Mitä mieltä siitä, että äiti lähtee arkipäiviksi töihin kauas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Oliivi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Oliivi"

Vieras
Olen kyllästynyt olemaan työttömänä kotona. Nyt selasin työpaikkailmoituksia ympäri Suomen ja kaksi juuri mulle sopivaa paikkaa on tarjolla, toinen 300 km ja toinen 400 km päässä. Jos pääsisin niihin jompaan kumpaan, joutuisin olemaan arki-illat poissa kotoa. Vuokraamaan pienen asunnonkin. Suunnittelen, että olisin 6-12 kk muualla töissä hakemassa lisää kokemusta ja sitten hakisin töitä taas tästä nykyisen kodin läheltä. Rahallisesti en voittaisi varmaan mitään, mutta saisin kokemusta ja pääsisin pois tästä työttömän elämästä. Olenko hullu? Nykypaikkakunnalla on joskus aina työpaikkoja tarjolla, mutta hakijoita on pilvin pimein.

Olenko itsekäs, ehkä jopa hullu, kun edes ajattelen näin? Mies pärjäisi lasten kanssa.

Lapset on kaksi päiväkoti-ikäistä. Toinen nyt esikoulussa. Miehellä tavallinen työaika 8-16 arkisin.

Oletko kysynyt mieheltäsi ensiksi mitä hän on mieltä? Varmaan häntäkin pitäisi kuunnella, että jaksaako ja haluaako hän hoitaa arkea yksin vielä oman täyspäiväisen työpäivänsä lisäksi. Ja vain sen vuoksi, että et jaksa olla työttömänä. Ja kuitenkin kun avoimia työpaikkoja löytyy nykyiseltä paikkakunnaltasi.

Oletko kysynyt mieheltäsi ensiksi mitä hän on mieltä? Varmaan häntäkin pitäisi kuunnella, että jaksaako ja haluaako hän hoitaa arkea yksin vielä oman täyspäiväisen työpäivänsä lisäksi. Ja vain sen vuoksi, että et jaksa olla työttömänä. Ja kuitenkin kun avoimia työpaikkoja löytyy nykyiseltä paikkakunnaltasi.

Mies sanoi ok. Viimeisimpään kotipaikkakunnaltani hakemaani paikkaan oli 72 hakijaa. Pääsin haastatteluun, mutta en eteenpäin.

mun mielestä äidillä on ihan samat "oikeudet" kuin isälläkin eli jos mieleistä työtä löytyy vaikkakin vähän kauempaa,niin ihan hyvin hakisin paikkaa sieltä..ei ne lapset varmaankaan kärsi äidin työssä olosta yhtään sen enempää,kuin että se ois isä joka käy viikot jossain kauempana töissä..
toki tommoisista asioistakin pitää keskustella miehenkin kanssa,mutta musta on tyhmää ajatella,että vain isällä on "oikeus" tehdä tiettyjä juttuja..täällähän aiemmin teilattiin täysin Scarlettin työharjoittelujakso ulkomailla ( en nyt muista montako viikkoa se kesti ),ihan vaan sen takia,että hän on äiti eikä äidit voi lapsiaan/lastaan jättää noin vain..

Se miten tuo sopii teidän perheellenne on asia, jonka voi päättää vain teidän perhe. Jos tuo vaihtoehto tuntuu aivan liian kovalta, voisit ehkä hankkia "lisäpinnoja" työnhakuun verkko- tai monimuoto-opinnoilla.

no huh mitä syyllistämistä! Sinä ja miehesi ootte ainoita jotka osaa sanoa miten tuo juttu teidän perheessä toimii. Mun mielestä vaan se oletusajatus siitä että kun on äiti, ei saa tehdä jotain tiettyjä juttuja. Ihan samalla lailla se isä osaa hoitaa lapset. Eli, jos susta ja sun miehestä tää tuntuu hyvältä idealta niin anna mennä vaan :) Jos juttu ei toimikaan niin aina voi ottaa loparit. Eipähän tarvi sitten harmitella jos et uskaltanut edes kokeilla :)

Samaa mieltä että jos itse koette jaksavanne niin mikä ettei. Tulisiko monelle edes kyseenalaistaa moista ratkaisua jos kyseessä olisi perheen isä joka viikot poissa kotoa. Varmasti ihan hyvä juttu että saat työkokemusta. Sillä varmasti painoarvoa tulevissa työhaastatteluissa. Olisiko sulla mahdollisuus tehdä pidempiä päiviä jotta voisit sitten saada vaikka perjantain tai maanantain vapaaksi jolloin voisit olla pidemmän viikonlopun kotona.

Meillä on ollut aapeen kuvailema tilanne jo pari vuotta: äiti käy toisella paikakunnalla töissä maanantaista perjantaihin, isällä normaali 8-16, lapset on päivähoitoiässä.

Pahempia ongelmia ei ole seurannut, isä pärjää hyvin lasten kanssa ja eniten yhdessäoloa ikävöi varmaankin äiti.

Kannattaa rohkeasti kokeilla, voihan sen keskeyttää jos käy ilmi että se ei sovi teidän perheelle.

Yhteistyössä