olin yötä kaverin omakotitalossa ja kaikki vaatteet haisee ummehtuneelle. Pitäisikö huolestua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja homettako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

homettako?

Vieras
kaveri osti kolmisen kuukautta sitten 80-luvun omakotitalon. Kävin eilen ensi kertaa talossa, ja olin yötäkin. Vessassa haisi ihan maakellarilta, mutta ei mielestäni muualla haju ei kiinnittänyt huomiota. Tullessani omaan kotiin huomasin vaatteiden haisevan ihan ummehtuneelle, ja siellä alkanut nenän vuoto loppui.

Kaveri on vieläkin onnesta soikea kun löytyi heidän perheelleen vihdoin se unelmien koti. Tosin kuluvan parin kuukauden aikana flunssa on tullut normaalia useammin kylään, mutta kaverin mukaan kuntotarkastus oli ok, eli kaikki on hänestä kunnossa.

Sanot kaverille että teiltä kun kotiin tulin niin ihan ku olisin mökiltä tullu kun vaatteet hais "mökille" :D ja kaikkihan tietää että se "mökin" haju on homeen haju ;)

joo ja siis kosteuskin haisee vaikkei se olisikaan hometta VIELÄ

yleensä rintamamiestalot haisevat sellaselle

ei kai kukaan kehtaa ystävälleen sanoa, joka osti ja iloitsee uudesta kodistaan, hometalosta

ja myyjä on vielä 10vuoden päästäkin korvausvelvollinen jos talosta löytyy hometta, näin naapuri ja vanha naapuri, tosin tosta muutamia vuosia aikaa mutta 2000-luvulla kuitenkin

No ihan sama onko se hometta vai jotain muuta mahdollisesti vahingollista sisäilmamyrkkyä. Ap:n oireet jo kuvaa sitä että siellä sisäilmassa on joku MYRKKY. Ihan sama onko se homeista vai vaikka lattiamaton liimasta johtuvaa, se on oikeasti terveydelle vaaraksi.

Ap voi suositella ihan rakenteista otettavaa kuntotarkastusta nyt, sillä myyjät on toki helpompi saada vastuuseen kun ostosta on näin vähän aikaa kuin vasta 2v päästä kun asukkaiden terveys on mennyttä loppuiäksi. Tai jos rakenteita ei halua avata "turhaan", etsii homekoiran (niitä on) ja pyytää sellaisen käymään.

talo omakotitalo, mutta haju maakellarin tuoksu ja muuten ummehtunut. Talossa on sähkö ja puu lämmitys. En tiedä kauanko oli tyhjillään, mutta pintaremontti on tehty asuntoon pari vuotta sitten.

Ja pelkään että tässä käy "ammutaan se viestintuoja" reaktio jos menen sanomaan että teidän talo voikin olla hometalo.

AApee: uskon, että erotat "vanhan puutalon hajun" ja "maakellarin".

Mun työkaveri osti talon, jossa haisi. Kaikki niiden vaatteetkin haisi, puhtaanakin. Sanoin, että epäilen jotain. Ystävä ymmärsi huoleni, mutta vähätteli hajua (siihen kai oikeesti tottuu).

Tein näin: "unohdin" villaisen kauluhuivini heille (puhtaana) n.viikoksi. Hain se pois. Se haisi. Vein huivin työpaikalle. Pyysin ystävää haistamaan ja hän totesi hajun myös (työpaikkalla ei homa haise), kuten muutkin läsnä olevat työkaverit. Lopputuloksena kaveri hankki homakartoituksen ja talo saatiin korjattua. Loppu hyvin kaikki hyvin!

Ota asia rohkeasti puheeksi. Voit vaikka "konsultoida" muita talossa vierailleita ensin ja voitte lähestyä yhdessä asiassa.

[QUOTE="vieras";25356332]Ei kyllä voi pitää paikkansa, johan 10 vuodessa saattaa talon asukas saada aikaan kosteusvaurion, jota ei myydessä ollut.[/QUOTE]

ei niin, omakotitalossa myyjän vastuu on 5 vuotta ja rivitalossa kaksi vuotta.

[QUOTE="onerva";25355372]Vanhat puutalot haisevat AINA. Oli hometta tai sieniä tai normaali sisäilma. Kyllä bussisakin kulkiessa tietää hajusta, jos on puutalossa asuvia kyydissä.[/QUOTE]

Ei muuten haise aina. Pojan kummiperhe asui vanhassa puutalossa mutta ei siellä koskaan haissut eikä meidän vaatteet vierailuiden jäljiltä. Olen kyllä vieraillut myös haisevissa joten tiedän sen hajun. Sitä en enää muista haisiko se talo missä itse asuin aikaanaan.

Meillä on sama ongelma lähipiirissä, ihan sukulaisista siis kyse. Heillä käytyämme vaatteet ja kaikki tavarat haisevat kummalliselle, vaikka siellä paikanpäällä emme mitään hajua huomaa. Vaatteet on pistettävä suoraan pesuun. Olen kyllä huomannut, että siellä kyplyhuoneen seinä on täysin mätä, samoin osa kattolaudoista, tämän lienevät itsekin huomanneet. Kuitenkaan emme mitään uskalla sanoa, koska pelkäämme heidän loukkaantuvan. Vaikka ihan lähisukua ollaankin, niin silti tietynlaisista asioista ei sovi huomautella, näin olen tulkinnut.

Homeasiantuntijat sanovat että mitään "mummolan hajua" tai "vanhan talon hajua" ei ole olemassakaan. jos talossa on sellainen haju niin silloin se tarkoittaa sitä että siellä on jossain paikassa kosteus- ja/tai homeongelmia. Nimim. eräs homehelvetistä selvinnyt.

Vielä aiheeseen liittyen, mun kaveri asuu vanhassa rintamamiestalossa ja oon pari kertaa saanu häneltä lapselleni hänen lapsensa pieniä vaatteita. Ne vaatteet haisee todella voimakkaasti homeelle ja mä haistan myös homeen kun menen heille. Oon itse herkistynyt homeelle ja haistan sen heti jos sitä on. En oo mitään kaverille kyllä sanonu, ovat asuneet siinä jo kauan eikä heillä oo mitään oireilua, en tiiä pitäiskö sanoa vai ei...

Itse kertoisin heti. Omalla kohdalla kukaan ei uskaltanut kertoa ja 5v. ylittyi, kun oli jo kaikenlaisia oireita ja syytä alettiin etsimään.. Luultavasti terveyteen jäi pysyviä oireita ja kaikki piti itse maksaa.. Eihän se kivalta tunnu, kun joku sellaista väittää, mutta varmasti osaa tulevaisuudessa sitä arvostaa!

Kyllä huonekalutkin vaikuttavat hajuun. Mummolan kerrostaloasunnossa haisi pahalle aina, sellainen "mummohaju". Arvatkaapas haisikos siellä sen jälkeen, kun mummolan sohvat, yms oli heivattu pihalle.

Voihan sitä väittää, että vanha tuoli oli homeessa, mutta epäilen. Vanhat tekstiilit doftaavat...

Vessassa voi vaikuttaa hajuu myös viemäri. Mutta vesivahinko on ihan mahdollista. Mutta itse en ole vielä tässä kohtaa räjäyttämässä koko taloa dynamiitilla, kuten iso osa ihmisistä. Kyllä sen voi korjata.

Yhteistyössä