tekeekö tämä musta huonon äidin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hbbh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hbbh

Vieras
annan mun 15v tytön juoda kerran viikossa esim. perjantaina tölkillisen olutta tai lasillisen jotain viiniä ja ihan kotona, sitä ei kiinnosta juoda enempää kun juo pelkästään koska maistuu hyvältä
Jos oon vahingossakaan maininnut tästä jollekkin niin heti nostetaan hirvee haloo, onko tässä teidän mielestä jotain vikaa?

No ei ole tullut mieleenkään antaa omalle 16-vuotiaalle tytölleni. Nämähän ovat vielä alaikäisiä, haloo. Ja tekosyyksi ei riitä se että "joisi sitten muualla". Meidän vanhempien tehtävä on katsoa tenaviemme perään.

Kyl se tekee. Lisäksi se tekee susta rikollisen. Kaupanpäälle se vie sun auktoriteetin lapsen silmissä. Tuut löytämään ton asian vielä edestäs monta kertaa.

En totuttaisi lasta "perjantai-pulloon"...oma 18v kauhistelee kun kaverit ei muuta tee kuin ryyppää viikonloppuisin ...kun saavat itse ostaa, ostavat vielä kavereilleenkin!
Minä en osta edes aikuisille lapsilleni alkoholia (niitäkin jo 3 kpl eikä kenelläkään ongelmia alkoholin kanssa)...en tosin itsekään juo siideriä, joskus harvoin saunan jälkeen tai muutaman kerran vuodessa tyttöjen illoissa.
Miksi "palkinto" kuluneesta viikosta ei voisi olla vaikka yhteinen leffailta, ruuanlaittotuokio tms "tervettä" yhdessäoloa?
Minä liityn kauhistelijoiden joukkoon!!!

On vikaa ja paljon. Ensinnäkin rikot tosiaan lakia. Toiseksi, miksi ihmeessä haluat lapsesi tottuvan perjantaipulloon? Hieno alkoholistin taimi siinä ja vielä äidin aktiivisesti kastelema.

Minusta tuo ei kuulosta kovin pahalta.
Silloin kun itse olin 15v, niin äitini osti mulle usein viikonloppuisin yhden Linda-siiderin (jos joku muistaa :D ).
Join sen ja se riitti, oli vaan niin hyvää eikä tehnyt mieli enempää. Saunan jälkeen siis. Jos äitini ei olisi sitä ostanut, niin silloinen poikaystävä olisi sen tehnyt ja olisin juonut salaa.
En jaksaisi yhdestä pullosta niuhottaa, eri asia jos isompia määriä ostelee....

Tiedät varmaan, että alkoholin välittäminen alaikäiselle on rikos?
En mä paheksu, jos joku nuorelle tarjoaa juhlissa lasillisen viiniä, mutta tuollainen säännöllinen "palkitse itsesi viikon lopuksi" -tyylisen tavan opettaminen on pelkästään typerää riippuvuuden pohjan luomista.

Peesaan näitä. Mutta onhan se parempi, että sinä olet se joka hakee pari siideriä/olutta, kuin että heiluu alkon edessä "lokittamassa" ventovierailta, sitten kuin tyttö alkaa tuota kavereidensakin kanssa harrastamaan, ja se aika tulee nykynuorison tietäen pian. Tietenkin tässä on hyvä sauma muistuttaa ja pelotella mitä kännien juominen aiheuttaa, mitä kaikkea voi käydä ja että se yhden annoksen nauttiminen on hyväksyttävää, mutta litroittain litkiminen saa jäädä toistaiseksi.

Ei se vielä paha ole.. Ihime jeesustelua monella. Vaan on se totta että jos säännöllisesti joka viikonloppu pullon ostaa, ja tyttö jo odottaa että äiti toitko mun viikonloppu siiderin, kehittyy siitä jonkinasteinen rituaali joka vanhempana voi äityä pahemmaksi. Mutta jos kyse vaikka sauna siideristä tai vastaavasta rituaaliin liitetystä oheistuotteesta, niin ei mielestäni mikään hirveä asia, varmasti paremmin osaat tilanteen vakavuuden määritellä kuin palstalaiset. Muta toisaalta, miksi ei maun takia ostaisi vaikka sitä alkoholitonta. Samalla voi katsoa mitä mieltä tytär tästä on, voithan vaikka sanoa jos hän huomaa "oho, vahingossa ostin alkoholitonta".

Yhtä kaikki ei se vielä sinusta huonoa äitiä tee, mutta luulisinpa että kunhan tytär vanhenee ja jos alkaa illanvietto kiinnostamaan, hän luultavasti sinulta tulee jossain vaiheessa pyytämään useampaa kuin vain yhtä pulloa. Tuntuu ehkä jostakin tyhmältä huomautukselta, mutta monessa maassa alaikäraja alkoholille on pienempi kuin suomessa, eivätkä nämä kaikki maat ole kuin venäjä.

Yleensä ottaen parempi se asioihin on pehmeästi tutustua, kun juoda ensimmäistä kertaa abiristeilyllä toimia ällistyttävän vastuuttomasti ja mahdollisesti vielä saada alkoholimyrkytys samalla. Häkellyttävimmät ja vaarallisimmat tilanteet nuorilla tulee juuri kun kokematon juo kokemattomuuttaan aivan liikaa tuntemattomammassa ympäristössä.

Turhaan noin pienestä asiasta alkaa rikolliseksi syyttämään, syytä on myös miettiä onko koko suku täynnä alkoholisteja vai sivistyneitä keskieurooppalaisia, vaiko nuorempana kuolevia absolutisteja.Tärkeintä on olla ymmärtävä ja myös omia raksuttimia käyttävä äiti.

[QUOTE="vieras";25234522]Turhaan noin pienestä asiasta alkaa rikolliseksi syyttämään[/QUOTE]

Se on Suomen lakiin kirjattu asia, että alkoholin välittäminen alle 18-vuotiaalle on rikos, ei mikään mielipide asia. Eikä se ole syyttämistä, jos faktan toteaa.

• Tykkää
Reactions: as if
Juu, no ei tee huonoa äitiä. Ehkä kuitenkin kannattaa miettiä, että onko järkevää joka viikonloppu ostaa. Ja rikollista juu... Mutta rikollisia mahtaa olla tämäkin palsta täysi. Itse vertaisin 1-2 siiderim ostamista lievään ylinopeuteen :)

1-2 siideriä keskenkasvuiselle. En tiedä, kuinka paljon te olette tottuneet juomaan, jos teistä tuo ei ole oikein mitään. Varmaan jos aina viikonloppuisin juo, niin ei lopulta tule känniin ilman että juo ihan kamalasti, mutta kyseessä on lapsi. Niin no, vaikea varmaan eläytyä, jos itse on semmonen sieppo ettei mikään tunnu missään.

Tuli mieleen tällainenkin fakta että lakipykälät ovat ihmisjoukkion mielipide siitä kuinka kyseisessä maassa tulisi elää. Sen takia kai lakipykäliä on jos jonkinmoisia, kun vertaa eri kulttuurialueiden mielipiteitä "oikeasta" tämän voi huomata. Joten faktaksi lakiin kirjattuja asioita en menisi sanomaan, ennemminkin tietyn aikakauden päättäjien sen hetkiseksi mielipiteeksi, onhan se tietenkin virallinen mielipide, jolloin tämä mielipide voi myös tuoda jälkiseurauksia. Kun faktoista puhutaan, ei niiden tulisi muuttua, lakipkälät kuitenkin tuntuvat alati muuttuvan.

Pahottelut aiheen viereestä puhumisesta, toivottavasti päästään taas oikeille raiteille. Kyse kuitenkin ilmeisesti oli ihan muusta kuin mitä laki on saati mitä laki sanoo. Ennemminkin ilmeisesti moraalisesta kysymyksestä. Ja moraali ylittää aina lain, tai ainakaan moraalisista asioista puhuessa ei tulisi viitata lakiin, laeista puhuessa taas ei ikinä tulisi unohtaa moraalista asbektia, mistä ei voi kuin olla tyytyväinen ja toivoa että tämä muistettaisiin, varsinkin jos erehtyy ihmittelemään esim naistenoikeuksia joissain maissa.