miksi laittaa lapsi hoitoon jos itse on kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Daa";25189986]Ja arvaapas, ketä saat tästä tilanteesta 'kiittää'...??? Minkähän takia ne tarhapaikat mahtaa olla kiven alla?[/QUOTE]

Puhuttiin työttömyydestä tässä, jos saan lisää lapsia, en silloin pidä lastani tarhassa. Olen kotona kuitenkin yli vuoden ikäiseen asti ja työpaikkani vaihtelee niin halutessani, joten tarhaakin voin aina lomalta tullessani vaihtaa sitten työpaikan mukaan.

ryhdyin perhepäivähoitajaksi kun en raaskinut viedä omia lapsia hoitoon ja rahallisesti olisi ollut välttämätöntä mennä töihin.
Itselläni oli parhaimmillaan 3 alle kouluikäistä(omaa) sekä yksi hoitolapsi ja käytiin kerhoissa yms. parin vanhimman aikaan ei ollut 5 pv eskariakaan van kävivät kerhossa 2X viikossa.
Kaikki ovat pärjänneet koulussa (osa paremmin, osa keskitasolla) ja heillä on ollut kavereita...ovat myös olleet mukana koulun yhteisissä vapaaehtoisissa projekteissa ja monenlaisissa harrastuksissa.
Nyt seurailen sivusta kun isommat sisaret viedään itkien hoitoon ja äiti jää vauvan kanssa kotiin! Ei mitään järkeä...onneksi omat hoitoperheeni ovat ymmärtäneet nämä varhaisvuosien tärkeydet ja pitävät isomman kotona!
Joku täällä puolusteli hoitoonvientiä äidin jaksamisella...yhdelläni lapsistani (isommat lapset silloin 2v, 5v 8v ja 13v) oli huulisuulakihalkio ja syöttäminen oli tosi haastavaa n 8kk ajan ennen kuin halkio korjattiin. Tuo aika on jäänyt mieleen jonkunlaisena "sumuna", mutta siitä selvittiin ja näin jälkeenpäin ajatellen huomaan olevani paljon joustavampi javähemmän stressaava...asiat sujuu aina jotenkin...
"Se mikä ei tapa se vahvistaa ":)

Minkä ihmeen takia ei sitten vie sinne kerhoon vaan täytyy saada se kunnallinen päivähoitopaikka, joka parhaassa tapauksessa on joltain työssäkäyvältä pois?

Subjektiivista päivähoito-oikeutta pitäisi ehdottomasti rajata sellaisiin lapsiin, joilla itselllään tai vanhemmilla on jokin oikea diagnoosi.

Seuraa tarvitsevat lapset voivat osallistua muuhun toimintaan.

Kuule sen diagnoosin saaminen lapselle saattaa kestää parikin vuotta jos ei pääse eteenpäin, ja näin ollen jokaisessa päiväkodissa on varmasti niitä lapsia jotka tulevat saamaan dg,mutta joilla sitä ei vielä ole.

eikä se voi olla työssäkäyvältä pois! siis asiastahan on selvä laki joka velvoittaa kuntia, että kyllä sen hoitopaikan saa.

[QUOTE="vieras";25189779]Toi isomman vieminen hoitoon pikkusisaruksen syntyessä on julmaa ja rumaa isompaa kohtaan.

Pitäkää huoli, että teillon vauvoja miettiessä sen verran sitä väkeä ja turvaverkkoa ympärillä tai joku kevyt hoitorakenne, ettei isompaa sisarusta eristetä äidistä ja pienestä joka päivä. Se on armoton asetelma, josta voi alkaa vuosikymmenten mittainen sisarkateus ja esikoisen vieraantuminen äidistä.[/QUOTE]

Minut laitettiin tai siis pidettiin tarhassa silloin kun olin pieni ja pikkuveljeni syntyi!!! En ole koskaan kokenut, että siitä olisi ollut haittaa, että vietin päiväni kavereiden kanssa puuhastellen, sen sijaan että olisin joutunut kerjäämään huomiota kotona, mutta ilmeisesti olen ollut väärässä kaikki nämä vuodet. Kaiketi nyt täytyy sitten alkaa käsittämään oma lapsuuteni rumaksi ja vieraannuttaa itseni vanhemmistani ja kaipa sitä sisarkateuttakin voi alkaa kokea vähän näin myöhemminkin.

Virikkeitä ilman Jeesusta on minusta ihan hyvä syy.

Äidin/isän terveys (fyysinen tai psyykkinen) sekä lapsen mahdolliset erityistarpeet on yksi erittäin hyvä syy myös.

sinä se sitten olet niin besserwisser...huhhuh...

etkö asunutkin turussa? oletko kuullut puistotädeistä johon sen lapsen voi viedä hakemaan niitä virikkeitä muista lapsista?
vai sulaako lapsesi pihalla?

Turun opetustoimi
Toimintaan voi osallistua 1,5 - 6-vuotias lapsi maanantaista perjantaihin klo 9.00 - 12.30. Mukaan pääsee ilmoittautumalla suoraan leikkipuistoon puistotädeille. Leikkipuistossa lapsi voi ulkoilla turvallisesti puistotädin seurassa sekä kokea leikin ja liikunnan iloa yhdessä toisten lasten kanssa.

Perusmaksu 27 euroa kuukaudessa koskee perheen nuorinta puistotoimintaan osallistuvaa lasta. Vanhemmilta sisaruksilta maksu on 23 euroa kuukaudessa. Myös puistoaikana järjestettävään kerhotoimintaan osallistuvalta lapselta maksu on 23 euroa kuukaudessa (seurakunnan päiväkerho tai vastaava). Myös ulkopaikkakuntalaiset voivat osallistua toimintaan. Maksu on 33 euroa kuukaudessa.

ja näin päiväkodissa töissä olevana sanon etten omiani mistään hinnasta laittaisi päiväkotiin. koskaan. eikä siellä päiväkodissa OIKEASTI ole mitään ihmeellisiä virikkeitä lapsille. paljon enemmän lapsi saisi jostain kerhosta jota on se noin 3 tuntia kerta. se kolmetuntinen on yleensä täyttä toimintaa kun taas joku päiväkoti on siirtymätilanteita, päiväunia ja ruokailua.
päivässä vapaata leikkiaikaa yleensä noin kaksi tuntia, jos sitäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja minäää;25190403:
sinä se sitten olet niin besserwisser...huhhuh...

etkö asunutkin turussa? oletko kuullut puistotädeistä johon sen lapsen voi viedä hakemaan niitä virikkeitä muista lapsista?
vai sulaako lapsesi pihalla?
Olen kuullut joo. Mun esikoinen oli aikoinaan puistotädillä. Se oli ihan kivaa, tosin joskus meni päiväkausia ettei puisto ollut auki, eikä siellä ollut ainoaakaan yli 3 v lasta vaan kaikki oli pikkuisia. Kuten omakin muksuni oli.

En mä nyt ehkä viitsi lapsia puistotädille viedä, kun toinen on jo koulussa, ja tuo päiväkoti-ikäinenkin tarvitsee kunnon päivähoitoa eikä mitään puistoilua.

meillä kuopus jatkoi puolikkaana päiväkodissa kun jäin syksyllä työttömäksi. toivottavasti saan pian töitä, jolloin lapsi tarvitsee vain siirtää kokoaikaiseksi. aloittaa myös syksyllä esikoulun samaisessa paikassa, joten saa pysyä saman porukan mukana minun työllisyystilanteesta huolimatta.

[QUOTE="madame";25190282]Kuule sen diagnoosin saaminen lapselle saattaa kestää parikin vuotta jos ei pääse eteenpäin, ja näin ollen jokaisessa päiväkodissa on varmasti niitä lapsia jotka tulevat saamaan dg,mutta joilla sitä ei vielä ole.

eikä se voi olla työssäkäyvältä pois! siis asiastahan on selvä laki joka velvoittaa kuntia, että kyllä sen hoitopaikan saa.[/QUOTE]

Kyllähän se velvoittaa, mutta ei lakiin ole kirjattu että missä se tarha tulee olemaan. Itse asun isossa kaupungissa ja meille tarhaa tarjottiin täysin kaupungin toiselta laidalta, missä oma työpaikkani on. Minulla ei ole autoa ja menen töihin seitsemään, tarhaan pääsee kuudelta. Matkaan tarhalta töihini kuluu toista tuntia. Mies samalla suunnalla samalla työajalla töissä kuin minä. Siinäpä onkin sitten ratkikasta riemua meidän perheessä kun yritetään järkätä paikkaa muualta, mutta täyttä on kuulemma vain kaikkialla (Y)

Kyllähän se velvoittaa, mutta ei lakiin ole kirjattu että missä se tarha tulee olemaan. Itse asun isossa kaupungissa ja meille tarhaa tarjottiin täysin kaupungin toiselta laidalta, missä oma työpaikkani on. Minulla ei ole autoa ja menen töihin seitsemään, tarhaan pääsee kuudelta. Matkaan tarhalta töihini kuluu toista tuntia. Mies samalla suunnalla samalla työajalla töissä kuin minä. Siinäpä onkin sitten ratkikasta riemua meidän perheessä kun yritetään järkätä paikkaa muualta, mutta täyttä on kuulemma vain kaikkialla (Y)
Joko arvaat miksi moni pitää kynsin hampain kiinni saadusta pk-paikasta, vaikka jäisikin työttömäksi tai äitiyslomalle?

Joko arvaat miksi moni pitää kynsin hampain kiinni saadusta pk-paikasta, vaikka jäisikin työttömäksi tai äitiyslomalle?

Meillä näkyy tän ajattelun kääntöpuoli (iso kaupunki) ja muutenkin koko virikeajattelun kääntöpuoli. Ryhmät vedetään äärimmilleen kun kaikki vaan pitävät paikoistaan kiinni. Mitä enemmän ryhmässä on puolipäiväisiä tai osa-aikaisia virikelapsia, sen katastrofaalisempi on tilanne ryhmässä vaikka vanhemmat luulevat olevansa laupiaita samarialaisia kun lapset eivät ole kokopäiväisinä hoidossa. Osa-aikaisten rinnalleen otetaan aina ylimääräisiä lapsia. Käytännössä lapset ovat paikalla samaan aikaan kaikki.

Isojen ryhmässä oli silloin kun sain lapsen sieltä pois 26 lasta, alle 3-vuotiaiden ryhmässä 16 lasta. Sinnekö joku ihan oikeasti haluaa viedä lapsen ilman pakottavaa tarvetta? Kotona ollessa mä veisin jos tekisin töitä kotona tai kävisin jossain syöpähoidoissa tms. oikeasti pitäisi olla todella painava syy.

Mä en ihan suoraan sanottuna tajua mitä liikkuu vanhempien päässä nykyään. Kunnillakin olisi petrattavaa päivähoidossa mutta ei sitä rahaa vaan loputtomiin löydy koko ajan jaksamattomammille vanhemmille, jotka nostavat samaan aikaan vanhempainetuuksia ja hyödyntävät puoli-ilamista päivähoitoa. Ykköskärsijä ovat lapset.

Ihan vaikka vain siksi, että saa ärsyttää niitä äitejä, jotka eivät ymmärrä että on erilaisia elämäntilanteita ja että heidän katsontokantansa ei ole se ainoa ja oikea.

Yhteistyössä