Onko täällä muita jotka ovat täysin lainattomia? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Asunnosta oli pieni laina aikoinaan, mutta maksettu on sekin jo. Kun joskus tulevaisuudessa todennäköisesti vaihdetaan isompaan, joudutaan lainaa joskus jonkin verran ottamaan.

Autot ja opinnot on aina hoidettu säästöillä. Auton ostaminen lainalla on ehkä typerintä kulutusta, koska auto on minusta käyttöesine, joka kuuluu suhteuttaa perheen tuloihin ja tarpeeseen ja halvemmallakin saa käyttökelpoisia, hyviä autoja.

Ikää 30 v.

[QUOTE="vieras";25339434]Asunnosta oli pieni laina aikoinaan, mutta maksettu on sekin jo. Kun joskus tulevaisuudessa todennäköisesti vaihdetaan isompaan, joudutaan lainaa joskus jonkin verran ottamaan.

Autot ja opinnot on aina hoidettu säästöillä. Auton ostaminen lainalla on ehkä typerintä kulutusta, koska auto on minusta käyttöesine, joka kuuluu suhteuttaa perheen tuloihin ja tarpeeseen ja halvemmallakin saa käyttökelpoisia, hyviä autoja.

Ikää 30 v.[/QUOTE]

Jaa, pitää vielä laittaa arvot.
Asunto on suuren kaupungin keskustan tuntumassa arvostetulla alueella, arvo vajaa 200 000 e. Mökin arvo on ehkä n. 100 000 e. Ja auton arvo on n. 10 000 e.

[QUOTE="vieras";25339434] Auton ostaminen lainalla on ehkä typerintä kulutusta, koska auto on minusta käyttöesine, joka kuuluu suhteuttaa perheen tuloihin ja tarpeeseen ja halvemmallakin saa käyttökelpoisia, hyviä autoja.

Ikää 30 v.[/QUOTE]

Olen törmännyt tähän samaan rikkaiden kavereideni taholta, jotka eivät ymmärrä ensinnäkään lainan ottamista mihinkään, mutta erityisesti autolaina on täysin käsittämätön. Mietin vain aina sitä, että eikö voisi olla tilanteita, jossa tämä laina olisi ihan perusteltu. Eli vaikka työmatkojen tmv. puolesta pakottava tarve omata luotettava auto, johon köyhällä ei suoralta kädeltä ole tuhansia euroja irrottaa.

Olen törmännyt tähän samaan rikkaiden kavereideni taholta, jotka eivät ymmärrä ensinnäkään lainan ottamista mihinkään, mutta erityisesti autolaina on täysin käsittämätön. Mietin vain aina sitä, että eikö voisi olla tilanteita, jossa tämä laina olisi ihan perusteltu. Eli vaikka työmatkojen tmv. puolesta pakottava tarve omata luotettava auto, johon köyhällä ei suoralta kädeltä ole tuhansia euroja irrottaa.

No joo, ehkä mulla on vähän kultalusikka suussa tai jotain. Ja lisäksi inhoan ökyautoja. Myönnän, että luotettava auto kannattaa ostaa ja voi olla tilanteita, joissa etukäteen säästäminen autoa varten ei tule kysymykseen. Jotenkin tuntuu vain, että nämä autolainat on jotain "bemareita" tai muita omiin tuloihin nähden typeriä hankintoja. Jotkut kyllä tietenkin myös harrastavat autoja, jolloin siihen voi kai käyttää lainaakin.

itse olen 26v. muita lainoja ei ole kuin asuntolaina, sitäkin jo maksettu 6vuotta pois, maksamme lainaa vähemmän kuin joutuisimme maksamaan vuokraa, joten näen järkeväksi lyhentää isoa ok-taloa, kuin rahoittaa jonkun toisen kerrostalo-asuntoa.'

[QUOTE="vieras";25339434]Asunnosta oli pieni laina aikoinaan, mutta maksettu on sekin jo. Kun joskus tulevaisuudessa todennäköisesti vaihdetaan isompaan, joudutaan lainaa joskus jonkin verran ottamaan.

Ikää 30 v.[/QUOTE]

mun mielestä on eri asia ostaa se turvallinen airbaäkein yms. varusteltu hiukan kalliimpi auto, kuin joku 20vuotta vanha ritsa, jolla törmätessä tulee pahaa jälkeä.. myös nämä halpis maasturit on ihan pölhötouhua, törmäystesteissä ne menevät ihan pillunpäreiksi. eli juu, mulla on autolainaa fordin farmarista vuosimallia 2004

Voi kun olisinkin....no ehkäpä tähän asuntolainaan ei pitäisi suhtautua näin syvillä ajatuksilla, mutta olisihan se mukavaa jos ei olisi edes tätä asuntolainaa vaan jäisi liki koko palkka ihan vaan elämiseen :D

[QUOTE="vieras";25339142]Pitihän se arvata että tuohonkin vastaukseen tulee joku kertomaan kuinka paljon siis hällä on omaisuutta, ou jeah. Ei ollut pointtina todellakaan kerskua omaisuudella joten hukkaan meni sunkin kehut.[/QUOTE]

Pointti olikin se että mä en kehuisi lainattomuuttani jos olisin maksanut vain tonnin pois koska moni muu on maksanut lainaa pois huomattavasti suurempia summia tekemättä siitä sen suurempaa numeroa.

Täälläkin vielä toistaiseksi yksi lainaton, ikää 27v. Velalliseksi kuitenkin pyrkimässä, heti kun sopiva omakotitalo vain löytyy.
Oman lainattomuuden syyt ja seuraukset taitavat olla perusauto ja todella pienet asumiskustannukset. Omaisuutta ei kylläkään ole sitten kertynyt.

Itsellänikin hirveä kammo lainanottoon, kiitos ysärin laman. En halua olla yhtään velkaa edes kaverilleni tai vanhemmilleni, vaikka kyse olisi vain muutamasta satasesta,tulee tarve maksaa pois heti.

Olen 35v ja meillä ei ole nyt reiluun vuoteen enää ollut lainaa. Asuntolaina itse rakentamastamme omakotitalosta maksettiin loppuun siis vuosi sitten kesällä. Perintöjä ei ole ollut, vaan laina on maksettu ihan palkkatöillä.

Talon arvo nyt noin 250 000 ja säästöjäkin on hiukan kertynyt lainan maksamisen jälkeen. Kaksi lasta meidän perheessä. Olen tyytyväinen tilanteeseen, ja toivon että saisin jatkaa töiden tekoa vielä pitkään. Hiukan tuo taantuma pelottaa vaikka lainaa ei olekaan yhtään.

Yhteistyössä