Päiväkoti ei valitettavasti sovi läheskään kaikille lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olen pahoillani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olen pahoillani

Vieras
Kun päiväkoti on räätälöity sellaiseksi, että rahat edes jotenkin riittäisivät, se ei enää sovi lapsille, joilla suurimmalla osalla on jo kotioloissa monenlaista stressiä. Lasten käyttäytymisen ongelmat korostuvat päiväkodissa, ja kaikkiin negatiivisiin ilmiöihin ei kyetä siellä puuttumaan henkilökuntapulan takia.

Lapsilla pitäisi oikeasti olla valtava sietokyky, mutta se on aika minimissä jo edellä mainittujen, kotiolojen, takia. Perheiden hajoamiset, vanhempien työpaineet ja kaikki näkyvät luonnollisesti lapsissa, joiden hankalaa oloa täyteen tupatut päiväkodit eivät helpota. On ikävää nähdä lasten lisääntynyneen pahan olon vaikutukset. Ei kestetä ollenkaan sitä, että joudutaan olemaan todella lähellä muita lapsia monta tuntia päivässä. Tönimistä, tuuppimista, sylkemistä ja muuta ikävää tapahtuu tiheästi, ja sitä tekevät nekin lapset, joista vanhemmat eivät koskaan uskoisi.

Kun päiväkoti on räätälöity sellaiseksi, että rahat edes jotenkin riittäisivät, se ei enää sovi lapsille, joilla suurimmalla osalla on jo kotioloissa monenlaista stressiä. Lasten käyttäytymisen ongelmat korostuvat päiväkodissa, ja kaikkiin negatiivisiin ilmiöihin ei kyetä siellä puuttumaan henkilökuntapulan takia.

Lapsilla pitäisi oikeasti olla valtava sietokyky, mutta se on aika minimissä jo edellä mainittujen, kotiolojen, takia. Perheiden hajoamiset, vanhempien työpaineet ja kaikki näkyvät luonnollisesti lapsissa, joiden hankalaa oloa täyteen tupatut päiväkodit eivät helpota. On ikävää nähdä lasten lisääntynyneen pahan olon vaikutukset. Ei kestetä ollenkaan sitä, että joudutaan olemaan todella lähellä muita lapsia monta tuntia päivässä. Tönimistä, tuuppimista, sylkemistä ja muuta ikävää tapahtuu tiheästi, ja sitä tekevät nekin lapset, joista vanhemmat eivät koskaan uskoisi.

Totta,toivoa sopii että tulevien vuosien aikana päättäjien silmät avautuisivat asian suhteen..
Siltiki olisin enemmän huolissani lapsien kotioloista kuin päiväkoti maailmasta, valitettavan moni vanhempi on ihan hukassa lapsien kanssa,eines ruokaa,ei ulkoilla,aamusta iltaan lapset telkkarin edessä jne...

• Tykkää
Reactions: NelliKaramelli
Edellä mainittuun ikävään käytökseen puututaan luonnollisesti aina ja kaikki pyritään ennaltaehkäisemään, mutta käytös on lasten primitiivistä reaktiota stressiin, ja kaikki tapahtuu salamannopeasti. Esim. kahdenkymmenen lapsen ryhmässä lapsen fyysistä koskemattomuutta loukataan keskimäärin 10 kertaa päivässä. Joskus vähemmän, joskus enemmän. Herkimmät tosin kulkevat siellä missä muita ei ole niin paljon, ja sekin on oma ongelmansa.

Jep. Valkoinen ihminen on tappanut tai tarhannut eläimet, varastanut muilta kansoilta luonnonvarat, veden ja maaperän ja ilman ja tarhannt jopa omat lapsensa.

Sitten pitää itseään "sivistyneenä" ja muita jotenkin alempiarvoisena.

[QUOTE="a p";25245013]Ongelmiin on etsitty ratkaisuja muutama vuosi, mutta on menty vain huonompaan suuntaan. Siksi pahoittelut.[/QUOTE]

Pahoittelu mielestäni vain pahentaa asiaa sekä omaa mieltäsi että muiden.

[QUOTE="a p";25244950]Edellä mainittuun ikävään käytökseen puututaan luonnollisesti aina ja kaikki pyritään ennaltaehkäisemään, mutta käytös on lasten primitiivistä reaktiota stressiin, ja kaikki tapahtuu salamannopeasti. Esim. kahdenkymmenen lapsen ryhmässä lapsen fyysistä koskemattomuutta loukataan keskimäärin 10 kertaa päivässä. Joskus vähemmän, joskus enemmän. Herkimmät tosin kulkevat siellä missä muita ei ole niin paljon, ja sekin on oma ongelmansa.[/QUOTE]

Oma lapseni on herkkä.

Tulee koulusta aina viimeisenä luokasta, koska välttelee sitä jonoa, tuuppimista, toisten etuilua, huutamista, mölyä. Eli jättäytyy tahallisesti viimeiseksi.

Sama jutttu kaikissa siirtymätilanteissa. Kun mennään laittamaan sukset, luistimet...
Hyvin samalla tavoin toimi eskarissa, eli pidättäytyi monissa tilanteissa syrjemmällä.

[QUOTE="a p";25245029]Ehkäpä se auttaa minua, joka niitä ongelmia näen, mutta en voi niille tehdä mitään... Ehkäpä se auttaa vanhempia hieman tajuamaan mistä on kyse.[/QUOTE]

Miten ongelmia on yritetty ratkaista? Miksi vanhempien pitäisi tajuta asia?
Jos ongelma on työoloissa tai resursseissa asiaa viedään eteenpäin ihmisille jotka tekevät päätöksiä asioissa ei vanhemmille. Jos sinusta jokun lapsen olisi parempi olla kotona tai esim. perhepäivähoidossa sinä kerrot sen ihmisille joita asia koskee jne.

[QUOTE="jeps";25245031]Oma lapseni on herkkä.

Tulee koulusta aina viimeisenä luokasta, koska välttelee sitä jonoa, tuuppimista, toisten etuilua, huutamista, mölyä. Eli jättäytyy tahallisesti viimeiseksi.

Sama jutttu kaikissa siirtymätilanteissa. Kun mennään laittamaan sukset, luistimet...
Hyvin samalla tavoin toimi eskarissa, eli pidättäytyi monissa tilanteissa syrjemmällä.[/QUOTE]

Mielestäni tuo syrjässä pysyttäytyminen on toisaalta viisautta, jos koko on pieni, eli törmäyksissä jää aina alakynteen.

Olen ap:n kanssa samaa mieltä.

Muutenkin päivähoitolakiin pitäisi saada muutosta niin, että se auttaisi paremmin kaikkia lapsia ja myös henkilökunta jaksaisi paremmin työssään eikä vaihtuvuus olisi niin suurta.

Ryhmäkokoihin pitäisi saada yläraja ja sen olisi oltava sinä 20 paikkeilla, ei missään nimessä 30 ja aikuisia enemmän. Nykyään lapset ovat vaativampia kuin ennen ja 5 yli kolmevuotiasta lasta olisi sopiva suhdeluku. Ummikoille (suomea osaamattomille lapsille) pitäisi olla automattisesti kahdenpaikkalaisuus ainakin ensimmäiset puolivuotta, koska heillä päiväkotiin sopeutuminen on vaikeampaa ja he tarvitsevat yhden aikuisen lähelleen koko päivän ajaksi.

Miten ongelmia on yritetty ratkaista? Miksi vanhempien pitäisi tajuta asia?
Jos ongelma on työoloissa tai resursseissa asiaa viedään eteenpäin ihmisille jotka tekevät päätöksiä asioissa ei vanhemmille. Jos sinusta jokun lapsen olisi parempi olla kotona tai esim. perhepäivähoidossa sinä kerrot sen ihmisille joita asia koskee jne.

Anteeksi, mutta et tiedä sitä mitä olen jo tehnyt. Etkä ilmeisesti myöskään sitä, että päättäjät ja ihmiset, joilla olisi enemmän vaikutusvaltaa eivät tee mitään. Ainoastaan painostavat henkilökuntaa, ja kääntävät ongelmat henkilökunnan vioiksi. Siksi vanhempienkin olisi hyvä tietää, missä mennään. Nyt ilmeisesti sinulle, niin kuin melkein kaikille, on luotu harhakuva että asiat ovat oikein hyvin.

Olen ap:n kanssa samaa mieltä.

Muutenkin päivähoitolakiin pitäisi saada muutosta niin, että se auttaisi paremmin kaikkia lapsia ja myös henkilökunta jaksaisi paremmin työssään eikä vaihtuvuus olisi niin suurta.

Ryhmäkokoihin pitäisi saada yläraja ja sen olisi oltava sinä 20 paikkeilla, ei missään nimessä 30 ja aikuisia enemmän. Nykyään lapset ovat vaativampia kuin ennen ja 5 yli kolmevuotiasta lasta olisi sopiva suhdeluku. Ummikoille (suomea osaamattomille lapsille) pitäisi olla automattisesti kahdenpaikkalaisuus ainakin ensimmäiset puolivuotta, koska heillä päiväkotiin sopeutuminen on vaikeampaa ja he tarvitsevat yhden aikuisen lähelleen koko päivän ajaksi.

Kiitos noiden asioiden "listaamisesta". Olen täysin samaa mieltä.

[QUOTE="a p";25245092]Anteeksi, mutta et tiedä sitä mitä olen jo tehnyt. Etkä ilmeisesti myöskään sitä, että päättäjät ja ihmiset, joilla olisi enemmän vaikutusvaltaa eivät tee mitään. Ainoastaan painostavat henkilökuntaa, ja kääntävät ongelmat henkilökunnan vioiksi. Siksi vanhempienkin olisi hyvä tietää, missä mennään. Nyt ilmeisesti sinulle, niin kuin melkein kaikille, on luotu harhakuva että asiat ovat oikein hyvin.[/QUOTE]

No kerro se niille vanhemmille joita asia koskee, kerro että meillä ei ole valitettavasti resursseja tarvittaessa kerrot sen miten he voivat vaikuttaa asioihin, kehen heidän tulisi ottaa yhteyttä tai kelle suunnata valitus.

No kerro se niille vanhemmille joita asia koskee, kerro että meillä ei ole valitettavasti resursseja tarvittaessa kerrot sen miten he voivat vaikuttaa asioihin, kehen heidän tulisi ottaa yhteyttä tai kelle suunnata valitus.

Edelleenkään et tiedä mitä olen jo tehnyt. Ja enkö saisi ilmaista huoliani mielipidepalstalla. Käsittääkseni se on jokaisen kansalaisen oikeus. Oletko yksi silmänsä sulkeneista päättäjistä/päiväkodinjohtajista vai miksi kirjoitukseni hiertää noin kovasti? Vai onko sinulla huono omatunto?

Ehdotan vaikkapa sinulle sitä, että teet aloitteen päivähoitolain muuttamisesta eduskuntaan. Minä ainakin tulen mielelläni mukaan siihen, jos vanhemmat alkavat toimia. Kokemusteni takia en itse enää uskalla tehdä kaikkea mitä haluaisin. Esim. kaikenlaiset aloitteet tai vaatimukset asioiden parantamiseksi omalla nimellä ovat liian vaikeita.

[QUOTE="a p";25245237]

Ehdotan vaikkapa sinulle sitä, että teet aloitteen päivähoitolain muuttamisesta eduskuntaan. Minä ainakin tulen mielelläni mukaan siihen, jos vanhemmat alkavat toimia. Kokemusteni takia en itse enää uskalla tehdä kaikkea mitä haluaisin. Esim. kaikenlaiset aloitteet tai vaatimukset asioiden parantamiseksi omalla nimellä ovat liian vaikeita.[/QUOTE]

Miksi kehoitat muita tekemään aloitteita ja sitten toteat samaan syssyyn sen olevan liian vaikeaa? Sori, en vaan tajunnut mitä ajoit tällä kommentilla takaa. Muuten olen samaa mieltä aloituksestasi.

[QUOTE="a p";25245237]Ehdotan vaikkapa sinulle sitä, että teet aloitteen päivähoitolain muuttamisesta eduskuntaan. Minä ainakin tulen mielelläni mukaan siihen, jos vanhemmat alkavat toimia. Kokemusteni takia en itse enää uskalla tehdä kaikkea mitä haluaisin. Esim. kaikenlaiset aloitteet tai vaatimukset asioiden parantamiseksi omalla nimellä ovat liian vaikeita.[/QUOTE]

Eduskunta ei ensinnäkään ole oikea paikka yksittäisen vanhemman tehdä asiasta valitusta. En myöskään tiedä paikallisia päättäjiä joiden kohdalla valituksen sinun asiassa tekisin. Kolmanneksi minä vaikutan oman työpaikkani asioihin tai omien llasteni päivähoito, koulu tai muihin asioihin ja niissä ei ongelmia tällähetkellä tietääkseni ole. (Siis sellaisia ongelmia joihin en jo olisi tai mihin en yrittäisin parhaillaan puuttua)

Viimeksi muokattu:
Mua ahistaa tämä jatkuva valitus aiheesta. Varmasti on päiväkoteja joissa tilanne on huono, mutta esim. meillä on aivan ihana, pieni päiväkoti. Ja meidän päiväkodin hoitajien jaksamista ei varmasti auta se, että joka paikassa aina rummutetaan miten huonosti kaikki on. Jos jonkun TIETYN päiväkodin TIETYT lapset/perheet voivat huonosti, miten tämä keskustelupalstoilla voivottelu heitä auttaa?

[QUOTE="Jenis";25245374]Mua ahistaa tämä jatkuva valitus aiheesta. Varmasti on päiväkoteja joissa tilanne on huono, mutta esim. meillä on aivan ihana, pieni päiväkoti. Ja meidän päiväkodin hoitajien jaksamista ei varmasti auta se, että joka paikassa aina rummutetaan miten huonosti kaikki on. Jos jonkun TIETYN päiväkodin TIETYT lapset/perheet voivat huonosti, miten tämä keskustelupalstoilla voivottelu heitä auttaa?[/QUOTE]

Veikkaampa että yleisempää on ap:n kuvailema päiväkotielämä kuin sun..

[QUOTE="Jenis";25245374]Mua ahistaa tämä jatkuva valitus aiheesta. Varmasti on päiväkoteja joissa tilanne on huono, mutta esim. meillä on aivan ihana, pieni päiväkoti. Ja meidän päiväkodin hoitajien jaksamista ei varmasti auta se, että joka paikassa aina rummutetaan miten huonosti kaikki on. Jos jonkun TIETYN päiväkodin TIETYT lapset/perheet voivat huonosti, miten tämä keskustelupalstoilla voivottelu heitä auttaa?[/QUOTE]

tosiasia on se, että valtaosa suomalaisista lapsista asuu suurissa tai suurehkoissa kaupungeissa. ja valtaosassa näistä tilanne on huono, ahdasta on.

Uusimmat

Yhteistyössä