Suositelkaa koirarotua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Haluan lenkkeillä koiran kanssa siten, että koira juoksee vapaana. Heitellä sille keppiä ihan tossa viereisellä peltoaukealla. Koiran olisi täysin tottelevainen ja pysyy hallinnassani. Eli siis tosi kuuliainen omistajalleen. Kaikkia rotuja kun ei saa opettamallakaan niin kuuliaisiksi. Lenkillä käymme niin paljon kuin koira vaatii. Irti oleminen on nyt se pointti mitä haemme. Ja tottakai lapsen ja toisen koiran kanssa pitää tulla toimeen. Mutta ne on tosi opeteltavissa olevia asioita. Mielessä onkin jo rotuja, mutta kysynkin nyt jos tulisi "uusia" rotututtavuuksia teiltä :) Ehdotelkaa ja kertokaa rodusta :)

Eikös colliet pysy kokolailla hyvin lähellä omistajaansa? Korjatkaa mikäli olen väärässä!

[QUOTE="vieras";25248099]Isompi koira haaveissa :) Toinen kun on kotona tollanen pienempi kaveri :)[/QUOTE]
Hmm. Iso koira ja irtipito. Siinä voi tulla ongelmia, kun niin moni oikeasti pelkää suuria koiria ja kun ne vielä ovat irti, niin se varmaan tulee aiheuttamaan närää monessa, vaikka saisitkin koiran koulutettua niin ettei se perseile miten sattuu.

Se on kuule ihan sinusta itsestäsi kiinni pysyykö se koira sinun mukana. Voimakas metsästysvietti on oikeastaan ainoita, jotka vaikuttaa suuresti tähän, muuten on sun oma opetus avainosassa. Toki laumaorientoitumisessakin on eroja, toiset on helpompia. Esimerkiksi just paimenkoirat on erittäin laumaorientoituneita.

Mutta pidä koiraa koko ajan pennusta lähtien mahdollisimman paljon irti. Nameja taskut täyteen ja heti alat opettamaan tänne-käskyn varmaksi. Muista aina palkita tosi iloisesti, kun koira tulee luokse. Kun koira tottelee, sinun on helppo kulkea sen kanssa niin, että se on irti.
Pentu ei uskalla jäädä yksin, käytä sitä alussa hyväksi. Mene piiloon metsässä, ota spurtteja, leikkikää yms. luo hyvä suhde koiraan, silloin se haluaa kulkea sinun kanssasi.

Huom! Aina pitää huolehtia siitä, että irtiolo tapahtuu niin, että koira ei pääse ilman lupaasi muiden ihmisten tai koirien luo eli käytännössä paikassa, jossa ei muita ole, jatkossa jos koulutat koiraa, voit pitää sitä ehkä irti taajamassakin, kunhan se on ehdottomasti hallinnassa.

mun käsittääkseni kanssa colliet pysyy rinnalla hyvin. ottaisin mieluummin lyhytkarvaisen collien, ne on käsittääkseni lempeämpiä luonteeltaan, korjatkaa jos mäki oon väärässä :D

Hmm. Iso koira ja irtipito. Siinä voi tulla ongelmia, kun niin moni oikeasti pelkää suuria koiria ja kun ne vielä ovat irti, niin se varmaan tulee aiheuttamaan närää monessa, vaikka saisitkin koiran koulutettua niin ettei se perseile miten sattuu.

Mulla on koirat taajamassakin irti. Heti, kun näen ihmisen/toisen koira, käsken ne vierelle kulkemaan ja lähempänä laitan AINA kiinni. Tiedän, että koirat eivät mene ja pysyvät vieressä, mutta jos vastaantuleva ihminen ei sitä tiedä ja voi vaikka pelätä, enkä halua ketään pelotella.

Pitää paikkansa. Samoin kun viisaat colliet kouluttavat itse itsensä kuten toi meidän colliemixi. Mutta näillä sitten paljon eroahdistusta yms. kun eivät halua hetkeäkään olla erossa omistajastaan.
No tuo eroahdistus juttu on aika paha. Itse olen kiinnostunut lähes vain paimenkoirista ja niillä tuota eroahdistusta esiintyy. Omani olen saanut koulutettua niin, että se pystyy olemaan rennosti yksin kotona, edellistä en osannut händliä oikein (collieta siinä oli vähän) ja se oli huono jättää yksin.

Sinänsä collieistahan voi kasvaa melko suuriakin, mutta voivat jäädä aika pieniksikin, jos kriteeri on se, että pitää olla kookas koira.

No tuo eroahdistus juttu on aika paha. Itse olen kiinnostunut lähes vain paimenkoirista ja niillä tuota eroahdistusta esiintyy. Omani olen saanut koulutettua niin, että se pystyy olemaan rennosti yksin kotona, edellistä en osannut händliä oikein (collieta siinä oli vähän) ja se oli huono jättää yksin.

Sinänsä collieistahan voi kasvaa melko suuriakin, mutta voivat jäädä aika pieniksikin, jos kriteeri on se, että pitää olla kookas koira.

Joo, toi meidän colliemixi tuhosi vuoden aikana lukemattoman määrän pientä tavaraa, kolme sohvaa, kaksi sankyä ja yhden seinän. :( Mun oli pakko vaihtaa työhän mihin pysyin ottamaan koiran mukaan. Sitten koulutuksen ja iän myötä (maaginen kahden vuoden ikä) onneksi jäi pois.

Kun taas sitten tuo meidän loppumattoman energiavaraston omaava ambulli-dobberi ei tuhoa mitään, vaan rauhoittuu aina yksin jäädessään nukkumaan.

Shetlanninpaimenkoira eli sheltti vois olla hyvä kompromissi.
Niistä on ihan mihin vaan. :) Collieta miettisin sen haukkuherkkyyden suhteen aika monesti ja lisäksi nykycolliet on ns. karvareuhkoja eli karvaa on pitkästi ja paksusti eli harjaa pitää todella osata käyttää. Nahkat eli lyhytkarvaiset colliet on ihan ok kanssa, mutta se karvominen, voi hyvä luoja! Näitä kaikkia on itsellä lähipiirissä.
Monia muitakin paimenkoirarotuja on, mutta älä kuvittele, että saat ihanan ja lähellä pysyvän koiran ilman mitään työtä. KOiran kanssa pitää touhuta ja sitä pitää opettaa. Vuoden kova työ palkitsee sitten monta vuotta, kun koira on vaivaton pitää. :)

Belgianpaimenkoira menee täällä yhden naisen kanssa ilman remmiä ja aivan ihanan luonteinen. Samoin yksi belgianpaimenkoira-saksanpaimenkoirasekoitus.

Belgeistä oikeastaan vain groenendalia voisin suositella, malinois lähtee kokemattomalta käsistä humpsisaa vaan, laekenois on melko lailla harvinainen ja tervutkin on aikamoisia tarmonpesiä. Melkein jättäisin siis belgit ihan vaan niille pk-harrastajille...

Uusimmassa Koiramme-lehdessä oli tuosta terveysasiasta. Tämä tieto pohjautuu siis vakuutusyhtiöiden korvauksiin. Eli mitä ns. sairaampi rotu, sen korkeammat vakuutusmaksut. Sekarotuiset oli korkeammalla kuin saksanpaimenkoirat...

Yhteistyössä