Tapettia vai maalia uuden kodin pintoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nmm

Vieras
Mielipiteitä? Olemme rakentamassa okt:ta ja pohdimme kovasti seinämateriaaleja. Meille tulee jonkin verran valkoista suht ohutta pystypaneelia seinämateriaaliksi, mutta noin muutoin olemme miettineet sitä, että maalataanko vai tapetoidaan.

Laskin, että jos tapetoisimme neljä makuuhuonetta, olohuoneen ja eteisaulan, pelkkiin tapetteihin saataisiin uppoamaan 2700 e (tapettirullien hinnat 39e ja 49e). Kipsilevyjen pohjamaalaus (se kun täytyy joka tapauksessa tehdä) ja liisterit eivät siis ole edes mukana hinnassa. Maalaaminen olisi varmaankin halvempaa, vaikka käyttäisi erikoistekniikoitakin, kuten väripesua tms (tosin tässä ei nyt kuitenkaan loppupeleissä ole kyse rahasta, vaikka sitäkin toki olen tässä miettinyt). Maalaamisessa pelottaa se, miten vaikeaa sen oikean sävyn löytäminen loppupeleissä on...

Mietin sitäkin, että mitäs jos niitä tapetteja käyttäisi ns. tehosteseininä, ja maalaisi sitten huoneen muut seinät tapettiin mätsäävillä sävyillä...oikeasti nyt olisi mielipiteet ja vinkit tervetulleita! Kuvia omista mielestänne onnistuneista ratkaisuista saa myös linkittää ketjuun, olivat ne sitten omasta kodista tai ihan vaan bittiavaruudesta löydettyjä.

Maalaa vaikka neutraaleilla sävyillä kaikki seinät ja sitten kun satut kaupassa löytämään sen täydellisen tapetin johonkin huoneeseen niin ostat ja tapetoit. Itse ostanut paljon muutaman euron rulla hintaan semmoisia mitkä on maksaneet puoli vuotta sitten sen 39-49e.

Meillä on omassa makkarissa, olkkarissa ja vierashuoneeseen myös suunnitteilla tapetti yhdellä seinällä, maali lopuilla.
Tytön huoneessa on kauttaaltaan maalattava tapetti. Helppo vaihtaa väriä jos/kun siltä tuntuu :) Oman makkarin tapettiseinällä myös maalattava.

Toi oiskin jees, mun "tapettihimot" vaan kohdistuvat pariin Tapettitalon malliin (Oratuomi ja Lukko), joita en ikinä ole nähnyt missään alennuksella...

Tosin me olemme tekemässä itsellemme ns. loppuelämän kotia (joo, niin ne kaikki sanovat :D), joten myöhemmin kyllä olisi aikaa tapetoidakin, jos maalipintoihin kyllästyisi.

Minusta sisustuksessa pitää lähteä omasta mausta liikkeelle eikä siitä mikä on muotia tms. Itse tykkään näkyvästä ja värikkäästä ja räväkästäkin, eli meillä on tehty niin, että olohuoneessa ja meidän makkarissa sekä khh:ssa yksi seinä on räväkkää/värikästä/isokuvioista tapettia ja muut seinät sitten maalattu ihan sävytetyllä valkoisella. Pojan huoneessa on maalattu seinät limellä ja sinisellä, taaperon huoneessa on valkoiset seinät ja limet isot tähdet tapettia yksittäisinä vuotina.

Tapettia on myös yksiväristä, eli halutessaan vaikka se yksi seinä voisi olla kuviollista ja muut seinät siihen sopivaa yksiväristä tapettia. Jos se siis tuntuu helpommalta kuin maalaaminen.

Toi oiskin jees, mun "tapettihimot" vaan kohdistuvat pariin Tapettitalon malliin (Oratuomi ja Lukko), joita en ikinä ole nähnyt missään alennuksella...

Tosin me olemme tekemässä itsellemme ns. loppuelämän kotia (joo, niin ne kaikki sanovat :D), joten myöhemmin kyllä olisi aikaa tapetoidakin, jos maalipintoihin kyllästyisi.

Toi oli siis "tiu":lle toi vastaus.

Ja millakuu, olet ihan oikeassa. Omasta mausta mekin yritämme liikkeelle lähteä, värimaailma on suhteellisen selkeä. Pidämme luonnollisista, luonnonläheisistä ja rauhallisista väreistä. Oikeastaan siitä syystä ajatus tuosta tehosteseinästä (tapetoiden tai maalilla) ja muista seinistä neutraalihkolla värillä kiehtoo.

Olen katsellut aika paljon noita Tikkurilan maalausjuttuja ja siellä on paljon hyviä ideoita. Pitäis vaan tietää, mitkä sit just meillä toimisivat.

Noniin, siis nuo sinun tapetti-valintasi on aika hissukoita, joten minusta niistä ei kyllä tehosteseinää saa - ehkä toimisi paremmin niin päin, että 2-3 seinää tuollaisella tapetilla ja sitten maalata 1-2 seinää hieman tummemmalla tapettiin sopivalla sävyllä.

Jos tuollaista haaleaa tapettia laittaisit yhdelle seinälle ja muut seinät vaaleiksi, niin mielestäni tulos olisi tosi valju.

Kannattaa huomioida se, että kun kipsilevystä tekee seiniä, niin ne kannattaa ylitasoittaa, että saadaan riittävän hyvä pinta maalattavaksi. Ylitasoittaminen taas on yleensä ammattilaisten hommaa. Meillä otettiin ammattilainen siihen hommaan, vaikka itse tehtiin monen monta muuta hommaa laatoittamisesta alkaen.

Tuo on totta, että pohjat pitää olla todella hyvin tehty, että maalia kannattaa käyttää. Maali on armoton ja paljastaa ikävästi tasoitusvirheet. Valoilla saa kivasti kikkailtua maalien kanssa, mutta silloin entisestään korostuu tuo tasoituksen merkitys. Me ollaan asuttu omassa talossamme nyt n. 1,5 v ja osa seinistä on tapetoitu ja osa maalattu, fiiliksien ja käyttötarkoituksien mukaan. Esim. lasten huoneet on maalattu niin on helpompi vaihtaa väriä halutessa.

Me rakennettiin n. 5 vuotta sitten ja sillon valittiin tapetit lähes kaikkiin seinäpintoihin. Tapetit olivat laadukkaat ja huolella valitut, ei ollu mitään tarjoustapetteja. Mielestäni ne eivät kestäneet lapsiperheen elämää. Tapetit tummuvat kun niitä lämitään, niihin tulee roiskejälkiä yms. Vaikka meillä suurin osa oli pestäviä tapetteje oli tuo 5 vuotta niiden tapettejien maximi elinikä :( Tapetoimme pinnat uudelleen ennen kuin myimme asunnon.

Sekä viidessä vuodessa tapettimallit ehti muuttua niin paljon, että nuo sillon uudet ja modernit kuosit oli mielestäni vanhahtavia ennen uudelleen tapetointia..

Rakenteilla olevaan uuteen taloomme tulee ehdottomasti maalipinnat, poikkeuksena jos lapset haluaa tehosteseinä tapetin niin se on ihan ok, kun lastenhuoneen sisustus muuttuu kuitenkin muutaman vuoden välein.
Tällä kertaa me valitsemme vaaleat ajattomat sävyt niin silloin asunnon ilme on helposti muunneltavissa tekstiileillä ja huonekaluilla ilman suurempaa remonttia.

Ok, kiitos kaikille vastauksista. Meillä on perhepiirissä ammattilainen seinien maalaamista varten, joten hän kyllä osaa sen käytännön homman. Sävyjen valitseminen sitten jätettiin minulle, mikä on mielestäni vaikea homma. :D Me olemme aika hissukoita tyylissämme ja haluamme sellaiset seinäpinnat, jotka ovat ajattomia. Eli ne värit tuotaisiin tiloihin lähinnä huonekaluilla ja tekstiileillä.

Peesi maalaukselle. Varsinkin jos haluat vaaleita pintoja. Vaalea tapetti on tosi arka. Meille laitettiin vuosi sitten vaaleat tapetit ja jo nyt on harmittavia likatahroja ja nirhaumia. Kannattaa huomioida maalatessa että täyshimmeä maalipinta on hyös aika hankala pitää puhtaana. Kiiltävämpää maalipintaa on helpompi pyyhkiä, eikä kiilto vaaleissa pinnoissa edes hirveästi näy.

[QUOTE="Muisku";25380879]Kannattaa huomioida maalatessa että täyshimmeä maalipinta on hyös aika hankala pitää puhtaana. Kiiltävämpää maalipintaa on helpompi pyyhkiä, eikä kiilto vaaleissa pinnoissa edes hirveästi näy.[/QUOTE]
Ei pidä paikkaansa uusissa täyshimmeissä maaleissa, jotka ovat pyyhittäviä.

minä pidän maalaamisesta, oikeastaan siinä että väriä voi vaihtaa mielialan mukaan eikä harmita vaihtaa taulujen paikkoja tms. kuten kävisi jos olisi tapetissa reikiä tai jälkiä.
kikka kolmonen kun menet maalikauppaan, etsi ensin jokin vaate,esine tms. missä on mielestäsi oikea värisävy ja etsi sopiva maalin sävy tuon jo olemassaolevan mukaan. ei tule sitten niitä vikainvestointeja!

Kyllä mä suosittelisin siihen maalaamiseen perhetymistä :)! Vallankin lapsiperheissä, ja mikäli vielä pieniäkin ovat, maalipinnat ovat helpompia pitää puhtaina. Ja - maaleillahan voi kikkailla vaikka mitenkä - vain oma mielikuvitus on kattona!

Yhteistyössä