitämättä ovea auki. Jos sanoo, että "ei olisi tarvinut" on yhtä tökerö kuin ihmiset, jotka tunkevat välistä...

minä pidän mielelläni ovea auki lasten kanssa kulkeville, paitsi jos asenne on tuollainen kuin ap:lla.

Myönnän että kirjoitin alkutekstin kiukuspäissäni kauppa ja muskari reissun jälkeen, enkä varmaan niin selkeästi kuin olisi voinut. Ajatus nyt kuitenkin oli se että jos yritän ottaa muut kanssakulkijat huomioon itse liikkuessani, miksi meille ei voida tehdä samoin?? Kyllä se kiukuttaa kun itse on jo ovesta menossa ja joku tunkee suoraan eteen tai huohottaa takana niskaan kun on niin kiire ja meillä menee hetken pidempään.

Yhteistyössä