Onko nuo Ikean Ektorp- sohvat kestäviä vai jotain pilipalikamaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kertokaapas nyt joku tarkemmin, kun mulla ei itselläni näistä ole kokemusta, ja sohvia siis etsiskellyt tässä jo tovin. Nyt sitten miellyttäisi silmää eniten nuo Ikean Ektorpit, ja hintakin on ok, mutta mietityttää, onko ne sitten aivan pilipalikamaa - hajoavatko käsiin? Entä miten onnistuu puhtaanapito lapsiperheissä?

Sohvilla ei ole toki tarkoitus rymytä, ihan vain istua ja ehkä vähän löhöillä. Taloudessa äiti, kaksi pientä lasta + koira, jota ei kuitenkaan sohvalle ole tarkoitus päästää. Olkkarissa ei ole tarkoitus ruokaillakaan, niin kuin ei yleensäkään tehdä, mutta kuitenkin mietityttää...

Joku kyseli aiemmin jotain vähän samanlaista. Ja joku vastasi siihen, että perheessä oli lapsia (en muista montako) ja kaksi suklaata syövää aikuista, sekä ainakin yksi koira... ja puhtaanapito oli kuulemma onnistunut hyvin. Kunnossakin kuulemma olivat pysyneet. :)

Mä mietin hieman samoja asioita, vähän sillä silmällä noita valkoisia Ektorpeja olen katsellut.

Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;25220337:
Joku kyseli aiemmin jotain vähän samanlaista. Ja joku vastasi siihen, että perheessä oli lapsia (en muista montako) ja kaksi suklaata syövää aikuista, sekä ainakin yksi koira... ja puhtaanapito oli kuulemma onnistunut hyvin. Kunnossakin kuulemma olivat pysyneet. :)

Mä mietin hieman samoja asioita, vähän sillä silmällä noita valkoisia Ektorpeja olen katsellut.

miinus koira (ei ole), mutta muuten täsmäis meihin. =)

Mutta ap.. saako olla laiska ja pyytää etsimään vanhat jutut aiheesta? Tai siis sieltä löydät mun vastaukset, jotka oon aiemmin naputellut. En osaa jaaritella lyhkäsesti enkä jaksais uudestaan naputella. ;) Meillä on siis valkoisena justisa nuo sohvat. :)

No meillä meni punainen Ektorp niin räävittömään kuntoon ihan kahdestaan kolmen vuoden aikana että heivattiin se Fidalle... Selkätyynyt lörtsähti täysin (meillä tosin kissa majaili niiden päällä), kangas haalistui ja istuintyynyistä tuli höyhenet kankaista läpi. Mutta kivan näköinenhän se oli (uutena) ja siinä oli tosi hyvä löhöillä ja jopa nukkua. Jos ei haittaa että sohvan elinikä on ennemmin muutama vuosi kuin vuosikymmen, niin ihan ok valinta edullisen hintansa vuoksi. Päälliset on helppo pestä ja Ikeasta saa uudet aika halvalla. Itse satsaan kuitenkin nykyään mieluummin vähän parempaan, sohva kun on yksi niistä tärkeimmistä ja käytetyimmistä huonekaluista.

• Tykkää
Reactions: Blue cat
Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;25220385:
Hei, mulle tuli tuosta irtopäällisestä mieleen... Siitä lähtee lika helposti pois? Missä lämmössä sen pesusuositus on? :)

Ikean nettisivuilta:

Hoito-ohjeet
Irtopäällinen
Vesipesu 60 °C.
Pestävä erillään.
Ei kloorivalkaisua.
Ei rumpukuivausta.
Silitys, korkea lämpötila.
Normaali kemiallinen pesu.

EKTORP 3:n istuttava sohva - Blekinge valkoinen - IKEA

Alkuperäinen kirjoittaja PunaisenPuutalonÄiti;25220385:
Hei, mulle tuli tuosta irtopäällisestä mieleen... Siitä lähtee lika helposti pois? Missä lämmössä sen pesusuositus on? :)

En muista oikeaa suositusta, mutta oon pessyt meidän omat (valkoiset) 60 asteessa vaihtelevasti kloriten kera ja kuivaan rummussa. :) Mutta tämä riippuu väristä, koska materiaali vaihtelee.

No meillä meni punainen Ektorp niin räävittömään kuntoon ihan kahdestaan kolmen vuoden aikana että heivattiin se Fidalle... Selkätyynyt lörtsähti täysin (meillä tosin kissa majaili niiden päällä), kangas haalistui ja istuintyynyistä tuli höyhenet kankaista läpi. Mutta kivan näköinenhän se oli (uutena) ja siinä oli tosi hyvä löhöillä ja jopa nukkua. Jos ei haittaa että sohvan elinikä on ennemmin muutama vuosi kuin vuosikymmen, niin ihan ok valinta edullisen hintansa vuoksi. Päälliset on helppo pestä ja Ikeasta saa uudet aika halvalla. Itse satsaan kuitenkin nykyään mieluummin vähän parempaan, sohva kun on yksi niistä tärkeimmistä ja käytetyimmistä huonekaluista.

Mikähän teillä on ollut, kun ei Ektropissa mitään höyheniä ole täytteenä missään kohtaa.

Totta. Sisätyynyistä tulee höyheniä joka kerta, kun päälliset ottaa pesuun. Mutta ei meillä ole päälikankaan läpi tullut kertaakaan eli siis normaalikäytössä. ...ja oon alunperin harkinnu (ukon astman vuoksi), että otan noi höyhenet pois ja vaihdan esim. vaahtomuovimurutäytteeseen. Mutta en oo tehnyt, kun ei noi ole ukkoa ottaneet henkeen (kuten pelättiin).

Meillä on vasta pari vuotta vanha, mutta joka kerta päällisten pesun yhteydessä totean saman: aina siitä saa kuin uuden, kun näkee vain vaivan, että ottaa päälliset pois ja laittaa takas. Pehmusteet siis "kimpoaa" takaisin kuohkeaksi. Käytössä toki aina latistuvat hiukan. :)

Viimeksi muokattu:
Jaa, enpä ole huomannut eikä tuoteselosteessakaan mainita asiaa.

Oikeassa oot, eipä näköjään enää mainita. Ennen oli tuossakin jo maininta.

Onkohan noi muuttuneet? Käypä kattomassa teidän sohvan istuintyynyn päällä oleva "pussi". MItä se sisältää? Jos on höyheniä, huomaat sen kyllä. Koska sitä ei enää mainita tuolla tuotetiedoissa, onkohan sinne laitettu valmiiksi jo jotain muuta täytettä? Meillä on siis pari vuotta vanhat ja siellä on höyheniä, minkä kyllä huomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;25220531:
Oikeassa oot, eipä näköjään enää mainita. Ennen oli tuossakin jo maininta.

Onkohan noi muuttuneet? Käypä kattomassa teidän sohvan istuintyynyn päällä oleva "pussi". MItä se sisältää? Jos on höyheniä, huomaat sen kyllä. Koska sitä ei enää mainita tuolla tuotetiedoissa, onkohan sinne laitettu valmiiksi jo jotain muuta täytettä? Meillä on siis pari vuotta vanhat ja siellä on höyheniä, minkä kyllä huomaa.

Kurkkasin tyynyyn, ei siellä kyllä höyheniä ole.

Itse tykkään meidän ektorpista kovasti! On ollut oikein kestävä ja ei ole mitään valittamista. Sohvatyynyjä voi kääntää ja pidentää päällisten pesuväliä jos joku tahra tulee. Päälliset saa ihan hyvin irti ja myös pesun jälkeen takaisin. Ihan kädenkäänteessä se ei käy koska niitä on monta, mutta ihan ok ajassa onnistuu. Sohva ostettu 2009 eli neljä vuotta palvellut loistavasti. Päällisiä saa myös uusia n. 60 eurolla ne halvimmat puuvillaiset, joten eipä tarvii katella muita sohvia vielä aikoihin. 3 istuttava meillä on.

Eilen IKEAssa katselin sitä nojatuolia. Nättihän se on mutta mua häiritsee kun on semmoinen lösön nuhjuisen olonen. Emmä osaa selittää, mutta en tykkää jos sohva on "lytyssä". Jos ois jämäkämmät toppaukset niin ostaiain kyllä.

Vanhemmassa mallissa on höyheniä mutta uudessa ei enää. Ja uudessa mallissa on myös 10 v takuu, kannattaa tarkistaa mitä kattaa. Valkoiset kankaat voi pestä koneessa, ihan kaikkia ei voi. Itse tykkään sohvasta ja siitä että voi ostaa uusia päällisiä jos kyllästyy.. Hinta tosi edullinen vielä...

Yhteistyössä