Mielenkiintoisia juttuja!
Mulla on tilanne tämä: Olen 35-vuotias lapseton aviossa oleva nainen. Syön Yasmin-e-pillereitä. Minulla ei ole koskaan ollut ns. vauvakuumetta enkä ole ollut ollenkaan varma, haluanko lainkaan lapsia, ennemminkin ainakin niin päin, etten halua, kuin että haluaisin. Toki olen asiaa miettinyt, koska tuota ikääkin alkaa jo olla.
Kaksi viikkoa sitten alkoivat aivan yhtäkkiä oudot oireet: kova päänsärky, ikään kuin pää olisi ollut lasista sekä lisäksi pahoinvoiva olo. Ruumiinlämpö heitteli ja olo oli kehno. Oksensinkin kerran. Iltapäivällä olo parani jonkin verran, mutta pääkipu ja pahoinvoiva olo alkoivat uudestaan illalla. Samoin alkoivat alavatsan nipistelykipu ja alaselän kipu. Googletin netistä, mistä mahtaisi olla kyse, ja yhtenä vaihtoehtona oli sitten raskausoireet. En ollut kuvitellutkaan, saatikka siis toivonut raskautta. Aiemmin en edes ole tiennyt muita raskausoireita kuin aamupahoinvoinnin.
Seuraavia oireita on jatkunut tähän päivään asti: pahoinvointi (ei oksennukseen asti), aika voimakas närästys, alavatsan ja alaselän kivut, painon tunne alavatsassa, ruokahaluttomuus.
Kaiken tämän lisäksi - mikä on vielä "hullumpaa", oloni oli etenkin tuossa alussa aivan outo myös "henkisesti". Tunsin itseni aivan eri ihmiseksi kuin ennen ja koin, että jotain aivan uutta on nyt tapahtunut. Oloni oli myös jotenkin kovin seesteinen ja rauhallinen.
Järki on sanonut koko ajan, etten voi olla raskaana. Syönhän pillereitä, vaikka tiedän toki, että nekin voivat pettää. Olen ottanut kaikki pillerit ajallaan. Mutta nämä oireet ja outo olo ovat kyllä vieneet minut hulluuden partaalle.
Tein raskaustestin pian sen jälkeen, kun huomasin oireita, vaikka kuukautiset olivatkin tulleet normaalisti ja "raskautuminen" olisi todennäköisesti tapahtunut vasta myöhemmin - eli testasin liian aikaisin. Testi näytti negatiivista.
Tällä hetkellä tunne raskaudesta ei ole enää niin vahva. Lisäksi minulla alkoi tuhruvuoto, jota on ennen kuukautisia. Varsinaisen tyhjennysvuodon pitäisi alkaa muutaman päivän sisällä. Aion tehdä testin, vaikka vuoto tulisikin. Kuukautisethan voivat joskus tulla, vaikka on raskaanakin.
Testaamallahan tämä selvinnee, mutta lähinnä haen täältä vertaistukea. Haluan myös näin ihan "ääneen" ihmetellä, mistä oikein on kysymys, jos en raskaana ole (kuten tällä hetkellä uskon). Onko tämä valeraskaus, ja voiko se tulla, vaikkei raskautta ole toivonutkaan? Vai jokin muu hormonihäiriö? Tässä alkaa tuntua olo aika vainoharhaiselta ja huijatultakin, kun kroppa ja mieli näin juksailevat.