auttakaas, kotihoidontuki loppuu--työnhaku alkaa-päivähoitohakemus nyt jo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Huh mä olen ihan pulassa, auttakaahan mut alkuun.
Eli rakas ainokaisemme täyttää maaliskuussa 3-vuotta ja minulta loppuu kotihoidontuki ja on lähdettävä työkkäriin.
Mietin tuota päiväkotipaikkaa, kun sanotaan, että paikkaa pitäisi hakea pääasiassa 4kk ennen hoidon tarpeen alkua, mutta enhän minä voi tietää tulenko töitä saamaan ja koska. Sitten, että kahden viikon sisään hoitopaikka järjestyy "yllätystapauksissa", mutta se ei kai sitten välttämättä ole tuota toivomastani paikasta.
Eli, miten mun kannattaisi nyt toimia? Laittaa päivähoitohakemus nyt jo vetämään? Alkaenko siitä, kun lapsi täyttää 3v vaikka olen vasta työkkärin kirjoilla? Varmaan kannattaa ainakin osapäivähoidolla aloittaa sitten?
Mutta kun tuntuu hassulle viedä sitten lapsi hoitoon jos itse olen vasta työnhakijana? Mutta niinkö se vaan kuuluu toimia?

[QUOTE="hmm";25348483]Niin, miten helppoa se olisikin jos ne lapset hankittaisiin vasta sitten kun on työpaikka :whistle:[/QUOTE]

No jopas oli kommentti :D

Mulla oli työpaikka, kun hankin nämä kaksi viimeisintä. Mutta siltikään mulla ei ole enää työpaikkaa johon suoraan palata.

laita hakemaan ja toivot että tarjoavat paikkaa silloin kun alkaa työt ja oikeasta paikasta. Ei välttämättä saa siltikään jos et vastaanota paikkaa heti työttömäksi jäätyä mutta ainakin osaavat varautua asiaan ja näin ollen voi olla helpompi saada paikka toivomasa paikasta. Itse hain ajoissa mutta lapset ois joutunut eripaikkoihin ja 10 kilsaa metsän keskelle ois joutunut kävellen toista kuljettamaan sekä toinen ois pitänyt saada itse kuljetettua eskariin vielä päivän aikana.

[QUOTE="hmm";25348483]Niin, miten helppoa se olisikin jos ne lapset hankittaisiin vasta sitten kun on työpaikka :whistle:[/QUOTE]

heh, niin että meinaat että mä en ole töitä tehnyt ennen lapsia? ei nyt vaan jäänyt vakipaikkaa odottamaan, no can do.

Mää laitoin viimeksi avoimena hoitopaikkahaun ja kommentiksi että äiti hakee töitä eikä tiedä tarkkaa ajankohtaa. Sain sen paikan 2viikossa sitten. Täälä on niin tiukka paikkatilanne että edes jonossa ei saa paikkaa omanalueen päiväkoteihin. Poika on sitten tuolla kauempana mutta viihtyy niin hyvin että olen paikan pitänyt vaikka työpaikka on jo vaihtunut. Ehkä sitte 5-6v pyydän siirtoa tänne missä hän menee kouluun ja pääsee sitä ennen tutustumaan tuleviin koulutovereihin. Varsinkin näissätilanteissa kun hakee vasta töitä ei kauheasti voi sanella että sinne ja sinne pitää saada. Se 2vkon takuu on mutta paikka tosiaan voi olla siellä minne mahtuu.

ei se 4 kk ennenkään haku takaa, että saisi sen paikan haluamastaan paikasta, mutta todennäköisemmin onnistuu edes oikeasta suunnasta. Jos saat kotihoidon tukea, niin ei kannata laittaa hoitopaikkaa alkamaan ennen sen päättymistä, sen ehtonahan on, ettei lapsi ole kunnallisessa päivähoidossa.

nii, aattele. Ois se kyl helvetin helppoa kun ne lapset tulis just sitte ko itte haluaa. Ei ois olemassa hankaluuksia, irti sanomisia yms...Kyl minäkin ajattelin että miten on paras elämänsä pedata. Sepä vaan ei kysyny multa koska sopis loppuviimeksi se lapsi saada.

hmm.joo täytyy laittaa sitten menemään. minkähän alkamispäivän minä tuohon nyt keksin sitten. voi huokaus. pitäskö se heittää vaan sinne 4kk päähän se alkamispäivä suosiolla, vaan mitäpäs jos minä satunkin saamaan töitä ennen sitä?

[QUOTE="vieras";25348568]hmm.joo täytyy laittaa sitten menemään. minkähän alkamispäivän minä tuohon nyt keksin sitten. voi huokaus. pitäskö se heittää vaan sinne 4kk päähän se alkamispäivä suosiolla, vaan mitäpäs jos minä satunkin saamaan töitä ennen sitä?[/QUOTE]

hö, ap siis olen

[QUOTE="vieras";25348568]hmm.joo täytyy laittaa sitten menemään. minkähän alkamispäivän minä tuohon nyt keksin sitten. voi huokaus. pitäskö se heittää vaan sinne 4kk päähän se alkamispäivä suosiolla, vaan mitäpäs jos minä satunkin saamaan töitä ennen sitä?[/QUOTE]

mää laitoin alkamispäiväksi sen ko lähetin hakemuksen ja kommentiksi että on avoin koska ei tiedä tarkkaan. Lapsi pääsi jonoon silti. Ja siitä hoitoon kun löyty se duuni.

okei. voisinhan laittaa vaikka alustavasti että jos puolipäiväiseksi lähtisi huhtikuun alusta, kun kerran tuossa maaliskuun puolivälissä täyttää, enkä usko että kahdessa viikossa nappaa heti työpaikka tältä kylältä :/ ja siinähän se olisi sitten se kahden viikon varoaika muutenkin. sitten vielä kirjottaa tuonne tuon, että olen työnhakijana siitä ja siitä lähtien ja ettei ole tietoa koska tärppää.
kyllä voi olla stressaavaa puuhaa tämä nyt, kun on kotona jo tottunut olemaan, tuntuu ettei osaa enää hoitaa asioita vaan on mökkiytynyt!

Laita hoidon alkamispäiväksi seuraavapäivä siitä kun kotihoidontuki loppuu.

Töitähän kannattaa etsiä nyt jo koko ajan. Jos saat töitä ennenkö hoito alkaisi soitata vaan ja sanot että tarvisitkin hoitoa jo ennemmin. Jos et saa töitä siihen mennessä joko aloitat osa-aikaisen hoidon vaikka oletkin kotona tai sitten sovit että lapsi alottaa hoidon vasta kun saat töitä.

Riippuu paikkakunnasta miten hommat sujuu. Haluamaansa hoitopaikkaa ei välttämättä saa. Ja jos saa niin se voi kannattaa ottaa vaikka ei tarvisikaan. Eihän lasta sinne ole pakko viedä vaikka siitä maksaa. Meillä pienimmällä hoitoajalla maksuksi tulee noin 50€/kk (3h/pvä ja 10pv/kk) ja sen voisin maksaa siitä että varaan hyvää hoitopaikkaa lapselle.

just perjantaina sain töitä ja kävin tänään viemässä paperit päiväkotiin. kahden viikon sisään pitäisi paikan löytyä. työkkäri vaatii että päiväkotipaikka pitäisi olla valmiína, mutta ei kunnan ole mikään velvollisuus varata paikkaa koska on niitä oikeitaki tarvitsijoita. ja kahdessa viikossa on paikka löydyttävä! laki sanoo niin, joten ei sulla oo mitään hätää.=)

[QUOTE="vieras";25348847]just perjantaina sain töitä ja kävin tänään viemässä paperit päiväkotiin. kahden viikon sisään pitäisi paikan löytyä. työkkäri vaatii että päiväkotipaikka pitäisi olla valmiína, mutta ei kunnan ole mikään velvollisuus varata paikkaa koska on niitä oikeitaki tarvitsijoita. ja kahdessa viikossa on paikka löydyttävä! laki sanoo niin, joten ei sulla oo mitään hätää.=)[/QUOTE]

paikka on löydyttävä kyllä mutta se paikka saa olla missä vain kunnan rajojen sisällä vaikka ei olisi mitään kulkuneuvoja =)

joo siis meillä on vielä tuo, että ei ole autoa käytössä, niin mielellän sitte hoidon pitäisi järjestyä jostakin näistä alueen kolmesta päiväkodista..

Mitenkäs sitten tuo tulojen ilmoittaminen? joko se tulee tuohon ekaan hakemukseen? kun tulothan vaihtuu samantien kun kotihoidontuki loppuu ja mä en ole yhtään perillä nyt mikä se mahtaa olla se summa sitten minkä tulen jatkossa saamaan.

[QUOTE="vieras";25348883]aivan ja jos kerran töihin on menossa ja hoitoa tarvii niin mulle ainakin on sama minne vien hoitoon kunhan hoitoon pääsevät. täällä on jokainen hoitopaikka sen verran laadukas että huoletta voi antaa lapsensa.[/QUOTE]

hyvä että sulla on sitten esim se auto millä kuskaat vaikka 40 kilsan päähän ja lähdet itse 60 kilsaa toiseen suuntaan töihin =)

joo siis meillä on vielä tuo, että ei ole autoa käytössä, niin mielellän sitte hoidon pitäisi järjestyä jostakin näistä alueen kolmesta päiväkodista..

Mitenkäs sitten tuo tulojen ilmoittaminen? joko se tulee tuohon ekaan hakemukseen? kun tulothan vaihtuu samantien kun kotihoidontuki loppuu ja mä en ole yhtään perillä nyt mikä se mahtaa olla se summa sitten minkä tulen jatkossa saamaan.

täällä tulot ke´rkiää ilmoittaa sitten kun saa ensimmäisen tilinauhan käteensä.

hei sitten vielä niinkin tyhmä kysymys, kun mitenkäs minä siellä työkkärissä toimin jos en ennen sitä mistään töitä satu saamaan? tarviiko sinne varata aika etukäteen vai lompsinko vaan sisään lomaketta täyttämään?
kerran elämässäni olen siellä paikassa vieraillut enkä yhtään muista miten se meni :D

hyvä että sulla on sitten esim se auto millä kuskaat vaikka 40 kilsan päähän ja lähdet itse 60 kilsaa toiseen suuntaan töihin =)

mulla on 3 autoa... ja täällä noi hoitopaikat on kaikki kodin ja mun työpaikan välillä joten aivan sama että mistä niihn pentuni kiikutan matkalla. jos tilanne olis tuo mikä sulla niin ei olis ongelma silti.

ihme kitinää asiasta josta saa vaan olla kiitollinen että on niin laadukasta kuin suomessa on. ihan itse asioista ihmiset/vanhemmat tekee hankalia kun aina vaan pitäisi saada just sitä mitä itse halutaan eikä oteta huomioon muitaihmisiä.

hei sitten vielä niinkin tyhmä kysymys, kun mitenkäs minä siellä työkkärissä toimin jos en ennen sitä mistään töitä satu saamaan? tarviiko sinne varata aika etukäteen vai lompsinko vaan sisään lomaketta täyttämään?
kerran elämässäni olen siellä paikassa vieraillut enkä yhtään muista miten se meni :D

lampsit sisään ja kysyt minne voi ilmottautua, kyllä ne siitä eteenpäin neuvoo=)

Yhteistyössä