Kovasti sälytät vastuuta alaikäisille =) Toisaalta olet sitä mieltä, että alaikäinen on pieni lapsi jonka vanhemmille pitää kertoa KAIKESTA, toisaalta olet sitä mieltä, että teini on jo Aikuinen jonka pitäisi Aina Tehdä Oikein ja vieläpä Kantaa Vastuu jos tekee virheitä. Etkö näe tässä mitään ristiriitaa? Itsehän vasta sanoit, että alaikäinen on lapsi, vielä pieni. Niin, että kumpaako mieltä olit?
Minä olen sitä mieltä, että alaikäiset ovat kokemattomia ja heille voi sattua virheitä jopa enemmän, kuin täysi-ikäisille. He ovat kuitenkin keskimäärin kypsymättömämpiä kantamaan seurauksia. Seurausten kantaminen pitäisi tehdä heille mahdollisimman helpoksi, ei mahdollisimman hankalaksi. Heitä tulisi tukea siinä, että he ITSE ja OMATOIMISESTI kantaisivat seuraukset teoistaan, ei siihen, että äiti ja isä päättäisivät joutuuko hän äidiksi vai ei.
Realismi ei ole vahvoja puoliasi. Oikeastiko tahtoisit, että nuoret naiset - ja heidän vauvansa - kuolisivat vessoihin, roskiksiin, kylppäreihin, junan alle jne kun nuorten naisten oikeuksia poljettaisiin? Luuletko, että ihmisiä vähemmän, jos terveydenhuoltopalveluita ei voisi käyttää ilman, että vanhemmat tietäisivät asiasta?
Abortteja tehdään vähiten niissä maissa, joissa kaikilla tytöillä ja naisilla - myös alaikäisillä - on vapaasti saatavilla kaikki mahdolliset palvelut lisääntymiseen liittyen. Suomessa 15-vuotias voi onneksi päättää itse onko valmis äidiksi vai ei. Jos päättää, että on, hän saa ilmaiseksi loistavaa prenataalihoitoa ja pääsee turvallisesti sairaalaan synnyttämään. Hänestä huolehditaan lapsen syntymän jälkeenkin, aina. Jos päättää, että ei ole valmis äidiksi, niin hän saa turvallisesti keskeyttää raskauden, ilman, että häntä painostetaan mihinkään suuntaan.