Osaatteko kertoa, miksi en tule toimeen tämän tietyn ihmistyypin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tämä ihmistyyppi on temperamenttinen, välillä hersyvän nauravainen, huumorintajuinen, avoin, small talkia osaava, sosiaalinen ja ihmisten kanssa viihtyvä. Ne varjopuolet sitten: Ailahteleva, helposti kiivastuva, pikkujuttuihin takertuva, alkaa helposti vihata tiettyjä ihmisiä, juoruileva, kun on vihainen niin todellakin näyttää sen ja kenellekään ei jää epäselväksi että tämä kys. ihminen ei pidä xxxx:stä.

Minä taas olen aika hidas, rauhallinen ja pyrin käyttäytymään sivistyneesti.

Alkuun tuon ym. ihmistyypin kanssa menee hyvin. Tullaan juttuun ja hän yleensä uskoutuu minulle kaikenlaisista asioistaan. Minä saan jollain tavalla rohkeutta tuollaisilta ihmisiltä ja iloa elämään, hetken aikaa, kunnes...

Ongelmia tulee ja tuo ihmistyyppi alkaa pompotella minua ihan hurjasti. Minun pitäisi olla koko ajan samaa mieltä (siltä tuntuu) ja jos en ole niin siitä ei hyvä seuraa, joku näpäytys on varmasti tiedossa. Kun yritän kertoa mielipiteitäni (hänen mielipiteistään poikkeavia) tai jos en esim. jaksa aina olla käytettävissä, niin johan alkaa paskaa tulla niskaan. Minä ahdistun, varon sanomisiani, yritän miellyttää, ahdistun lisää, yritän vältellä ja toinen osapuoli alkaa levittää minusta ikäviä juttuja, arvostella tekemisiäni, elämääni yleensä, mielipiteitäni, ajatuksiani jne.

Onko tää ihan tavallista tällaisten temperamenttisten ihmisten kanssa? Vai teenkö mä jossain väärin? Yritän siis myötäillä "Juu onhan se toisaalta niin.", mutta kuitenkin pidän oman reviirini jne.

Odottaako tällaiset ihmiset täydellistä heittäytymistä heidän ehtoihin ja maailmaan? Vai olenko minä jossain kohtaa liian tossukka? Tulisinko erilailla toimimalla toimeen heidänkin kanssa?

Mä olen aina jotenkin kammoksunut juuri tuollaisia ihmisiä kuin kuvailit. Oikeastaan pelkään heitä, enkä osaa rentoutua oikein heidän seurassa. Tykkään enemmän tasaisemmista tyypeistä.

Tunnistin itseni joissakin esimerkin asioissa, tosin en ala häikäilemättömästi pompottaa ja käyttää hyväksi enkä mitenkään avoimesti vihaa ketään. Itsestäni tiedän kuitenkin et mielummin olen johdettavana kuin johtaja, mut jos olen vaikka parisuhteessa ns. heikomman kanssa, alan kyllä jossain määrin dominoida. En kyllä voi väittää nauttivani asetelmasta.

Ei tosta sekavasta liirumlaarumista tainnu saada mitään irti :)

Viimeksi muokattu:
Toisinkin päin. Saattavat enemmän enemmän ja enemmän toimia tietyllä tavalla, kun sinä toimit tietyllä; esim. vetäydyt ja ahdistut. Molempien huonot puolet pääsee enempi ja enempi valloilleen, olette niiiiin erilaisia, lähes vastakohdat. Eipä siis ihme jos molempien heikkoudet astuu vahvemmin esiin.

Vikaa on molemmissa ja ei kummassakaan. Me ihmiset ollaan erilaisia ja ihmissuhteissa käy joskus siten, että huonot puolet korostuu...

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
mun miehen eksä on just tuommoinen kuvaamasi henkilö. oikein pirtsakka ja iloinen, takanapäin vittuilee ja aiheuttaa ongelmia. paras keino säilyttää oma mielenrauha oli vain olla niin vähän tekemisissä hänen kanssaan kuin mahdollista.

Heheh ihan kuin olisit mua kuvaillut aluksi :D Paitsi että tuun yleensä hyvin toimeen ihmisten kanssa enkä suutu kenenkään erilaisista mielipiteistä tai pompottele ketään. Oon yleensä ihan ystävällinen, mutta siis helposti kyllä suutun jos on aihetta. Tykkään väitellä kaikesta mutta enemmänki "leikkimielellä" ja mun huumori voi kyllä joskus olla sellasta, että vitsillä sanon jotain josta joku sitten voi loukkaantua... Yritän kyllä olla loukkaamatta muita, mutta joskus jotkut ottavat nokkiinsa ja vittuiluna, vaikka selvästi mun sanomisesta pitäis tajuta että se on vitsi.

Tiedän kyllä sit yhden samanluontoisen tyypin joka on myös sellainen että pompottelee ja on heti sotaa aloittamassa ja haukkumassa jos jollain on eri mielipide.

Olen joskus joutunut tekemään töitä ihmisen kanssa, joka oli todella vaikea. Aikalailla kuvauksesi kaltainen. Jos osasit lukea hänen ajatukset, niin asiat sujui.
Mutta sit tuli yx mies (mulla VAIN kaveri), johon tämä oli palavasti rakastunut. Mutta mies ei ollut hänestä kiinnostunut ja se oli mun vikani?!? OLin siis vain kaveri. Lopulta (onneksi työkomennus oli loppusuoralla), niin hän ei puhunut minulle saatikka muuta ja samassa asunnossa jouduin asumaan. Ja osasin odottaa sen typpistä tapahtumaa, kun hänen toinen samassa paikassa ollut harjoittelija oli saanut saman kohtelun, ja samasta syystä. MIes vain oli eri.
En nykyisin ollenkaan luota sen tyyppisiin ihmisiin. Heti nousee niskakarvat pystyyn... Viekas ja vaarallinen.

[QUOTE="vieras";25419834]Voi voi. Kuvailit juuri tyypillisen narsistisia piirteitä omaavan/ narsistin. Tietyntyyppiset ihmiset ovat näille hyvä kohde.[/QUOTE]
Ja siis haluavat vaan, että sinusta olisi jotakin hyötyä heille. Varo tällaisia ihmisiä ja pidä rajoistasi terveellä tavalla kiinni. Alkuihanuus on aina petollista.

[QUOTE="vieras";25419834]Voi voi. Kuvailit juuri tyypillisen narsistisia piirteitä omaavan/ narsistin. Tietyntyyppiset ihmiset ovat näille hyvä kohde.[/QUOTE]

No ei sentään narsistin kriteerejä ole ja narsistitkin on yksilöitä, niiden kriteerien alla. On kai rauhallisessakin huonot puolensa.

[QUOTE="löpö";25419872]No ei sentään narsistin kriteerejä ole ja narsistitkin on yksilöitä, niiden kriteerien alla. On kai rauhallisessakin huonot puolensa.[/QUOTE]
Kyllä kuuluvat narsismiin. Rauhallisuus ja toisten hyväksikäyttäminen, kieroilu ja manipulointi eivät ole toistensa vastakohtia.

Riivinrautahan se siinä. Eipä noista tollaisista kukaan tykkää, vaikka kaikki peloissaan hymyilevät ja mielistelevät kun ovat tekemisissä. Kaksi temperamenttista ottaa räiskyvästi yhteen ja rauhallinen ja temperamenttinen taas... no toinen alistetaan pahasti.

[QUOTE="vieras";25419877]Tällä palstalla leimataan jokainen joka osaa avata suunsa ja vaatia jotain narsistiksi.[/QUOTE]

Kyllä. Ja yleensähän kaikki ongelmat, viat, patologinen valehtelu, narsismi- ja muut luonnehäiriöt jne. löytyy toisesta, ei itsestä.
Harvemmin on näitä: "Minussa on vikaa, tuhoan suhdettani; auttakaa!" - viestejä. Enemmän kuulee patologisista valehtelija existä ja alkoholisti-narsisti-kumppaneista...

[QUOTE="löpö";25419900]Kyllä. Ja yleensähän kaikki ongelmat, viat, patologinen valehtelu, narsismi- ja muut luonnehäiriöt jne. löytyy toisesta, ei itsestä.
Harvemmin on näitä: "Minussa on vikaa, tuhoan suhdettani; auttakaa!" - viestejä. Enemmän kuulee patologisista valehtelija existä ja alkoholisti-narsisti-kumppaneista...[/QUOTE]
No tunnistitko ap:n kuvauksesta itsesi vai mikä on?

Höpö höpö, ei kaikki luonteenpiirteet ole narsistin oireita

[QUOTE="vieras";25419892]Kyllä kuuluvat narsismiin. Rauhallisuus ja toisten hyväksikäyttäminen, kieroilu ja manipulointi eivät ole toistensa vastakohtia.[/QUOTE]

Siis, mm. rauhallisella ap:lla ja muilla vastaavilla on varmasti huonotkin puolensa.
Myös heillä, kuten nyt tällä narsistiksi leimatulla (mikä on yleinen haukkumasanakin tänä päivänä). Ei tarvitse olla narsisti voidakseen manipuloida.
Kiero kuin korkkiruuvi, voi olla täysin terve ihminenkin.
Hyväksikäyttöä en huomannutkaan mainittaneen...

Täydellistä ei ole ja myös terveestä voi löytyä ns. narsistisia piirteitä, mikä ei tarkoita eriasteisena esiintyvää narsistista p.häiriötä...

Mitäpä tästä jankkaamaan, ollaan vaan eri mieltä.

[QUOTE="vieras";25419877]Tällä palstalla leimataan jokainen joka osaa avata suunsa ja vaatia jotain narsistiksi.[/QUOTE]

Aivan! Nää on niin mahtavia köökkipsykoloooogeja täällä! :laugh:

Jos tilanne on jotenkin toistuva "tietyn ihmistyypin" kanssaniin en millään usko että kohdallesi on sattunut uskomattoman huonon tuurin seurauksena lauma narsisteja. Sen sijaan ihmiset kyllä äkkiä oppivat odottamaan tietyntyyppistä käytöstä, jos sitä tarjolla on. Jos aina myötäilet ja hymistelet niin vastahankaa on luvassa sitten kun sanot sen yhden kerran ei. Ei se ilkeilyä ole puolin eikä toisin, inhimillistä vain.

Ja rauhallisilla ihmisillä on olemassa ne samat tunteet, käsittelevät niitä vain eri tavoin tai (osa) blokkaa ne kielteiset tunteensa. Sinä nyt valitat täällä, onhan se nyt tietysti passiivisempaa aggressiota kuin murjotus tai sättiminen, mutta yhtä kaikki. Ja mitkä piirteet nyt ketäkin ärsyttää, minä saan rakkulaihottumaa tyypeistä jotka hymistelee ja mumisee ja ikinä ei voi tietää siinä hetkessä että menikö nyt putkeen vai ei. Selän takaa sitten kyllä kuullaan...

Yhteistyössä